Jump to content

Medaljceremoni F17

Recommended Posts

Slösurfade lite på mil.se och stötte på den här artikeln

http://www.f17.mil.se/index.php?lang=S&amp...ws&id=37701

Där står det något om att de förtroendevalda får en medalj för "gott arbete". Någon som vet hur den medaljen ser ut och var man kan få tag i dom?

Vore toppen!

Glad midsommar

Någon medalj för gott arbete har jag aldrig hört talas om. Derermot brukar förtroendevalda få en annan medalj. Jag tror att det är försvarsmaktens förtjänstmedalj i brons. Men jag är inte helt säker eftersom jag inte har fått någon själv och dessutom kan F17 ha hittat på någon egen osanktionerad medalj.

Jag var ers Huvudskyddsass på just F17 när ja gjorde lumpen. Minns att vi fick ställa upp seoparat, men har för mig att det bara var så att flottiljchefen kom o skakade hand o att vi fick vpl-medaljen av honom. Men visst.. Allt kan ändras

//KNI

Det är nog försvarsmaktens förtjänstmedalj i brons som de får, men med motiveringen "för gott arbete".

Man delar inte ut försvarsmaktens förtjänstmedalj för så pass "enkla" insatser som förtroendearbete, det krävs större uppoffringar än så. Dessutom finns den inte i brons.

Jag skulle tro att det är just så som sägs ovan att de fick sin värnpliktsmedalj först. I bland kan man även dela ut en bronspeng av jetongmodell, d.v.s. utan band, att lägga i bokhyllan.

Se gärna http://www.medalj.nu för medaljer aktuella inom Försvarsmakten.

Edited by Lt P

Det är nog försvarsmaktens förtjänstmedalj i brons som de får, men med motiveringen "för gott arbete".

Man delar inte ut försvarsmaktens förtjänstmedalj för så pass "enkla" insatser som förtroendearbete, det krävs större uppoffringar än så. Dessutom finns den inte i brons.

Jag skulle tro att det är just så som sägs ovan att de fick sin värnpliktsmedalj först. I bland kan man även dela ut en bronspeng av jetongmodell, d.v.s. utan band, att lägga i bokhyllan.

OK, men det finns heller ingen medalj som heter "...för gott arbete". För gott arbete låter som en motivering och inte en utmärkelse. Det verkar ju ganska fånigt att de förtroendevalda fick sin vpl-medalj med den motiveringen. Vilken motivering tillämpades på de andra i så fall?

Jag var ers Huvudskyddsass på just F17 när ja gjorde lumpen. Minns att vi fick ställa upp seoparat, men har för mig att det bara var så att flottiljchefen kom o skakade hand o att vi fick vpl-medaljen av honom. Men visst.. Allt kan ändras

//KNI

Jo, jag låg som kompaniassisten på F17.

Jag finner det mycket lustigt att de förroendevalda skulle få ytterligare en medalj. :surprise: Om så är fallet ska jag fan be om jag också, vore ju kass annars.. Inte för att det egentligen spelar ngn roll men vafan liksom.

Sen tror jag ganska mycket på att det kan vara en "coin" liknande de som Jänkarna delar ut som godis vid US.

Ska kontakta lite folk på F17 och se vad som gäller.. Vem tror ni man ska vända sig till? UtbE eller någon annan?

//KNI

Sen tror jag ganska mycket på att det kan vara en "coin" liknande de som Jänkarna delar ut som godis vid US.

Precis, jetong heter det på svenska.