Guest Guest_Linda_* Posted June 12, 2007 Report Share Posted June 12, 2007 hej hej nu har jag en liten fråga som jag tänkte höra om någon har ett svar på. (Det antar jag, det verkar finnas en massa know-how här) Jag satt och läste en artikel där det förekom tre olika beteckningar gällande vapen; för hårda, halvhårda och mjuka mål. Det jag undrar nu är hur man definierar dessa tre? Som jag har fattat det är mjuka mål marktrupper och obepansrade fordon. Men vad skiljer halvhårda från hårda? Eller har det kanske betydelse vilket vapen det handlar om? hoppas att nån har tid och lust att svara! Link to comment Share on other sites More sharing options...
trädet Posted June 12, 2007 Report Share Posted June 12, 2007 Jag skulle GISSA att hårda mål är t.ex strv122, medan halvhårda är typ en pbv. Jag är inte särskillt säker på detta, så rätta mig gärna. Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaRaven Posted June 12, 2007 Report Share Posted June 12, 2007 Ofta använder man definitionen hårda mål för bunkrar och liknande byggnader.. Om man pratar om större vapensystem iaf. Link to comment Share on other sites More sharing options...
g3space Posted June 12, 2007 Report Share Posted June 12, 2007 Jag skulle GISSA att hårda mål är t.ex strv122, medan halvhårda är typ en pbv. Jag är inte särskillt säker på detta, så rätta mig gärna. Så har även jag förstått det hela. Halvhårt innebär splitterskyddat. Att det finns någon exakt definition av när halvhårt övergår till hårt tror jag dock inte. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted June 18, 2007 Report Share Posted June 18, 2007 Beror väldigt mycket på vapensystem. Jag har FÖR mig att vi kallade pbv för mjuka mål när vi sköt strvkanon. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.