Jump to content
Sign in to follow this  
Goon

Värnpliktsbetyg/vitsord

Recommended Posts

"Om en månad förändras betyget som alla värnpliktiga får vid muck. Dagens tre nummer blir skriftliga omdömen och betyg som ska väga tyngre på arbetsmarknaden. Samtidigt slopas kravet på minst 10-7-7 för den som ska söka utlandstjänst."

http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_14033009.asp

Jag har nu sammanslagit tre trådar om värnpliktsbetyget:

1. "Det nya betygssystemet" av Goon

2. "Hur höja sitt betyg?" av Yohn

3. "Hur överklaga?" av Bjerling_Span

Dessa har nu blivit en tråd där vi talar om betyget, systemet och hur göra vid missnöje och sånt.

/Krook

Blågul

"Om en månad förändras betyget som alla värnpliktiga får vid muck. Dagens tre nummer blir skriftliga omdömen och betyg som ska väga tyngre på arbetsmarknaden. Samtidigt slopas kravet på minst 10-7-7 för den som ska söka utlandstjänst."

http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_14033009.asp

Står även i vpl-nytt.

http://www.varnpliktsnytt.se/granskar.php?id=3161

Så det är gamla nyheter...

Så det är gamla nyheter...

Där ser man. Jag visste inte om det och en sökning på forumet gav inga träffar.

Är det gamla nyheter får BlåGul ta bort tråden.

kommer det innebära att folk som muckat med det gamla betygsystemet och som tex "bara" fick 10-6-6 eller 10-5-5, också ska kunna åka utomlands?

Befälen kommer att ange ja eller nej på att personen är lämplig för utlandstjänst i betyget, varken mer eller mindre.

Vet inte vad som händer med de "äldre". Kanske en bedömning vid ansökan? Den som lever får se.

Jag har bara 10-6-6 från Lumpen men jag har i betyget en del där det står ett nr typ EB238 Int Tjänst liknande (inte exakt så)

Betyder det då att jag är godkänd att söka US med det nya systemet?

Edit: såhär står det

Kod: 867 int Tj Underskrift

Edited by Hornet

Man blir inte bättre för att att betygssystemet ändras. Muckade man med 6-6 så gäller det fortfarande. Dock så gäller inte X77-kravet för de som fått det nya betyget och som har erhållit ett "ja" i Betyg 1 (lämplig för internationell tjänst.

Om det uppstår brist i ett kompetensområde så kan man göra kravunderskridande för de med under X77 enligt det gamla systemet.

Min bedömning är att ett JA-7-7 kommer att jämställas med X-7-7. Dock så medger det nya systemet en flexibilitet avseende goda soldater som lämpar sig för internationell tjänst men kanske inte som officer. Då kan JA-6-7 (motsv) sättas och soldaten blir rekryteringsbar.

Det nya "betyg 1" där soldaten bedöms utifrån "lämplig för internationell tjänst eller ej" ersätter det gamla betygssiffra 1 (där huvuddelen fick X).

Betyg 2: Lämplighet i befattning

Betyg 3 Kunskap och färdighet

Skala:

1-4 (IG)

5-6 (G)

7-8 (VG)

9-10 (MVG)

Välj vilken nivå du skulle vilja ha på dem du ska åka med! 5, 7?

/K

Vad är det för något som gäller när betyg sätts? Enligt min förutfattade mening är det en väldigt subjektiv process där befälens tyckande och tänkande betyder allt. Finns det några betygskriterier?

Fick 10-6-7 i lumpen så jag skulle ju kunna söka, om det inte var för att jag hade jobb och bostadsrätt nu förståss.

Fick 10-6-7 i lumpen så jag skulle ju kunna söka, om det inte var för att jag hade jobb och bostadsrätt nu förståss.

Jag föreslår att du fortsätter i tråden om utlandstjänst trots X-6-6

Söka har du kunnat göra hela tiden trots ditt betyg. Det är värre med antagning dock. Och jag tror att du får fortsatt svårt. Du har blivit bedömd ej lämplig för utlandstjänst iom att du fick under X-7-7 och även om du är bättre nu så står det så i dina papper.

Om du inte har någon specialkompetens så tror jag inte att många chefer skulle rekrytera dig.

/K

Befälen kommer att ange ja eller nej på att personen är lämplig för utlandstjänst i betyget, varken mer eller mindre.

Nja. Det som anges är om personen för närvarande är lämplig för utlandstjänst. Hur det skall bedömmas när de är lämpliga är oklart.

Vad är det för något som gäller när betyg sätts? Enligt min förutfattade mening är det en väldigt subjektiv process där befälens tyckande och tänkande betyder allt. Finns det några betygskriterier?

Än har det inte dykt upp några kriterier. Det är en väldigt subjektiv process där befälets tyckande och tänkande betyder allt, vilket borgar för ett väldigt ojämnt betyg där en jämnförelse mellan betyg från olika plutoner/förband blir osäker.

Dessutom måste man ju ifrågasätta vad -6-6 är värt.

För min del så är väl lämplighetsbedömningen som syte H77B rätt ointresant vid ev utlandstjänst då vi troligen inte skickar tungt art. Det säger ju ingenting om vad jag kan som tex stabsbiträde eller teletekniker. Kunskapsbetyget är ju en färkvara och säger ju ingenting om tex en efterföljande högskoleutbildning. Iom det verkar det gamla systemet onekligen har varit betong-stelt och rätt taskigt anpassat till att få fram för nuvarande lämpliga personer.

Därmed hoppas jag att ett nytt bara kan bli bättre

Detta kan man läsa i skrivelsen från HKV:

Betyget är en subjektiv bedömning som grundar sig på chefens kunskap, erfarenhet och omdöme.
och
Poängsättningen av de uppräknade egenskaperna är resultat av subjektiva och personliga värderingar; tabellens snittvärde är därför inte identiskt med det treställiga slutvitsordet, utan utgör endast ett underlag för detta.

När någon ska bedömas i något så komplext som duglighet som soldat så är det helt klart subjektiv bedömning som gäller. Det går ju inte att mäta alla delmål och koppla uppfyllnaden till siffror (Ex. Bära utrustning 5, Upprätta SB 3).

Vad som gör det bättre är att nu är det krav på att övriga vpl ska säga sitt. Detta har gjorts av duktiga befäl redan innan men nu är det krav. Men till slut är det officeren som sätter betyget, vilket torde vara självklart eftersom denne vet målen och kraven för befattningen, vilket inte alltid de värnpliktiga vet.

/K

Det här tycker jag är förjävla konstigt, jag skulle få det nya betyget, men jag verkar ha fått något mellanting.

Det står varken "10-7-7" eller "G/VG/MVG" på mitt. Jag har bara tre tabeller där det står "Under/Norm/Över" och en liten ruta med ett omdöme. Ska jag behöva lista ut själv eller ska man ringa någon?

tacksam för svar,

Bud

budgeten

Det du tittar på borde vara det civila betyget. Du ska ha fått ett papper till med det militära betyget.

budgeten

Det du tittar på borde vara det civila betyget. Du ska ha fått ett papper till med det militära betyget.

Har icke fått något sådant. Det här är det enda jag fick.

Mvh,

Bud

Behöver du ditt militära är det bara att ringa pliktverket så skickar dom ett papper med vitsordet

Behöver du ditt militära är det bara att ringa pliktverket så skickar dom ett papper med vitsordet

Tack så mycket för hjälpen!

Mvh,

Bud

problemet med det nya systemet, det där med om man är lämplig för närvarande. En person kan vara oerhört kompetent men anses behöva ett par år att mogna eller skaffa lite livserfarenhet för att vara fullt lämplig till US. vad jag förstått finns det inte utrymme för någon beskrivning, vilket kanske vore önskvärt?

Det vore ju att sia om framtiden vilket jag inte tror är lämpligt i beslutsfattande.

problemet med det nya systemet, det där med om man är lämplig för närvarande. En person kan vara oerhört kompetent men anses behöva ett par år att mogna eller skaffa lite livserfarenhet för att vara fullt lämplig till US. vad jag förstått finns det inte utrymme för någon beskrivning, vilket kanske vore önskvärt?

Alla vpl ska numera utöver betyget få ett skriftligt omdöme. Om de inte bedöms som lämpliga för utlandstjänst så ska motiveringen till det stå i omdömet. Så en viss beskrivning finns.

Det vore ju att sia om framtiden vilket jag inte tror är lämpligt i beslutsfattande.

Om, det är en värnpliktig på UndsäkC så hoppas jag att de befälen är någorlunda lämpliga :D

I senaste numret av Insats och Försvar finns en artikel om nya betygssystemet.

Där står även att eftersom man i det nya systemet är behörig att söka US samt officersutbildning med betyg Ja/5/5 är man även behörig om man i det gamla systemet har X55.

Är det så eller har dom gjort en anka?

Detta kommer ju isåfall att innebära att ett gäng vpl som för 6 månader sen inte var behöriga helt plötsligt kan åka iväg på utlandstjänst.

Naturligtvis har ju den enskilde chefen fortfarande möjlighet att sålla bort dessa men hur har dom tänkt?

Anledningen många gånger till varför soldater fick lägre än X77 var just för att dom ansågs olämpliga för utlandstjänst/officersyrket.

The Swede :rolleyes:

Oavsett anka eller ej så är det ju människor som tar ut sina soldater och de tittar på vitsorden och oavsett i vilket system någon har blivit underkänd så kommer denne bedömt inte antas för tjänstgöring om man kan hitta någon som fått godkända vitsord. Eller hur?

/K

Fast möjligheten finns för personer som inte ansetts lämpliga av plutonchef motsv, det har den inte gjort tidigare. Om det är sagt högre upp i kedjan att dessa personer är OK för utlandstjänst, vem är då rekryteringsansvariga att säga nej om det inte finns sökande med bättre betyg?

Fast möjligheten finns för personer som inte ansetts lämpliga av plutonchef motsv, det har den inte gjort tidigare. Om det är sagt högre upp i kedjan att dessa personer är OK för utlandstjänst, vem är då rekryteringsansvariga att säga nej om det inte finns sökande med bättre betyg?

Det fanns det visserligen förut också. C ATK kunde ge sitt godkännande till att någon utan X-7-7 åkte utomlands om rekryteringsansvarige/förbandschefen ville ha med denne.

/D

Jo, men om rekryteringsansvarige vill ha med person A trots att denne har för dåliga betyg bör det väl finnas en särskild anledning till detta, tex. speciell kompetens utanför betyget eller att man känner personen i fråga och vet att det är en "bra kille/tjej"?

Vad är det du inte förstår?

Den som rekryterar rekryterar den med godkända betyg som de vill ha med. Den som rekryterar kan således välja att inte ta med en person även om reglerna säger att denne nu får åka.

Har den man vill ha med underkända betyg måste C ATK fatta beslut om avsteg och denne gör så endast om det inte finns folk med godkända betyg att rekrytera.

Om någon är/var underkänd så bör denne inte åka ut, hellre vakans då (i minst 9 fall av 10). Så resonerar jag och så tror jag att huvuddelen av övriga som åker ut internationellt resonerar. En kravsänkning innebär inte att kraven där ute minskat.

/K

Hej - Detta kanske har skrivits om i någon annan tråd. I så fall kan ni gärna stänga ner den här och hänvisa mej till någon annan.

Men till saken. Jag har hört att man kan få ett nytt miltiärt betyg och behörighet till ROP om man inte hade de.

Om så är fallet, hur går de till, vem kontaktar man, hur ska man framföra de? :baskerFN:

// John

Det beror helt på vad du menar.

Menar du det nya betygssystemet så diskuteras det HÄR.

Menar du att via tjänstgöring få högre militära vitsord för att nå behörighet så är det svårt.

Menar du att du ändå ska kunna söka så vet inte jag vad som gäller.

Hur som helst får du inget "nytt betyg" om du inte genomför någon form av tjänstgöring i Försvarsmakten som renderar i nya betyg.

/K