navyseal Posted June 23, 2007 Report Share Posted June 23, 2007 Det blev sill och färskpotatis ute på Möja i Stockholms skärgård. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nestor Posted June 23, 2007 Report Share Posted June 23, 2007 Det blev party hos en kompis. Var väl en 10 pers eller så. Grillning och allmänt trevligt (regnet undantaget) Tände grillen med T-röd, då det var slut på tändvätska. Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaRaven Posted June 29, 2007 Report Share Posted June 29, 2007 Blev ingen nubbe med väl "fragole e panna", d.v.s. jorgubbar och grädde. Lustigt att hon hade köpt hem det, trots att de inte har en aning om vad midsommar är i Italien *nöjd* I övrigt var det en mycket trevlig midsommar som slutade på en nattklubb utanför Foligno till runt 6 på morgonen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan F Posted June 29, 2007 Report Share Posted June 29, 2007 Var på landet med några vänner. Först lunch med sill och nubbe. Sedan ner och titta på majstången, barnen fick fiskdamma och ta lotter. Jag blev "utskälld" av grannarna eftersom jag veckan innan släppt tillbaka en fin gös. Ord som "tokig" och "stolle" var inte långt borta. Efter det mer dricka, i lagom takt, och kortspel när barnen lagt sig. Hade gärna haft lite mindre regn, men det funkar ju bra i alla fall. Link to comment Share on other sites More sharing options...
losec Posted June 29, 2007 Report Share Posted June 29, 2007 Jobbade 18-06 hela helgen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dexter Posted June 29, 2007 Report Share Posted June 29, 2007 Jag firade inte midsommar utan firade istället minnet av Gustav Vasas intåg i Stockholm på midsommarafton den 23juni 1523. Gör inte alla Livgardister det? ;) /D Link to comment Share on other sites More sharing options...
Axial Posted June 29, 2007 Report Share Posted June 29, 2007 Jag firade inte midsommar utan firade istället minnet av Gustav Vasas intåg i Stockholm på midsommarafton den 23juni 1523. Gör inte alla Livgardister det? ;) /D Förhoppningsvis inte. Enligt Livgardets egen hemsida: Världens äldsta ännu verkande regemente räknar sina anor från 1521 då dalkarlarna utsåg 16 unga karlar som livvakter åt Gustav Vasa. Läser man lite djupare i böckerna så finner man att intåget skulle skett 17 juni 1523 och dessutom med hjälp av tyska trupper, lägligt nog tillhandahållna av Hansan. Ur boken "Gustav Vasa - landsfader eller tyrann?", sidan 76: Efter ytterligare några dagar slöts en överenskommelse med de danska försvararna i Stockholm. Den hade tidigare i minsta detalj utarbetats av de lübska förhandlarna. (---). Men trots allt, när stadens portar den 17 juni öppnades för den nyvalde konungen och hans tyska legoknektar, var detta "befrielsekrigets" reella höjdpunkt. Så, just 23 juni 1523, känns väl lite lösryckt både vad gäller förbandets "födelsedatum", dess betydelse för kungens intågande i Stockholm och själva datumet för intågandet. Fast du har säkert andra källor på vilka du grundar ditt firande? Nu vill jag absolut inte förta just ditt firande, du ska fira på det datum du vill, men som sagt, referenser skulle uppskattas. EDIT: ska man citera så ska man åtminstonde stava rätt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan F Posted June 29, 2007 Report Share Posted June 29, 2007 Fortsatt OffT: "Svenska Slagfält" anger att Henrik Slagheck kapitulerade 17 juni 1523. "Gustav Vasa och hans trupper kunde ta över den härjade staden och slottet..." Därmed inte sagt att Vasa inte firade med lite sill och nubbe när han tågat in. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dizzy_keys Posted June 29, 2007 Report Share Posted June 29, 2007 På lungö med skoog och hacke och typ 40 andra Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dexter Posted June 29, 2007 Report Share Posted June 29, 2007 Så, just 23 juni 1523, känns väl lite lösryckt både vad gäller förbandets "födelsedatum", dess betydelse för kungens intågande i Stockholm och själva datumet för intågandet. Det var inte Livgardet jag tyckte man skulle fira (1521 är som du säger mer korrekt i det fallet) utan mer ett alternativ till midsommarafton som hade med Stockholm och Gustav Vasa (och indirekt de förband vars traditioner nu bärs av Livgardet) att göra. Inte så allvarligt firande utan mest med glimten i ögat. Angående datumet så har jag hört flera olika bud förutom det Axial och stefanf tar upp: Det jag fick berättat för mig på ett museibesök var att Stockholms stad erövras av svenskarna den 16 juni, men man kapitulerar inte förrän den 17:e. Gustav Vasa högtidliga intåg skedde sedan inte förrän på midsommarafton (23 eller 24 juni). Betoningen kan ju ligga på högtidliga dvs det var då man paraderade in i stan för att visa upp sig efter att det var över (lite som Amerikanarnas landstigning i Somalia). Alternativt att kungen inte var med de första soldaterna in i stan utan väntade till det lugnat sig lite. SMB skriver att dagtingsbrevet för Stockholms slott dateras 16 juni och brevet för Stockholm stad den 17 juni samt att både slott och stad skulle upptingas till Gustav Vasa den 21:a (och att han intågade på midsommarafton). Texten verkar komma ur Ulf Sundberg: Svenska freder och stillestånd 1249-1814, Stockholm 1997. Därom tvistar de lärde. ;) /D Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan F Posted June 30, 2007 Report Share Posted June 30, 2007 ...Därom tvistar de lärde. ;) /D Vi får helt enkelt lösa det genom att du straffdricker nubbe två fredagar till. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.