Jump to content

1250 st kommer att skjuta på varandra i Härnösand

Komp C

Recommended Posts

vad är "FJK"?

http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=19328&hl

Jag mycket väl förstå grejjen med att inte gilla krigsromantik. Men man behöver inte vara någon överdriven krigsromtiserande stridspitt som sett för många krigsfilmer för att tycka det är kul att delta i något sånt här, jag tror tom. det är en minoritet av dessa killar och tjejer som har den inställningen.

Man kan hoppas på det, men tyvärr finns det många exempel som tyder på annat.

Har sett exempel på övningar som skulle få den mest förhärdade förhörsledare inom FM att rygga tillbaka (dokumenterat på film) - det är inte bara "pang-pang" det är hela reenactment scenariot som riskerar/tenderar att spåra ur.

Hur många spelar inte onlinespel med krigs tema, detta är mer eller mindre samma sak bara att man ersätter en dator med riktig natur och riktiga motspelare.
Två fel gör inte ett rätt...

• Replies 101
  • Created
  • Last Reply

Dom är i ett KA-batteri. Dom har Valpar och 20-bilar. 1200 pers har skojigt en helg

och träffar kompisar från en massa länder. Arrangemanget verkar genomarbetat

och planerat. Det är 18-årsgräns. Helt fel ute är dom nog inte....

:-P

Nu vet jag exakt noll om airsoft, vilket gör att Sir Vival garanterat vet mer än mig,

men efter att ha läst igenom regelverket för träffen är jag inte ett dugg orolig för

att det ska skapas några krigsförbrytare där.

En liten andel stollar finns det inom all verksamhet och ändå fungerar samhället...

- - - - -

Någon har scratch-byggt en airsoft AK-5:a:

Bild

Tråd

Edit: Puck-tvåa igen! HvU-johan hade redan länkat till en film med den där AK-5:an...

Dom är i ett KA-batteri. Dom har Valpar och 20-bilar. 1200 pers har skojigt en helg

och träffar kompisar från en massa länder. Arrangemanget verkar genomarbetat

och planerat. Det är 18-årsgräns. Helt fel ute är dom nog inte....

:rockon:

Nu vet jag exakt noll om airsoft, vilket gör att Sir Vival garanterat vet mer än mig,

men efter att ha läst igenom regelverket för träffen är jag inte ett dugg orolig för

att det ska skapas några krigsförbrytare där.

En liten andel stollar finns det inom all verksamhet och ändå fungerar samhället...

- - - - -

Någon har scratch-byggt en airsoft AK-5:a:

Bild

Tråd

Edit: Puck-tvåa igen! HvU-johan hade redan länkat till en film med den där AK-5:an...

Och trots att det var stulna vapendelar som killen har använt så verkade det vara ett ljumt intresse från FM.

Tycker sånt där sätter nivån på verksamheten..

....

Och trots att det var stulna vapendelar som killen har använt så verkade det vara ett ljumt intresse från FM.

Tycker sånt där sätter nivån på verksamheten..

Ja det måste vara 1250 st djupt subversiva vapentjuvar som har samlats där. Eller var det kanske bara han som snott prylar? En = Alla ?

Hade våra kompani och bataljonsövningar i Hemvärnet vara lika inspirerande och välorganiserade.... :rolleyes:

Exakt vad är stulet på den scratchbyggda ak´n?

Jag tror inte Handskydd kan skaffas på laglig väg. Kolven kan ju dock vara från en Star FN-FNC.

Eller egengjutet. Tyckte det såg ut som han byggde en hel del delar från scratch.

Detta är ungefär samma sak som att sitta hemma och lita Call of duty eller Americas Army
Jag kan inte påstå att jag anser att det är speciellt förnuftigt det heller - det är ungefär lika världsfrånvänt men dock inte lika osmakligt...

Detta är ungefär samma sak som att sitta hemma och lita Call of duty eller Americas Army
Jag kan inte påstå att jag anser att det är speciellt förnuftigt det heller - det är ungefär lika världsfrånvänt men dock inte lika osmakligt...

Förnuftigt och förnuftigt. Finns nog en del golfare som låtsas att de är Tiger Woods eller Annika Sörenstam när de jagar den stackars bollen.

Världsfrånvänt? En reflektion av världen snarare. Fast utan att döda folk. (även om en dog nu ju)

Förnuftigt och förnuftigt. Finns nog en del golfare som låtsas att de är Tiger Woods eller Annika Sörenstam när de jagar den stackars bollen.

Om du anser att det är jämförbart, så bör du kanske fundera på om Hemvärnet/FM verkligen är en plats för dig - eller i alla fall din chef...

Om du anser att det är jämförbart, så bör du kanske fundera på om Hemvärnet/FM verkligen är en plats för dig - eller i alla fall din chef...

Bah! Den som inte blir upphetsad av tanken på strid eller av att öva eller leka stid är aldrig en bra soldat. Och bra soldater vill iallfall jag ha i hemvärnet.

Vad är det för fel på att leka lite nu då? Alla borde prova på detta sjukt roliga spel. Det handlar inte om att döda och kötta utan om att vara snabbast och mest pricksäker och gömma sig bäst, svårare än så är det inte.

Jag fattar faktiskt inte att vuxna (i alla fall fysiskt) sysselsätter sig med denna typ av verklighetsfrämmande aktivitet - t.o.m. ogillar hela spektaklet...

Da ar det ju skont att Sverige ar ett relativt frihetligt land dar man far traffas, umgas, och pilla med precis vilken hobby man vill -strunt samma vad Sir Vival tycker.

Vill Sir Vival inratta rolighetspolis?

Min åsikt ligger nära SirVivals. Jag tycker att det är slöseri med pengar att lägga ut 10.000 spänn på ett leksaksvapen, men naturligtvis är det ju deras egna pengar och de får göra vad de vill med dem. Gränsen för osmakligt och olämpligt går, enligt mig, när de klär sig i m/90 med svensk flagga och i vissa fall förbandstecken, för då har man plötsligt försvarsmaktens uniform och detta har jag sett exempel på fler gånger än jag kan räkna och jag blir rent ut sagt förbannad när jag ser det. De gånger jag har påpekat det för dem så har de bara gett mig den ena ursäkten och bortförklaringen efter den andra för att rättfärdiga bärandet.

Tycker det verkar helskoj (har dock aldrig provat airsoft själv). Men jag hade ingen aning om att det var så stort. Trodde tidigare att det bara var en lillebrorsvariant av paintball.

Grabbarna och tjejerna får komma ut och röra på sig, få frisk luft och lattja lite. Jag har svårt att se det osmakliga i det hela (förutsatt då att det inte är en hemlig nazist-rörelse el.dyl.). Lek är lek, oavsett om det sker med klubba och boll eller plastvapen. Får jag se en vetenskapligt gjord rapport på att deltagarna efter evenmanget blivit våldsammare, asocialare el.dyl. mot sin omgivning lovar jag att omvärdera.

Så det är okej att agera som ett amerikanskt eller ryskt förband, men inte svenskt?

Då antar jag att du inte gillar dessa killar heller?

Jag sade inte att det inte var okej, utan det är min åsikt för vad som är olämpligt och osmakligt. Vill de klä sig som svenska soldater så får de göra det men jag tycker inte om det.

Ett exempel på vad jag menar med förbandsmärken. Detta är från det aktuella eventet Berget:

IMG_3884.jpg

Absolut, jag anser också att det är ett problem om man verkligen uppträder i Svensk uniform - d.v.s. m/90 med korrekta förbandstecken samt gradbeteckningar. Det är väldigt olämpligt.

Även utan förbandstecken m.m. (som gör det till uniform) så är nog risken att Agda på gatan uppfattar personen som en del av Försvarsmakten ganska stor. Och det är klart obra.

Hobbyn i sig, helt okej. Uppträdande i Svensk uniform - inte okej.

Så det är okej att agera som ett amerikanskt eller ryskt förband, men inte svenskt?

Jag sade inte att det inte var okej, utan det är min åsikt för vad som är olämpligt och osmakligt. Vill de klä sig som svenska soldater så får de göra det men jag tycker inte om det.

Ett exempel på vad jag menar med förbandsmärken. Detta är från det aktuella eventet Berget:

IMG_3884.jpg

Jag ar klart imponerad! Fan vad den grabben gar in for sin hobby! Sjalv skulle jag aldrig lagga pengar pa det dar - men det finns iofs de som undrar varfor jag lagger ner pengar pa plastmodeller och tillhorande farg, lim, hobbyknivar, osv....

Lat folk hallas - att reta upp sig pa sant har gor en bara bitter!

Äh, låt dom hållas, de har roligt tillsammans i naturen istället för att sitta inne och levla upp till 99 i World of Warcraft.

Det är inte utan att man blir litet sugen på att återgå till barnastadiet och leka litet krig, men förnuftet säger ändå näääää.

Däremot gillar jag INTE att man uppträder i svensk uniform. Finns det inte lagstiftning om sånt?

Tillägg: Har haft några airsoftare som b-styrka på en HV-övning. De gjorde ett asbra jobb, iofs var alla HV...

Eller så kanske du borde tagga ner och fatta att de är där och skjuter på varandra som tidsfördriv och för att de kanske gillar lite action? Vem hade mått bra om alla var så överseriösa hela tiden? Låt de skjuta på varandra med plastkulor... hur kan det störa någon? De har svenska uniformer - so what? Frågar någon om de är från försvaret kommer de ju såklart säga nej?

Sen spelar det väl ingen roll om de låtsas vara Delta Force, SAS och SSG hela bunten? De kan leka att de är det hur mycket de vill... det stör ingen vettig person.

Ett exempel på vad jag menar med förbandsmärken. Detta är från det aktuella eventet Berget: bild från Berget

Jag ar klart imponerad! Fan vad den grabben gar in for sin hobby! Sjalv skulle jag aldrig lagga pengar pa det dar - men det finns iofs de som undrar varfor jag lagger ner pengar pa plastmodeller och tillhorande farg, lim, hobbyknivar, osv....

Lat folk hallas - att reta upp sig pa sant har gor en bara bitter!

Den där killen i m/90 borde fan ha rejält med smisk! Om jag nu ser rätt att det är kragspeglar från HV samt förbandsmärken från HV han har på uniformen.... Blanda inte in Hemvärnet och riktiga förband i sånt där. Diverse uniformer/kläder i m/90-mönster går ju att köpa var som helst, så det kan man inte hindra folk från att bära, men då får de fasen se till att den är ren från märken som förknippas med Försvarsmakten.

Nu är det ju dumt att slänga en hel säck bara för en potatis.

Det vill säga:

Låt inte alla airsoftare få skit för vad en person bär.

Om det där nu är menat till mig. Läs igen vad jag skrev...."Den där killen" är inte synonymt med "alla", vad jag vet.

Några av problemen med airsoftvapen (dessa är dock inte det centrala):

- inte alla vapen som Tony Olsson, Andreas Axelsson och Jackie Arklöv ("Malexander-ligan") använde sig av var riktiga

- åldersgräns löser inget problem (inför licens inkl RK hos sociala myndigheter)

- mörkertalet är stort ang användandet av "vapnen" i brottssammanhang

- seriösa vapenägare riskerar ofelaktligen få bära kostnaden för missbruk av airsoftvapen (allmänheten ser ingen skillnad)

Förutom det, så anser jag det osmakligt att som en lek "uppleva" situationer människor runt om i världen sätter sin hälsa och säkerhet på spel för eller får sina liv förstörda av - vad är det "skojiga" med att leka "krig"? Det är helt enkelt ett tecken på avsaknad av empatisk förmåga att tycka det är "kul" att spela upp t.ex. scenario från Balkan (Berget 4).

Att begränsa stridskåta "grabbar" i deras för samhället begränsat nyttiga "lek" ser jag inte som något större ingrepp i den personliga friheten.

Att mena att man "övar strid" och att man får erfarenhet är fullständigt skrattretande: som ett exempel delade jag skjutvall med en "milsimare" i lördags och hans uppträdande var inte speciellt imponerande och skjutresultatet inte ens mediokert (sämre eller likvärdigt med tre tjejer från TFU-G som för första gången handhade vapnet) och jag vill kalla den här personen för rätt så representativ för gruppen individer som sysslar med denna "lek" - talanglösa wannabes utan förmåga till moralisk reflektion.

Trots att många enligt min erfarenhet är alderles för seriösa i sitt utövande så ser jag också den underhållande delen. Airsoft och milsim är jag i huvudsak emot, till stor del pågrund av utövarna. Men det är ganska så kul, det måste jag erkänna. Har provat 2 ggr, så att ingen tror att jag är "en såndär". Det är många wannabes inom airsoften. Flertalet som inte fick göra lumpen, kanske just för deras motiv till att göra vpl? De är kanske i huvudsak intresserade av häftig utrustning och att vara cool, som i Hollywood, men de har ingen vilja att deltaga under risk förhållanden. Sen är nog ganska många romantiserande också.

Jag har en fd. arbetskamrat som höll på med denna hobby. Han var väl 180 lång och vägde uppemot 100kg, å det var inte muskler kan jag säga, dessutom kunde han inte anstränga knäna av ngn anledning. Han berättade för mig att han hade som målsättning att göra lumpen som special forces i Sverige, fick han inte det så skulle han åka till Serbien å göra lumpen där. Nu säger jag inte att han är representativ för airsoftcommunitien men jag har sett många liknande fall bland de lokala airsoftarna.

Jag tror att i huvudsak så är det som skiljer airsoftare från riktiga soldater i Sverige är dess motiv. Båda trivs säkerligen i uniform men de har olika anledningar till det. En som passar bäst i lekens värld och en som gör skillnad i den riktiga världen.

Men en sak är säker: Att skjuta små saker på varandra så att ens polare skriker aj, det är ganska roligt....

Dissa mig nu, berätta hur totalfel jag har, Im ready! :unsure:

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...