Jump to content

Ny svensk krigsfilm??

Thern

Recommended Posts

Tjenare!!

För ett par veckor sen så råkade jag "zappa" över till SVT2 och då var det Ola 21:30 eller va den där talkshowen nu heter.

Det var nån regissör som var där då och snackade om att de skrivit på nåt kontrakt och att dom skulle spela in nån krigsfilm eller nåt uppe i Norrland. Jag kanske är helt ute å seglar men är det nån som vet nåt om detta??

Det var visst något man skulle spela in i en bombad stad. Den "bombade staden består utav några halvrivna hyreshus i Kiruna (tror jag att det var). Har dock för mig att det i grunden inte är en svensk produktion.

Var det Kjell Sundvall (Jägarna, Sista kontraktet mfl) du såg? Tror att han var med i det programmet för ett tag sen. Han ska göra en film där JAS 39 Gripen ska vara inblandad på något sätt. Kommer inte ihåg mer tyvärr... Det är möjligt att det är samma som Magnus skriver om.

EDIT: Aftonbladet 020901 Lite information om projektet.

jag tror att det e denna jas-film som det snackas om... har för mig jag såg nåt om d på olas show...

dom skulle visst ha massa grymt filmande av JAS runt kebnekaise m.m. B) kan ju fungera som lite reklam för JAS me.. kan behövas... :)

har för mig storyn va nåt om en kille som jobbade som datakille lr nåt sånt på flygvapnet å nån "fiende" hade hållhake på honom genom hans familj.. och tvingade honom att typ hjälpa dom komma åt saker.. lr nåt sånt...

Låter som ett riktigt intressant projekt!

Man kanske skulle ringa den där Sundvall och sponsra med några kronor. Vi kanske skulle starta en insamling via soldf för att på så sätt få lite reklam... Låter det som en :) idé?

dom skulle visst ha massa grymt filmande av JAS runt kebnekaise m.m. B) kan ju fungera som lite reklam för JAS me.. kan behövas... :ph34r:

Det var såvitt jag minns hans vision av hur det SKULLE kunna bli om de skrapade ihop en rejäl budget, man får väl hoppas...

Om jag inte misshelt fel ska han filmatisera boken "Missilen".. Men jag kan ha fel..

wow...om du verkligen har rätt ang detta så bara måste jag se den.... Har läst boken tre gånger och den är verlig skitbra :blink:

vad jag kan minnas så skulle filmen heta Hotet

och han skulle verkligen försöka göra skit coola flygscener med jas

Du menar Gripen....Jas är ungefär som att säga ...ger du mig min Automatkarbin 4, Spränghandgranat 56 mm. Snälla vanhedra inte flygplanet med det namnet.

Jakt Attack Spaning är en förkortning av flygplanets användningsområde. Inte kallar du en Viggen för Jakt Attack 37.

• BlåGul -1
Du menar Gripen....Jas är ungefär som att säga ...ger du mig min Automatkarbin 4, Spränghandgranat 56 mm. Snälla vanhedra inte flygplanet med det namnet.

Jakt Attack Spaning är en förkortning av flygplanets användningsområde. Inte kallar du en Viggen för Jakt Attack 37.

Nej.

Det är inte alls som att säga "Automatkarbin 4" eller "Spränghandgranat 56". Dessa svarar direkt mot att säga "Flygplan 39", och inte mot att säga "JAS".

Motsvarigheten till JAS skulle kunna här tänkas vara "Ventilera Fi" eller kanske "Spränga Ivan i bitar",vilka är troliga användningsområden för de utmärkta produkter för grovt militärsocialt umgänge du namngav i ditt inlägg.

Det är onödigt att gnälla på detta, då alla visste vilket JAS han menade. Ska du ändå gnälla, bör du börja med att ha rätt.

//

Högaktningsfullt, å diverse blågulas vägnar,

9x19

Eder ödmjuke tjänare .

Nej.

Det är inte alls som att säga "Automatkarbin 4" eller "Spränghandgranat 56". Dessa svarar direkt mot att säga "Flygplan 39", och inte mot att säga "JAS".

Motsvarigheten till JAS skulle kunna här tänkas vara "Ventilera Fi" eller kanske "Spränga Ivan i bitar",vilka är troliga användningsområden för de utmärkta produkter för grovt militärsocialt umgänge du namngav i ditt inlägg.

Det är onödigt att gnälla på detta, då alla visste vilket JAS han menade. Ska du ändå gnälla, bör du börja med att ha rätt.

//

Högaktningsfullt, å diverse blågulas vägnar,

9x19

Eder ödmjuke tjänare .

Vadå börja med att ha rätt......varför kalla ett flygplan för för Jakt Attack Spaning 39 Gripen..när det heter Gripen.

Vad fan menar du igentligen.....jag har rätt och du har fel....

• BlåGul -1

Du har delvis rätt ja. Planet heter inte JAS, detta har jag inte bestridit, tvärtemot håller jag med dig till fullo på denna punkt.

Ditt övriga resonemang är däremot trams, och det är som Jonte11 säger lite lätt småaktigt av dig försöka rätta någon i en diskussion som handlar om något helt annat, och det blir dessutom pinsamt när du själv har fel i ditt resonemang.

Nu undrar jag, vad är det som är fel i mitt tidigare inlägg? Om du inte förstår bättre än att svara "Vad fan menar du igentligen" kanske du bör avstå från att skriva överhuvudtaget.

Nu börjar jag bli trött. Både på att vara vaken och på dig, Jonte72.

Läs igenom senaste inläggen igen och tänk lite på vad du skrivit.

Sedan är "Ödmjuk" ett ord du bör slå upp i ett lexikon och ta en funderare på. Framåt!

Jag tror inte att någon misstolkade när det skrevs JAS i första inlägget. Redan där var alltså ditt inlägg onödigt. Men okej.. flygplanet heter Gripen. Rätt. Men att jämföra med "Automatkarbin 4" är helfel. Alltså har 9x19 rätt.

/Ing, BlåGul och legitimerad Messerschmitt

Gonatt.

Det har diskuterats tidigare....men jag har tröttnat på massmedia mm som skriver JAS....Inte fan kalllar man AJS 37 Viggen för AJS:en....

Jag är trött på jornalister som kallar raketer för robotar, bomber för raketer mm.

Läs om, läs rätt.

Saken som heter "Flygplan 39" används till "JAS - Jakt Attack Spaning".

Saken som heter "Automatkarbin 4" används till "Ventilera Fi".

Saken som heter "Spränghandgranat 56" används till "Spränga Ivan i bitar".

Det som 9x19, helt korrekt, påpekar är att ditt exempel med "Automatkarbin 4" och "Spränghandgranat 56" som jämförelse med "JAS - Jakt Attack Spaning" är fel. Du jämför namn med användningsområde, istället för namn med namn.

För övrigt så är det fult att svära i onödan. :)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...