antabus Posted June 11, 2007 Report Share Posted June 11, 2007 Hej det är en person som påstår att han har provat en akm i 7.62 nato när han gjorde lumpen. Vad jag vet så är den i vanliga 7,62x39 i utl. vapenlådan jag påstår att han har fel men han ger sig inte. Så därför frågar jag er här ni som har koll. Peter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SISU Posted June 11, 2007 Report Share Posted June 11, 2007 Det finns AK47 mod med 7,62nato men inte i FM utl vapen lådan .. Tror den i 7,62 nato tillverkas i USA . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Partyman Posted June 11, 2007 Report Share Posted June 11, 2007 Det finns AK47 mod med 7,62nato men inte i FM utl vapen lådan .. Tror den i 7,62 nato tillverkas i USA . FMV handlar just nu upp 200 ex av detta vapen: http://www.fmv.se/WmTemplates/page.aspx?id=2526 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raptor Posted June 11, 2007 Report Share Posted June 11, 2007 Det finns AK47 mod med 7,62nato men inte i FM utl vapen lådan .. Tror den i 7,62 nato tillverkas i USA . FMV handlar just nu upp 200 ex av detta vapen:http://www.fmv.se/WmTemplates/page.aspx?id=2526 Enligt bilaga 1 står där: BeskrivningTyp: AKM Konfiguration 1. Vapnen skall vara original AKM i kaliber 7.62 x 39 och vara utan modifieringar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fogel02 Posted June 12, 2007 Report Share Posted June 12, 2007 För användning till vadå, utbildning till US för att lättare kunna hanterar dessa vapen om och när man stöter på de på mission eller ??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sytare Posted June 12, 2007 Report Share Posted June 12, 2007 (edited) Fogel02 Både ja och nej. Eller det beror på vad man menar med hantering. Utländska vapensatsen köptes in 1986 för att ge personal i FM möjlighet att lära känna dom vapen som oftast dyker upp i krigs och krissituationer. På så vis får personalen kunskap om prestanda och hur man hanterar dessa vapen om behovet skulle uppstå. Varje sats består av 5st AKM och 5st M16A2 förpackade i en låda. Till varje vapen medföljer bajonett, två magasin, vårdsats samt till AKM även magasinfodral. Till M16A2 kan man använda FM´s standard 5,56 ammunition medan ammunitionen för AKM köps in från annat håll. Det är nyttigt att kunna säkra och göra patron ur på andra vapen än sina egna. Det är också nyttigt att känna till hur andra vapen än ens egna presterar och känna igen dem när ena parten bestämmer sig för att använda det. Det är ju också en form av hantering. "This is the Ak-47, the prefered weapon of your enemy"... Men detta rör väl ändå inte 7.62 NATO AKM så vi vinkar in det igen tycker jag... @Antabus Det finns säkert dem här som har bättre koll än jag, men de vapen jag sett med Kalashnikov-mekanism/låda i .308/7.62x51 har varit jaktgevär såsom Saiga 308 Hunting Carbine och VEPR .308 . Skall se om jag kan hitta något exempel på en militär automatkarbin med Kalashnikovs låda och 7.62x51, men jag är väldigt säker på att jag sett det någonstans (eller så var det en AKM-variant i 5.56). EDIT: Mycket riktigt, sök på Zastava M77B1. Då vi haft en del missioner nere på Balkan så kanske det är ett vapen som hittat till den kalla nord. (hur, varför och när låter jag andra svara på, för jag vet inte!) EDIT 2: 7.62x55.... jag måste sluta skriva inlägg efter att ha druckit proteinshake... Edited June 12, 2007 by Sytare Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts