Jump to content

Vad heter filmen? Svensk lumpar film

Recommended Posts

Jag letar efter en svensk spelfilm. Ganska gammal.

Minns en scen från den. Några soldater vill åka över en bro men blågul säger att den är sprängd.

Så dem sätter upp ett vitt plakat på sitt fordon och skriver att det är en helikopter.

Minns inget mer från filmen, ett namn på den skulle vara trevligt.

Guest Saian831

En anann film men vet itne om det är en lumpar film men det är också med janne loffre carlsson är under andra världskriget... när dem är ute i svenska skogarna...? komemr aldrig i håg vad den heter.:=?

Guest Saian831

Kom nu på dock vad den heter letade upp den... Det är en miniserie och handlar om en svensk soldat under andra världskriget.. och den heter "Någonstans i Sverige".. har itne själv sett den men ska försöka leta rätt på den och se den.

"Någonstans i Sverige" gick i sju avsnitt på TV och finns att köpa på DVD.

Visades första gången juldagen 1973. Repriserades 79-80 (vi gick och sjöng Min Soldat i skolan) och flera gånger i modern tid.

Wikipedia har en bra översikt

http://sv.wikipedia.org/wiki/Någonstans_i_Sverige

Om man tittar noga på filmen så dyker det upp "moderna" saker som elskåp, antenner och lite annat men det spelar ingen roll. Filmen kan upplevas som "seg" av personer som är van vid filmer där det är skjut och spräng hela tiden. Det skall vara så, två personer som bara sitter och pratar i flera minuter. Denna film spelades in då det mest populära programmet på TV var två personer i en stor leopardfärgad säng som drog bananrelaterade skämt. Produktplacering i TV är inget nytt fenomen, både "Trazan och Banarne" och "Clownen Manne" var ju sponsrade av Fyffes eller?

Kikade på filmen inatt under ett filmmarathon. Har inte gått och lagt mig än, blev en 7-8 filmer, så det räknas väl som ett lyckat marathon. Riktigt rolig film, sups och latas hela dagarna. Kul med såna här filmer ett år innan inryck. Eftersom att frågan är besvarad så kan vi väl fortsätta ha tråden för att diskutera denna typ av svenska filmer.

"Någonstans i Sverige" är en lysande produktion!! DVD-boxen är ett måste att äga.

Läs också JOLO:s bok, som filmen baseras på (eller om det är tvärtom att han skrev filmmanus först?). Den subtila JOLO-humorn framgår bättre i text, men scenen från Överstens kansli när bataljonen skall hemförlovas första gången är förstås bättre som rörlig bild.

Guest koenigsegg88
Fy fan vad jag älskar den filmen. garvar varje gång dom kör "helikoptern" :D

Det är lite som dagens LBB brukar jag hävda :blink:

För övrigt en riktigt bra film, en annan favorit scen är inredningsförslagen av journalisten och självklart "Larsson kan inte reglementet"

Fy fan vad jag älskar den filmen. garvar varje gång dom kör "helikoptern" :rockon:

"Larsson kan inte reglementet"

EN riktig klassiker.. Den lever ju kvar i FM. en Lumpar polare fick den av en nymuckad fänkrik när han svarade fel på en fråga om AK5 :baskerPa:

En anann film men vet itne om det är en lumpar film men det är också med janne loffre carlsson är under andra världskriget... när dem är ute i svenska skogarna...? komemr aldrig i håg vad den heter.:=?

Någonstans I Sverige var ju också Janne Carlssons stora genombrott som filmskådis. Smeknamnet "Loffe" kommer just från den gubbe han gjorde i serien.

Guest Sandström

Det roligaste med en gammal krigsfilm som Repmånad tycker jag är att när man ser logementen så är det fortfarande samma gamla sängar, sänglampor, överkast osv... :P Vissa saker ändrar sig aldrig :P

nån som kan tipsa om vart man kan köpa Någonstans i sverige DVD boxen?

Ska kolla med frugan. Hon hade den goda smaken att ge mig den i present...

Älskar filmen men har undrat över ett par saker.

Vad är det för uniform som grabbarna har? M/39? M/58? Och sedan lade jag märke till att man i en sen får se en vattenkyld ksp (m/36?), hur länge fanns dessa kvar inom fm?¨

"Paltbröd"

"Med fläsk, passera"