Jump to content

Nya uniformer till polisen?


Vildmannen

Recommended Posts

  • Replies 112
  • Created
  • Last Reply

Ja jag har läst utredningen och den innehåller många positiva synpunkter och några negativa.

Synpunkterna på uniformen är baserad på div olika undersökningar, nationella som internationella, även psykologiska sådana. Så synpunkterna är inte tagna helt ur luften.

Link to comment
Share on other sites

BRA intiativ!

 

Det är på tiden att de byter gradbeteckningar..

 

Det tog ett tag att hitta dem, men det lär ta ännu längre tid att lära sig dem..

Polisens gradbeteckningar.pdf (axelklaffar)

 

Jag tycker personligen att de är krångliga att känna igen och urskilja..

 

Sedan att byta själva uniformen tycker jag är ganska synd.. Den är både snygg och respektingviande (ja lite..) samt att man ser;

Åh, det är en polis..

 

Vad poliserna tycker angående uniformsbytet förstår jag, hoppas ingen ändring sker..

 

Att sedan byta utrustning osv är helt upp till dem..

 

Kanske kunde Niefelhel berätta lite mer ingående om:

Synpunkterna på uniformen är baserad på div olika undersökningar, nationella som internationella, även psykologiska sådana.

 

 

//Schmutte

Link to comment
Share on other sites

...och återigen är inget nytt under solen då jag fortsätter min synnerligen osmakliga vana att citera mig själv (2005). Jag står fast vid min åsikt:

 

 

Nu har måhända etiska rådet de facto fått uppdraget att "tycka" och inte att vara vetenskapliga - men i avsnittet om polisens uniformering retar jag mig lite på att slutsatserna genomgående grundar sig på påståenden som inleds med "det synes" och "det förefaller". Inga faktaunderlag för slutsatserna presenteras. Jag kan inte annat än tolka slutsatserna som medlemmarnas "personliga tyckande" - d v s att de helt enkelt inte gillar design och färg på uniformerna.

 

Man tycks helt ha missat att svensk polis förmodligen har världens just nu bästa polisuniform i m/90-klonen "insatsbyxor/jacka".

 

Det är nog det enda område svensk polis just nu är världsledande på, och jag tror faktiskt ärligt att denna uniformering på sikt kommer att efterapas av poliskårer över hela världen. Uniformen är rätt diskret, "allround", stryktålig, smutstålig och tillåter tjänst som på samma pass omfattar såväl letandes bortsprungna barn i skogen som rånarjakter, brottning med fyllon, underredsbesiktning av tung trafik, pensling av fingeravtryck och anmälningsupptagning. Utan att vare sig olja, blod, kolpulver eller lera skämmer ut en. Dessutom har den fickor i vilka det ryms betydligt mer än ett dubbelvikt A4. En patrullerande polis idag har plats för såväl första förband som pocketmask, sjukvårdsmateriel, reservbatteri till handradion och mycket annat.

 

Att nu gå tillbaka till babyblå skjorta, terylenbyxor och reflexjackor för att det av någon odefinierad massa "synes" mindre provocerande känns lika relevant som om landets sjuksköterskor skulle åläggas att gå tillbaka till långkjol, förkläde och hätta. Hur "snyggt" än medlemmarna i ett etiskt råd personligen än må tycka det är. När svensk polis för en gångs skull fått en uniform det går att vara "allpolis" i utan att behöva ha med sig fyra ombyten och en överdragsoverall - och ändå behöva åka in på station för att hämta "andra kläder" om det händer något utöver vardagslunken borde fördelarna i mitt tycke belysas lite mer.

 

Vi som började vår karriär i terylenbyxor, vitt koppel och reflexer på varannan millimeter av kläderna har haft tillfälle att jämföra - och det saknas helt enkelt realistiska alternativ.

 

Som utvikning måste jag f ö få tycka att de reflexer RPS fått för sig att införa på insatsuniformen går fetbort. Inte p g a onödig och överdriven rädsla att vara "måltavla" i en eventuell skottlossning, som är lika sällsynt som att träffas av blixten - utan för att reflexer är som att sätta en bjällra på katten så att hon aldrig lyckas fånga något. Att tydligt se poliser som närmar sig på fyrahundra meters håll må vara "synlighet" - men ibland vill man faktiskt hinna fram och gripa brottslingar innan de hunnit lämna platsen i raketfart. Att alltid vara den som upptäcks först är helt enkelt inte godkänt som polis. Utom i trafiken, då man ändå har en stor, neongul jättereflexjacka att använda.

 

Det finns anledningar att svensk polis för första gången i historien har fått en uniform som fullt ut accepteras av personalen. Den är bäst. Även i internationell jämförelse. Och fungerar för alla poliser oavsett tjänst i alla sammanhang - utom möjligen parader, bröllop och cocktailpartys.

 

(Vad gäller gradbeteckningarna håller jag med - de är rent krimskrams helt utan funktion, och jag tror ingen - vare sig polis eller allmänhet - skulle sakna dem om de togs bort överhuvudtaget)

Link to comment
Share on other sites

Jag är tyvärr väldigt övertygad om att vi kommer mista vår nuvarande uniform. Stefan Strömberg vår rikspolischef är en synnerligen politiskt korrekt herre med hårda nypor som minsann inte är rädd för att ta när det behövs.

 

Det påpekas att polisen ser "aggressiv" ut med nuvarande uniform och beväpning. Min tanke är då om det inte är "aggressivt" att bära skyddsväst? Trots allt, att bära skyddsväst visar att man är beredd på att mötas av kraftigt våld, det borde gör att människor känner sig otrygga för att vi poliser inte litar på dem. Därför borde vi inte få bära skyddsväst!

 

Med raka byxor och ljusblå tröja utan skyddsväst under så visar vi att vi inte är rädda och inte förväntar oss att mötas med våld. Då kommer heller inga att bli provocerade av polisen och inga ingripanden kommer att bli våldsamma!

 

Sen måste jag nog säga att med den kvalitet som det är på dagens poliser så behövs lite tuffa uniformer så att folk och bus åtminstone har lite respekt för oss. Nån blir kanske lite spak när han ser två småflickor i tuffa uniformer jämfört med om de bar muppkläder...

 

Nåja det var kul att ha uniformen så länge som vi fick ha den.

 

Noterade för övrigt att det redan står i tidningarna om att "polisen inte vill ersätta sin uniform". Det står att vi kan få en mindre "aggressiv" uniform, alltså är det redan bestämt att vår uniform är aggressiv! En enskild persons tyckande har redan bestämt att vi har en aggressiv uniform. Vidare att vapnet inte skall synas så mycket. Vad bra, det är alltså det som framkallar aggression hos människor, att man ser vapnet. Sen fortsätter tidningarna att säga att våra svarta piketröjor skall ersättas av ljusblå tröjar. Problemet är bara att tröjorna nu är mörkblå, inte svarta...

Link to comment
Share on other sites

Jag kan bara suckande ställa in mig i ledet bakom Unicorn och roninn och hålla med om det som de säger ovan. :happy:

 

Etiska rådets utredning hade två positiva saker: reformeringen av gradbeteckningarna och att de föreslog att polisen skall få bära sitt vapen laddat. När det gäller vapnen finns det dock en sak som gör att jag baxnar. Det handlade inte om att det skulle vara bättre, säkrare och mer effektivt, utan om att utan det extra moment som mantelrörelsen utgör skulle det bli mindre vådaskott! Så mycket förtroende har man alltså för landets poliskår.... (Nåväl, mitt förtroende för patetiska etiska rådet är inte heller så stort, så det kanske jämnar ut sig...)

 

Sedan är det lite typiskt att gradbeteckningarna skall ändras när man precis fått sitt första streck... :Malaj: (Visserligen en grad som inte betyder något, varken i lön eller saker att säga till om, men ändå...) :-P

Link to comment
Share on other sites

Ser svenska polisen aggresiv ut? Jösses.. Vapnet i fråga sitter ju intill kroppen, i ett hölster som är i mörk färg, likaså uniformen.

 

Dags att byta ut batongen också i sådana fall. Den är vit och syns som regel väldigt bra. Inte smälter den in på samma sätt som hölstret heller..

 

Om nu polisen själva anser unformen är praktisk och bra är det inte där felet ligger. Så länge polisen uppträder korrekt är det allmänhetens inställing gentemot polisen det är fel på, det är då också där det borde satsas pengar/resurser.

 

Men om jag fattat rätt så är det inte gamla Olga eller normal svensson som anser polisen ser aggresiv ut, det är specifika grupper/råd?

 

JS

Link to comment
Share on other sites

Jag blir jätte rädd när jag ser polisen i sina elaka svarta uniformer o kängor nej de/ni ska ha rosa kanindräkter o såpbubblor som vapen .............

 

 

Tas med lite ironi :baskerKav:

Link to comment
Share on other sites

Någon verkar ha missat att inte alla poliser jobbar bakom ett skrivbord eller i anslutning till kontor..

Jag instämmer dock i gradbeteckningarna, som verkar vara tagna från Flygvapnet (?) och är en smula luddiga.

Dock vore det kanske en hyfsad idé med ljusare skjortor, men då tänker jag mest i syfte på varma sommarpatruller - är inte den marinblå lite väl varm då?

 

Förslagsinlämnaren verkar dock helt klart vilja ha tillbaka "Kling och Klang" som skall vara glada turistassistenter...prova att förklara det för det tunga buset..

Link to comment
Share on other sites

Noterade för övrigt att det redan står i tidningarna om att "polisen inte vill ersätta sin uniform". Det står att vi kan få en mindre "aggressiv" uniform, alltså är det redan bestämt att vår uniform är aggressiv! En enskild persons tyckande har redan bestämt att vi har en aggressiv uniform.

SVT's rubriksättare är inte dåliga på att vinkla nyheterna: "Protester mot snäll polisuniform". Fair and balanced news, eller var det fel bolag? En neutral och rättvisande rubrik hade varit "protester mot ny polisuniform". SvD har åtminstone vett nog att sätta "aggressiv" inom citationstecken.

 

Själv har jag bott på Utbildningsplats Tullinge, där det formligen drällde av mörkblå uniformer, piketpolis, hundförare och andra skräckinjagande individer som dessutom ofta hade förstärkningsvapen. Jag inser, efter dessa tidningsartiklar, att jag kommer behöva gå i terapi länge - jag utgår från att jag kan söka ersättning från RPS? :baskerKav:

Link to comment
Share on other sites

Någon verkar ha missat att inte alla poliser jobbar bakom ett skrivbord eller i anslutning till kontor..

Jag instämmer dock i gradbeteckningarna, som verkar vara tagna från Flygvapnet (?) och är en smula luddiga.

Dock vore det kanske en hyfsad idé med ljusare skjortor, men då tänker jag mest i syfte på varma sommarpatruller - är inte den marinblå lite väl varm då?

 

Förslagsinlämnaren verkar dock helt klart vilja ha tillbaka "Kling och Klang" som skall vara glada turistassistenter...prova att förklara det för det tunga buset..

 

Vad gäller färgen så lär det inte spela någon roll då skyddsvästen är varm så det räcker i det läget, dock så syns ju svettringarna tydligare på en ljusblå än en mörkblå.

Link to comment
Share on other sites

Är det någon annan än jag som störs av användandet av ordet "militärisk".

Jag trodde att SvD var en seriös tidning. "Militärt utseende" är ju inte otroligt svårt att skriva.

Dessutom ser jag inte problemet med det. Uniformer som är så fina ,O

 

Känns som att det skulle vara ett väldigt dåligt sätt att slösa på skattebetalarnas pengar.

Poliserna idag ser profesionella ut och utstrålar lite pondus.

 

Och sen när var det viktigare att se mindre hotfull ut än att vara funktionell?

Ska kvinnliga poliser ha höga klackar, utsläppt hår och liten urringning nu?

Det skulle ju verkligen rädda många hotfulla situationer, men skulle det gå att springa i?

Varför inte sätta gula jackor på de och kalla dem föräldravandrare hela bunten, dem vill ju ingen bråka med.

Link to comment
Share on other sites

Ja men det är ju helt perfekt.

 

Med ljusblå tröjor och raka, mörkblå byxor kan de dessutom dela kläder med en annan statlig instans:

 

Ingen kan iaf klaga på att de ser för aggresiva ut..

,O

De kan dessutom dela uppgifter och på så vis lära känna - och bli kända av - närområdet!

Närpolisen v3.0 är uppfunnen!!

Link to comment
Share on other sites

Ja men det är ju helt perfekt.

 

Med ljusblå tröjor och raka, mörkblå byxor kan de dessutom dela kläder med en annan statlig instans:

 

51566_223_150.jpg

Ingen kan iaf klaga på att de ser för aggresiva ut..

 

Det tycker jag verkar hotfullt om polisen kommer och lämnar papper i brevinkastet, skulle tejpa igen det direkt.

Link to comment
Share on other sites

Helt plötsligt får ju ordet Postal en annan innebörd. De nya Postis-bilarna kommer att vara gula med blå saftblandare på. Däremot ryker sirenen då det kan skrämma gamla och barn och kan vara en stressfaktor i trafiken.

 

Hur skulle det se ut om Polisbrevbärare Klang får åka på larm. Skall han ha reklam för On-Off och förstärkningsvapen i samma väska?

Det finns två fördelar med detta. Med ett penndrag har man utökat både Polisen och Posten med nästan hundra procent. Man kommer också att kunna läsa till polis på korrespondens. Vapen, batong, väst mm levereras med Företagspaket före 12:00.

Link to comment
Share on other sites

Det tycker jag verkar hotfullt om polisen kommer och lämnar papper i brevinkastet, skulle tejpa igen det direkt.

Det gör den belgiska polisen när man vill folkbokföra sig i Bryssel. Åtminstone för några år sedan.

Link to comment
Share on other sites

Och sen när var det viktigare att se mindre hotfull ut än att vara funktionell?

Ska kvinnliga poliser ha höga klackar, utsläppt hår och liten urringning nu?

Det skulle ju verkligen rädda många hotfulla situationer, men skulle det gå att springa i?

Varför inte sätta gula jackor på de och kalla dem föräldravandrare hela bunten, dem vill ju ingen bråka med.

 

Du menar något i den här stilen?

 

0047.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag har inget otalt med farbror polisen :banghead: så jag blir inte det minsta provocerad av de "militäriska" uniformerna.

 

Om de nu har praktiska och, i mina något militärt färgade glasögon, snygga uniformer, så är det ju idioti att gå tillbaka till något som kanske passar till kontorsnissar och de befäl som sitter på TV och håller hov inför pressen.

Låt de som gör jobbet på fältet ha kvar de nuvarande.

 

Lite som om vi skulle gå tillbaka till m/59....

Link to comment
Share on other sites

Hur många här har verkligen läst utredningen i sin helhet?

Har man inte läst den tycker jag det är konstigt att man uttalar sig om det hela.

 

I USA så har man genomfört undersökningar som påvisat att mörka uniformer upplevs som aggressivare än ljusare dito.

Och i en konfliktladdad situation så kan man inte utesluta att en mörkare uniform bidrar till ökad aggressivitet.

Det är även skillnad på auktoriteten om individen bär huvudbonad eller ej.

 

När man talar om reflexer så pratar man om att införa texten POLIS på ryggen igen(både på jackor och pikétröjor). Detta är absolut inget fel tycker jag. Det är idag inte solklart att det är en polis man ser bakifrån på lite längre håll. Och om den sitter på ryggen lär man nog kunna ta sig nära buset innan dom försvinner i "raketfart". Såvida man inte backar mot dom, men det tror jag inte nån gör.

När det gäller byxorna så är förslaget att man skall ha byxor med raka ben och en inre bälg som förhindrar att tex snö kommer innanför. Måste man ha kängor? Nä det tycker inte jag heller. Förslaget är att "en smidigare och modernare skyddssko/känga tas fram som mera liknar normala skor/kängor."

Så det är inte lågskor man talar om som vissa raljant beskriver här å var.

 

Under EM i friidrott så prövades en ljusblå pikétröja. Storleken och kvaliten var kanske inte på topp. Men många poliser upplevde att allmänheten(som dom faktiskt skall serva) var mer benägna att ta kontakt med polisen i allmänhet. Och i mina ögon sett så såg det bra mycket trevligare ut med den ljusa pikétröjan. Och signalvärdet på uniformen får man inte glömma.

Vissa tycker då att den fort blir smutsig, lp-skivor under armarna etc. Då får man byta oftare, för få tröjor? Då får man tilldela fler. Många tenderar att se problemen, men inga lösningar.

 

Och nej det är inte etiska rådet som gjort denna utredning utan länspolismästaren i Gävleborgs län tillsammans med folk ifrån RPS. Men en hel del frågor har grund i etiska rådet.

Allt är inte bra i den, men mycket är det. Den begriper ju inte enkom uniformen utan mestadels polisens särskilda hjälpmedel vid våldsanvändning.

 

@strv_S

För att svara på din fråga: NEJ! :banghead:

Link to comment
Share on other sites

Enligt Markus Jannesson, adjunkt i psykologi vid Växjö universitet, som deltog i "studio ett" i P1 i eftermiddags, och som är den som servat utredningen med material finns ingen som helst känd utredning som påvisar att svarta uniformer ökar aggressiviteten. Vad som fanns, och vad han tydligen vidarebefordrat till utredarna var en begränsad studie som visat att idrottslag i en amerikansk liga som burit svarta uniformer av okänd anledning dragit på sig fler utvisningar/motsv. Påståendet om "amerikanska undersökningar visar..." är om det är som han säger en till ren lögn gränsande sanning med modifikation.

 

Varken Jannesson eller den andra medverkande, Anna Broback från Handelshögskolan, som forskar om kläder och identitet föreslog annat än marinblå eller svarta uniformer. Lyssna igenom intervjun. Den är rätt intressant, då det åtminstone enligt utredarnas egen källa verkar finnas rätt lite vetenskap och rätt mycket tyckande bakom utredningen om polisens uniformer.

 

Om man hänvisar till amerikanska resultat förefaller det mot den bakgrunden dessutom märkligt att snart sagt alla amerikanska polismyndigheter - drygt 17000 stycken om jag inte är felunderrättad - bär mörka uniformer av militärt snitt.

 

(Jag tyckte förresten rikspolischefen själv såg ut som han bar en militär Flygvapenuniform när han framträdde i TV för en stund sedan. Inget hindrar väl honom själv att föregå som gott och "ledigt" exempel och bära kortärmad babyblå skjorta. Vad vill han egentligen förmedla med sin uniform?)

 

Länk till SR/Studio Ett: http://www.sr.se/cgi-bin/P1/program/index.asp?ProgramID=1637

 

Men varför hela tiden vilja likna USA eller London när vi själva just nu leder utvecklingen? I svensk miljö (internationellt sett semi-glesbygd även i huvudstaden) och med vårt klimat finns ingen lika bra uniform som m/92 utan reflex. Varför hitta på en massa svepskäl för att försöka bevisa att det finns några som helst problem eller fel annat än subjektivt personligt tyckande vad gäller m/92. Det är helt enkelt den bästa uniform svensk polis någonsin haft. Kanske är det den bästa uniform någon poliskår som verkar i liknande klimat och omgivningar haft. De enda invändningarna mot den är att (enligt nätomröstningarna) 23% av befolkningen tycks anse det viktigare att polisen är pittoresk än att den arbetar.

 

Om denna statistiska representation räcker är jag fullt övertygad om att minst 23% av befolkningen om man frågar dem rent ut också skulle vilja att personalen på akuten bar långkjol, förkläde och en liten gullig hätta, då det både är snyggare och mycket mer lugnande än dagens akutsjuksköterskor som tycks ta emot en klädda för en omedelbar blodstänkande akutoperation. "Vadå, vill de likna kirurger, eller?" Även personalen på akuten kan väl - som man kräver av polisen - ha ett par, tre ombyten som de skiftar mellan under arbetsdagen för att patienterna skall tycka att deras kläder utstrålar rätt budskap vid rätt tillfälle.

 

Jag fortsätter provocera:

 

Varför är det helt okej att provocera allmänheten med sin polisuniform när det gäller slöjor, turbaner eller deltagande i gayparader - något som förmodligen retar betydligt fler medborgare från alla skikt och ursprung än en marinblå tenniströja och rejäla skor med snölås, om man nu skall hemfalla åt någon slags "provokationsindex"?

 

Och varför är det samtidigt inte okej om polisuniformen, bara för att den är ändamålsenlig, retar - om jag raljerar - en betydligt mindre population bestående av en handfull klottrare, stenkastare och några medelålders drömmare som fortfarande inte har kommit över kårhusockupationen 1968 och tycker alla uniformer per definition är allmänt obehagliga?

 

Personligen tycker jag det är skrämmande att det hos vissa är fullständigt okontroversiellt att polisens uniform tillåts vara ett verktyg för aktuella politiska/religiösa ställningstaganden - medan det hos samma personer tycks vara väldigt kontroversiellt att den är funktionell.

 

Jag kan bara tolka det som att det är viktigare för Sveriges polisledning att vara politisk aktör och bedriva opinionsbildning än att göra sitt jobb och visa resultat.

 

Slut provokation.

Link to comment
Share on other sites

Man testar mig veterligen ganska ofta nya färger/snitt utav kläder på sjukhus.

Jag tycker det är märkligt att polisen inte har reflexer på ryggen och måste dra på sig en extraväst för att kunna synas. Vad är det för fel med att ha ordet polis bak på ryggen?

Min första spontana och antagligen fördomsfulla tanke när jag läste att polisen protesterar var ungefär "det är klart dom protesterar, ingen vill väl bli av med en uniform som ser combat ut"

Ställ en flottist och en polis brevid varandra, det är inte någon jätte skillnad för ett otränat öga. För det är en uniform som ser "combat" ut och den syns dåligt när det är mörkt. Självklart ska man ha en praktiskt uniform. Men när man "bara" patrullerar till fots/bil/häst/whatever, är det då fel att se proper ut? Är det något annat uniformsyrke som använder samma uniform när dom rör sig bland allmänheten som när dom ska "agera"

 

edit

det här är mina spontana tankar bara, jag håller som mest på att bilda mig en uppfattning i ämnet just nu :baskerKav:

Link to comment
Share on other sites

Man testar mig veterligen ganska ofta nya färger/snitt utav kläder på sjukhus.

Jag tycker det är märkligt att polisen inte har reflexer på ryggen och måste dra på sig en extraväst för att kunna synas. Vad är det för fel med att ha ordet polis bak på ryggen?

Min första spontana och antagligen fördomsfulla tanke när jag läste att polisen protesterar var ungefär "det är klart dom protesterar, ingen vill väl bli av med en uniform som ser combat ut"

Ställ en flottist och en polis brevid varandra, det är inte någon jätte skillnad för ett otränat öga. För det är en uniform som ser "combat" ut och den syns dåligt när det är mörkt. Självklart ska man ha en praktiskt uniform. Men när man "bara" patrullerar till fots/bil/häst/whatever, är det då fel att se proper ut? Är det något annat uniformsyrke som använder samma uniform när dom rör sig bland allmänheten som när dom ska "agera"

 

edit

det här är mina spontana tankar bara, jag håller som mest på att bilda mig en uppfattning i ämnet just nu :baskerKav:

 

Fråga: När polisen "patrullerar till fots/bil/häst/whatever", ska de inte ingripa om något händer då? och om de ingriper, ska de då inte ha den bästa möjliga utrustningen?

 

I övrigt så tycker jag personligen att det vore fint/snyggt/gulligt med ljusblåa skjortor till polisen, men det är som tur var inte jag som ska bestämma detta.

Link to comment
Share on other sites

Problemet är att polisen både "rör sig ute bland allmänheten" och "agerar" på samma gång. Man kan inte i förväg boka "paraddagar" för allmän fraternisering och "aktionsdagar", då man gärna vill bli avbruten i fotpatrullen av ett rånlarm eller en bortsprungen tvååring. Man kan heller inte stanna världen, frysa läget, åka och byta om för att sedan komma ut i lämplig klädsel. Det finns heller ingen anledning eftersom det finns en uniform som klarar allt från rånarjakt via hundhår, skitig brottsplatsundersökning och sök i skog till att ligga under en tung transport och besiktiga bromsvätskor. Utan att behöva byta om, och utan att den ser allt för taskig ut sedan man utfört någon av nyss nämnda uppgifter. Den uniformen heter m/92 "insats". Varför nu börja ändra igen när man hittade så rätt?

 

Jag är helt inne på att en beordrad och "låst" fotpatrull inne i stan skulle bära en kavajmodell och skärmmössa. Vi talar dock om en handfull poliser i hela Sverige. Vi har tre storstäder och möjligen någon flygplats som ens är i närheten av den kombination av urbaniseringsnivå och polisiär personalstyrka att man på förhand kan säga att det enbart blir till att trampa asfalt och betong ett helt arbetspass oavsett vad som händer.

 

Och de poliserna, samt poliser vid högvakt, statsbesök och liknande skall självklart bära en snygg kavajuniform - som även den naturligtvis kommer att vara av militärt snitt, eftersom alla polisuniformer världen över är det.

 

Förutom dessa femton poliser varje dag bör övriga bära en enhetlig uniform som är likadan oavsett tjänst eller placering, något som var målsättningen när man bytte uniform 1992. Om alla skall kunna bära samma uniform måste den vara flexibel och tillåta de radikalt skiftande arbetsuppgifter arbetsgivaren ålagt i sin "allpolistanke". Att ha med tre ombyten är inte godkänt vare sig ur arbetsmiljö- säkerhets- taktisk, estetisk, eller vilken annan synvinkel du vill.

 

Visst kan man sätta polismärken på ryggen om det nu gör någon lyckligare. Jag har dock svårt att se att det skulle göra någon särskild skillnad, och jag har jobbat både med och utan sådan text både på egen och andras ryggar.

 

Huvudregeln är att reflexer bärs när man väljer det, oavsett åt vilket håll de pekar. De skall definitivt inte sitta fastsydda och vara omöjliga att ta bort/täcka över. Behovet att alltid se "att det är en polis" på fyrahundra meters håll är, som jag ser det i de flesta fall, överdrivet. Vem har det behovet, och varför? "Nice to have" eller "need to have"? I den mån det är relevant finns en eminent reflexjacka som bärs alldeles för lite. Men det är ett arbetsledningsproblem, och inget man löser med att sy om kläder.

 

Hur kan det komma sig att ingen krävt att man skall sy fast hjälmen i huvudsvålen på byggnadsarbetare för att de inte skall glömma att ta på den? För man kan väl inte förvänta sig att vare sig de själva eller deras arbetsledare kan se till att de tar på sig den ute på bygget och tar av den inne på kontoret?

 

Varför är det bara poliser som bedöms vara för dumma för att själva ta ansvar för sitt uppträdande och sin skyddsutrustning?

Link to comment
Share on other sites

Under EM i friidrott så prövades en ljusblå pikétröja. Storleken och kvaliten var kanske inte på topp. Men många poliser upplevde att allmänheten(som dom faktiskt skall serva) var mer benägna att ta kontakt med polisen i allmänhet. Och i mina ögon sett så såg det bra mycket trevligare ut med den ljusa pikétröjan. Och signalvärdet på uniformen får man inte glömma.

Vissa tycker då att den fort blir smutsig, lp-skivor under armarna etc. Då får man byta oftare, för få tröjor? Då får man tilldela fler. Många tenderar att se problemen, men inga lösningar.

 

Fanns det en parallell grupp under EM som hade mörka tröjor att jämföra med?

 

Hur visste man att det ökade antalet "kontakter" verkligen berodde på den ljusa

tröjan och inte på det stora antalet tillresta ickegöteborgare som ville hitta rätt

till både arenor och diverse andra saker? (om jag anv. mig själv som referens

så brukar jag fråga polisen efter vägen eller annat då jag ofta upplver dem som

klart redigare och med bättre koll än snubben på macdonalds, undantag finnes

självklar i båda grupperna)

 

Hade man ljus och mörk tröja omväxlande och därför kunde man dra en sådan slutsats

eller hade man bara en färg på tröjan under hela evenemanget?

 

Har man jämfört med andra liknande evenmang som dragit ungefär samma antal

tillresta där man burit mörkare tröjor och upplevt att man hade sämre kontakt med

allmänheten?

 

/martinator

Link to comment
Share on other sites

Jag har läst båda utredningarna och vad det gäller etiska rådet håller jag med Unicorm, det är mycket tyckande. Med all respekt för medlemmarna i etiska rådet men löst hållet ”tyckande” är inte intressant. Den andra utredningen är lite bättre, rent vetenskapligt sett men ändå inte särskilt imponernade.

 

Några undranden, mycken forskning visar att polisiär närvaro och synlighet dämpar brottslighet och våld. Gäller det bara om polisen inte har ”aggressiva, mörka uniformer”? Hur kommer det då sig att brottsligheten och våldet minskat i Stockholm där polisen fotpatrullerar mer, ex vid Medborgarplatsen och Stureplan? Sthlms län applåderas för att vi har poliskontor och är ute och ”möter medborgarna”. Medborgarna i dessa områden är väldigt nöjda och brottsligheten har sjunkit. Hur kommer det sig eftersom dessa poliser bär den, i vissa akademiska kretsar, så provocerande uniformen?

 

Kan det vara så att mörka uniformer i och för sig upplevs som mer aggressiva än ex ljusblå MEN att det i sig är underordnat så många andra faktorer ex. enskilt upprtädande, att unformsfärgen inte är intressant? Eller är verkligen färg och snitt så avgörande att den enskilde konstapelns uppträdande inte spelar någon roll?

 

Förresten varför bryr sig ingen att svenska brandmän har en hjälm av en modell som SYNNERLIGEN starkt påminner om nazityska arméhjälmar? Borde inte det, om något, vara provocerande?

 

Förövrigt får jag hålla med unicorn, tänk att polismyndigheten är så orolig för att inte vara politiskt korrekt att man funderar på att ersätta ett fullt fungerande väldigt omtyckt uniformssystem bara för att några akademiska proffstyckare ”tror och tycker” att den kan uppfattas som provocerande, samtidigt som man vill tillåta slöjor, kippor och turbaner som DEFINITIVT kommer uppfattas som provocerande hos en ganska stor del av befolkningen.

 

Blir verkligen uniformen så mindre provocerande bara för att man har ”raka byxor” och andra skor? Vad är skillnaden mellan ett par ARBETSKÄNGOR med stålhätta och ett par andra skor med stålhätta? Stora delar av året går vi runt med jackan på och då syns ju ändå inte den ljusblå pikétröjan, om vi nu får den. Så vad är det att bråka om? Skall vi få en ny jacka också av annat snitt? Efter att ha patrullerat på Sthlms gator från Norrmalmspolisstation så kan jag vidare meddela att tom vi får göra eftersök i skogen. Så gott som varje år är man ute i skogen på ex Lidingö och pulsar i snön efter nått bortsprunget barn eller förvirrad åldring. Så inte ens i Sveriges mest ”betongtäta” distrikt kommer vi undan att det är praktiskt med ihopsnörda kängor.

Link to comment
Share on other sites

I och för sig känns det mycket bisarrt att, som Unicorn, dra paralellen med polisstyrkor i USA (som mig veterligen i och för sig inte alls alla har gått över till 'militärliknande' uniformer, i vart fall inte de jag känner till).

 

Jag finner det också lite otroligt att man idag kan göra den bredd av insatser som beskrivs som möjliga med dagens polisuniform utan att byta efteråt, vilket då gör det hela ännu mer oförståeligt. Att man i kängor springer fortare än i ett par grova lågskor känns också lite krystat. Att söka efter bortsprungna barn eller dylikt på Lidingö kan nog göras i gummistövlar kanske.

 

Den polisstyrka i världen som fortfarande åtnjuter bäst respons från allmänheten bär inte militärliknande uniformer i onödan, men de bär dock oftast kropsskydd.

 

Police_armed_uk.jpg

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...