Jump to content

Polering av Ag3 Bajonett

Schmutte

Recommended Posts

Jag har införskaffat mig en splitterny Ag3 bajonett (som Ak4 men grön och norsk :) )

Dock så har den en liten annorlunda färg, lite kopparaktig..

Hur kan man få den glansig, som Ak4 bajonetten?

Har provat med autosol men utan direktresultat...

s5001239mp9.th.jpg

s5001242bc3.th.jpg

Någon som har tips?

//Schmutte ,O

EDiT: Självklart får jag inte tumnageln att funka, hjälp sökes :)

Edited by Schmutte

smärgelduk kanske?

Fast det lär ju ge en del repor, om man ur känslig för sådant.

Kanske är rostfärg...

/martinator

Ja de kanske inte orkade vänta på att den skulle bli rostig och då skulle få ratas ut ur Haeren.. ;)

@martinator: HUR repigt blir det?

Det ser nästan ut som när vapenfett har fått sitta alldeles för länge. Det ger en nästan gulaktig lyster som sitter som f-n. Samma fenomen som brukar uppstå på slutstycket på gamla förrådsställda M/96:or.

Den finaste smärgel duken du kan hitta borde funka bra utan att ge allt för mycket repor. Lägst k120 (eller mer om det nu finns). Jula postorder har k120 men jag skulle nog leta vidare kolla på t.ex biltema eller andra byggvaruhus

Edited by Karl_Swe

Gå till nån som håller på med färgborttagning..Måleri eller liknande och hör vad dom har för elaka lösningsmedel.

Troligtvis är det ett skyddslager av något slag, alternativt variant av vapenfett 101 som torkat..

Du borde kunna se om du tar någon annan kniv och skrapar lite hur ytan beter sig..

Smärgelduk är nog det sista jag skulle pröva..

Maskinpolering kan nog oxå fixa det, har sett en AK4 bajonett som blev väldigt "icke fältmässig" men ack så snygg till högvaktstjänst mm..

Andra alternativ är scotchbrite duk, en grön kanske? men risken är att den repar..

Likaså stålull..

Det ser nästan ut som när vapenfett har fått sitta alldeles för länge. Det ger en nästan gulaktig lyster som sitter som f-n. Samma fenomen som brukar uppstå på slutstycket på gamla förrådsställda M/96:or.

Det verkar stämma in på det du säger..!

Gå till nån som håller på med färgborttagning..Måleri eller liknande och hör vad dom har för elaka lösningsmedel.

Troligtvis är det ett skyddslager av något slag, alternativt variant av vapenfett 101 som torkat..

Du borde kunna se om du tar någon annan kniv och skrapar lite hur ytan beter sig..

Ska prova din idé att skrapa bort senare ikväll, annars kommer jag inom snar tid att uppsöka nån antimålningsgrunka :banghead:

Har du provat med lacknafta eller thinner? Jag skulle inte skrapa med kniv eller använda slipmedel motsv.

/Stocken

Kan det inte bli några märken efter thinner eller lacknafta?

Tillägg: Tack BG för att du flyttade tråden till dess rätta plats

Edited by Schmutte

Nä. Lacknafta eller thinner påverkar ju inte metall. Men kolla så du inte "spiller" på handtaget eller andra eventuella detaljer av plast (jag gissar i alla fall att det är av någon sorts plastmaterial).

/Stocken

Nä. Lacknafta eller thinner påverkar ju inte metall. Men kolla så du inte "spiller" på handtaget eller andra eventuella detaljer av plast (jag gissar i alla fall att det är av någon sorts plastmaterial).

/Stocken

Ok, jo det är av plast, typ bakelit tror jag..

Ska se till att inte spilla om jag får fingrarna bort från tagentbordet och skrider till verket :banghead:

Jag skulle inte använda smärgelduk utan i stället vanligt våtslippapper, tejpa fast det på ett plant underlag och sedan slipa ytan på kniven mot det. Våtslippapper har ju fördelen att det inte blir repor på samma sätt. Efter slipningen kan du gå på med autosol igen. Sedan kan du spegla dig i bladet när du är klar.

Edit: Våtslippapper ska naturligtvis vara vått när man använder det. Vattnet, bortslipad metall och bortskavt slipmedel från slippappret bildar en fin gegga som är ett utmärkt slipmedel.

Edited by eskil

Hur bråttom har du? har du lite tid på dig så skulle jag rekomendera att du lindar in bladet med trasor som dränks i olja och sätts i en plastpåse. låt verka några dar så löser det upp det mest förhärdade förrådsfett. När du fått bort fettet så använd häxan och en filtrissa till borrmaskinen och polera. Det tar inte lång stund att få en spegelblank yta om man vill ha det.

II63

Utsidan finns det en kille (dePaul) som verkar vara jätteduktig på knivar och deras skötsel. Han kanske kan ge dig något fiffigt råd om du slänger in en fråga i deras forum.

Du kan också använda deras sökfunktion. Kanske någon har haft ett liknande problem som du. :blink:

Hur bråttom har du? har du lite tid på dig så skulle jag rekomendera att du lindar in bladet med trasor som dränks i olja och sätts i en plastpåse. låt verka några dar så löser det upp det mest förhärdade förrådsfett. När du fått bort fettet så använd häxan och en filtrissa till borrmaskinen och polera. Det tar inte lång stund att få en spegelblank yta om man vill ha det.

II63

Vad för typ av olja ska man använda?

II63

Vad för typ av olja ska man använda?

Går bra med vilken olja som helst som man har hemma. Vanlig matolja går alldeles utmärkt, då det är viktigt är tiden..... man får inte ha bråttom.

II63

Jag skulle inte använda smärgelduk utan i stället vanligt våtslippapper, tejpa fast det på ett plant underlag och sedan slipa ytan på kniven mot det. Våtslippapper har ju fördelen att det inte blir repor på samma sätt. Efter slipningen kan du gå på med autosol igen. Sedan kan du spegla dig i bladet när du är klar.

Edit: Våtslippapper ska naturligtvis vara vått när man använder det. Vattnet, bortslipad metall och bortskavt slipmedel från slippappret bildar en fin gegga som är ett utmärkt slipmedel.

Att jag inte tänkt på det :banghead:

Farsgubben har ju en massa sånt i garaget, frågan är bara om jag ska göra en ála II63 först för att slippa möjliga repor..

II63

Bra tips, dock aldrig hört talas om förut, blir nog prio 1 imorgon.. :baskerFN:

@Gusten: Min är IKKE till för att nötas ut (bortsett från ögonglimmer) :worthy::happy:

Här har du en ganska ingående beskrivning av hur man polerar metall av en kille som bevisligen fått ett rätt så bra resultat. Visserligen är det en mc-ram han har polerat men metall som metall.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=40543

Aluminium är mjukare än stål och är mycket lättare att slipa. Dessutom så kan man (som synes) få aluminium groteskt blank på grund av att oxiden skyddar ytan. Enda sättet att få stål så där blankt är att förkroma det.

Edited by eskil

Här har du en ganska ingående beskrivning av hur man polerar metall av en kille som bevisligen fått ett rätt så bra resultat. Visserligen är det en mc-ram han har polerat men metall som metall.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=40543

Jag tänker ju knappast göra hela den proceduren :D

Kanske ska köpa Eskils föreslag och bara färga den med kromfärg alt. förkroma den..!?

Tips?!

• 5 years later...

Ursäkta bump av gammal tråd, men jag har en fråga gällande bajonett (och ev. vård av denna).

Bild:

http://i45.tinypic.com/kajvuo.jpg

Jag trode detta var en bajonett tillhörande AK4, men det är det uppenbarligen inte. Kan nämna att jag har fått kämpa ganska hårt innan den fick dagens skick. Den har en herrans massa stämplar också, kan nämna några: En kungakrona med siffrorna 0 9 3 under. Även "No 354" samt "12/28". Detaljbild kan tas fram.

Vilket gevär tillhör den?

(Hittades knappt synligt på ett visst skjutfält i ett visst skyttevärn..)

Det är en bajonett m/1896 till just gevär m/1896 (passar till m/38 samt AG m/42). Tillverkades hundratusentals av dem och efter att gevären utrangerades användes de under många år som stridskniv/fältkniv av armén. På min utrustningslista vid inryck 1989 fanns den fortfarande med, dock fick vi moraknivar istället.

Det är en bajonett m/1896 till just gevär m/1896 (passar till m/38 samt AG m/42). Tillverkades hundratusentals av dem och efter att gevären utrangerades användes de under många år som stridskniv/fältkniv av armén. På min utrustningslista vid inryck 1989 fanns den fortfarande med, dock fick vi moraknivar istället.
Tack för infon! En lite äldre trotjänare med andra ord. Säger märkningarna något? På slidan finns också en herrans massa stämplar och märkningar, ovanligt många enligt mig, även för att vara mil.mtrl.Stridskniv/fältkniv i den storleken? :happy:

Edit:

Lägger till lite fler bilder:

http://i48.tinypic.com/2lkfcpk.jpg

http://i49.tinypic.com/333wrr8.jpg

http://i50.tinypic.com/2j3jp78.jpg

Edited by strilsäk