Jump to content

Kluriga frågor?


Finkel

Recommended Posts

En fundering..

 

När jag jag sätter i gång radion på en frekvens som ej har sändning så är det ett Jäkla oväsen! Helt normalt!

när jag lyssnar på radio som sänder tex musik och det blir ett kort uppehåll så blir det TYST!

 

Är det inte liiite konstigt att man kan sända tystnad? dvs sända tystnad låter mindre än att sända inget?

 

// Paxen

När det bara brusar finns ingen sändare på den frekvensen.

När det blir ett missöde med sändningen sänder masterna sina signaler, men ingen information läggs dit (tex glömt en omkopplare i studion)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 929
  • Created
  • Last Reply
En fundering..

 

När jag jag sätter i gång radion på en frekvens som ej har sändning så är det ett Jäkla oväsen! Helt normalt!

när jag lyssnar på radio som sänder tex musik och det blir ett kort uppehåll så blir det TYST!

 

Är det inte liiite konstigt att man kan sända tystnad? dvs sända tystnad låter mindre än att sända inget?

När det är tyst i din radio så får den in en bärvåg, men utan modulation. Bärvågen har alldeles för hög frekvens för att du ska kunna höra den. Det man normalt hör när det är musik eller prat i radion är ändringar i bärvågen och det kallas modulation. Att du inte hör något brus beror på att du även utan modulation har ett högt signal/brus-värde, dvs bärvågen överröstar bruset.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jag är på jakt efter ett spel som man kan fördriva mycket tid med. Är intresserad av militära spel, men ogillar i regel för mycket fantasy-inriktade spel.

Har goda erfarenheter av bland annat

 

Call of Duty

Brothers in Arms

Hitman

Hearts of Iron

Battlefield

 

Söker alla genrer. Finns det några bra tips där ute?

Link to comment
Share on other sites

Jag kom på mig själv idag när jag åt att jag för det mesta tuggar med vänster sida av munnen, är det en stor tugga så används såklart båda munnhalvorna men när det handlar om mindre bitar så tuggar jag uteslutande med vänster munnhalva.

 

jag är högerhänt och siktar med höger öga när jag skjuter så jag tror inte att det har något direkt samband vilken hand man skriver med och så där.

 

men kan någon svara på varför det är på så sätt när man äter?

Link to comment
Share on other sites

Alltså - hur bor hundar när de bor själva?

Då menar jag om de inte bor med någon människa.

Kaniner bor tex i hålor, liksom räv och grävling.

Grisar bygger små kojor och älgar sover direkt på

marken....

 

/martin

 

edit: efter lite google så finner jag att varg bor i gryt,

borde ju vara så med hund också. Det skulle ju dock

betyda att alla hundar per automatik blir grythundar!?

Link to comment
Share on other sites

det beror nog mycket på hund och storlek på hunden, Vargar bor normalt inte i Lyor över tiden utan det är främst när honan ska få valpar som en lya fungerar som ett bra skydd, räven bor i lyor om den hittar något lämpligt hål (oftast efter grävingar då räven sällan gräver så mycket själv).

Grisar/vildsvin bygger normalt små riskojjor till sina ungar och inte till sig själva att sova i under året.

 

hundar bor gärna i mindre håligheter/rum om den har något i närheten annars sover den på marken under ett träd eller buske.

 

Anledningen till att älgar inte sover i hål i marken :-P tordes ju vara att sådana hål är svåra att finna och hotet mot dom är så pass litet, däremot så lägger dom sig under träd när det är risk för regn.

Link to comment
Share on other sites

Anledningen till att älgar inte sover i hål i marken :D tordes ju vara att sådana hål är svåra att finna och hotet mot dom är så pass litet, däremot så lägger dom sig under träd när det är risk för regn.

 

Skämtar du - har du aldrig sett ett älggryt? :D

/martin

Link to comment
Share on other sites

Finns Big Countrys akustiska spelning på Glasgow Barrowland Show 1993 att köpa på CD?

I såna fall - var och hur?

Skulle själv gärna vilja veta, kommer köpa två: en till min fru, den andra till min far.

Att två så diametralt olika människor skulle finna varandra via Dubliners, fotboll och att ha varit klubbchef (motsv.) på nation i Uppsala var en överraskning men jag fortsätter försöka hitta vägar att gynna samarbetet... :Malaj:

/Pontus

 

[edit]stavning[/edit]

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Hur stannar man när man åker på rullskidor?

Plogning känns uteslutet :mellow:

Faktiskt så är plogning den bästa metoden man kan bromsa rullskidor med.

Sedan kan man ju alltid bromsa upp farten lite med stavarna.

Om man nu inte väljer ett träd,en vägg eller en bil att dra rätt in i.

Då stannar man garanterat direkt :wacko::-P

Link to comment
Share on other sites

Bokstaven C uttalas precis som verbet "se".

På engelska uttalas C precis som verbet "see" vilket ju på svenska betyder just "se".

Verbet "se" blir i imperfekt "såg", vilket är synonymt med ett verktyg.

Om man tar det engelska verbet "see" i imperfekt så blir det "saw", vilket är synonymt med samma verktyg.

 

Sammanträffande eller ond konspiration?

 

(Jag har faktiskt funderat över detta i åratal :Malaj:)

Link to comment
Share on other sites

Längdskidåkning.

 

Det fastnar snö under mina skidor i fästzonen, vad är det för fel? :unsure:

 

Det är ca -8 ute och nysnö med gammal snö undertill. jag har vallat med Swix grundvax och sedan ett antal lager V30 Blå som ska fungera mellan -2 till -10 har jag för mig.

 

det fastnar inga stora mänder och den snö som fastnar är ganska lätt att borsta bort med handen, men likväl så håller det ju emot en aning.

 

tips och råd tack.

 

:worthy:

Link to comment
Share on other sites

Bryr sig parkeringsvakter verkligen om lappar med "Trasigt batteri, snälla sätt inga böter" (eller liknande), som folk satt på sina felparkerade bilar?

 

Jag tror på Nej för att:

 

A. De får provision

 

B. Det finns bärgningsbilar (tex assistanskåren).

Link to comment
Share on other sites

hur är det då om man står på en avgiftsbelagd parkering när det snöar och plogbilen kommer och lägger en vall framför bilen så man inte kommer ut? för jag antar att inte alla kör runt med en skyffel i bagaget.

Link to comment
Share on other sites

En Lotto rad består av sju nr av tretiofem möjliga, Hur många rader måste man spela för att garanterat få sju rätt?

Hade det varit sju nummer av sju möjliga så hade det räckt med en gång. Sju av åtta kräver två gånger, sju av nio fyra gånger osv.

 

Med den logiken krävs det 2^(35-7) = 268435456 gånger.

Link to comment
Share on other sites

En Lotto rad består av sju nr av tretiofem möjliga, Hur många rader måste man spela för att garanterat få sju rätt?

Hade det varit sju nummer av sju möjliga så hade det räckt med en gång. Sju av åtta kräver två gånger, sju av nio fyra gånger osv.

 

Med den logiken krävs det 2^(35-7) = 268435456 gånger.

 

Tja, det var länge sedan jag läste sannolikhetslära, men jag får det till "35 över 7" dvs

 

35! / ( 7! * (35 - 7)! ) vilket borde ge 6 724 520

 

På hur många sätt kan man välja 7 nummer av 35.

 

Jag kan dock ha fel....

 

/Mikael

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

bg_band2.jpg

 

För att göra det lättare att vidareutveckla många av ämnen i denna tråd stängs den med omedelbar verkan! (Endast BG på soldf kan stå för den logiken!)

 

Fortsätt gärna diskutera i nya trådar. Känn er fria att starta ämnen om precis vad som helst. (Disclaimer: Givetvis gäller forumets vanliga regler)

 

För mer info se: http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=44598

 

Vc_90

BlåGul

 

--------------------

REGLER

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...