Jump to content

UN Emergency Force i Gaza - UNEF 3?


Recommended Posts

Enligt text-TV överväger FN en fredsbevarande styrka i Gaza. Palestinska presidenten Abbas och Israels premiärminister Olmert är positiva medan Hamas är negativa och säjer att varje utländsk soldat som kommer till Gaza kommer att betraktas som angripare.

 

Vad tror ni? Blir det en tredje UN Emergency Force i Gaza (UNEF 1 1956-67, UNEF 2 1973-80)?

https://sv.wikipedia.org/wiki/United_Nations_Emergency_Force

 

AB: Hamas nära kontroll av Gaza

Link to comment
Share on other sites

Enligt text-TV överväger FN en fredsbevarande styrka i Gaza. Palestinska presidenten Abbas och Israels premiärminister Olmert är positiva medan Hamas är negativa och säjer att varje utländsk soldat som kommer till Gaza kommer att betraktas som angripare.

 

Vad tror ni? Blir det en tredje UN Emergency Force i Gaza (UNEF 1 1956-67, UNEF 2 1973-80)?

 

 

Jah hörde detta på radion i natt, det nämndes också att möjlighen fanns att det skulle bli en EU-styrka och något befäl ur NBG fick säja några ord. Jag hoppas att de löser detta på annat sätt, då jag tror att detta skulle bli nästan ett olösbar uppgift om inte Hamas och Fatha är med på tåget.

 

En fredsframtvingande mission inne i gaza med uppgiften att avväpna Hamas, nja ingen direkt kul uppgift. Inte bara för att det är svårt att avgöra om personerna är Hamas eller inte utan för att både Hamas och Fatha är två mycket väloljade säkerhetsorganisationer/Miliser som har en hög utbildningsståndpunkt och som kommer att ta konflikten på deras egen bakgård.

Link to comment
Share on other sites

Enligt text-TV överväger FN en fredsbevarande styrka i Gaza. Palestinska presidenten Abbas och Israels premiärminister Olmert är positiva medan Hamas är negativa och säjer att varje utländsk soldat som kommer till Gaza kommer att betraktas som angripare.

 

Vad tror ni? Blir det en tredje UN Emergency Force i Gaza (UNEF 1 1956-67, UNEF 2 1973-80)?

 

 

Jah hörde detta på radion i natt, det nämndes också att möjlighen fanns att det skulle bli en EU-styrka och något befäl ur NBG fick säja några ord. Jag hoppas att de löser detta på annat sätt, då jag tror att detta skulle bli nästan ett olösbar uppgift om inte Hamas och Fatha är med på tåget.

 

En fredsframtvingande mission inne i gaza med uppgiften att avväpna Hamas, nja ingen direkt kul uppgift. Inte bara för att det är svårt att avgöra om personerna är Hamas eller inte utan för att både Hamas och Fatha är två mycket väloljade säkerhetsorganisationer/Miliser som har en hög utbildningsståndpunkt och som kommer att ta konflikten på deras egen bakgård.

 

Skulle i och för sig inte vara första gången FN går in i en pågående konflikt och förhandlar i direkt anslutning. Problemet idag är väl dock att få länder att ställa upp med trupp till ett sådant scenario. De senaste åren har det istället förhandlats i åratal innan trupp tillåtits av parterna att komma in. Trots det så är det här ett reellt säkerhetsproblem inte bara för regionen utan även för oss i EU. Påtryckningar från EU o FN kanske kan få resultat. För en gång skull är Israel inte negativa till en fredsstyrka utan har t o m bett FN överväga en. Själva vill de knappast ge sej in i Gaza igen...

 

NBG i Gaza, kanske det, inshalla. Vi får se...

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att den viktigaste fdaktorn för att jag skulle vilja åka eller att Sverige skulle skicksa trupp till Gaza är: Vilket är mandatet för styrkan? Hur ser ROE ut? mm mm

Att skicka soldater dit känns just nu kan tom vara "farligare" än att åka på patrull mellan Basra och Bagdad. Där finns det ett tydligt mandat och tydliga ROE.

 

Att tex åka till Gaza på samma mandat (eller liknande) som de tidiga BA missioner till Bosnien känns just nu inte speciellt aktuellt.

Det är ju ingen liten krutdurk i Gaza/västbanken!!

 

Hur skulle ett mandat kunna se ut?

Vilka regler skulle gälla?

Vad skulle Sverige kunna skicka dit (NBG, SF, Polisförband, EN, MP) eller annat, isåfall vad?

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att den viktigaste fdaktorn för att jag skulle vilja åka eller att Sverige skulle skicksa trupp till Gaza är: Vilket är mandatet för styrkan? Hur ser ROE ut? mm mm

Att skicka soldater dit känns just nu kan tom vara "farligare" än att åka på patrull mellan Basra och Bagdad. Där finns det ett tydligt mandat och tydliga ROE.

 

Att tex åka till Gaza på samma mandat (eller liknande) som de tidiga BA missioner till Bosnien känns just nu inte speciellt aktuellt.

Det är ju ingen liten krutdurk i Gaza/västbanken!!

 

Hur skulle ett mandat kunna se ut?

Vilka regler skulle gälla?

Vad skulle Sverige kunna skicka dit (NBG, SF, Polisförband, EN, MP) eller annat, isåfall vad?

 

Hamas kommer att se FN eller någon internationell styrka som ockupanter och då kommer striderna bli täta och det tror jag inte Svenska politiker vill ha. Det vill säga döda svenska professionella soldater.

Link to comment
Share on other sites

Vad gäller mandat, ROE, uppgift för de svenske så blir det ju bara spekulationer som var och en förstår.

 

Det jag läst om en eventuell uppgift så är det att övervaka Gazas södra gräns mot Egypten så inga vapen smugglas in den vägen, genom tunnlar och på annat vis. Hamas har tydligen fått ett stort antal vapen och am nå´nstans ifrån (vill inte spekulera om varifrån, det kan gaza-tråden ta hand om).

 

Övervakningsuppdraget (samma sort fast till havs som flottan fick i UNIFIL) kan ju lösas från baser på egyptisk sida i Sinai. Då behöver man inte sitta i Rafah och utsätta sej för självmordsbombare. Däremot finns risken att raketer regnar ner över ens camper.

 

Svensk bidrag? Ja, ingenjörer kanske kan vara mest aktuella men även skyttesoldater för patrullering och bevakning, kanske även jägarsoldater för spaning etc. Flottan kanske? Samma uppdrag som utanför Libanons kust fast i det här fallet mindre troligt eftersom Israel kontrollerar kusten utanför Gaza.

 

ROE? Skulle gissa standard för en FN-insats dvs inte offensiv men öppna eld för självförsvar, försvar av bevakningsobjekt, FN-installationer och hotad civilbefolkning. Alltihopa med synnerlig restriktivit givetvis!

Edited by Fanjunkar´n
Link to comment
Share on other sites

Det handlar väl inte heller bara om ROE utan också hur ROE tolkas av befälhavare på marken. Vilka länders befälhavare kan den svenska staten tänkas sätta sina soldater under. Skulle vi t.ex. acceptera en arabisk befälhavare som möjligtvis kan tänka sig tolka ROE på ett annat sätt än en befälhavare från västeuropa?

Link to comment
Share on other sites

Det handlar väl inte heller bara om ROE utan också hur ROE tolkas av befälhavare på marken. Vilka länders befälhavare kan den svenska staten tänkas sätta sina soldater under. Skulle vi t.ex. acceptera en arabisk befälhavare som möjligtvis kan tänka sig tolka ROE på ett annat sätt än en befälhavare från västeuropa?

 

Sen är det väll inte helt säkert att alla befälhavare från västeuropa tolkar samma ROE lika. Som exempel se artikel i DN.( finns i tråden UNMIK/KFOR, se post 070616 09:34)

Link to comment
Share on other sites

Det handlar väl inte heller bara om ROE utan också hur ROE tolkas av befälhavare på marken. Vilka länders befälhavare kan den svenska staten tänkas sätta sina soldater under. Skulle vi t.ex. acceptera en arabisk befälhavare som möjligtvis kan tänka sig tolka ROE på ett annat sätt än en befälhavare från västeuropa?

 

Sen är det väll inte helt säkert att alla befälhavare från västeuropa tolkar samma ROE lika. Som exempel se artikel i DN.( finns i tråden UNMIK/KFOR, se post 070616 09:34)

 

Tycker inte det varit så himla stor skillnad på de missioner jag gjort att det varit ett problem. Grundproblematiken brukar snarare ligga i mandatet.

 

Nu senast i Sudan tjänstgjorde jag under först en general från Bangladesh sedan en general från Indien och generalsekreterarens representant på plats var från Nederländerna. Grundkonceptet var det aldrig något tvivel om, inte heller mandatet.

 

Har också tjänstgjort tillsammans med arabiska officerare och inte heller där har det varit några större tolkningsproblem.

 

Problem uppstår alltid men det är hur man väljer att lösa dem som är det viktigaste.

Link to comment
Share on other sites

En av anledningarna till frågan om mandat och ROE är hur den EV FN styrkan ska förhålla sig till andra länders kränkningar, även av FN-skyddat område. Jag kan bara skriva under hur jag och mina kamrater upplevde IDF/DFF (SLA) i Södra Libanon under 98 o 100L (1988-1989). Vi var inte direkt såta vänner med dem om man så säger.

Men det är ju inte vad den här tråden ska handla om.

En rent hypotetiskt stuation: FN styrkor behärskar ca 1/3 av gazaremsan, FN har fått efter 6 månader lokala milismän på sin sida, de märker att FN faktiskt hjälper Gaza och Gazainvånarna. Men av någon konstig anledning(läs rakter och liknande) "invaderar" IDF en del av det område som FN behärskar... 2 FN soldater skadad och en omkommer, ett IDF pskfordon slås ut av FN eld.... (nåja hypotetiskt var det..).

Vad händer?

 

Jag vill bara lägga in detta i konflikten, det är nog ett synnerligen svårt uppdrag att upprätta en FN styrka i GAZA (eller västbanken) som är beväpnad och har till uppgift att skilja parterna, eller liknande. Vi har trots allt en av mallanösterna starkaste och bästa krigsmakter i grannlandet och de brukar inte dra sig för att kraftfullt slå tillbaka. ibland med rätt och ibland lite väl urskillningslöst.

Link to comment
Share on other sites

En av anledningarna till frågan om mandat och ROE är hur den EV FN styrkan ska förhålla sig till andra länders kränkningar, även av FN-skyddat område. Jag kan bara skriva under hur jag och mina kamrater upplevde IDF/DFF (SLA) i Södra Libanon under 98 o 100L (1988-1989). Vi var inte direkt såta vänner med dem om man så säger.

Men det är ju inte vad den här tråden ska handla om.

En rent hypotetiskt stuation: FN styrkor behärskar ca 1/3 av gazaremsan, FN har fått efter 6 månader lokala milismän på sin sida, de märker att FN faktiskt hjälper Gaza och Gazainvånarna. Men av någon konstig anledning(läs rakter och liknande) "invaderar" IDF en del av det område som FN behärskar... 2 FN soldater skadad och en omkommer, ett IDF pskfordon slås ut av FN eld.... (nåja hypotetiskt var det..).

Vad händer?

 

Jag vill bara lägga in detta i konflikten, det är nog ett synnerligen svårt uppdrag att upprätta en FN styrka i GAZA (eller västbanken) som är beväpnad och har till uppgift att skilja parterna, eller liknande. Vi har trots allt en av mallanösterna starkaste och bästa krigsmakter i grannlandet och de brukar inte dra sig för att kraftfullt slå tillbaka. ibland med rätt och ibland lite väl urskillningslöst.

 

Självklart har du helt rätt! Jag har också tjänstgjort i Libanon och är medveten om... låt oss säja... IDF:s offensiva inställning. :blink: Om man står mitt i utan att ha en buffertzon/motsv komplett fri från parterna. Så blir det mycket svårt och det är verkligen inget idealläge för en fredsbevarare...

Link to comment
Share on other sites

Hej igen

 

Jag håller fullständigt med dig, det är även av den anledningen som jag tror att det inte kommer någon traditionell FN styrka till platsen, mer observatörer, ev polis (FN, EU) eller liknande. Flottan skulle kunna köra blokad eller liknande, men jag tror nog IDF klarar det alldeles utmärkt själva.

 

Undrar hur en buffertzon skulle se ut runt Gaza??

Det är ju ganska trångt som det är redan nu....

hmm får nog ta google erth till hjälp där.

Fanjunkarna - var du nere på UNTSO gaza house under nån leave eller så?

Jag var nere ett par dagar (fast inte med tillstånd...) maken till strand får man leta länge efter, ett par turisthotell där, lugnt hos grannen så börjar befolkningen snart dra in stora pengar på turismen

Link to comment
Share on other sites

Hej igen

 

Jag håller fullständigt med dig, det är även av den anledningen som jag tror att det inte kommer någon traditionell FN styrka till platsen, mer observatörer, ev polis (FN, EU) eller liknande. Flottan skulle kunna köra blokad eller liknande, men jag tror nog IDF klarar det alldeles utmärkt själva.

 

Undrar hur en buffertzon skulle se ut runt Gaza??

Det är ju ganska trångt som det är redan nu....

hmm får nog ta google erth till hjälp där.

Fanjunkarna - var du nere på UNTSO gaza house under nån leave eller så?

Jag var nere ett par dagar (fast inte med tillstånd...) maken till strand får man leta länge efter, ett par turisthotell där, lugnt hos grannen så börjar befolkningen snart dra in stora pengar på turismen

 

Tyvärr - var aldrig ner till Gaza Beach House. En av alla dessa saker man missade under mission... :D

 

Det är ju en av alla dessa saker som är så sorgliga i den här konflikten. Och än en gång visar det hur svårt en gerillarörelse har att sadla om och bli administratörer och entreprenörer.

Link to comment
Share on other sites

  • henke changed the title to UN Emergency Force i Gaza - UNEF 3?

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...