709 Posted June 20, 2007 Report Share Posted June 20, 2007 709 har ett projekt på gång. 709 har inget liv. Hur bra koll har du på din bil? Var är högersidan, var slutar fronten och hur nära kan du backa utan att köra på den andra bilen? Frågan är: Vad anser du är bra respektive dålig koll på var bilen slutar fram? När det är 10 cm till det 40 cm höga staketet/betongmuren, eller 30 cm, eller en meter?! Frågan gäller personbilar där man inte kan se kofångaren eller hindret när man är nära. Tacksam för just din åsikt! Om projektet sen blir av så redovisas resultatet här. /709 (har oftast en 40-60 cm bak när det "nog var väldigt nära nu"...) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pal Posted June 20, 2007 Report Share Posted June 20, 2007 Dålig koll om man det rör sig om 40 cm eller mer. Jag vet på 5 cm när åt alla håll, även om jag backar. När jag backar så använder jag endast backspeglar. Om jag vänder mig om blir vyn mer ovan och jag blir osäkrare på var bilen slutar. Fast det tar ju tid att lära sig var bilen slutar, en ny bil är väldigt svårt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
gislemark Posted June 20, 2007 Report Share Posted June 20, 2007 Anser mig ha stenkoll på vart bilen befinner sig. Även fast det är en minibuss (många barn). Men det hindrar tydligen inte andra från att backa in i min bil Link to comment Share on other sites More sharing options...
sgt Odh Posted June 20, 2007 Report Share Posted June 20, 2007 Om man vill ha en rolig lunch så rekommenderas någon av pizzeriorna vid Konsum i Ed på skärtorsdagen (helg i Norge, jobbedag i Sverige). ALLA försöker parkera på de sex platser som är närmast och ingen har koll på vart bilen slutar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
martinator Posted June 20, 2007 Report Share Posted June 20, 2007 Jag kör boktavligt en skokartong. Där bilen förefaller ta slut, är den slut. Så den är lättare än man tror att precisionsköra med. /martinator Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaRaven Posted June 21, 2007 Report Share Posted June 21, 2007 Eftersom jag kör en Opel Corsa (stor som en ryggsäck) och som alltid måste fipplas ut (backa, framåt, backa, framåt) från parkeringen på innergården så har man koll på en 5cm fram och bak.. Dessutom tenderar ju ständiga fickparkeringar att förbättra just sådan förmåga till avståndsbedömning. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RU01 Posted June 21, 2007 Report Share Posted June 21, 2007 Verkar vara en sån sak som man antingen har i sig eller aldrig får. Det finns ju rätt mycket folk som fullkomligt avskyr att fickparkera och aldrig tycks lära sig heller! Vi har två bilar och det har aldrig kännt som att jag inte vetat var de tar slut eller börjar. Ena bilen är en Volvo V40 och det andra en Reanault Megane. Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaRaven Posted June 21, 2007 Report Share Posted June 21, 2007 Verkar vara en sån sak som man antingen har i sig eller aldrig får. Det finns ju rätt mycket folk som fullkomligt avskyr att fickparkera och aldrig tycks lära sig heller! Vi har två bilar och det har aldrig kännt som att jag inte vetat var de tar slut eller börjar. Ena bilen är en Volvo V40 och det andra en Reanault Megane. Beror ju oftast lite på var man bor. Bor man inte i en större stad brukar man ju oftast slippa fickparkera, och då lär man ju sig inte heller ;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
benzen Posted June 21, 2007 Report Share Posted June 21, 2007 Min egen före detta skrutt (Mercury Tracer årsmodell äldre) hade jag stenkoll på. Vill ni lära känna er bil, se då till att inte ha en parkeringsruta inkluderad i hyran för lägenheten utan parkera på gatan. Efter 1-2 veckor hade jag fått riktigt bra koll och det underlättar också att bli "inparkerad". Man inser snabbt att de mest omöjliga luckor går att ta sig ur och in i, speciellt med lite hjälp. Sedan har jag även bra koll på mina föräldrars två bilar. Den lilla bilen har jag så gott som stenkoll på, speciellt framåt. Efter att ha tryckt in båda bilarna i ett garage med några centimetrars marginal på alla sidor i X antal år så vore det sorgligt att inte veta. Den stora bilen har en tjusig frontprydnad som gör det lättare att avgöra var framdelen slutar. Däremot fickparkerar jag sällan dessa två bilar och glider därför inte lika lätt in som med min egen gamla skrutt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
709 Posted June 22, 2007 Author Report Share Posted June 22, 2007 Inte fler som kan ge någon sorts avstånd? 10-30-50 cm ?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
pajohansson Posted June 22, 2007 Report Share Posted June 22, 2007 Jag har kört väldigt lite bil under det senaste året, så min känsla för var bakänden finns har börjat försvinna. Fram och åt sidorna kan jag köra 10cm från hindret. Bakåt däremot brukar det röra sig om 40-50 cm. Fast ni skulle sett i lumpen, där 5cm bak med syncrobuss inte var några problem Bra koll: 10cm fram och åt sidorna, 20cm bak. Dålig koll: 30cm fram och åt sidorna, 50cm bak. Naturligtvis beror det på vad man kör för bil, jämför en långtradare med en Smart så får ni lite olika resultat Link to comment Share on other sites More sharing options...
T-bone Posted June 22, 2007 Report Share Posted June 22, 2007 Volvo 740 = fyrkantig låda = Inga problem alls. Och kör man nu in i nått med skrotbilen är det inte hela världen heller. Link to comment Share on other sites More sharing options...
sleget Posted June 24, 2007 Report Share Posted June 24, 2007 Har det stora nöjet att pendla mellan sverige och spanien i mitt arbete. Och spanjorer KAN fickparkera! Oavsett kön eller ålder. Där är det inte centimetrar utan millimetrar som gäller. Gillar dessutom det att man kan helt sonika lämna bilen i körfilen med varningsblinkers på om man skulle komma på att man behöver handla något livsviktigt. Men själv hade jag grova problem med min fd bil, en volvo v50. Lärde mig aldrig riktigt var den slutade - började. Snarare metrar i det fallet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.