Jump to content

1250 st kommer att skjuta på varandra i Härnösand

Komp C

Recommended Posts

• Replies 101
  • Created
  • Last Reply

Låter fruktansvärt intressant, och kul. Hoppas att de tar några bilder, så att man ser hur spektaklet utvecklades. Granatkastare, flygplan och stridsfordon vore kul att se hur man löst.. :)

Finns AK5 som airsoft-vapen?

Nu har jag sett DVD:n :surprise:. Tänk om det hade varit så mycket pang och fart på en hemvärnsövning. Då hade försvaret fått köpa tillbaka prylar från Estland för att få till alla.

http://www.berget-events.com/news.php?id=22

Den finns i lite olika varianter. snygg film faktiskt. Tänk om man skulle skicka ut Combat Camera på en FM-övning eller till A-stan och göra något liknande. Då skulle det vara 25000 man i nästa rotation :rockon: Naturligtvis skulle Svenska Freds få hjärnblödning i kubik och Schyman skulle supa ner sig igen, men det skulle bli "Jäääääävligt bra TV".

Det känns nästan som det är bättre organiserat sambandsmässigt också.

Coolt.

Lite OT här men... är det inte en GRGbumpa som sitter på tornet?

Nja, möjligen ett emballage... bumpor skjuter man :surprise:

@Lilla Sebbe

Kriget kommer till Hemsön:

"Nu vill vi gärna att vi inte får några besökare under spelet. Men den som är intresserad kan komma till Mellanholmen på söndag, säger den huvudansvariga arrangören Anders Nilsson"

Eftersom huvudansvarige bakom detta har 4 st "Berget" bakom sig så har det hela vuxit och antagligen blivit bättre/större. Råkade snubbla in på två tidigare då jag hade lite tråkigt mellan en helg och inte övat på länge :rockon:

Bara att googla efter Berget 1-4 eller kolla in olika airsoftorum så lär ni hitta en del bilder och text om hur bra/dåligt det varit tidigare.

Edit: pettimetermesserschmidträttning på texten.

Nja, möjligen ett emballage... bumpor skjuter man :surprise:

BAH, naturligtvis är det så, jag springer ut och gör lite chinups som straff innan jag lägger mig i kväll... :rockon:

Är det någon som har koll på hur sjukvårdsfunktionen är på ett sånt här evenemang, har försökt hitta lite men utan resultat. Har man en sjuksköterska med? Jag undrar av ren nyfikenhet.

Nja, möjligen ett emballage... bumpor skjuter man ;-)

BAH, naturligtvis är det så, jag springer ut och gör lite chinups som straff innan jag lägger mig i kväll... :)

Är det någon som har koll på hur sjukvårdsfunktionen är på ett sånt här evenemang, har försökt hitta lite men utan resultat. Har man en sjuksköterska med? Jag undrar av ren nyfikenhet.

Surfa in på den officiella hemsidan och scrolla ner lite:

[snipp]

Personal Safety

With participant numbers approaching 1200, a high degree of safety consciousness is vital to avoid major injuries.

In an emergency you should phone 112, the emergency number for use when an immediate response is required. Use this number to contact police, ambulance, fire brigade and the other emergency services in situations where there is an imminent risk, a casualty (watch out for the call "skarp skada") or a crime in progress.

In non-emergency situations you should usually contact the local police in the area where the crime has occurred. To contact local police you should either phone them at 114 14, or go to the nearest police station. If you phone from abroad in non-emergency situations, the number is +46 77 114 14 00.

In conjunction with local authorities and rescue services, we have implemented a number of safety measures. We have conducted a safety meeting, arranged by the local council, which involved representatives from the emergency services, the council and local and regional authorities. We have also consulted with a number of other bodies to develop a set of rules and measures to protect the participants as far as possible.

[/snipp]

[snipp]

First Aid

In the event of minor injuries like strains, sprains and friction burns we will have a medical team in the main Safezone. This team is led by a GP, assisted by a number of trained medics. All marshals (wearing hi-vis yellow waistcoats) have some degree of first aid training and can help in the event of an accident.

In the event of more serious incidents, you should help the injured person if you are confident that you can do so safely. At the earliest possible opportunity, call the emergency services by dialing 112 and give the address as ”Berget 5”. Then inform a marshal, by radio or telephone if necessary, and help guide the emergency services to the site.

We encourage everyone to carry a small first aid kit or field dressing in their right leg pocket, since quick help is a major factor in determining recovery. It may also be wise to bring blister tape and Aspirin for your own use, but remember never to give water or oral analgesics to anyone who may have suffered injuries to the head or stomach. If you require prescription medication, we recommend that you carry more than you expect to need, and distribute the doses about your equipment, to minimize loss.

[/snipp]

Nix, lirar inte plastkulekrig och ska inte vara med utan är bara snäll o söker åt andra ikväll :rockon:

För att det är en rolig aktivitet. Inget mer, inget mindre.

Förutom de trattskallar som har det som livstil (typ arrangörer och deltagare av den aktuella "happeningen") , eller? Beryktade "FJK"?

Mycket seriöst arrangemang verkar det som :-P

Fast det är klart intressant att de rekommenderar att man skall flyga upp, går det verkligen bra ???. Kan tänka mig att det är lite småbekymmer att checka in vapnen. För att inte tala om att försöka ta de som handbagage

Äh, det är väl inte dummare än någon annan hobby.. Som golf t.ex. *ryser* Inte för att jag leker airsoft själv, men kan väl förstå det som gör det.
Det känns som en milsvid skillnad mellan golf och krigsromantiserande.

Äh, det är väl inte dummare än någon annan hobby.. Som golf t.ex. *ryser* Inte för att jag leker airsoft själv, men kan väl förstå det som gör det.
Det känns som en milsvid skillnad mellan golf och krigsromantiserande.

Håller med.. Har aldrig försått det roliga med att skjuta plastkulor på varandra.

Verkar vara en hel del "lustiga" människor som är med på sånt här.

Med risk för att bli förudmujkad... Man vad är "FJK"?

Jag mycket väl förstå grejjen med att inte gilla krigsromantik. Men man behöver inte vara någon överdriven krigsromtiserande stridspitt som sett för många krigsfilmer för att tycka det är kul att delta i något sånt här, jag tror tom. det är en minoritet av dessa killar och tjejer som har den inställningen.

Man behöver inte anylisera allt in i minsta detalj, många tycker helt enkelt bara att det är kul. Den uppfattning har jag fått av egen erfarenhet.

Hur många spelar inte onlinespel med krigs tema, detta är mer eller mindre samma sak bara att man ersätter en dator med riktig natur och riktiga motspelare. Det är min syn på det ivf.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...