Jump to content

Maskering i Utlandsstyrkan

Recommended Posts

Hemma har vi till exempel alltid kamouflagefärg - men det hade jag aldrig i Afghanistan och bara någon enstaka gång när jag var i Kosovo.

Hur vanligt förekommande är det att man använder maskeringsfärg i US?
Hur ofta agerar "vanliga förband" (EJ SSG & SIG) dolt i US, förekommer det?
Maskeringsnät, används det i US?
Grenar med mera i hjälm?

På officiella källor läser man ofta om den öppna, synliga verksamheten, givetvis. Men i hur stor utsräckning förekommer det dold undinhämtning med trupp och/eller maskeringsåtgärder för att dölja sin egen vht..?

Något jag funderat mycket på.

Hemma har vi till exempel alltid kamouflagefärg - men det hade jag aldrig i Afghanistan och bara någon enstaka gång när jag var i Kosovo.

Hur vanligt förekommande är det att man använder maskeringsfärg i US?
Hur ofta agerar "vanliga förband" (EJ SSG & SIG) dolt i US, förekommer det?
Maskeringsnät, används det i US?
Grenar med mera i hjälm?

På officiella källor läser man ofta om den öppna, synliga verksamheten, givetvis. Men i hur stor utsräckning förekommer det dold undinhämtning med trupp och/eller maskeringsåtgärder för att dölja sin egen vht..?

Något jag funderat mycket på.

För att vara väldigt exakt, när det behövs......

Vid större operationer (tex sökOP) används det ofta, i normalläge inte så ofta.

(---)

Em... är det någon i den här tråden som VET, eller säger ni bara "hemliga" saker för att verka insatta? Att det är "när det behövs" kan jag också räkna ut... B-)

Från min personliga horisont samt kompisars berättelser har jag aldrig hört talas om att maskering användas vid "ordinär" verksamhet i US (patruller, sök etc), förutom vid nån stridsskjutning etc (och då mest "for the hell of it"). Däremot är det ju inte uteslutet att div. specialförband använder sådant. Jag gissar dock att civila kläder är den vanligaste "maskeringen" (granris i hjälmen är fömodligen mindre funkis i Pristina...)

(---)

Em... är det någon i den här tråden som VET, eller säger ni bara "hemliga" saker för att verka insatta? Att det är "när det behövs" kan jag också räkna ut... :)

Från min personliga horisont samt kompisars berättelser har jag aldrig hört talas om att maskering användas vid "ordinär" verksamhet i US (patruller, sök etc), förutom vid nån stridsskjutning etc (och då mest "for the hell of it"). Däremot är det ju inte uteslutet att div. specialförband använder sådant. Jag gissar dock att civila kläder är den vanligaste "maskeringen" (granris i hjälmen är fömodligen mindre funkis i Pristina...)

Jag har använt det vid dold spaning mot olika saker. Problemet vi hade var att det inte fanns maskeringsfärg på förrådet utan vi var tvungna att inhandla på annan nations px.. I Kosovo bör tilläggas ,och det rörde sig inte om Pristina.

(---)

Em... är det någon i den här tråden som VET, eller säger ni bara "hemliga" saker för att verka insatta? Att det är "när det behövs" kan jag också räkna ut... :rolleyes:

Under de större sökoperationer jag deltog i så genomfördes dold spaning innan för rek och omedelbart innan för att bedöma säkerhetsläget. (med blandade resultat, hellre än bra kan sammanfatta en del av spaningsgruppernas arbete)

Minst 2 av kompanierna uppträdde mer eller mindre frekvent i början av KS04 runt gracca gröna i ansiktet för alla eventualiteters skull.

Jag låtsas inte vara hemlig, det är inget hemligt med att den här vht genomförs. Däremot så är det väldigt mycket upp till varje chef att bedöma när, var och hur sånt här skall ske, varför det är svårt att svara på om man ens någon gång under en mission kommer att få se en burk ansiktsfärg.

Edited by GC1

• Forumsledning

Sen finns det ju vissa som ser det som rimligt att vara ansiktsmaskerad samtidig vara trafikpost med PSG90 och reflexväst. Beslutsångest? :rodna:

Hittar tyvärr inte bilden...

Det finns alltid de som tycker det ser ballt ut att ha maskerat ansikte vid tex en vanlig VCP eller sökoperation, speciellt i början när man tror på alla stories om att bli uppsökt hemma om någon hör ditt namn eller att det råder fullt krig.

Normalt används det som sagt mest vid dold spaning.

Det kan vara allt för spaning inför ett sök eller som prickskytt för att säkra ett område som kanske besöks av någon höjdare såsom besökande regeringsrepresentant eller höga militärer.

När du behöver vara oidentifierbar som person men ändå kan synas så används lämpligen hjälmunderlag 90 eller liknande huva.

• 3 weeks later...

Kände bara ett tvång att lägga mig i denna tråd !

Första frågan man skall ställa är, vad är syftet med verksamheten ?

Och när man har svaret på den så har man också svaret på om maskering, eller ?

Ljusblå hjälmar och vita fordon har knappast tagits fram i syfte att dölja sin bärare.

Vår uppgift som soldater i utlandsstyrkan är att verka för lugn och stabillitet i det land vi befinner oss i och det gör vi bäst genom att synas och vissa oss öppet. Detta oavsett om om baskern är ljusblå brun eller mörkblå.

Ja för er som nu kommer att hugga på detta, självklart det finns undantag.

Edited by M21

Ljusblå hjälmar och vita fordon har knappast tagits fram i syfte att dölja sin bärare.

Vår uppgift som soldater i utlandsstyrkan är att verka för lugn och stabillitet i det land vi befinner oss i och det gör vi bäst genom att synas och vissa oss öppet. Detta oavsett om om baskern är ljusblå brun eller mörkblå.

Ja självklart är det verksamheten som styr....

Vad menar du med den kursiverade delen? Att man i US inte kan ha behov av att veta saker som en part pysslar med utan att skylta med det?

Självklart är effekten med dolda patruller litet om det är "visa närvaro" som gäller men det tror jag att alla förstår...

Vår uppgift som soldater i utlandsstyrkan är att verka för lugn och stabillitet i det land vi befinner oss i och det gör vi bäst genom att synas och vissa oss öppet.

Nej, det gör vi inte alltid. Ibland skall vi vara dolda och inte synas och ibland skall vi vara öppna och synas, allt är helt beroende på uppgiften. Onödigt att vara kategorisk för att sen avsluta med en brasklapp i inlägget.

Ja självklart är det verksamheten som styr....

Vad menar du med den kursiverade delen? Att man i US inte kan ha behov av att veta saker som en part pysslar med utan att skylta med det?

Självklart är effekten med dolda patruller litet om det är "visa närvaro" som gäller men det tror jag att alla förstår...

Hur du nu kunde läsa ur mitt inlägg att information är oviktigt ställer jag mig frågande till, för det har jag inte skrivit något om ?

Information är i alla avseenden vesentligt för vad kunna lösa tilldelad uppgift, och ni kanske bli förvånade hur mycket mer vänligt inställda mäniskor blir till en soldat i skjortärmarna med bössan på ryggen som ler och kommer fram och hälsar glatt, mot en med granris i hjälmen och färg i ansiktet.

En kopp kaffe och två timmars samtal om ditt och datt ger massor med användbar information.

För att återkoppla till din lössryckta fråga så är det så att under FN flagg får vi inte syssla med vad som heter underättelsetjänst, så i ett avseende så är svaret på din fråga JA.

Men återigen det finns undantag som motiverar, men i min uppfattning och erfarenhet så är det få tillfällen, och det då har vi pesonal som är där för att de är proffs på den typen av verksamhet.

Edited by M21

För att återkoppla till din lössryckta fråga så är det så att under FN flagg får vi inte syssla med vad som heter underättelsetjänst, så i ett avseende så är svaret på din fråga JA.

Men återigen det finns undantag som motiverar, men i min uppfattning och erfarenhet så är det få tillfällen, och det då har vi pesonal som är där för att de är proffs på den typen av verksamhet.

Har det undgått dig att huvuddelen av utlandsstyrkan idag INTE arbetar under FN-flagg?

Har det undgått dig att huvuddelen av utlandsstyrkan idag INTE arbetar under FN-flagg?

Nej det har det inte..

Information är i alla avseenden vesentligt för vad kunna lösa tilldelad uppgift, och ni kanske bli förvånade hur mycket mer vänligt inställda mäniskor blir till en soldat i skjortärmarna med bössan på ryggen som ler och kommer fram och hälsar glatt, mot en med granris i hjälmen och färg i ansiktet.

En kopp kaffe och två timmars samtal om ditt och datt ger massor med användbar information.

Ett par saker undrar jag starkt över i det här.

Information är viktigt påstår du och upplyser om oss om att det är viktigt att ha en vänlig avslappnad approach till de man vill tala lite löst med.

Så långt allt väl men sen dyker frågetecknen upp:

1. Har någon någonsin antytt att man skulle maskera sig på en "social"

2. Finns det saker som man vill veta som man inte kan få fram genom socialpatrols? (ledtråd: antal personer på en gård man skall söka i gryningen)

3. "Ni" under FN flagg har blivit rejält blåsta eller så har du inte tagit dig en funderare på vad du skriver...

Skulle du inte ens i din vildaste fantasi kunna föreställa dig att man ovanför ditt huvud sammantäller OPrapporter, patrullrapporter och Sitreps för att

skapa sig en bild av läget, lokalt eller i stort? I den stora världen kallas det underrättelsetjänst, inom FN kallas det helt säkert bara informtionsinhämtning

officiellt men det är exakt det det handlar om.

4. Frågan gällde om andra än specialförband som tex SSG använder sig av maskering och där är det tveklöst JA Inte ofta om man är på batstaben, lite

oftare om man är på en säk eller spaningsgrupp. Nuförtiden är det nog inte så vanligt i Kosovo, Afghanistan har jag ingen aning om...

Ett par saker undrar jag starkt över i det här.

Information är viktigt påstår du och upplyser om oss om att det är viktigt att ha en vänlig avslappnad approach till de man vill tala lite löst med.

Så långt allt väl men sen dyker frågetecknen upp:

1. Har någon någonsin antytt att man skulle maskera sig på en "social"

2. Finns det saker som man vill veta som man inte kan få fram genom socialpatrols? (ledtråd: antal personer på en gård man skall söka i gryningen)

3. "Ni" under FN flagg har blivit rejält blåsta eller så har du inte tagit dig en funderare på vad du skriver...

Skulle du inte ens i din vildaste fantasi kunna föreställa dig att man ovanför ditt huvud sammantäller OPrapporter, patrullrapporter och Sitreps för att

skapa sig en bild av läget, lokalt eller i stort? I den stora världen kallas det underrättelsetjänst, inom FN kallas det helt säkert bara informtionsinhämtning

officiellt men det är exakt det det handlar om.

4. Frågan gällde om andra än specialförband som tex SSG använder sig av maskering och där är det tveklöst JA Inte ofta om man är på batstaben, lite

oftare om man är på en säk eller spaningsgrupp. Nuförtiden är det nog inte så vanligt i Kosovo, Afghanistan har jag ingen aning om...

Nu blir det lite OT men det kanske borde startas en tråd om just underrättelsetjänst? Håller med GC1 på punkten 3. Frågan man borde ställa sig är när blir det underrättelsetjänst? en underrättelsecykel består av flera komponenter och då behöver inte själva insamlandet av information var där veteskapen om vilken vikt informationen har ligga. Slut OT!

/edit stavfel

Edited by warhead