Sycoon Posted June 14, 2007 Report Share Posted June 14, 2007 Från Aftonbladet Olycka med militärfordon i Stockholm Flera bilar inblandade En olycka med två militärfordon och en personbil inträffade vid trafikplats Järva krog i Stockholm vid lunchtid på torsdagen. Enligt Stockholmspolisen klarade sig alla inblandade i olyckan från skador. Olyckan skedde i samband med ett körfältsbyte. Påfarten vid Järva krog stängdes av och långa köer uppstod. Göran Kallervik på Stockholmspolisen säger att det var två militärfordon av större modell som var inblandade i olyckan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dizzy_keys Posted June 14, 2007 Report Share Posted June 14, 2007 Vad kan militärfordon av större modell vara? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Berg Posted June 14, 2007 Report Share Posted June 14, 2007 Det första jag tänker på är tgb20... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sycoon Posted June 14, 2007 Author Report Share Posted June 14, 2007 Vilka fordon har sex hjul och väger 20 ton... Två miltärfordon i trafikolycka Militärens trafikövning slutade med en trafikolycka på E4 norr om Stockholm. Den 20 ton tunga pansarbilen krockade med en personbil. Enligt polisen undkom de två personerna i bilen utan skador. Olyckan skedde strax efter 12 vid Järva krog i Solna Norr om Stockholm. En karavan med terrängående pansarbilar var på väg ut på påfarten till E4 när ett av fordonen krockade med en personbil i filen bredvid. - Det blev inga personskador men skador på den civila bilen, säger Veronica Brinck, informationschef vid Livgardet. De terrängående pansarbilarna har sex hjul och väger 20 ton. Militärfordonen var ute på en övning inför internationella uppdrag och förarna är anställda av försvarsmakten . - Vi övar för att kunna köra de här fordonen på allmän väg och i alla typer av trafiksituationer, säger Veronica Brinck. Hur olyckan gått utreds nu av polisen. – Först och främst är det polisens utredning sen har vi interna regler och bestämmelser utöver de vanliga trafiklagarna. Det är givetvis så att man tittar på om de bestämmelserna följts, säger Veronica Brinck. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaRaven Posted June 14, 2007 Report Share Posted June 14, 2007 Ptgb? http://www.soldf.com/patgb203.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jed Posted June 14, 2007 Report Share Posted June 14, 2007 (edited) Vilka fordon har sex hjul och väger 20 ton... Den här kanske? PansarTerrängBil 203A Edit: Pucktvåa... Edited June 14, 2007 by jed Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocha Posted June 14, 2007 Report Share Posted June 14, 2007 Detta bådar inte gott inför framtiden! Vet inte om man kommer att våga åka med dessa i A-stan om de krockar redan här i sverige. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Berg Posted June 14, 2007 Report Share Posted June 14, 2007 Ah, jag läste inte artikeln :bang: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Beazt Posted June 14, 2007 Report Share Posted June 14, 2007 Grattis till JED & DARAVEN ni hade båda rätt http://www.livgardet.mil.se/index.php?c=news&id=37712 hittade den här. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dieseltrollet Posted June 14, 2007 Report Share Posted June 14, 2007 Detta bådar inte gott inför framtiden! Vet inte om man kommer att våga åka med dessa i A-stan om de krockar redan här i sverige. Ännu så länge så vet vi inte om patgbföraren var vållande. Det troligaste, med tanke på hur personbilisten i allmänhet kör, är att det är personbilen som gjort något dumt som att svänga ut precis framför patgb:n. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karl_Swe Posted June 14, 2007 Report Share Posted June 14, 2007 Ännu så länge så vet vi inte om patgbföraren var vållande. Det troligaste, med tanke på hur personbilisten i allmänhet kör, är att det är personbilen som gjort något dumt som att svänga ut precis framför patgb:n. Ganska onödigt att spekulera lika bra att vänta tills det kommer en rapport om händelen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Darkwand Posted June 14, 2007 Report Share Posted June 14, 2007 (edited) Mötte en Ptb 203 på E4:an idag vid just Järva Krog när jag var på jobbet, den körde väldigt lungt och hade saftblandarna igång. Just vid Järva krog för er som inte bor i Stockholm med omnejd så brukar köerna norrut uit från stan släppa då avfarten mot E18 passeras här, följdaktligen så finns det en hel del fordon som beter sig helt förkastligt på den platsen. Jag tror jag har sett folk göra nästan allt på den platsen. Kul att mil.se beskriver det som en korsning det har väl inte varit en korsning på E4:an vid Järva Krog sedan 40:talet. Edited June 14, 2007 by Darkwand Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dieseltrollet Posted June 14, 2007 Report Share Posted June 14, 2007 Just vid Järva krog för er som inte bor i Stockholm med omnejd så brukar köerna norrut uit från stan släppa då avfarten mot E18 passeras här, följdaktligen så finns det en hel del fordon som beter sig helt förkastligt på den platsen. Jag tror jag har sett folk göra nästan allt på den platsen. Till detta kommer att folk i allmänhet brukar få ett "konstigt" beteende i kontakten med tunga militärfordon. Framförallt verkar man vara besatt av att köra om till vilket pris som helst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AdamAdam Posted June 14, 2007 Report Share Posted June 14, 2007 Om man backar med en 203:a, blir det en 302:a då? Att olyckor händer i tät trafik med stora fordon är förmodligen oundvikligt. Att inte öva alls är inget alternativ, så det är bara att glädjas åt att ingen blev skadad. Om det mot förmodan är en olämplig förare får vi hoppas att berörd chef tar tag i det. Jag skulle dock sätta mina pengar på att det var en stressad civilist som ställde till det för sig. Kanske en US-veteran som ville bråka lite med en förmodad pinkyförare? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kingecho1 Posted June 14, 2007 Report Share Posted June 14, 2007 Ännu så länge så vet vi inte om patgbföraren var vållande. Det troligaste, med tanke på hur personbilisten i allmänhet kör, är att det är personbilen som gjort något dumt som att svänga ut precis framför patgb:n. Till detta kommer att folk i allmänhet brukar få ett "konstigt" beteende i kontakten med tunga militärfordon. Framförallt verkar man vara besatt av att köra om till vilket pris som helst. Menar du just denna personbilist och hur han i allmänhet kör? Eller alla världens civila personbilister? Eller folk som kör personbilar oavsett om de är militära eller civila? Och vad har du för fakta egentligen? Lät som väldigt tidiga spekulationer utan grund men du kanske var där? För övrigt undrar jag om det gått från 2 militära fordon till 1 som var inblandade? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dieseltrollet Posted June 14, 2007 Report Share Posted June 14, 2007 Menar du just denna personbilist och hur han i allmänhet kör? Eller alla världens civila personbilister? Eller folk som kör personbilar oavsett om de är militärva eller civila? Och vad har du för fakta egentligen? Lät som väldigt tidiga spekulationer utan grund men du kanske var där? Nej, jag syftade inte på "denna personbilist" utan på det allmänna beteendet från snitt-personbilisten. Nämligen att köra lite för fort, göra snabba filbyten ofta utan att signalera sin avsikt, samt att inte förstå att ett tungt fordon (oavsett om det är en civil lastbil eller militär pansarterrängbil) inte ser så bra bakom, har längre bromssträcka än en personbil samt oftast "går segrande" ur en krock. Mina "fakta" baserar sig på egna observationer i Stockholmstrafiken sedan 80-talet samt hur man själv upplever det som lastbilsförare. Och nej, jag var inte där. Mitt ursprungliga inlägg var bara en kommentar till någon som verkade utgå ifrån att det var pansarterrängbilen som var vållande. För övrigt undrar jag om det gått från 2 militära fordon till 1 som var inblandade? Läser man artikeln på mil.se ovan så framgår det att det var en övning i kolonnkörning, alltså var det mer än ett militärt fordon på platsen. Däremot så får man väl anta att personbilen bara krockade med ett av detta... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts