Jump to content

Värnpliktsbetyg/vitsord


Recommended Posts

  • Replies 76
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Nja, jag har haft HV-soldater som fått sitt tjänstgöringsbetyg höjt genom MD-gruppens försorg.

 

Men skall man "lyckas" med något sådant, krävs det att man är en synnerligen komplett människa, samt visat vad man går för under många år i grönkläder..

Link to comment
Share on other sites

Nja, jag har haft HV-soldater som fått sitt tjänstgöringsbetyg höjt genom MD-gruppens försorg.

 

Men skall man "lyckas" med något sådant, krävs det att man är en synnerligen komplett människa, samt visat vad man går för under många år i grönkläder..

Jag tackar så mycket för alla svar jag fått. ^-^

Link to comment
Share on other sites

å andra sidan viskar fågeln i mitt öra igen...att det som stod i senaste insats och försvar...dvs 10-5-5 kommer bli nytt lägsta krav för att söka officersprogrammet. Det kan mycket väl vara sant. Vänta och se

Du brukar inte ha fel men jag hoppas att du har det nu.

 

Om inte så...

 

/K, snart med paraplydrink och 5 veckors semester?

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning
Nja, jag har haft HV-soldater som fått sitt tjänstgöringsbetyg höjt genom MD-gruppens försorg.

 

Men skall man "lyckas" med något sådant, krävs det att man är en synnerligen komplett människa, samt visat vad man går för under många år i grönkläder..

 

Och när du säger tjänstgöringsbetyg så menar du GU-betyg?

Som jag skrev "mer eller mindre" alltså det finns några undantag, men du kan inte gå ut idag och påstå att folk kan få sina betyg höjda genom MDgrupp, eller ?

 

Dessutom undrar jag hur kommer de här betygen som MDgruppen bedömt att synas mot en rektryterare? Det är framförallt PLIS-systemets siffror som syns utåt och de siffrorna ändrar du inte så lätt.

Link to comment
Share on other sites

Krook:

Äsch det kommer inte göra så stor skillnad ändå. Syftet är att kunna ta in fler på "officersprogram" dit det är få som söker.

Se det som en arbetsgivares desperata försök att fylla upp platser som annars inte blir fyllda.

 

Med de populära officersprogrammen är det ju annourlunda. Har man många sökande görs ju redan en första filtrering baserad bla på muckbetyg mm. Dvs bara för att man har 10-7-7 innebär det inte att man får genomföra antagningstest.

 

I princip kommer det nog bara innebära att antalet sökande ökar markant men de som kallas till tester fortsätter vara ungefär som idag.

Och så självklart kanske vi hittar "något guldkorn" som faktiskt mognat och passar utmärkt som officer trots låga muckbetyg.

 

Kimster:

 

Är precis som du skriver. Det är ganska svårt att ändra PLIS-systemets siffror. Jag känner bara till en 4-5 fall där förbandet själva ändrat en sökandes tjänstgöringsbetyg. Och då har en prövning skett på förbandet - FOK motsv. Det gäller dock sökande till YOF/RO och huruvida betyg skrivs upp på MD-grupper har jag ingen aning om.

Edited by baskermann
Link to comment
Share on other sites

Krook:

Äsch det kommer inte göra så stor skillnad ändå. Syftet är att kunna ta in fler på "officersprogram" dit det är få som söker.

Se det som en arbetsgivares desperata försök att fylla upp platser som annars inte blir fyllda.

 

Med de populära officersprogrammen är det ju annourlunda. Har man många sökande görs ju redan en första filtrering baserad bla på muckbetyg mm. Dvs bara för att man har 10-7-7 innebär det inte att man får genomföra antagningstest.

 

I princip kommer det nog bara innebära att antalet sökande ökar markant men de som kallas till tester fortsätter vara ungefär som idag.

Och så självklart kanske vi hittar "något guldkorn" som faktiskt mognat och passar utmärkt som officer trots låga muckbetyg.

Hur många är de som är under X-7-7 som får åka på utlandstjänst eller få gå officerarhögskola då? Jag har hörde snacket jämnt

att om man mognat efter nå år eller gjort nått annat inom militären så ska man ha lika hög chans som en som just har X-7-7,

men tyvärr väldigt svårt att tro de. (någon som vet mer kanske?)

 

Kan man annars få nytt betyg om man är med i Insats? Och i så fall hur går de till?

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Nej idag kan du som regel inte få något nytt betyg från insatspluton som du kan använda i sökandet till US eller YO.

 

Sen får vi se hur hårt det slår igenom med de nya systemet med att ha "ja-5-5" som lägsta krav för US och hur det kommer tillämpas på de som gått på det gamla systemet med x-7-7

Link to comment
Share on other sites

Krook:

Äsch det kommer inte göra så stor skillnad ändå. Syftet är att kunna ta in fler på "officersprogram" dit det är få som söker.

Se det som en arbetsgivares desperata försök att fylla upp platser som annars inte blir fyllda.

 

Med de populära officersprogrammen är det ju annourlunda. Har man många sökande görs ju redan en första filtrering baserad bla på muckbetyg mm. Dvs bara för att man har 10-7-7 innebär det inte att man får genomföra antagningstest.

 

I princip kommer det nog bara innebära att antalet sökande ökar markant men de som kallas till tester fortsätter vara ungefär som idag.

Och så självklart kanske vi hittar "något guldkorn" som faktiskt mognat och passar utmärkt som officer trots låga muckbetyg.

 

Kimster:

 

Är precis som du skriver. Det är ganska svårt att ändra PLIS-systemets siffror. Jag känner bara till en 4-5 fall där förbandet själva ändrat en sökandes tjänstgöringsbetyg. Och då har en prövning skett på förbandet - FOK motsv. Det gäller dock sökande till YOF/RO och huruvida betyg skrivs upp på MD-grupper har jag ingen aning om.

 

Det hoppas jag verkligen inte att man gör, det verkar ju helt idiotiskt. Vad man muckade med för betyg måste ju ligga väldigt lågt i jämförelse med mognad/erfarenheter/kunskaper/utbildning man skaffat sig sedan man muckade (förutom kanske de sökande som söker direkt efter muck då :rodna:.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Lite fel hade jag faktiskt. Betygskravet 10-5-5 eller JA-5-5 gäller redan nu - dvs gällde årets ansökan också.

 

Och eftersom utbildningen ska bli akademiserad och ge högskolebehörighet så måste antagningsprocessen göras annorlunda också. Alla som uppfyller lägsta kravet (dvs 10-5-5 och har godkända betyg från gymnasiet etc etc) skall antagningsprövas.

Dvs kallas till antagningstester med läkarbesök, MHS-prov, etc etc.

Link to comment
Share on other sites

Jag som trodde detta skulle skapa lite debatt? Vitsord för att söka till militärhögskolan är alltså numera 10-5-5 eller Ja-5-5.

 

Dvs alla som de senaste åren muckat med vitsord under 10-7-7 och närt officersdrömmar är nu alltså behöriga för detta!

Edited by baskermann
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Guest Bjerling_span

Hej.

Jag muckade som spaningssoldat i onsdags med betyget ja 5 5. Ett betyg som hela min grupp tyckte var helt åt hel**te fel. Jag pratade även med många andra i plutonen och även de tyckte att det var helt felaktigt och skandalöst. Det värsta är att jag hade betygssamtal med PC på kvällen endast en knapp vecka innan muck och då hade man ju inte koll på vad övriga i plutonen tyckte om betyget, men efter samtalet pratade jag med bland annat min gruppchef och han tyckte ju då att det var helt helt fel och vi bestämde oss för att överklaga, dock så hade PC redan åkt hem för helgen (jag fick mitt betyg näst sist). Så vi fick vänta tills efter helgen när han kom tillbaks och då var det två dagar kvar till muck. Min gruppchef pratade då med PC men han sa att betyget var satt och att det inte var något att diskutera. Kan tillägga att största delen av plutonen fick sitt betyg långt innan och nån överklagade och fick sitt betyg höjt.

 

Den enda motiveringen jag fick av PC under betygsamtalet var att han inte sett så mycket av mig/att jag inte "visat" mig så mycket, jag har nämligen alltid varit en ganska lung person. Sen är ju aldrig befälen med oss när vi är ute som spaningsgrupp så de har ju inte bra koll, och i gruppen har jag alltid varit en klippa enligt övriga gruppen, läst mycket karta, varit bra på indirekt eld, haft minst problem med att vara vaken länge etc.

 

Det känns verkligen att man har kommit kläm eftersom jag aldrig hade chans att överklaga betyget, känner mig nästintill kränkt efter 11 månaders slit och detta skitbetyg. Det känns som att det har skötts på helt fel sätt av PC.

 

Så jag undrar om nån har någon erfarenhet av överklaga betyg i efterhand, vart man kan vända sig mm. Det är ju inga problem att få en protestlista underskriven av gruppen och en stor del av plutonen. Visst har PC mycket att säga till om men om hela gruppen och en stor del av plutonen tycker det är helt helt fel så borde det väl väga ganska tungt.

 

Tack för mig.

Link to comment
Share on other sites

Fick ni bedöma er egen insats vad gäller befattning?

Hade ni någon "kompisbedömning"?

Snackade PC med PB-eleverna om alla betyg i plutonen?

Snackade PC med berörda instruktörer om allas betyg?

Edited by daddlar
Link to comment
Share on other sites

Om du tror att ett "överklagande" kommer hjälpa så skall du givetvis göra det, och det

skall gå tjänstevägen.

 

Plutonchef -> Kompanichef -> Bataljonschef -> Regementchef.

Link to comment
Share on other sites

Guest Bjerling_span
Fick ni bedöma er egen insats vad gäller befattning?

Hade ni någon "kompisbedömning"?

Snackade PC med PB-eleverna om alla betyg i plutonen?

Snackade PC med berörda instruktörer om allas betyg?

 

Vi hade en kompisbedömning i gruppen vid jul, minns inte exakt vad jag hade då men det var runt 6,7,8. Vi fick även preliminärt betyg vid julen, då hade nästan alla 6-6 och vissa 5-6, jag hade då 5-6, men PC sa att han satte lågt, de flesta fick ju också mycket högre vid muck.

 

Jag tror GB fick se några preliminära betyg nån månad innan muck fast där hade jag iaf inte 5-5 enligt min GB, exakt vad minns han inte.

 

Med instruktörer menar du övriga befäl eller? Jag vet ju inte exakt hur PC skötte betygsdelen men jag tar för givet att befälen pratat med varandra om det.

 

Visst om befälen anser att jag inte ska ha högt betyg men eftersom så många och främst gruppen tycker det är skandal och jag inte fick tid att överklaga så känns det så fel. Om de nu vill sätta så lågt som 5-5 tycker jag man borde blivit informerad innan...

Link to comment
Share on other sites

5-5 är godkänt och du ska ha klart för dig att ett överklagande innebär att ditt betyg ses över helt och hållet och att det då också kan sänkas. Glöm inte det.

 

/K

Link to comment
Share on other sites

Maila en version av det du har skrivit här till din Plutonchef då (eller vem som nu sätter betyget)? Han förstod ju kanske inte att du var väldigt seriös med det, utan bara kanske kunde kolla om du kunde få lite högre betyg.

Edited by Vic
Link to comment
Share on other sites

Guest Bjerling_span
5-5 är godkänt och du ska ha klart för dig att ett överklagande innebär att ditt betyg ses över helt och hållet och att det då också kan sänkas. Glöm inte det.

 

/K

 

Har ni någon erfarenhet av överklagan, hur det funkar mm?

 

//

Link to comment
Share on other sites

Vågar nog påstå att nästan majoriteten var missnöjda med sina betyg på min pluton. Jag fick själv JA-7-6 och var ganska missnöjd (hade hoppats på minst JA-7-7 eftersom det verkar vara någon slags inofficiell gräns för yOff och int.tjänst även med nya systemet).

 

Vår PC favoriserade vissa befattningar och gav genrellt bättre till Sjv (Det är tydligen brist på sjv i US, hmmm, samband?) och höjde alla GrpCh till skyarna medan vissa befattningar som PC inte sett mycket av bara fick låga betyg. Självklart blev det många upprörda och med tanke på att det enligt plutonens mening fanns vissa Sjv och GrpCh som varit helt katastrofala och ändå fick över JA-7-7.

 

Vi hade en kille som samlade in namnunderskrifter från hela vår skvadron så när som på två man och ändå var det inte tal om någon betygshöjning. Vilka har sett mest, 75 man eller 1 PC som trillat förbi varannan vecka och tittat på gruppen i fem minuter som blågul?

 

Nej, det militära betygssystemet är helt klart under all kritik. Hjälper tydligen inte att de som sett mest av en, GrpCh och gruppen, är villig att backa en och tycker att betyget är helt missvisande. Istället bestämmer någon tomte som själv inte är utbildad inom området utan är flyttad till regementet med någon helt annan expertis bara för att det är befälsbrist. Någon som inte sett ett smack av vad man kan och inte kan.

 

Det är bara sorgligt att folk lägger så stor vikt vid betyget och att det utgör ett så obarmhärtigt underlag till fortsatt karriär inom FM. Nej, försvarsmakten gick misste om många bra soldater den dagen som aldrig kommer tänka på en fortsatt karriär efter att ha gett allt i ett år och sen få det här tacket. Det spelar ingen roll att vi som stod sida vid sida i medgång och motgång vet vem som är lämplig, framtiden bestäms av godtyckliga siffror satta av någon som bara nosat på toppen av ett isberg...

Edited by H0lK
Link to comment
Share on other sites

Vart vänder man sig med en överklagan efter det att man muckat. Själv så dalade mitt betyg rejält efter att jag och min PC hade ett litet meningsutbyte, en bagatel men det satt som en nagel i ögat på honom resten av året förstod jag innan muck, går man från ja-7-7 med pilar uppåt så blir man lite chockad när man får en rejäl sänkning som inte ens motiverades :D

 

respekten för mina befäl sjönk ett par pinnhål

Link to comment
Share on other sites

Fantastiskt!

Vem kan veta bättre om vilka utbildningsmål som finns och betygskriterierna än en värnpliktig?

 

Det är flera i den här tråden som tydligen har stora brister i insikt, vilket utgör en bra grund för ett sänkt vitsord. Om man själv tycker att man är så jävla bra att alla officerare i hela världen inte kan sätta rätt betyg på en så ska man ha underkänt bara därför.

 

Uppmaning: Funderar till på vem som har bäst kunskaper; Du eller den som är utbildad för det?

 

/K

Link to comment
Share on other sites

Uppmaning: Funderar till på vem som har bäst kunskaper; Du eller den som är utbildad för det?

/K

Tycker fortfarande att de är väldigt konstigt betygssystem i lumpen. Jag menar. De sätter ju betygena efter vad andra ser. Man kanske kan springa 1 mil utan problem, vara vaken i flera timmar, vara en god kamrat osv. Utan att befälen ser de. Även om änns grupp chefer och kamrater ger kommentarer om en så är de ju fortfarande svårt. På fälttävlan som vi hade på S1 kom jag fyra av alla som deltog. Hade jag inte bevisat mina kunskaper, uthållighet där?

 

Som sagt, om de skiljer så mycket som de gör i de svenska skolarna i betyg så varför in i FM? Som sagt fälttävlan var ett prakt exempel på hur man kan testa soldater och sätta betyg utifrån de.

 

Överklagningen är ju egentligen ett skämt i FM då man inte får någon som helst chans att kunna bevisa IRL i form av prov och tester osv vad man kan. (Jag fick aldrig de) Men ni som klagar över ert betyg och vill göra utlandstjänst, ge inte upp! Gå med i FBU, HV/Insats, sök utlandstjänster, träna som fan för att sedan bevisa för befälen att ni verkligen är dugliga. :huh:

Edited by Yohn
Link to comment
Share on other sites

Tycker fortfarande att de är väldigt konstigt betygssystem i lumpen. Jag menar. De sätter ju betygena efter vad andra ser. Man kanske kan springa 1 mil utan problem, vara vaken i flera timmar, vara en god kamrat osv. Utan att befälen ser de. Även om änns grupp chefer och kamrater ger kommentarer om en så är de ju fortfarande svårt. På fälttävlan som vi hade på S1 kom jag fyra av alla som deltog. Hade jag inte bevisat mina kunskaper, uthållighet där?

Utan att egentligen strö salt i dina eller någon annans sår så bevisar en fälttävlan föga, om du inte visat upp färdigheterna innan. Man har månader på sig att visa upp att man duger så tidsbrist är inte en källa till IG-betyg.

 

Som gammal man så har jag hört den här klagolåten ganska många gånger nu och det som är mest kul är att det i de allra flesta fall är helt motiverade betyg som det grinas över. Det kommer ni aldrig att tycka men jag kan lova er att det är så.

 

Befälen ser mer än vad ni tror.

 

/K

Link to comment
Share on other sites

Guest Triggerpuller
Fantastiskt!

Vem kan veta bättre om vilka utbildningsmål som finns och betygskriterierna än en värnpliktig?

 

Finns det inga styrdokument inom svenska FM som fastställer vad som skall uppnås och vad som är gällande standard? Så slipper man den diskussionen en gång för alla.

 

 

Det är flera i den här tråden som tydligen har stora brister i insikt, vilket utgör en bra grund för ett sänkt vitsord. Om man själv tycker att man är så jävla bra att alla officerare i hela världen inte kan sätta rätt betyg på en så ska man ha underkänt bara därför.

 

Menar du självinsikt eller insikt i organisationen? Vill du bli betygsatt i franska av en lärare som normalt sett lär ut ryska och inte kan ett ord av det förstnämnda? Har någon verkligen uttryckt sig såsom du beskriver i första delen av din andra mening?

 

Uppmaning: Funderar till på vem som har bäst kunskaper; Du eller den som är utbildad för det?

 

Det är allmänt vedertaget att det finns kassa lärare som sätter felvisande betyg. Varför skulle inte detsamma kunna gälla

för officerskåren? Däremot har ingen hävdat att alla lärare och officerare skulle vara värdelösa.

Link to comment
Share on other sites

Fantastiskt!

Vem kan veta bättre om vilka utbildningsmål som finns och betygskriterierna än en värnpliktig?

 

Finns det inga styrdokument inom svenska FM som fastställer vad som skall uppnås och vad som är gällande standard? Så slipper man den diskussionen en gång för alla.

 

 

Det är flera i den här tråden som tydligen har stora brister i insikt, vilket utgör en bra grund för ett sänkt vitsord. Om man själv tycker att man är så jävla bra att alla officerare i hela världen inte kan sätta rätt betyg på en så ska man ha underkänt bara därför.

 

Menar du självinsikt eller insikt i organisationen? Vill du bli betygsatt i franska av en lärare som normalt sett lär ut ryska och inte kan ett ord av det förstnämnda? Har någon verkligen uttryckt sig såsom du beskriver i första delen av din andra mening?

 

Uppmaning: Funderar till på vem som har bäst kunskaper; Du eller den som är utbildad för det?

 

Det är allmänt vedertaget att det finns kassa lärare som sätter felvisande betyg. Varför skulle inte detsamma kunna gälla

för officerskåren? Däremot har ingen hävdat att alla lärare och officerare skulle vara värdelösa.

 

Ja det finns ett A4 papper med massa punkter med en skala 1-10 som man bedömmer den värnpliktige på.

Link to comment
Share on other sites

@Triggerpuller

 

1. Jo, till del.

Det finns styrdokument som reglerar vad som ska uppnås. Dock så är det personer som bedömer kvalitativa resultat vilket då innebär subjektivitet, något som också finns beskrivet i styrdokumenten.

 

2. Både och. Jag menar både självinsikt och insikt i vilka mål som ska uppnås, var gränsen mellan G och VG går samt vad som är uppskattat beteende och vad som inte är det. Kort och gott; hur en soldat/sjöman med Ja-7-7 är.

 

3. Självklart finns det kassa officerare. Det som är så fraperande är att vpl som fått dåliga betyg väldigt ofta härleder detta till någon annan än sig själv. Det är nästintill alltid de kassa befälens fel att de fått underkänt, att befälen inte har sett dem och att de minsann skulle... Ja du förstår.

Andemeningen hos en del är just att officerare i gemen är under all kritik.

 

/K

Link to comment
Share on other sites

Guest Nordanskog
Uppmaning: Funderar till på vem som har bäst kunskaper; Du eller den som är utbildad för det?

/K

Tycker fortfarande att de är väldigt konstigt betygssystem i lumpen. Jag menar. De sätter ju betygena efter vad andra ser. Man kanske kan springa 1 mil utan problem, vara vaken i flera timmar, vara en god kamrat osv. Utan att befälen ser de. Även om änns grupp chefer och kamrater ger kommentarer om en så är de ju fortfarande svårt. På fälttävlan som vi hade på S1 kom jag fyra av alla som deltog. Hade jag inte bevisat mina kunskaper, uthållighet där?

 

Som sagt, om de skiljer så mycket som de gör i de svenska skolarna i betyg så varför in i FM? Som sagt fälttävlan var ett prakt exempel på hur man kan testa soldater och sätta betyg utifrån de.

 

Överklagningen är ju egentligen ett skämt i FM då man inte får någon som helst chans att kunna bevisa IRL i form av prov och tester osv vad man kan. (Jag fick aldrig de) Men ni som klagar över ert betyg och vill göra utlandstjänst, ge inte upp! Gå med i FBU, HV/Insats, sök utlandstjänster, träna som fan för att sedan bevisa för befälen att ni verkligen är dugliga. :huh:

 

Som jag ser det så är det omöjligt att sätta ett exakt betyg även om man genomför tester, folk har ju trots allt bra och dåliga dagar och så vidare, även om tester är bra indikatorer. Enligt mig så är exempelvis skjutresultat och fysiska prestationer i form av till exempel löptider betydligt mindre viktiga betygsgrunder än ledaregenskaper, förmåga att samarbeta, initiativkraft och andra egenskaper som är mycket svårare att mäta. På dessa områden är det svårt att genomföra några egentliga tester, och befälet är hänvisat till sitt eget och andras intryck. Dock kan jag tycka att ett bra befäl bör försöka lägga mycket tid på att närvara vid sina soldater under utbildningsåret och också samla in andras bedömningar från instruktörer och andra VPL. Problemet är att något sådant inte mig veterligen regleras, däremot är det min uppfattning att detta är något som FÖRVÄNTAS av varje befäl, hur bra/dåligt det än må fungera i verkligheten.

 

Vad gäller löptider och så vidare så kan jag till och med tycka att de inte alls bör påverka sifferbetygen (om man ligger över undre gräns vad det nu är i sammanhanget) eftersom att fystester ändå alltid genomförs vid rekrytering.

 

/Nordanskog

Link to comment
Share on other sites

Fantastiskt!

Vem kan veta bättre om vilka utbildningsmål som finns och betygskriterierna än en värnpliktig?

 

Det är flera i den här tråden som tydligen har stora brister i insikt, vilket utgör en bra grund för ett sänkt vitsord. Om man själv tycker att man är så jävla bra att alla officerare i hela världen inte kan sätta rätt betyg på en så ska man ha underkänt bara därför.

 

Uppmaning: Funderar till på vem som har bäst kunskaper; Du eller den som är utbildad för det?

 

/K

 

 

Är ändå lite lustigt när den gruppen man levt tillsammans med gör en bedömning och befälen en helt annan, vilka känner personen och dennes styrkor/svagheter bäst

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...