Jump to content

25mm Payload Rifle

Hammar

Recommended Posts

Smaskigt värre!!!

Blir till att byta upp sig för FM nu.

Varför ha 12,7 när man kan ha 25 :D

"While the 25 mm has no greater range then the .50 BMG cartridge, it delivers a much more effective projectile to the target"

Now we're talkin! :rocket:

Edited by Doyle

Räkigt... Sverige var ju givetvis föregångsnatiuon för typ 60 år sedan..

Som vanligt när svenskar höjer sig till skyarna så glömmer de bort att andra varit före och att svenskarna snodde deras idéer. På Bofors sida ser man inte mycket om varifrån AK5:an ursprungligen kommer ifrån etc. Vad gäller rekylfritt så har vi ju t.ex.

76mmdrp.jpg

sovjetiska 76 RekK 35.. som namnet antyder 76 mm och från 1935. Hm, nån mer än jag som med lite fantasi kan få ut ett grg av det där?

Edited by Informatör

sovjetiska 76 RekK 35.. som namnet antyder 76 mm och från 1935. Hm, nån mer än jag som med lite fantasi kan få ut ett grg av det där?

Och jänkarna var som vanligt(?) först med konceptet, då de hade rekylfria vapen , enligt samma princip under VkI.

Faktum är att gamla Pvg M/42 knappast skulle skämma bort sig som materielförstörare.

Slagkraftigare proj än så gott som samtliga konkurrenter, bra utgångshastighet, låg vikt och klart mindre rekyl.

Räkigt... Sverige var ju givetvis föregångsnatiuon för typ 60 år sedan..

PV-gevär M/42... say no more...

Jag blev fundersam då bakdelen på vapnet är konformad. Detta brukar vanligtvis endast ses på rekylfria vapen med bakblås. En sökning på Google hittade detta korta, men mycket intressanta, stycke:

"Världens första bärbara rekylfria pansarvärnsvapen - pansarvärnsgevär m/42..."

Källa:

http://www.eskilstuna.se/museer/m_vaptek.htm

Edited by A2Keltainen

Som vanligt när svenskar höjer sig till skyarna så glömmer de bort att andra varit före och att svenskarna snodde deras idéer

...som vanligt har du ingen humor... slappna av...

Jag var inte så värst allvarlig men min kommentar, jag tycker att Pv bössan är kultig och ville ta tillfället i akt att "visa upp" den :D

Nå'n som vart på museét i Eskilstuna?

Angående rekylen så kan man läsa detta: http://www.defensereview.com/modules.php?n...e=print&sid=286

På en AG90 tycker i alla fall inte jag att rekylen är plågsam, kan man få ner det någonstans där så är det ju överkomligt.

In other words, with the new Payload Rifle brake installed on an M82A1, not enough recoil energy will be imparted to the M82A1's bolt carrier to make the gun cycle properly.

Med andra ord: En gedigen mynningsbroms dom tagit fram!

Som du säger 2Sharp, AG90 rekylen är inte värst plågsam. Och den här mynnigsbromsen borde lyckas få ner rekylen i deras Payload Rifle på någorlunda samma nivå tycker man.

Rekyl är manligt! Det ska kännas att man skjuter :D:)

:)

Edited by Doyle

Med andra ord: En gedigen mynningsbroms dom tagit fram!

Undrar hur denna påverkar vapnets signatur vid skott? Det är lagom roligt om man efter första skottet har ett gedigt snö- eller stoftmoln framför sig som tydligt markerar var fienden ska lägga sin moteld. I värsta fall har fienden något i stil med ZSU-23-4, vilken Ryssarna använder i Tjetjenien i en antipersonell roll, och då står sig till och med denna bössa slätt vad gäller räckvidd och effekt.

Det kan ju damma en del när man skjuter AG90 så, men gör inte en del så att de spänner upp en duk under mynningen? jag har för mig att jag läst om det?

Duken döljer ju tyvärr inte myningsflamman, utan hjälper enbart mot snö- och stoftmoln. Hur mycket syns AG90s mynningsflamma i dag respektiver mörker? Hur fungerar det att skjuta AG90 med mörkersiktmedel? Bländar mynningsflamman mörkersiktmedlen, eller kan man avge ytterligare eld direkt? Den informationen kan eventuellt ge en fingervisning om detta vapens mynningsflammas synlighet och verkan.

Sant, frågan är hur stor roll det spelar på de oftast långa avstånden?

Jag har bara skjutit AG90 under dagtid, och då inga krav/behov av att inte synas...

Jag reflekterade överhuvudtagit inte över ev. mynningsflamma.

Mera ljuddämpare alzå :)

• 2 weeks later...

Efter man är en gammal Eskilstunabo så tycker jag det är värt besväret att ta sig till Vapentekniska museét. Sist jag var där, typ 2002 Gratis inträde :)

Och har man liiiite intresse av vapen jepp besöket kan vara som en våt dröm :ph34r:

Efter man är en gammal Eskilstunabo så tycker jag det är värt besväret att ta sig till Vapentekniska museét. Sist jag var där, typ 2002 Gratis inträde  :)

Och har man liiiite intresse av vapen jepp besöket kan vara som en våt dröm  :ph34r:

Berätta mer!! omfattning? stort, litet, megastort?? :)

Nja typ 2 våningar övre med lite moderna vapen Grg ksp div ak experimentella vapen (kombo av ak och pansarvapen)

Nedre med lite äldre vapen från mynningsladdare till Kpist (finns många varianter!) Hur vapen tillverkas då och nu.. Eskilstuna är ju en gammal vapenstad...

Antar att ni hört talas om kroaternas RT-20 i kaliber 20x110?

http://world.guns.ru/sniper/sn56-e.htm

Edit: sidans information är delvis inexakt. Effektiva räckvidden är långt över 4 kilometer med pansarbrytande ammunition, men pga att splittergranaten har en självförstörelsemekanism så klarar den sig sällan speciellt långt över 1800m. Lätt att rätta till med små justeringar i tändröret.

Edited by VKT M39

Antar att ni hört talas om kroaternas RT-20 i kaliber 20x110?

http://world.guns.ru/sniper/sn56-e.htm

Edit: sidans information är delvis inexakt. Effektiva räckvidden är långt över 4 kilometer med pansarbrytande ammunition, men pga att splittergranaten har en självförstörelsemekanism så klarar den sig sällan speciellt långt över 1800m. Lätt att rätta till med små justeringar i tändröret.

Maffiga vapen på den sidan!

Nja typ 2 våningar övre med lite moderna vapen Grg ksp div ak experimentella vapen (kombo av ak och pansarvapen)

Nedre med lite äldre vapen från mynningsladdare till Kpist (finns många varianter!) Hur vapen tillverkas då och nu.. Eskilstuna är ju en gammal vapenstad...

Tack, skall se till att hamna där snarast ,O

VKT, konceptet med vapen i motsv. akan kaliber finns ju här och där, men finns det något som verkligen används av någon armé?

Jag tycker att de flesta brukar bli kvar i sin linda??

Edited by 2Sharp

VKT, konceptet med vapen i motsv. akan kaliber finns ju här och där, men finns det något som verkligen används av någon armé?

Jag tycker att de flesta brukar bli kvar i sin linda??

Enligt vad jag har hört så har kroaterna faktiskt använt den mer än en gång i strid, och Sydafrika lär ska ha beställt ett antal vapen i 20x83,5 (NTW 20). Det är ju naturligtvis frågan om massiva vapen att bära omkring, så det är inte konstigt att intresset inte är så stort. Räckvidden är längre än man kan utnyttja.

http://club.guns.ru/eng/ntw20.html

Edited by VKT M39

• 10 months later...
Efter man är en gammal Eskilstunabo så tycker jag det är värt besväret att ta sig till Vapentekniska museét. Sist jag var där, typ 2002 Gratis inträde  :camo:

Och har man liiiite intresse av vapen jepp besöket kan vara som en våt dröm  :D

Berätta mer!! omfattning? stort, litet, megastort?? :)

Ni som har planer på att besöka vapentekniska museét kan lägga dem på is... Kommunen har nu beslutat sig för att stänga det p.g.a. besparingar. Enligt nyheterna skall de öppna det igen om två år i nya lokaler. Ur besparingssynpunkt rimmar det illa... :navy:

Nu är det tyvärr slut på :lol: två år framöver...

Edited by Fbj972

2Sharp: Vapentekniska stängde tydligen nu i årskiftet pga pengabrist, det planeras att öppnas om två år i nya lokaler men det får man väl se som vanligt.

Jag gissar att det blir svindyrt att flytta alla säkerhetsystem som man installerat i den kåken och det därför kommer att antingen öppna i samma lokaler eller bara kommer att öppnas i en begränsad skala tyvärr.

Jag hade tänkt gå dit igen nu efter nyår så jag är lite sur. :((

Edit: Och jag läste inte heller alla inlägg. :baskerFN:

Finns en knivsmed som kanske kan intressera istället? Även en del annan knivhistoria på factorimuséet men inte så utförligt som man skulle kunna önska.

Sen har jag för mig att både EKA och Fiskars har någon typ av utställning men det är bara något som flöt upp i bakhuvudet och inget man ska ta som fakta.

Edited by kronvrak