Jump to content

Fas och Nolla

tinhead

Recommended Posts

Jag behöver lista ut vad som är Fas och Nolla i ett vanligt 1-fas uttag.

Pågrund av att jag har några bestar till UPS som levererades med nya IEC 309 kontakter.

http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010048828

Jag surrade med en installatör i förra veckan och han rekommenderade mig att ta reda på det då bestarna tar inte mer än 12,24A som mest..och kan gå på ett vanligt vägguttag som vi nyss installerat med 13A automatsäkring.

Det verktyg jag har att tillgå är en multimeter.

Jag behöver lista ut vad som är Fas och Nolla i ett vanligt 1-fas uttag.

Pågrund av att jag har några bestar till UPS som levererades med nya IEC 309 kontakter.

http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010048828

Jag surrade med en installatör i förra veckan och han rekommenderade mig att ta reda på det då bestarna tar inte mer än 12,24A som mest..och kan gå på ett vanligt vägguttag som vi nyss installerat med 13A automatsäkring.

Det verktyg jag har att tillgå är en multimeter.

Är uttaget jordat så mät mellan ett hål och jordpinnen. Sätt multimetern på att mäta spänning dvs "Volt", finns ingen spänning (0 V) har du hittat nollan, finns spänning (230 V) har du hittat fasen.

edit: såg på länken i efterhand.. klart uttaget är jordat. hehe.

Är uttaget jordat så mät mellan ett hål och jordpinnen. Sätt multimetern på att mäta spänning dvs "Volt", finns ingen spänning (0 V) har du hittat nollan, finns spänning (230 V) har du hittat fasen.

Och hittar du ingen spänning i någondera så har du lyckats lösa ut jordfelsbrytaren. :uuh:

Och hittar du ingen spänning i någondera så har du lyckats lösa ut jordfelsbrytaren. :bash:

Eller:

säkringen har gått, nåt gick sönder i skåpet, slocknade huset gick väl elverkets säkring, trasig sladd, trasigt vägguttag... de kan vara många saker :uuh:

edit: såg på länken i efterhand.. klart uttaget är jordat. hehe.

Länken är bara kabeln som kom med i levereans, den kontakten har specat vad för pinne som får vara nolla och fas...

Vanliga väggkontakter har inte det kravet :(

Men nu vet jag hur det ska testas, å som tur är så har vi inga jordfelsbrytare där :Malaj:

Länken är bara kabeln som kom med i levereans, den kontakten har specat vad för pinne som får vara nolla och fas...

Vanliga väggkontakter har inte det kravet :(

Men nu vet jag hur det ska testas, å som tur är så har vi inga jordfelsbrytare där :rockon:

Även om det är specificerat så lita inte på att de blir så. När det kommer till installation av uttag/intag så finns inget som säger att de är som de är märkt! Så lita inte på märkning. De är lite som om jag som elinstallatör skulle lita på han/hon som säger att strömmen är bruten -> den är inte bruten förrän JAG har kollat att den är bruten.

Tillägg: Jordfelsbrytarnas funktion må icke försummas! De finns för att rädda ditt liv och din egendom!

Även om det är specificerat så lita inte på att de blir så. När det kommer till installation av uttag/intag så finns inget som säger att de är som de är märkt! Så lita inte på märkning. De är lite som om jag som elinstallatör skulle lita på han/hon som säger att strömmen är bruten -> den är inte bruten förrän JAG har kollat att den är bruten.

Tillägg: Jordfelsbrytarnas funktion må icke försummas! De finns för att rädda ditt liv och din egendom!

Tjaa jag tror jag litar på YIT som gör våra el-installationer.

Nu har vi inte mer än 1 uttag av den nya typen, och det funkar då bra.

Har inte tänkt pillra i dom utan har beställt fabriksmonterade vanliga stickkontakter som oxå funkar till dessa enheter. Tänkte mest slippa chefens suck över extra kostnader bara för att en elektriker ska kolla upp vad som är fas i dom kontakter vi har redan.

Jordfelsbrytare är bra, men kan vara lite opraktiskt i serverrum ;)

Tjaa jag tror jag litar på YIT som gör våra el-installationer.

Nu har vi inte mer än 1 uttag av den nya typen, och det funkar då bra.

Har inte tänkt pillra i dom utan har beställt fabriksmonterade vanliga stickkontakter som oxå funkar till dessa enheter. Tänkte mest slippa chefens suck över extra kostnader bara för att en elektriker ska kolla upp vad som är fas i dom kontakter vi har redan.

Jordfelsbrytare är bra, men kan vara lite opraktiskt i serverrum ;)

Det är inget fel med att ha jordfelsbrytare i ett serverrum. Bara man har sett till att sektionerat centralen som matar serverrumet och övriga utrymmen.

Dvs en jordfelsbytare enbart för serverrummet och en för övriga grupper.

Kanske lite OT, men nu när vi endå är inne på JFB. Jag har sett att det finns nästan inga JFB på karolinska i huddinge... Har det med att göra att strömmen inte får brytas, eller är dom bara lata och orkar inte fixa till det?

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...