Jump to content

Grå arbetskraft på LSS???

Recommended Posts

Jag ligger inne som insatssoldat vid LSS Uppsala. Jag ryckte in 15 januari och muckar den 7 dec. Nu är det så att dom har tagit bort all våran FSU fram till muck. Så det enda vi gör till muck det är skarptjänst en vecka, sen ledig 2 veckor sen skarp och sen 2 veckors ledighet igen och så håller det som sagt på till muck. Jag samt hela plutonen hävdar att det är grå arbetskraft. Anledningen till att vi inte har FSU är att 5st befäl kommer att försvinna till Livgardet. Hur ska man agera i denna situationen tycker ni? Befälen bara beklagar och säger att vi inte kan göra någonting. Ska man gå ut i pressen eller höra av sig till vpl nytt?

Edited by Dolphie

Jag ligger inne som insatssoldat vid LSS Uppsala. Jag ryckte in 15 januari och muckar den 7 dec. Nu är det så att dom har tagit bort all våran FSU fram till muck. Så det enda vi gör till muck det är skarptjänst en vecka, sen ledig 2 veckor sen skarp och sen 2 veckors ledighet igen och så håller det som sagt på till muck. Jag samt hela plutonen hävdar att det är grå arbetskraft. Anledningen till att vi inte har FSU är att 5st befäl kommer att försvinna till Livgardet. Hur ska man agera i denna situationen tycker ni? Befälen bara beklagar och säger att vi inte kan göra någonting. Ska man gå ut i pressen eller höra av sig till vpl nytt?

FSU ?

FSU - Fortsatt soldatutbildning.

Vad ska man säga.. låter klart fel att det inte blir något mer än så. Men dock är frågan vad de kan göra åt det om det inte FINNS befäl.

*Är utbildning vid annat förband en möjlighet som är praktiskt genomförbar?

Vet inte om jag tror att aftonbladet eller vplnytt kan lösa era problem, försök på batnämnd/flottiljnämnd eller liknande. Antar att det finns en officer hos er som har den biten som sitt kall, fanns iaf på F17.

Om inte så får ni se det ljusa och passa på och studera eller jobba vid sidan om med försvarets pengar som tillskott.

"Livet är inte rättvist, och det skall vi nu öva" // KNI

Surt att det kommer som en överraskning. Dock fanns det åtminstone på min tid gott om tjänster i FV som hade liknande schema efter GSU - vakter, väderbiträden, STRIL, sop och blås, etc. Det var inget konstigt med det.

Nu kommer den obekväma frågan: behöver ni FSU lumpen ut för att lösa era uppgifter? LSS anser tydligen inte det och varför skall de då lägga pengar och resurser på er?

Pressen kan väl knappast ge er mer utbildning. Det kommer bara ge förbandet mindre tid för er för att de måste förklara för ett gäng kränkta journalister (journalister är ju alltid kränkta när det handlar om FM, eller hävdar att någon annan är det) hur det ligger till och varför. Det finns ett jättebra organ som heter Värnpliktsrådet som arbetar just för de värnpliktigas sak. De vet hur det borde fungera och har förhoppningsvis möjlighet att påverka er situation. Gå in på www.varnpliktsradet.se och skicka in ett mail till den som är flygvapenansvarig. Hennes kontaktuppgifter finns på sidan.

/ Fröken Furir (Sakrevisor för Värnpliktsrådet 04-05)

Surt att det kommer som en överraskning. Dock fanns det åtminstone på min tid gott om tjänster i FV som hade liknande schema efter GSU - vakter, väderbiträden, STRIL, sop och blås, etc. Det var inget konstigt med det.

Nu kommer den obekväma frågan: behöver ni FSU lumpen ut för att lösa era uppgifter? LSS anser tydligen inte det och varför skall de då lägga pengar och resurser på er?

Då ställer man istället frågan varför FSU var inplanerard för denna tid överhuvudtaget?

Varför skall den enskilde soldaten få lida för att förbandet inte kan planera verksamheten?

Då ställer man istället frågan varför FSU var inplanerard för denna tid överhuvudtaget?

Den föll kanske under kategorin 'bra-att-ha-men-inte-nödvändigt'.

Varför skall den enskilde soldaten få lida för att förbandet inte kan planera verksamheten?

FM är inte till för att roa enskilda lumpare. Och vad är det som säger att LSS inte kunnat planera? Kanske dök ett annat behov upp som måste prioriteras framför vaktsoldaterna.

Nu är det så här. Enda syftet med att ha värnpliktiga i FM idag är:

1. Ni ska kunna krigsplaceras

2. Ni ska vara rekryteringsbara för Utlandsstyrkan.

Med utebliven FSU - Fortsatt Soldat Utbildning eller liknande- kommer ni inte att uppfylla punkt 1 och 2.

Så visst liknelsen med "Grå arbetskraft" är inte helt fel. Å andra sidan ska du veta att detta inte är något nytt i FM.

Finns andra förband med samma "problem" tex MarinBasen i Karlskrona där de vpl bevakningssoldaterna inte heller

har någon annan tjänst än Skarp och ledig.

Just Bevakningsbiten är något som det funderas kring inom FM och det ska finnas/finns en utredning om framtiden för denna typ av vht. Vad som sägs i den har jag dock ingen aning om.

Vad kan ni göra då?

Gå till media tror jag inte spelar så stor roll - dvs det kommer nog inte förändra så mycket. Det här är inget nytt problem.

Men prova alltid med VPL nytt - de kanske nappar.

Att det är ont om officerare på trupp i FM är dock inget som ni eller VPL-nytt kan göra något åt. Så är det överallt och därför prioriteras vissa förband och utbildningar före andra. Dessvärre tillhör ni en kategori eller ett förband som inte är speciellt prioriterat. Och prioriteringen görs ganska högt upp i FM hierarkin. Helst så högt upp att höjdarna som tar besluten slipper träffa soldaterna och personalen som blir drabbad av det.

Vad är det bästa ni kan göra då?

He he. Av erfarenhet är Bevakningschefer ganska lata och trötta (har själv varit det en kort kort tid :) ). Finns mycket dötid under den skarpa tjänsten.

Tryck på via de kanaler ni har (förtroendeman, kompaninämnd motsv) och kräv att ni får utbildning under era skarpa veckor - det kan bevcheferna lösa!

Guest farbrorb

Nu kanske denna uppgift tillkom förbandet och inte var något man räknat med i början? För LSS brukar väl inte bemanna uppdrag på Livgardet annars?

Situationen är knappast unik. Det finns väl fler förband än LSS som också drabbats av inställda utbildningar och personalbrist. Verkar vara dagens försvarsmakt. Vänta bara tills NBG dragit igång fullt ut, då lär vi se fler inställda värnpliktsutbildningar.

Men visst luktar det grå arbetskraft om detta när det inte är någon mer vpl utb för soldaten. Jag skulle tagit kontakt med värnpliktsrådet och även skvallrat för värnpliktsnytt som säkert kunde få någon ansvarig på högkvarteret att ge ett bra svar på varför den enskilde skall bli drabbad och lurad på sin värnplikt.

Mina åsikter:

Vi hade ingen vidare FSU på T2 heller... Vi hade fackutbildning och sedan facktjänst efter våran gröntjänst.... Är man vaktsoldat så låter det i mina öron inte så konstigt om man sysslar med just vakttjänst 24/7 efter sin gröntjänst. Däremot så borde ni ju kanske kunna få mer jobbtid om ni så vill. Du definierar inte riktigt vad skarptjänst är för er. Är det att sitta i kuren 24/7 eller får ni göra ronderingar och eskort också?

Jag ser faktiskt inte problemet mer än att det verkar vara slöseri med eran tid.

Men det är alltså vakttjänsten ni tycker är grå arbetskraft? Då är det väl den ni skall skjuta in er på, inte avsaknaden av FSU? Som det ser ut nu så har ni ju en ganska bekväm deal med 66% av tiden ledig då ni kan göra vad ni vill.

Som sagts i tidigare inlägg så har FV haft en massa "grå" arbetskraft. Jag lyckades köra lumpen och jobba en halvtid på timmar samtidigt så se det från den ljusa sidan.

Eller gör som ett av skrivbiträdena på F5 som lämnade in en förslagsanmälan på att hans tjänst inte behövdes och kunde rationaliseras bort. Han fick mucka tidigare samt att han fick en gratifikation för förslaget.

/BL1

ehhh. Inte för att det gör mig något - en petitess kanske - men tror inte att Flyget skulle vara överrepresenterat vad gäller grå arbetskraft - är nog ganska lika i alla försvarsgrenar isåfall. Och jag har svårt att tro att det finns så många "grå" tjänster kvar överhuvudtaget i FM - säger jag utan detaljkunskap - men de flesta av dessa tjänster plockades bort i samband med att den allmäna värnplikten avskaffades :banghead:

ehhh. Inte för att det gör mig något - en petitess kanske - men tror inte att Flyget skulle vara överrepresenterat vad gäller grå arbetskraft - är nog ganska lika i alla försvarsgrenar isåfall. Och jag har svårt att tro att det finns så många "grå" tjänster kvar överhuvudtaget i FM - säger jag utan detaljkunskap - men de flesta av dessa tjänster plockades bort i samband med att den allmäna värnplikten avskaffades :baskerKav:

Rätta mig om jag har fel, men är det inte så att vi fortfarande har allmän värnplikt i det här landet?

Eller är det så att mönstringen är helt frivillig nu för tiden?

ehhh. Inte för att det gör mig något - en petitess kanske - men tror inte att Flyget skulle vara överrepresenterat vad gäller grå arbetskraft - är nog ganska lika i alla försvarsgrenar isåfall. Och jag har svårt att tro att det finns så många "grå" tjänster kvar överhuvudtaget i FM - säger jag utan detaljkunskap - men de flesta av dessa tjänster plockades bort i samband med att den allmäna värnplikten avskaffades :baskerKav:

Rätta mig om jag har fel, men är det inte så att vi fortfarande har allmän värnplikt i det här landet?

Eller är det så att mönstringen är helt frivillig nu för tiden?

Allmän värnplikt gäller fortfarande, men i praktiken är det frivilligt.

He he! Det jag menar är att den allmänna värnplikten avskaffades i samband med att de "grå" tjänsterna avskaffades.

Innan fick ju "alla" göra vpl men då var några av tjänsterna därefter också. Typ "köra postrundan på regementet" eller stå

"11 månader i snickeriverkstan på ÖS".

Och det är min personliga åsikt jag sprider här - inget annat!

Edited by baskermann

Jag tycker absolut att ni ska få ta kontakt med flygvapenansvariga som Fröken Furir föreslog. Det här är ju bara fel!

Tyvärr så förekommer det på flera förband liknande varianter, då helt utan ursäkter, vilket också är helt förjävligt.

Lumpen ska väl ändå inte gå ut på att häcka i en vakt och ha ledigt!

Ska inte lumpen gå ut på att på bästa sätt hjälpa Sverige? Om Sverige tycker att det räcker med GSU för att lösa nutida och framtida uppgifter för en bevakningssoldat så är det väl så? Om de inte tycker att det räcker men att det inte finns resurser pga andra prioriteringar så är det ju tråkigt. Om det däremot inte är tillräckligt o resurserna finns så är det helt fel.

Man gör ju värnplikten för sitt land, inte tvärtemot.

Jag tycker absolut att ni ska få ta kontakt med flygvapenansvariga som Fröken Furir föreslog. Det här är ju bara fel!

Tyvärr så förekommer det på flera förband liknande varianter, då helt utan ursäkter, vilket också är helt förjävligt.

som vaktsoldat borde man ändå vara rätt beredd på att vara vakt? sen att 2 veckor ledigt låter beige är en annan femma

Man gör ju värnplikten för sitt land, inte tvärtemot.

Detta argument måste ju klassas som ett av forumets mest uttjatade någonsin. Och ja, det är klart att det stämmer. Däremot har jag själv inte det minsta problem med att folk väljer att göra lumpen främst för att det verkar kul och för personlig utveckling, även om alla ni duktiga små gossar som påtar er denna tunga plikt endast för fosterlandets väl säkerligen finns där ute ni också.

Självklart ska värnplikten vara till för landets och inte personens bästa men genom att rabbla detta argument till döddagar missar man en ganska viktig poäng, nämligen att man de facto bedrar folk när det går till på det här viset (självklart inte medvetet, men likväl). Alla de som blivit inskrivna som bevakningssoldater har ju suttit vid inskrivningsförrättaren och troligen fått höra dennes förklaringar av de olika befattningar man kan välja mellan. Om det då hade _sagts_ till folk att "Hamnar du som bevakningssoldat på LSS kan du inte räkna med någon utbildning efter de första månaderna, däremot kommer du få mycket ledighet", hade jag inte haft ett problem med detta. Man har ju nu valt att ha ett system där folk ges en möjlighet att själva få delta i beslutandet om på vilken befattning de ska hamna. Folk som nog hade valt andra tjänster istället om de hade känt till detta, väljer istället en tjänst som de senare kommer att bli gruvligt besviken på eftersom verkligheten inte höll vad beskrivningen utlovade.