Jump to content

NATO-märkning

Recommended Posts

Jag är lite intresserad vad ni har för uppfattning om att de svenska styrkorna i Afghanistan och Kosovo ska använda NATO-märket istället för bl.a ISAF och KFOR som borde vara invanda märken för befolkningen i respektive länder? Kommer det att påverka situationen för de som gör utlandstjänstgöring och i så fall hur?

Tycker att efter som Sverige inte är medlem i nato så ser jag inget behov i att ha nato märkning även om vi sammarbetar med nato.

Det kan ju göra skillnad efter som att Nato är så förknippat men den "store djävulen i väst" / USA. Vilket skulle kunna göra de Svenska styrkorna mer utsatta.

Jag anser att det är ett led i att man försöker "smyginföra" Sverige i Nato.

Tror även att en sådan märkning kan ge en större hotbild mot svenska soldater. Men som jag förstått är det endast en uniformsmärkning och att bilarna kommer behålla sin färg utan ytterligare märkning.

Det har jo en ganska stor betydelse.

Man kan ju undra vad som händer med svensk militär personal utomlands om de tas tillfånga av "rätt" fiende och har NATO-märkning på fältjackan (OT: det är en av anledningarna till att jag inte vill söka tjänst i US)...

/Stocken

Jag anser att det är ett led i att man försöker "smyginföra" Sverige i Nato.

Tror även att en sådan märkning kan ge en större hotbild mot svenska soldater. Men som jag förstått är det endast en uniformsmärkning och att bilarna kommer behålla sin färg utan ytterligare märkning.

Det har jo en ganska stor betydelse.

En av anledningarna att SVENSKAR behandlades så positivt i Balkan var ju att alla locals "hade en kusin i Malmö" och att Svenska flygvapnet inte bombat ihjäl någon locals kusin. Uttrycket "Four wheel or four vehicles" ger ju en bild på hur det fungerade ute i CIMIC-land.

Svenskarna kom åkande i sin halvtrötta GW, klädda i valfria blandning av utdelade och självköpta persedlar. De drack slivo och blev bjudna på bröllop eller gifte sig med locals som alla andra. Vapen och sådant låg någonstans i bilen, kanske.

Amrisarna dundrade in med en samling HMMWV med flygspanare, granatspruta, M16 högt och lågt och viftar med vapen som om de skulle invadera byn. Ingen tycker om amrisarna, de bombade ju kusiner.

Vad är det som säger att samma inte kommer att ske i A-stan.

Militärer är militärer, men de med den gula och blå flaggan är mycket trevligare än de andra.

Finns det inte ett underrättelsevärde att kunna ha "någon på insidan", en good cop i motsats till den bad cop som amrisarna så förtjänstfullt gör allt för att förbli.

En vit bil med en stor svensk flagga är ändå trevligare att ha i byn än en stor fläckig sak med en amerikansk flagga på. Varför? Jo, för det var en svensk flagga på killen som var här och räddade morfar när han huggit sig i benet och på tjejen som hjälpte frun i huset att föda. Däremot var det en ameriaknsk flagga på planet som bombade sönder halva släkten när det var bröllop förra månaden.

Det måste finnas en stor fördel med att vara den snälla militären, på samma sätt som britterna bedrev sin hearts and minds i förr i tiden och kanske även nu. Rykten sprider sig fort. Om alla VET att de med den gul-blå flaggan är snälla så är folket snälla tillbaka. Hur skall man veta att den bilen med NATO-flagga är snälla (svenskar) och den andra bilen är dumma.

Risken är klart större att svenskar kommer att uppleva ett större hot. En bil med soldater från X land var i byn och svinade. Idag kommer en likadan bil, men soldater från ett annat land. Vad är det som säger att de inte blir påskjutna då? Det handlar om förtroende. Locals känner trygghet när svenskarna är där, de kan fråga och klaga hur de vill, svenskar lyssnar och tröstar. Ibland är det bra att vara plysch-Torsten, men under plyschoverallen har ju Torsten lädernitkalsonger, men det behöver ju inte locals känna obehag av :)

Finns det något egenvärde att soldaterna i US ser mer ut som en grupp LRRP eller Recon eller är det bara coolt.

Om soldaterna nästan ser likadana ut, så är det än viktigare att fordonen tydligt visar att vi är de snälla.

Man kanske skulle göra en undersökning. Gå ut i byarna och fråga. Vill ni att våran bil skall se ut som de andras? En folkomröstning på nanonivå. Två bilder på samma bil med olika märkning.

Synd att Vlasko, Nematullah m.fl. inte verkar ha övertygats om di svenskes olämplighet som måltavlor... vita fordon till trots. :)

Edit för stavfel.

Edited by Kryptörn

.... Om alla VET att de med den gul-blå flaggan är snälla så är folket snälla tillbaka. Hur skall man veta att den bilen med NATO-flagga är snälla (svenskar) och den andra bilen är dumma....

saxat från mil.se:

"Den svenska flaggan och de tre kronorna kommer fortfarande att bäras på uniformerna och den svenska flaggan kommer att markera svenska fordon."

så just det senariot verkar främmande...

Artikel på mil.se

Oui, dvs. ja OTAN är franska för

Organisation du Traité de l`Atlantique Nord

Edit:

och ungerfär samma sak på spanska dock med spanskt uttal

La Organizaciôn del Tratato del Atlantico Norte

Edited by paratus

Tror personligen inte att det kommer att innebära så mycket för soldaterna i US. Ommärkningen kommer ju inte att förändra hur vi svenskar kommer att arbeta utan bara visa något som har varit ett bra tag, nämligen att vi ingår i nato ledda aktiviteter både i Afghanistan och Kosovo. Ett annat bevis är att de svenska soldater som tjänstgör där blir tilldelade en natomedalj.

Kommer själv att tjänstgöra under denna nya märkning i höst och ser inget problem med detta.

Jag har varit inne på lite grann samma linje, att om någon inom militär underrättelsetjänst "råkade" vända negativet till bilder på NATO-flyg så skulle det vara lätt att läsa texten rätt i alla fall men jag testade att "spegelvända" ordet NATO i Paint men då blev N-et fel.

/Stocken

bara jag som tänkte på att otan är nato baklänges

förövrigt så är det ett ganska snyggt märke

Tror personligen inte att det kommer att innebära så mycket för soldaterna i US. Ommärkningen kommer ju inte att förändra hur vi svenskar kommer att arbeta utan bara visa något som har varit ett bra tag, nämligen att vi ingår i nato ledda aktiviteter både i Afghanistan och Kosovo. Ett annat bevis är att de svenska soldater som tjänstgör där blir tilldelade en natomedalj.

Kommer själv att tjänstgöra under denna nya märkning i höst och ser inget problem med detta.

Hmm, kanske det är så men jag har hört(obekräftade källor) att, inom försvaret, fanns det experter på området som rådfrågades i just denna frågan. De rekomenderade inte denna märkning just med tanke på soldaternas säkerhet men trots detta gick man stick i stäv mot denna rekommendation.

Vi ingår i NATO-ledda uppdrag men vi ingår ju faktiskt inte i NATO i nuläget, jag fiskar inte efter vår alliansfrihet nu. Så blåögd är jag inte att jag inte förstår att sverige länge har och jobbar nära med NATO-länderna i olika updrag, utbildningar, utbyte och övningar.

Visst, svenskarna kommer att behålla sina vanliga uppmärkningar med sverigeflaggan på fordon och sverigemärket på vänster arm, jag hoppas att det kommer flyta på utan problem men jag tror att man kommer stöta på viss patrull angående detta.

Edited by Borken

Det börjar bli lite mycket hallå om en tygbit nu... Tror ni verkligen att en gruppering som vill ha bort utländsk trupp från ett territorium bryr sig så om märkningsfrågan? KFOR är KFOR och ISAF är ISAF, en angripare som är emot utländsk inblandning gör inte skillnad på svenska, norska, finska eller tjeckiska kroppar, det har vi ju tyvärr fått se ett flertal gånger.

Och om man tar den motsatta ståndpunkten och antar att motståndaren verkligen är sofistikerad nog att skjuta in sig på NATO-medlemmarna men låter bli alliansfria stater - i syfte att slå split i en koalitionsstyrka eller dylikt - om man antar den graden av politisk bakslughet och planering hos motståndaren är det väl inte orimligt att tro att han även har förmåga att skilja svensk trupp från andra nationer med hjälp av öviga nationalitetsbeteckningar, utrustning etc?

mil.se

Innan beslutet fattades utredde Försvarsmakten om ett symbolbyte kunde påverka riskerna för svenska soldater. Resultatet visade att bytet inte har någon avgörande betydelse.

Borken antingen så är din källa felaktig eller så ljuger mil.se

Sen anser jag som många andra att det görs en höna av en fjäder, tvivlar på att denna lilla tygbit kommer förändra alltför mycket

Det är ju bus enkelt det här. Svensk flagga på vänster axel, NATO märke på höger. Om vi ser till att hålla Fi på vänster sida, för att möjliggöra snabb anläggning, samtidigt som vi håller Nato i höger hand så kommer allt gå bra.

* Nynnar på den gamla slagdängan "16 ton" If you see me coming you better step aside. A lot of men didn't, a lot of men died. I've got one fist of iron, another of steel. If the right won't get you then the left one will.

Det börjar bli lite mycket hallå om en tygbit nu... Tror ni verkligen att en gruppering som vill ha bort utländsk trupp från ett territorium bryr sig så om märkningsfrågan? KFOR är KFOR och ISAF är ISAF, en angripare som är emot utländsk inblandning gör inte skillnad på svenska, norska, finska eller tjeckiska kroppar, det har vi ju tyvärr fått se ett flertal gånger.

Och om man tar den motsatta ståndpunkten och antar att motståndaren verkligen är sofistikerad nog att skjuta in sig på NATO-medlemmarna men låter bli alliansfria stater - i syfte att slå split i en koalitionsstyrka eller dylikt - om man antar den graden av politisk bakslughet och planering hos motståndaren är det väl inte orimligt att tro att han även har förmåga att skilja svensk trupp från andra nationer med hjälp av öviga nationalitetsbeteckningar, utrustning etc?

Kryptörn: Jag målar INTE fan på väggen men jag vill mest höra andras åsikter. Detta är ju ett debattforum. Jag tror att det arbete som redan är grundlagt av de svenska styrkorna ffa i Afghanistan är en stabil grund att stå på och det kommer nog inte bli några problem. Jag tror att om gruppering nu vill ha bort utlänsk trupp så spelar det ingen roll vilken nationalitet det det är på den styrka de vill ha väck därifrån, för eller senare driver de ut alla de inte vill ha där och de skiter fullständigt i nationalitet det är på de aktuella styrkorna som "står" i vägen.

fogel02: Informationen är kan vara felaktig men expertisen ska ha varit MUST, men det är inte de som beslutar i dessa frågor, de blir tillfrågade om råd som en del i försvaret. Sen har tydligen försvaret bedömt att det inte kommer vara några som helst problem, vilket självklart alla hoppas på.

ekkebe: Mowhahahaha, japp, problemet löst, fi till vänster, NATO till höger.

Höger, vänster, om!

Edited by Borken