Jump to content

Flygbassäk åker PATGB

Lindqvist

Recommended Posts

Flygbassäk testar Ptgb203

Den ena plutonen kommer i år att nyttja splitterskyddade fordon i form av Ptgb 203.

Vet inte hur många som är insatta/intresserad i hur flygvapnets Säkförband agerar,

men rörligheten har länge varit en klämfråga då vi/de opererar över mycket stora ytor.

Tidigare har det använts Tgb 11/13/20, under min tid använde vi minibussar (vi hade bl.a en grisrosa Chrysler på vår GKÖ i Jokkmokk :) ), och snacket har länge varit att det ska bli SEP.

Hursomhelst, ska bli spännande att följa testet, jag tror att dagarna med fordonspatrullering hängandes ut ur sidodörren på en minibuss i en sele fastknuten i säkerhetsbältet med KSP antagligen är förbi! :-P

Flygbassäk testar Ptgb203
Den ena plutonen kommer i år att nyttja splitterskyddade fordon i form av Ptgb 203.

Fast det är väll inte direkt nått nytt? Flygbassäk har ju bedrivit försök med Pirahna och Patrior tidigare år på F7 och F21, söker du här så hittar du säkert nått om det :rolleyes:

Det svenska Flygvapnet har innköpt två Piranha III, som ska utrustas med den Lemur, som har vidarutviktlas av Bofors tillsammans med den danska arme.

För att Flygvapnet kan få dom två Piranha snabbt, har man inngåt ett avtal med den danske arme om att få köpa två Piranha av den danska produktionslinie från Mowag.

Det är meningen, att vakt- och eskorteplutonen ska utrustas med 4 splitterskyddade fordon av typen Piranha III.

Edited by regstrup

Fast det är väll inte direkt nått nytt?

Nej, absolut inte.

Meningen med den här tråden var kanske mer att diskutera det taktiska användandet av en APC inom Flygbassäkorganisationen samt att eventuellt diskutera alternativ osv.

Samt att kanske få lite mer info om just detta test. Hur känns det just för de aktuella soldaterna? Hur löser F21 situationen med utbildning osv (lånar de in befäl från andra förband eller skickar de soldaterna? Hur ser kompani/pluton/gruppsammansättningen ut när man behöver integrera vagnsbesättningar?).

Det var väl mer såna saker jag hade hoppats på skulle dyka upp här, men det kanske får vänta tills de värnpliktiga ryckt in.

@Lindqvist

Jag låg inne på fjolårets testpluton och ska försöka svara på dina frågor så gott jag kan.

Hur löser F21 situationen med utbildning osv (lånar de in befäl från andra förband eller skickar de soldaterna?

I fjol fick vi upp befäl från en annan flottilj där de tidigare haft försök med just patgb. Dessutom hade de flesta av våra plutonsbefäl erfarenhet från hur man nyttja patgb i utlandtjänst.

Hur ser kompani/pluton/gruppsammansättningen ut när man behöver integrera vagnsbesättningar?).

Vi hade två stycken patgb (hört rykten om att inryckande kull kommer att få fyra st dvs 1/grupp = mycket bättre) som användes när de behövdes för uppgiften. Vid ex.vis eskort var det ypperligt att ha splitterskyddade fordon.

De två patgb-besättningarna hade tillsammans ett eget logiment på luckan och varje grupp hade två logiment med ett dagrum emellan vilket även hundförarna hade.

Vi hade alltså sex olika "grupper": 1. grp, 2. grp, 3. grp, 4. grp, Patgb-gänget och hundpoolen. Detta ledde till att sammanhållningen inom grupperna blev väldigt bra, men jag kan tänka mig att samarbetet hf-grpch inte blev riktigt lika bra som om hf hade varit stf grpch samt att patgb-gänget till viss del av övriga plutonen blev beaktade som lökar.

I hundpoolen fanns hundar (och hundförare) med olika kunskaper/förmågor såsom am-/vapensök. En grupp kunde alltså under VCP-tjänst samarbeta med en hundförare för att under nästa uppdrag jobba med en helt annan.

• Forumsledning

gahh.. :blink: mil.se skriver ptgb, personterrängbil 203.. någon som har en bild på ett sådant fordon??! .. PATGB 203 heter du ju !

Jag tar mig friheten att ändra i topicen så iaf våra medlemmar ser vilket fordon det handlar om.

@SnowFlax

Strålande! Mycket informativt svar! Tackar så mycket!

Kan just tänka mig att det är under eskorttjänsten som en APC kommer till sin rätt.

Att ha Vagnsbesättningen skild från gruppen låter ju mycket vettigt, men att skilja hundarna/hundförarna från gruppen låter som en delad kaka precis som du säger.

@Kimster

Doh! Då jag är en Flygvapenlök och betraktar allting som har högre rörlighet och skyddsvärde än ett par Vita Blixten som bepansrat så såg jag inte ens skillnaden, men jag skyller väl också lite på mil.se som även de gjort fel.

• 4 months later...

Ja, önskar att jag fick se/pröva dessa nya spännande fordon.

Själv har jag ju minnen av tiden sådär innan urtiden, 04-05, med en terrängbil 13 per grupp.

*Nostalgi.*

Det var hemskt kallt när man satt inklämda fyra-fem personer i mellanutrymmet längre stunder. All rörelse-värmen gick ur kroppen, och bilen hade ungefär samma isoleringsförmåga som en konservburk med hål i, motsvarande. Vi satt med stridsvästar och vapen i en röra på golvet, försökte få plats med fötter och knän någonstans däremellan, och delade filtar allesammans för att hålla värmen... den värmeanordning som fanns blåste brännluft på EN persons fötter. Resten av oss genomförde (vänskaplig) knä-och-smalbensbrottning för att komma så nära värmen som möjligt medan vi snackade skit, tuggade kex, halvsov, helsov, generellt återhämtade stridsvärde, och väntade på urlastning eller ny uppgift... okay, så det var iskallt, men samtidigt småmysigt.

*Slut nostalgi.*

/atterhemskan, hufö fbs, modell stenålder