Jump to content

PV-pjäs på skoter...


HvPrsk

Recommended Posts

Bläddrade i veckan i inbundna samlingsvolymer av Arménytt, fastnade för en intressant skapelse fån frankrike som beskrevs i nått nummer i årgången 54 eller 55. Dom hade monterat en 7,5 cm PV pjäs på en helt vanlig scooter (moppen).

 

Det måste ju finnas massor av såna här ”bastarder”, så jag tänkte vi kunde leta fram dom å presentera dom här… ;)

Link to comment
Share on other sites

Bläddrade i veckan i inbundna samlingsvolymer av Arménytt, fastnade för en intressant skapelse fån frankrike som beskrevs i nått nummer i årgången 54 eller 55. Dom hade monterat en 7,5 cm PV pjäs på en helt vanlig scooter (moppen).

 

Det måste ju finnas massor av såna här ”bastarder”, så jag tänkte vi kunde leta fram dom å presentera dom här… ;)

VA???? verkligen??? Det måste finnas bilder på den skapelsen.....VILL SE!!! :lol: Hmmm undrar om det går att montera på Grg m48 på min gammla PUCH Dakota? :blink:

Link to comment
Share on other sites

Lite offtopic men kan inte låta bli appropå cyklar... Cyckel pansarförstöringspatrull... utbildades åtminstone in på sjuttiotalet... ett par man på cykel med strvminor på styret som skulle vara för patrull och binda upp fienden i strid upp till en halvtimme... så att huvudförbandet kunde inta stridsställning!

Link to comment
Share on other sites

Lite offtopic men kan inte låta bli appropå cyklar... Cyckel pansarförstöringspatrull... utbildades åtminstone in på sjuttiotalet... ett par man på cykel med strvminor på styret som skulle vara för patrull och binda upp fienden i strid upp till en halvtimme... så att huvudförbandet kunde inta stridsställning!

Så när de blev överkörda av fiendens stridsvagnar skulle de explodera och fienden så förvånade att de stod stilla i en halvtimme och begrundade deras motståndares dumhet? :D

 

/E

Link to comment
Share on other sites

Tyvärr Haegg.

Det sista cykelförbandet i Schweiz lades ner i fjol under stora protester och allmän förtvivlan.

 

The Swede

Ja, stackars schweiziska cyckelsoldater.. istället för motion och friska luften får de väl i framtiden sitta instängda i trånga, bullrande och dieselluktande CV9030.. Stackars stackars...

 

:)

 

/E

Link to comment
Share on other sites

Tyvärr Haegg.

Det sista cykelförbandet i Schweiz lades ner i fjol under stora protester och allmän förtvivlan.

 

The Swede

Konstigt, jag talade med en schweiskisk officer igår som sa att han tjänstgör på ett förband som har cyklande trupp. Undrar om de glömt att informera honom om att de lagt ned?

 

Allvarligt talat så lägger de inte ned de sista cyklande förbanden förrän tidigast i år enligt mina källor.

Edited by Haegg
Link to comment
Share on other sites

Opps, har man trott för mycket på tidningarna nu igen? :(

Jag läste en ganska stor artikel i tidningen under förra året om att dom då skulle lägga ner cykelförbanden.

 

The Swede

*Som går ut och ställer sig i kinesisk båge och därefter håller sig till stridsfordon*

Link to comment
Share on other sites

Visst är det underbart svenskt, kompromissa så att alla är lite nöjda i alla fall.

 

När det gäller varför de trampat omkring på tvåhjulingar så länge som de gjort så menade min schweiziske kontakt att det finns delar av landet som har dåligt utbyggt vägnät. I bergsregionerna finns t.ex. många grusvägar med svaga träbroar som inte håller tunga fordon och stigar. Alternativet var då att cykla eller marchera. Då cyklisten kan hålla flera gånger den hastigheten en marcherande soldat gör så föll valet på cyklar. Han framhöll även den tysthet som ett cykelförband framrycker under som en fördel.

Link to comment
Share on other sites

4110PetroskoiVoitonParaati.jpg

 

Ett finskt regementes cykelburna jägarpluton paraderar efter att Petrozavodsk intagits 1941. Med cyklarna blev de helt enkelt stöttrupperna.

 

Även japanerna cyklade ju förbi/över britterna och holländarna i Asien samma år.

 

Edit: För att hålla mig topic. Cyklarna fanns kvar hela kriget. Mot slutet så kunde man lämpligtvis placera en pansarskräck eller pansarnäve över styret. Lämpligtvis så steg man av cykeln före man sköt dock.

Edited by Informatör
Link to comment
Share on other sites

Här i Halmstad fanns det engång i tiden ett stolt infanteriförband kallat I16, vissa avundssjuka människor på andra ställen i landet kallade detta stolta och anrika förband för "Cykel 16" (kanske någon från Bonn 12:an). Här utbildades bland annat de fruktade cykelskytte bataljonerna som med rakrygg och stolt blick vällde fram på sina kraftfulla LTAC (Lätt Terränggående Attack Cykel) alternativt tolkadndes efter en traktor.

Cykeln är ett ypperligt framrycknings medel, soldaten kan bära mer utrustning och rör sig snabbare än om han skulle gå. Det är miljövänligt och man slipper tänka på massa underhåll av fordon samt föra frambränsle - allt man behöver göra är att laga en och annan punktering, smörja någon kedja och dyl.

Dessutom så får sjukvårdarna massor av övning när de plåstrar om soldaterna efter att de har åkt i kull (alvarligare skador undviks genom att alla bär stålhjälm)

 

 

*Vinkar lite diskret med ironiflaggan*

Link to comment
Share on other sites

Hade man cyklar i stadsskytte förbanden då? Undrar hur cyklar skulle te sig på stan? VI har ju numera cykel poliser, men det är kanske en annan sak.

Stadsskytte förbanden har inte cyklar och har mig veterligen aldrig haft det heller. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Jag har hittat lite info om de franska scootrarna:

 

TAP Modele 56 - Som står för Troupes Aeról Portées, vilket säkert betyder något på franska.

TAP Modele 57

TAP Modele 59

 

Sett i ljuset (eller snarare mörkret) av detta, så är nog inte PvBv 2062 så dålig ändå...

 

tapmodele56_001.jpg

På något vis kommer jag att tänka på rosa pantern filmer.

Link to comment
Share on other sites

VA???? verkligen??? Det måste finnas bilder på den skapelsen.....VILL SE!!! 8-/ Hmmm undrar om det går att montera på granatgevär m48 på min gammla PUCH Dakota? :D

Det gåt fin fint bara du tar tillräckligt mycket el-tejp :}

Edited by Eskelinen
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...