Glennke Posted June 11, 2007 Report Share Posted June 11, 2007 Hej! Jag hoppas att det här är rätt ställe att skriva detta. Jag har ett litet kylskåp med inbyggd frys, frysens öppning är rätt liten, cirka 0.5m x 0.25m. Under mina cirka 2 år i denna lägenhet så har jag avldrig avfrostat frysen, och för några dagar sen så hade det blivit så illa att jag knappt fick in en fisk i frysen. Så jag bestämde mig för att avfrosta frysen, på det snabba sättet, med en kniv och en hammare. Efter ett tag så hade jag fått en fin isfri frys, men då märkte jag att jag hade råkat hackat ett hål i taket på frysen. Först så började det pysa ut nånting som stank förjävligt, men efter ett tag så började det droppa ner nån brun vätska som luktade likadant. Har försökt lagat hålet med silicon, men vätskan verkar äta sig igenom siliconet. jag har nu fått evakura hela mitt kylskåp eftersom det blev asvarmt! Så nu har jag stängt av det. Kan inte öppna kylskåpet nu eftersom det luktar så illa! Någon som vet vad det är för vätska? Och vad kan jag göra nu? Är det bara att slänga? Och jag vet att jag är ett stolpskott, så ni behöver inte påpeka det Link to comment Share on other sites More sharing options...
II63 Posted June 11, 2007 Report Share Posted June 11, 2007 Det som läcker ut är det köldmedium som används till att kyla frys/kyl. Tyvärr är det bara att skrota och köpa nytt. II63 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest J-Star Posted June 11, 2007 Report Share Posted June 11, 2007 Jag råkade köra samma sak med föräldrarnas frys för en så där 10-15 år sedan. Det var dock ett riktigt gammalt ett så där var det freon. Bara att göra sig av med och köpa nytt. Läxa lärd: vassa föremål har inte med avfrostning att göra. /J Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bappelsinmannen Posted June 11, 2007 Report Share Posted June 11, 2007 Ring närmaste kylreparatör så fixar dom det genom att löda igen hålet och fylla på med nytt köldmedium. Kolla med ditt försäkringsbolag, det heter ju inte "drulleförsäkring" för intet! //Nisse Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.