Guest Guest Posted June 14, 2007 Report Share Posted June 14, 2007 Bär jägare basker (mössa innan de fått baskern) i fält och ingår hjälm i packningen för eventuell strid? Verkar underligt att ha en röd basker på sig i skogen och varför inte packa ner en hjälm som väger försvinnande lite jmf med resten av packningen men vad vet jag... :P En till fråga i samma genre: Kan hjälmen fästas i bältet eller motsvarande när soldater är i fält men det inte råder någon typ av beredskap? Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaRaven Posted June 14, 2007 Report Share Posted June 14, 2007 Bär jägare basker (mössa innan de fått baskern) i fält och ingår hjälm i packningen för eventuell strid?Verkar underligt att ha en röd basker på sig i skogen och varför inte packa ner en hjälm som väger försvinnande lite jmf med resten av packningen men vad vet jag... :P En till fråga i samma genre: Kan hjälmen fästas i bältet eller motsvarande när soldater är i fält men det inte råder någon typ av beredskap? Basker är ett kasernplagg, bär lämpligen inte i skogen. Då är fältmössa (eller motsvarande) att föredra. Hjälmen har man alltid med sig, men nödvändigtvis inte bärande. Hjälm bär när det är påkallat att den bör bäras (vilket brukar vara ofta, särskilt när man gör GU), annars bär man den på stridsvästen motsv. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Trådskaparen Posted June 14, 2007 Report Share Posted June 14, 2007 Tack så mycket för de snabba svaren Link to comment Share on other sites More sharing options...
cloudsurfer Posted June 14, 2007 Report Share Posted June 14, 2007 Bär jägare basker (mössa innan de fått baskern) i fält och ingår hjälm i packningen för eventuell strid?Verkar underligt att ha en röd basker på sig i skogen och varför inte packa ner en hjälm som väger försvinnande lite jmf med resten av packningen men vad vet jag... :P En till fråga i samma genre: Kan hjälmen fästas i bältet eller motsvarande när soldater är i fält men det inte råder någon typ av beredskap? Basker är ett kasernplagg, bär lämpligen inte i skogen. Då är fältmössa (eller motsvarande) att föredra. Hjälmen har man alltid med sig, men nödvändigtvis inte bärande. Hjälm bär när det är påkallat att den bör bäras (vilket brukar vara ofta, särskilt när man gör GU), annars bär man den på stridsvästen motsv. Vi hade ytterst sällan hjälmen med oss, med undantag för kspskytten som skulle ha hand om tak ksp:n under förflyttning med bil Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest koenigsegg88 Posted June 14, 2007 Report Share Posted June 14, 2007 Bär jägare basker (mössa innan de fått baskern) i fält och ingår hjälm i packningen för eventuell strid?Verkar underligt att ha en röd basker på sig i skogen och varför inte packa ner en hjälm som väger försvinnande lite jmf med resten av packningen men vad vet jag... :P En till fråga i samma genre: Kan hjälmen fästas i bältet eller motsvarande när soldater är i fält men det inte råder någon typ av beredskap? Vad jag vet så är det inte tillåtet att ha basker i stridsövningar/motsvarande. Just med tanke på att det sticker ut så mycket naturen. Finns säkert någon som kan svara bättre på vad som exakt gäller enligt UniF. Link to comment Share on other sites More sharing options...
joppe Posted June 14, 2007 Report Share Posted June 14, 2007 Bär jägare basker (mössa innan de fått baskern) i fält och ingår hjälm i packningen för eventuell strid?Verkar underligt att ha en röd basker på sig i skogen och varför inte packa ner en hjälm som väger försvinnande lite jmf med resten av packningen men vad vet jag... :P En till fråga i samma genre: Kan hjälmen fästas i bältet eller motsvarande när soldater är i fält men det inte råder någon typ av beredskap? Vad jag vet så är det inte tillåtet att ha basker i stridsövningar/motsvarande. Just med tanke på att det sticker ut så mycket naturen. Finns säkert någon som kan svara bättre på vad som exakt gäller enligt UniF. det står inte reglerat i UniR om fältbruk av basker Link to comment Share on other sites More sharing options...
tinhead Posted June 14, 2007 Report Share Posted June 14, 2007 Vi hade ytterst sällan hjälmen med oss, med undantag för kspskytten som skulle ha hand om tak ksp:n under förflyttning med bil Nu blir jag lite förvirrad, KSP skytten ska ha hjälm på vid färd? Vad jag fick höra nyligen av en som muckade förra året från GU var att hjälm får absolut inte bäras vid färd (SäkI?), för OM man krockar så är det närmast garanti på att man får svåra nackskador eller bryter nacken. Iofs så pratade vi om det när vi satt i en bandvagn. Men det borde väl gälla alla fordonsfärder? Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted June 14, 2007 Report Share Posted June 14, 2007 Vi hade ytterst sällan hjälmen med oss, med undantag för kspskytten som skulle ha hand om tak ksp:n under förflyttning med bil Nu blir jag lite förvirrad, KSP skytten ska ha hjälm på vid färd? Vad jag fick höra nyligen av en som muckade förra året från GU var att hjälm får absolut inte bäras vid färd (SäkI?), för OM man krockar så är det närmast garanti på att man får svåra nackskador eller bryter nacken. Iofs så pratade vi om det när vi satt i en bandvagn. Men det borde väl gälla alla fordonsfärder? Står inget sånt i SÄKI. På den bild som visar en flygspanare i takluckan på en terrängbil bärs hjälm. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Greyleg Posted June 28, 2007 Report Share Posted June 28, 2007 Hjälm skall bäras när man är placerad på tacket! krav. men sen angående hjälm i fält kan jag svara för AJB, å vi hade sällan hjälm förutom vid skjutningar samt stridsmoment (färdiga för stird). Fanns en löjtnant som envisades med att hans pluton skulle ha hjälm pga massa underliga förklaringar. Men hjälmen är endast till nackdel vid marsch etc...finns inget syfte med att bära den då. Fältmössan är varje soldats bäste huvudbonad, bärs i allt ifrån +30 till - 40..perfekt Link to comment Share on other sites More sharing options...
cloudsurfer Posted June 29, 2007 Report Share Posted June 29, 2007 Vi hade ytterst sällan hjälmen med oss, med undantag för kspskytten som skulle ha hand om tak ksp:n under förflyttning med bil Nu blir jag lite förvirrad, KSP skytten ska ha hjälm på vid färd? Vad jag fick höra nyligen av en som muckade förra året från GU var att hjälm får absolut inte bäras vid färd (SäkI?), för OM man krockar så är det närmast garanti på att man får svåra nackskador eller bryter nacken. Iofs så pratade vi om det när vi satt i en bandvagn. Men det borde väl gälla alla fordonsfärder? självklart menade jag vid tjänst som flygspanare skulle ksp skytten ha hjälm, jag som var jävligt otydlig sen håller jag med föregående talare att jag tyckte hjälmen mest var onödig, man patrullerar och förföljer bättre i den älskade fältmössan Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaRaven Posted June 29, 2007 Report Share Posted June 29, 2007 När artillerielden börjar ramla ner från himlen är det dock bra att man inte lämnat hjälmen hemma... även om man inte bär den under marsch. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Innuendo Posted June 29, 2007 Report Share Posted June 29, 2007 I fält så hade vi på T2 trafikpluton alltid hjälm på oss om vi var utanför tältet. Ingen bar fältmössa förutom på övningar som skulle föreställa fredstid. Link to comment Share on other sites More sharing options...
H0lK Posted June 29, 2007 Report Share Posted June 29, 2007 Under min vpl på K3 bar vi endast hjälm under GSU (med undantag för vissa övningar där SäkI krävde hjälm, typ när handgranater förkom eller liknande). I övrigt hängde hjälmen med i packningen eller så lämnades den i bilen ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattsson Posted June 30, 2007 Report Share Posted June 30, 2007 Vi bar alltid hjälm antingen på huvudet eller på västen. Ang hjälmförbud vi färd* tycker jag borde finns med i SÄKI, titta bara på den bussolyckan som var i Februari majoriteten som fick åka in till sjukhus hade hjälm på sig och om den hade gått lite snabbare så hade det blivit mycket allvarligare. *Gäller ej färd i öppna fordon: Ltgv, tgb1119 osv Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hornet Posted June 30, 2007 Report Share Posted June 30, 2007 Jovist men det bör sällan gälla i stridsfordon heller ;) Åka PBV uttan hjälm? :S AJ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zippan Posted June 30, 2007 Report Share Posted June 30, 2007 När artillerielden börjar ramla ner från himlen är det dock bra att man inte lämnat hjälmen hemma... även om man inte bär den under marsch. Men blir du träffad i huvvet av en artillerigranat har du itne mycket nytta av hjälmen Link to comment Share on other sites More sharing options...
dieseltrollet Posted June 30, 2007 Report Share Posted June 30, 2007 Men blir du träffad i huvvet av en artillerigranat har du itne mycket nytta av hjälmen Visst. Men av någon anledning så har de allra flesta krigs-/försvarsmakter under 1900-talet valt att utrusta sina soldater med hjälm. Det är ju knappast för att de ser något självändamål i att lasta ytterligare några kg på soldaten, framförallt eftersom hjälmar kostar pengar. Så vi får nog anta att de medför mindre risk för att soldaten blir skadad, även om de inte skyddar mot en direktträff. Sedan finns det vissa förband där behovet av vikt och rörlighet tillsammans med den bedömda hotbilden gör att man väljer bort hjälmen. Men förband som ska kriga till det på riktigt gör klokt i att bära hjälm... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.