Jump to content

Stadskytte KB

Guest

Recommended Posts

Skickade ett mail till pliktverket och frågade om mönstringskrav på en tjänst på stadskytte.

svaret blev:

"Tack för ditt mail. Kravprofilen för skyttesoldat är:

Längd: 3

Muskel: 3

Fysisk arbetsförmåga: 6

Syn: 7

Färgseende: 1

Hörsel: 5

För att bli KB måste du ha blivit befälsskattad av psykologen. men mer om detta

när det börjar bli dags för dig att komma hit och mönstra."

Min fråga gäller då de olika kraven. Jag är med på allt utom längd, vad menar dom med det?

får man inte vara för lång/kort?

eller vad menas ? ???

det e nog inte så bra att vara dvärg om man ska in genom fönster. såvida det inte e källarfönster.

Skämt o sido så e det ganska mycket väggar o liknande man ska över o då e det inte bra att vara för kort. då blir det säcken.

Färgseende: 1

betyder detta att man kan få ha defekt färgseende ?

för man kan väl bara få 9:a eller 1:a på färgseendet väl ??

Ja, du behöver inte ha fullgott färgseende.

hmm..kom att tänka på synkravet jag också..

vet itne riktigt om jag uppfyller kraven. jag har ju inget brytningsfel och jag klarar mig utan linser/glasögon.

kan någon våga gissa vad jag har för mätetal i syn ?? ;)

för det gör inte jag...

(jag fattar inte riktigt det där med 1.0, 0.5 också vidare...)

vet itne riktigt om jag uppfyller kraven. jag har ju inget brytningsfel och jag klarar mig utan linser/glasögon.

vad är problemet i såfall? Är du inte närsynt är väl inte synkravet nåt problem eller?

Om du har normal syn så har du 1.0 och därmed en 9:a.

>>Mojo.

jag menade att det är inte någon fara om glasögonen skulle gå sönder. Jag skulle hanka mig fram ändå.

Men jag använder ju fortf glasögon = synfel

ja, jag är närsynt.

jag var nog lite luddig i förra inlägget ;)

Ah. då fattar jag ;)

Du får reda på hur bra syn du har när du mönstrar. Inte så mycket annat att göra så det är inte direkt nån idé att oroa sig om man säger så.

Den som lever får se, om jag får vara lite vitsig.

kan någon våga gissa vad jag har för mätetal i syn ?? ;)

för det gör inte jag...

(jag fattar inte riktigt det där med 1.0, 0.5 också vidare...)

Jag kan bara jämföra med mig själv.

Jag har mellan 0,3 och 0,7 på ögonen (olika på varje öga samt beror på vilken optiker jag är hos, hehe...). Talen är helt enkelt skärpan på ögonen, ju högre desto bättre (1,1 krävs för flygförare i fv tror jag). Jag tror att det mäts i dioptrier som kan vara både positiva och negativa.

Jag fick 7 vid mönstringen och jag behöver enligt villkoren på mitt körkort inte ha glasögon för att köra bil (även om jag föredrar det då jag tycker att det är den situation då det märks mest).

Jag kan målskjuta på iaf. hundra meter utan glasögon.

Om du har glasögon så borde du kunna gå till din optiker (den som gjorde brillorna) och få ett glasögonrecept där det står vilken synskärpa du har på vardera ögat.

Glasögonrecept ska man förövrigt hursomhelst ha med sig till mönstringen. Framför allt är det nog för att det underlättar när de ska beställa "lumparglasögon" åt dig (du slipper nog en noggrannare optikerundersökning med olika linser, etc...).

Jag har för mig att för en sjua så krävt minst 0,7 på ett öga och troligen 1,0 med glasögon, men deppa inte om det visar sig att du inte har det för jag har inte precis benkoll.

Kolla på lumpen.nu om det inte står något mer om synkraven på "syster lump".

Finns det mycket sk Längdkrav i dagens armé?

jag får ju plats i en 90vagn med mina stolta 2 m, men som laddare på 122an får jag ju inte plats...

Varken jättar eller dvärgar efterfrågas i några större kvantiteter. Däremot allt däremellan.

Finns det mycket sk Längdkrav i dagens armé?

jag får ju plats i en 90vagn med mina stolta 2 m, men som laddare på 122an får jag ju inte plats...

det såg allt lite trångt ut i LvKv´n. och i 122an hade de  fått kapa deig vid fotknölarna för att du skulle fått plats.

usäkta min inkompetens ;) men det finns väl ingen tjänst som heter stadskytte KB/PB eller så utan det handlar väl bara om att man ligger inne på livgardet som "vanlig" skyttesoldat eller?

:withstupid

jupp nu lättar dimman ;) men en liten om ack så störande rökpuff finns kvar... om man gör på 6.kompaniet på livgardet blir det ingen basker va? det eväl bara dom som ligger på nån av skvadronerna som får det?

... om man gör på 6.kompaniet på livgardet blir det ingen basker va? det eväl bara dom som ligger på nån av skvadronerna som får det?

Det där har jag också undrat över. Har aldrig sett några bilder på den iaf :(

Men eftersom alla skall få basker ändå så spelar det ju ingen roll.

Någon annan som vet hur det ligger till med 6:e komp och basker ??

Från och med 1/2 2003 skall samtliga, idag baskerlösa, förband inom armén få basker....

ok. vilken färg på baskern skulle i såfall dom på livgardet få? får dom grön oxå då eller eftersom dom MPna där har det?