Jump to content

NBG på I19


Mackan4

Recommended Posts

  • Replies 70
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

jag skall med upp till Boden under NBG, LedningsgrpC/Trosskomp.

 

Jag gjorde min vpl där för ca 2 år sedan, en trevlig som ligger fint och har rätt mysig stadskärna under sommaren.. vintrarna är kalla som faen.. såklart:)

 

Vad för "matnyttigt" ville du veta.. om Boden eller hur NBG på I19 kommer att fungera? Du har inte fått hem ett presentationsbrev från dina befäl på kompaniet? Jag fick ett förra veckan, både av Plutonchef och Kompanichef, samt lite allmän info om NGB vid I19.

Link to comment
Share on other sites

jag skall med upp till Boden under NBG, LedningsgrpC/Trosskomp.

 

Jag gjorde min vpl där för ca 2 år sedan, en trevlig som ligger fint och har rätt mysig stadskärna under sommaren.. vintrarna är kalla som faen.. såklart:)

 

Vad för "matnyttigt" ville du veta.. om Boden eller hur NBG på I19 kommer att fungera? Du har inte fått hem ett presentationsbrev från dina befäl på kompaniet? Jag fick ett förra veckan, både av Plutonchef och Kompanichef, samt lite allmän info om NGB vid I19.

 

Senaste brevet jag fick hem var att man skulle skicka in hälsointyget om man inte kunde fixa det innan sista datumet.

Någon presentation i övrigt är det bristvara på :(

 

Undrar lite om boendet, trinettkök?

Edited by Mackan4
Link to comment
Share on other sites

Stf Gruppchef NSKY Trosskomp

 

Var egentligen uttagen som C Skyttegrupp Strf90 på IA07(P4), men min "bättre hälft" har fått jobb i Luleå så jag bollade in mig på en vakans i Boden för att ha lite närmare hem till nära och kära.

 

Undrar lite om boendet, trinettkök?

 

Enligt min plutonchef på NSKY-plut så sker boendet på ombyggda kaserner som Försvarsmakten "hyr tillbaka" av civila intressen, därför kan de erbjuda en något högre standard än "värnpliktskasernerna" med t.ex telefonledningar och som jag uppfattade det skulle ett logement per våning inredas till "kökslogement" med kyl/frys och kokmöjligheter. Om detta gäller både Trosskomp och Skyttekomp återstår väl att se.

 

Jag "tog genvägen hem" över Boden idag för att få mig en liten kik på mitt blivande hem, men eftersom jag själv inte gjorde GU:n där så har jag inte riktigt full koll på vad som är vad och så vidare, men vad jag kunde se med blotta ögat var att det var fullt renoveringsarbete igång på en kasern (byggställningar, containrar och hela köret). Denna kasern ligger just där tunneln under vägen går mellan i19:s och S3(?):s område. Någon som vet om det är denna kasern som skall nyttjas av NBG eller om det bara var en slump att den höll på att renoveras då jag passerade?

 

Väl mött i kalla Boden!

(På tal om kylan tycker jag att det är lite ironiskt att de säger att NBG inte skall operera i subarktiskt klimat, men väljer att lägga "slutövningen" i Bodenområdet i slutet av november!)

Link to comment
Share on other sites

Väl mött i kalla Boden!

(På tal om kylan tycker jag att det är lite ironiskt att de säger att NBG inte skall operera i subarktiskt klimat, men väljer att lägga "slutövningen" i Bodenområdet i slutet av november!)

Det är inte subarktiskt klimat i november bara lite som i stockholm om vintern...

Litet exempel på förra oktober då vi tränade AR02..

http://www.artreg.mil.se/index.php?lang=S&...ws&id=34523

Vi kanske "ses" i november ;-)

 

Vänta tills början av februari ;-) Då kommer du uppskatta vinterenhetens utbildningar i kallt klimat :D

Link to comment
Share on other sites

Jag klagar inte på kylan, har haft min beskärda del både civilt och militärt av den varan.

 

Jag försökte bara påpeka det ironiska i att NBG "på papper" inte ska utbildas för "kallt klimat".

 

 

Men snälla, glöm mitt rumlande om sånt som bara min sjuka humor förstår sig på och återgå till topic! Fler folk som ska till Boden och som fått nån vidare info om läget/boendet/maten/vapnen/fordonen/fritiden/whatever!?!?!

Link to comment
Share on other sites

Det renoveras en kassern åt NBG men den kommer bli klar först till hösten,

under tiden kommer det bli kasernboende som det ser ut just nu.

Men enligt inside info så är det värt att vänta på den nya.

 

vi syns i boden

 

Gahna

chef FD skyttegrupp

Link to comment
Share on other sites

Jag "tog genvägen hem" över Boden idag för att få mig en liten kik på mitt blivande hem, men eftersom jag själv inte gjorde GU:n där så har jag inte riktigt full koll på vad som är vad och så vidare, men vad jag kunde se med blotta ögat var att det var fullt renoveringsarbete igång på en kasern (byggställningar, containrar och hela köret). Denna kasern ligger just där tunneln under vägen går mellan i19:s och S3(?):s område. Någon som vet om det är denna kasern som skall nyttjas av NBG eller om det bara var en slump att den höll på att renoveras då jag passerade?

 

Renoverar dem fortfarande den kasernen? Den var ju under renovering reden när jag låg inne 05-06 och det gick inte fort kan ja säga.. hur som helst så är det inte i dem kasernerna som NBG soldaterna skall husera, åtminstånde inte Trosskomp då vi kommer att hålla till nere mot ing3 i kaserner som tilhörde AF 1, vad det nu kan tänkas vara?

 

Logementen är enligt brev hem från Kompanichef mycket fina, ligger på andra våningen i tvåvåningskaserner. Nya sängar, bord, stolar och förvaringsmöjligheter kommer att finnas. "Nedre plan består av samlingrum med köksinredning, vapenförvaring samt befälsrum" går det också att läsa.

 

Nu är det drygt en månad kvar innan myggen äter upp en och svetten lackar... härligt :blink:

Link to comment
Share on other sites

hur fungerar det med "hobby" verksamhet, finns det kvällsutbildningar eller liknande, kan man som under värnplikten ta t ex körkort eller jägarexamen???

 

Det vore ju absolut inte så dumt, särskilt med tanke på bredden civil fritidsverksamhet som finns att tillgå i Boden :)

 

Men antagligen så är det väl som på de flesta civila jobb, sköt din egen fritid.

Edited by Lindqvist
Link to comment
Share on other sites

BTW nån från de norra delarna av Norrlandskusten (Skellefteå-piteå etc) som ska in?

Eftersom jag nyligen bytt har jag inte hunnit få några papper än, men jag gissar att de kommer att vilja skicka mig med buss, varvid jag kommer att ta alternativet "egen bil" istället.

 

Så en bil kommer mest troligt att rulla E4:an från Skellefteå(trakten) och norrut mot Boden i lagom tid första dagen om nån är intresserad.

Link to comment
Share on other sites

jag kommer från bohuslän och funderar på om det blir herka från GBG eller reguljär flyg?

 

Vad menar du? :D

 

hur tar jag mig till I19 blir det med Hercules från Göteborg eller blir det civil flyg

Link to comment
Share on other sites

BTW nån från de norra delarna av Norrlandskusten (Skellefteå-piteå etc) som ska in?

Eftersom jag nyligen bytt har jag inte hunnit få några papper än, men jag gissar att de kommer att vilja skicka mig med buss, varvid jag kommer att ta alternativet "egen bil" istället.

 

Så en bil kommer mest troligt att rulla E4:an från Skellefteå(trakten) och norrut mot Boden i lagom tid första dagen om nån är intresserad.

 

Kommer även att rulla en 740 från östersund till boden lördag eller söndag, till 99,99% iallfall(har inte fått antagningsbesked, vakans rekryterad)

Link to comment
Share on other sites

Är intresserad av hur logi resp. kost löses på I19. Indelning gruppvis/plut.vis motsv?

Står renoveringen färdig så att man kan laga sin egen kost, käkar man i matsalen/mäss?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...