Jump to content

INFO: Flygingenjör i flygtjänst

Recommended Posts

Tänkte mest fråga, då jag inte har hittat information på de annars så bra officiella hemsidorna, eller andra sidor.

Hur blir man alltså flygingenjör med flygtjänst? Ska man ha en civil utbildninging innan (eller kanske är det bra ändå?), och finns det några ålderskrav? Tycker att pilotkravet är lågt, med 23 år. I och med att de anställer fler akademiker, ökar chansen snart`? Såg på ett annat forum att det är exremt svårt att bli flygingenjör i flygvapnet överhuvudtaget. Men om man blir det, då kanske man kan ta sig runt ålderskravet på nyblivna piloter (23 år)?

Alltså, i vilken ordning gör man allt?! :P Ska man ansöka direkt efter lumpen om att bli officer, eller söker man först efter avslutad civil utbildning? Och hur får man flygtjänsten? Stod att de blir utbildade med "vanliga" piloterna. Och då borde man vara i samma ålder??

Är det någon som försökt, eller gått igenom det och kan ge lite insider information så vore det toppen.

Oj, öste lite med frågor där.... men all information är uppskattad!

Tänkte mest fråga, då jag inte har hittat information på de annars så bra officiella hemsidorna, eller andra sidor.

Hur blir man alltså flygingenjör med flygtjänst? Ska man ha en civil utbildninging innan (eller kanske är det bra ändå?), och finns det några ålderskrav? Tycker att pilotkravet är lågt, med 23 år. I och med att de anställer fler akademiker, ökar chansen snart`? Såg på ett annat forum att det är exremt svårt att bli flygingenjör i flygvapnet överhuvudtaget. Men om man blir det, då kanske man kan ta sig runt ålderskravet på nyblivna piloter (23 år)?

Alltså, i vilken ordning gör man allt?! :P Ska man ansöka direkt efter lumpen om att bli officer, eller söker man först efter avslutad civil utbildning? Och hur får man flygtjänsten? Stod att de blir utbildade med "vanliga" piloterna. Och då borde man vara i samma ålder??

Är det någon som försökt, eller gått igenom det och kan ge lite insider information så vore det toppen.

Oj, öste lite med frågor där.... men all information är uppskattad!

Jag sökte i höstas, men huruvida de vill ha några flygingenjörer verkar de inte ens veta själva. Jag har inte hört av dem sen jag ansökte förutom att jag ringde en gång och frågade hur det gick, då verkade de ha dålig koll på vad de höll på med, men min ansökan var där i alla fall.

Har för mig att ålderskravet är detsamma som för piloter.

De verkar söka folk utan påbörjad civil utbildning, så att de själva, utifrån behov, skall kunna bestämma vilken linje man läser. Jag hade läst 2år elektroteknik när jag ansökte(nu 3år) och enligt dem skulle det inte vara negativt med påbörjad utbildning heller.

Ok,så man behöver alltså inte utbildning innan. Söker man då bara på sina betyg eller? Dvs, pilotkraven OCH tidigare betyg? Eller söker man bara helt enkelt till något ingenjörsprogram och får hoppas på flygtid? Fåla söka och hoppas på det bästa antar jag. Tack för infot!

Jag har fått uppfattningen att de numera mestadels skickar iväg färdigutbildade officerare till teknis för att plugga till ingenjör, och tillgodose behovet av flygingenjörer på det sättet. Flygingenjör finns väl inte ens med på de nya ansökningsblanketterna?

Jag har fått uppfattningen att de numera mestadels skickar iväg färdigutbildade officerare till teknis för att plugga till ingenjör, och tillgodose behovet av flygingenjörer på det sättet. Flygingenjör finns väl inte ens med på de nya ansökningsblanketterna?

Mariningenjörer har väl utbildats så rätt länge, vilket verkar som ett rätt vettigt upplägg. Det är nog lättare att hitta en lämplig kandidat att plugga vidare bland färdiga yoff, än att ta en helt oprövat kandidat och hoppas att denne klarar både officershögskola och teknis.

[OT]

Måste vara en smärtsam upplevelse för en pilot att läsa aerodynamik och flygmekanik på teknis och inse hur vilseledda dom har blivit :-(

[/OT]

http://www.flygvapnet.mil.se/article.php?id=4787

De verkar söka folk utan påbörjad civil utbildning, så att de själva, utifrån behov, skall kunna bestämma vilken linje man läser. Jag hade läst 2år elektroteknik när jag ansökte(nu 3år) och enligt dem skulle det inte vara negativt med påbörjad utbildning heller.

Förutom att dom inte kan styra dig så går man även miste om arbetstid på sommaren då man tillhör förbandet och kan få mer utbildning/on the job training. Det har inte varit så stort behov att ta in sökande utifrån heller iom att neddragningarna gjort att flera piloter/andra officerare funnits tillgängliga för omskolning + att antalet tjänster minskat.

http://www.flygvapnet.mil.se/article.php?id=4787

Jo jag vet att den sidan finns, men den har ju några år på nacken. Publicerades 2002, så det kan ju tyvärr röra sig om taskig uppdatering bara. Allt som stod om flygingenjörer på RekryC:s hemsida är borta sedan det gjordes om till det nya systemet, och tjänsten finns inte med i blanketterna.

Ungefär hur gamla kan officerare som ska omskolas vara egentligen? Kan inte vara överdrivet skoj att börja på teknis när man är över 30...

edit: korrekturläsning är en bra grej...

Edited by Yossarian

• 4 months later...

Tror ni att det finns en chans att söka som färdigutbildad ingenjör?

Då är man visserligen lite gammal, men då kan FM kanske rucka lite på ålderskrasvet (23)?

Eller måste man söka till flygingenjör (flygtjänst förstås) mer eller mindre direkt efter lumpen?

Fatade inte riktigt svaret. Var 2 års utbildning bra eller dåligt?