Jump to content

Skjorta m59, gradbeteckning?

Snaggels

Recommended Posts

Letat på internet och läst UniR FM men utan resultat.

Sitter här och ska sy på gradbeteckningen på skjorta m59 och undrar hur det ska sys på!

Det jag tror är rätt är detta:

Toppen är spetsig/vikt, botten är rak, precis som på en kragspegel.

Sömmen ska vara runt hela tygbiten och inte bara på botten och toppen.

Snälla hjälp mig med ett snabbt och korrekt svar :rockon:

Sitter här och ska sy på gradbeteckningen på skjorta m59 och undrar hur det ska sys på!

Snälla hjälp mig med ett snabbt och korrekt svar :rockon:

De flesta påsydda gradbeteckningar brukar bara vara påsydda upptill och nertill. Så gjorde jag när jag sydde på o så gjorde dom på serviceförrådet också.

Gradbeteckningen har invävda väldigt tunna trådar som visar var den ska vikas någonstans.

OT: Varför fältskjorta m/59? Den är ju "borttagen", får inte användas i försvaret, i alla fall såvitt jag vet.

Slut OT.

/Stocken

Gradbeteckningen har invävda väldigt tunna trådar som visar var den ska vikas någonstans.

OT: Varför fältskjorta m/59? Den är ju "borttagen", får inte användas i försvaret, i alla fall såvitt jag vet.

Slut OT.

/Stocken

Den är allt annat än borttagen :worthy:

Jag använder hellre den än m/93 faktiskt. Tycker den är snyggare och vill man så kan man kavla ner ärmarna så man slipper frysa :rockon:

Jag kollar nu i utrustningslistan över mtrl jag fick ut när jag gick med i Hv och i den står det "M7320-203000 fältskjorta m krage". Då är det säkert den som är fältskjorta m/59. Jag hade ingen aning om att m/59 får användas till FU m/90.

Lite OT: Vad för skjorta/tröja är m/93? Det är inte fältskjorta 90 (den ribbstickade med blixtlås) med nervikbar krage du menar?

/Stocken

Slut OT.

/Stocken

Den är allt annat än borttagen :worthy:

Jag använder hellre den än m/93 faktiskt. Tycker den är snyggare och vill man så kan man kavla ner ärmarna så man slipper frysa :rockon:

@Stocken.

Skjorta m/93 är väl ungefär som en vanlig pilotskjorta fast hel grön?!

Fanjunkar´n

De e väl ganska varierande hur de syr på gradbeteckningar på service föråd, de senaste jag har sett så har de sytt runt om, även på kragspeglarna. Men om jag mins rätt så ska de bara sitta i överkant och underkant. Desutom på undersidan kragen i nerekant, eller har jag helt fel?

Kragspeglarnas/gradbeteckningarnas "nedre" del sys i alla fall på undersidan av kragen på fältjacka 90 först, från "insidan", viks sedan "upp över sömmen så sömmen dols, sys den spetsiga delen på vanligt sätt. När det gäller fältskjorta m/59 så har jag aldrig sett att kragspegeln sys på samma sätt som på fältjackan.

/Stocken

Snälla hjälp mig med ett snabbt och korrekt svar :rolleyes:

Det finns ett alternativ till.

Sy fast gradbetäckningen på en bit tyg som är av samma storlek. sy fast säkerhetsnålar på baksidan, sedan kan du flytta gradbetäckningarna mellan skjortorna eller t-shirt.

Korrekt, det vet jag inte, men det funkar..

@Stocken.

Skjorta m/93 är väl ungefär som en vanlig pilotskjorta fast hel grön?!

Fanjunkar´n

De e väl ganska varierande hur de syr på gradbeteckningar på service föråd, de senaste jag har sett så har de sytt runt om, även på kragspeglarna. Men om jag mins rätt så ska de bara sitta i överkant och underkant. Desutom på undersidan kragen i nerekant, eller har jag helt fel?

Förvisso är det så. Jag har också sett detta förfall! När jag först stiftade bekantskap med detta fenomen påsyning av gradbeteckningar (för många 100 år sedan i Halmstad) så sydde förrådet alltid uppe o nere.

Själva kragspeglarna var en hel vetenskap för sej: de började sy nederdelen "bak-och-fram" med den främre nederdelen något vikt, vek hela gradbeteckningen rättvänd och sydde fast överdelen sisådär 3 mm från kanten. Och fort gick det!

Numera har jag sett att kragspeglarna inte ens viks under kanten utan bara sys på rätt av! Runtom! Förfall, minsann! Hade aldrig Karl XII accepterat! :rolleyes:

Slut OT.

/Stocken

Splitternya fältskjortor m/59 med påsydda märken för US & ISAF delades ut så sent som förra veckan på Livgardet. De fanns inte med på utrustningslistan så de var väl att anses som en "gåva" från FM!? :rodna:

Med andra ord. De finns men ändå inte.

Lite som viss und- och säkpersonal! 0:)

/ BDZR

Slut OT.

/Stocken

Vad står det i UniR 2003?

Där står följande att läsa:

Fältskjorta m/59 med krage får bäras i stället för, alternativt tillsammans med, fältskjorta 90.

Skjorta m/93 FN får bäras i stället för fältskjorta 90.

Om fältjacka avtages får endast fältskjorta m/59 eller skjorta m/93 FN bäras som yttersta plagg (ej utmärkelser).

Fältskjorta m/59 får då ha ärmarna uppkavlade och båda skjortorna får ha översta knappen uppknäppt.

Tänk vad enkelt allt blir att titta i reglementen...

Slut OT.

/Stocken

Vad står det i UniR 2003?

Där står följande att läsa:

Fältskjorta m/59 med krage får bäras i stället för, alternativt tillsammans med, fältskjorta 90.

Skjorta m/93 FN får bäras i stället för fältskjorta 90.

Om fältjacka avtages får endast fältskjorta m/59 eller skjorta m/93 FN bäras som yttersta plagg (ej utmärkelser).

Fältskjorta m/59 får då ha ärmarna uppkavlade och båda skjortorna får ha översta knappen uppknäppt.

Tänk vad enkelt allt blir att titta i reglementen...

Visst är det enklast att läsa i reglementet!

Men vad gör man om man som jag inte har reglementet?!?

Jo man frågar på Soldf.com

• 3 weeks later...
Ok. Så fel jag hade där... men jag tänkte, att eftersom man får ha fältskjorta m/59 som yttersta plagg, så måste den väl ha nationsmärke/flaggan på vänstra ärmen?

Yes, och det brukar de ha också :-(

Nej, det är inget krav (utom för utlandsstyrkan), men man får sy dit den på fältskjortan om man vill.

UniR FM 2003 10.4 (sidan 178):

Nationsmärke

All personal bär nationsmärke av textil (svensk flagga) 30 mm nedanför axelsömmen på vänster ärm till fältjacka 90. Nationsmärket får bäras på grön ylletröja, skjorta m/93 FN och fältskjorta.

Personal ingående i Utlandsstyrkan bär nationsmärket även på vänster ärm på värmejacka samt på ärmhylsa till grön ylletröja och fältskjorta.

• 2 years later...

Säkerhetsinformation

Då jag i veckan hade anledning att för första gången sy på kragspegel på min 59-skjorta, upptäckte jag att kragspeglarna inte är speciellt värmebeständiga. Efter att ha sytt fast spegeln i botten och vikt upp den, hade jag problem med att få till rät vinkel på den övre spetsen. Jag försökte därför stryka spetsen, vilket resultaterade i att kragspegeln smälte fast på strykjärnet. Olyckan inträffade mycket hastigt, jag hann inte mer än nudda spegeln med järnet innan den smälte. Nu hade jag förvissso temperatur 3 av 4 inställd på strykjärnet; det är således tänkbart att speglarna håller för lägre temperaturer men jag rekomenderar fuktning + vikning istället, då detta visade sig fungera tillfredsställande.

Bilder:

kragspegel.th.jpg

strykjarn.th.jpg

@Essray

[lite skojigt menat] Glöm inte att även anmäla till din närmaste chef, kontakta skyddsombudet och fyll i en incidentrapport! Förhoppningsvis kommer då FMV, MSS eller vilken myndighet som är ansvarig att skapa ett nytt kapitel, alt. tillägg, i SäkI om behandling/vård av persedlar och märken eller bestämma att de nya (glansiga, mer syntet än bomull) gradbeteckningarna och kragspeglarna ska ersättas av de gamla (matta, ingen syntet)... [slut skoj]

:banghead:

Tillägg: Annars så var det bra att veta även om jag väldigt sällan strukit mina skjortor!

Mvh,

Foxtrotcharliegrg

Edited by Foxtrotcharliegrg

Men det är ju för bedrövligt! Har tyget blivit plast nu!?

Men det har funnits plastgradbeteckningar tidigare.

När det var dags för repövning, ja det hette så i gamla tider, så plockades det fram kartor med självhäftande gradbeteckningar och mössmärken till VO och RO. När märket skulle tas bort satt klistret kvar, för evigt. Och gjorde man misstaget att tvätta ett plagg med sådant klistermärke påsatt så satt man bokstavligen i klistret :sniper: . Det gick aldrig att få bort skiten från tyget.

Så om nu dessa var framtagna för att underlätta så hade konstruktören, tänkt fel.

Det var tider det!

//QH5 :banghead: