Jump to content

Beriden tjänst, reglemente

Recommended Posts

Är det fortfarande SoldI Häst från 1963 som gäller? Jag kan å ena sidan tänka mig att det inte riktigt funnits fog för att skriva nytt efter att K4 pensionerade sina kusar (eller använde något förband hästar efter dess - beridna högvakten undantaget?), men hästar finns det ju kvar och 1963 var ett tag sedan.

(Jag har sett en del trådar om beriden högvakt i Pliktverket, men startar en ny tråd då jag är rädd att många gamla stötar kanske hoppar över den avdelningen.)

Är det fortfarande SoldI Häst från 1963 som gäller? Jag kan å ena sidan tänka mig att det inte riktigt funnits fog för att skriva nytt efter att K4 pensionerade sina kusar (eller använde något förband hästar efter dess - beridna högvakten undantaget?), men hästar finns det ju kvar och 1963 var ett tag sedan.

(Jag har sett en del trådar om beriden högvakt i Pliktverket, men startar en ny tråd då jag är rädd att många gamla stötar kanske hoppar över den avdelningen.)

Vi fick ut ett kopierat häfte på K1 01-02, jag kommer tyvärr inte ihåg vad det var döpt till. Det var mer en introduktion till militär ridning än ett reglemente.

Det vi fick 05-06 var några små häften, en med hästens anatomi, de olika delarna på sadeln och så lite olika ridformationer.

Men att säga att det var ett reglemente är att överdriva, de andra två böckerna var bara för att fylla i olika ridövningar och prov har jag för mig.

instruktörerna på min tid var yoff, och utbildningen var ganska intensiv. Jag har hört att den motsvarar ca 5 år på vanlig ridskola, och du får ibland ta stora steg utan att du har allt för mkt på fötterna.

Jag hörde tex en yoff som sa under ett pass: "ta tag hårdare! Jag har aldrig sett någon ryckt så hårt att det börjat blöda ur munnen". Och när det är ovana och kanske hästrädda ynglingar som hanterar djuren kan det gå mer bokstavligt till än vad som kanske var menat.

Men jag kan rida i alla fall, så utbildningen funkade.

instruktörerna på min tid var yoff, och utbildningen var ganska intensiv. Jag har hört att den motsvarar ca 5 år på vanlig ridskola, och du får ibland ta stora steg utan att du har allt för mkt på fötterna.

Utbildningen har också ett betydligt smalare syfte än en ridskola :/ , att kunna genomföra högvakt.

Jag hörde tex en yoff som sa under ett pass: "ta tag hårdare! Jag har aldrig sett någon ryckt så hårt att det börjat blöda ur munnen". Och när det är ovana och kanske hästrädda ynglingar som hanterar djuren kan det gå mer bokstavligt till än vad som kanske var menat.

Tyvärr så såg jag under min tid också en del yngre yoff som var direkt olämpliga att hantera hästar och att agera ridinstruktör. Bland det äldre yoff så fanns det en kärna av riktiga hästkarlar, men dom börjar nog vara pensionerade nu :-(

När SoldI Häst från 1963 skrevs så stog Armen för hästkunskapen i Sverige, så är det inte riktigt idag :-(

En tanke slog mig om att kanske det finns en anledning att 1963års utgåva inte är förnyad.. (läs: ont om bra kompetens?)

Sant, plus att behovet inte är så stort :/

Häst anspänd trosstjänst, förläggning för beridentrupp, uppträdande på samlingsplats inför anfall och åtgärder vid eldöverfall är kanske inte helt relevanta ämnen för att klara av högvakten ner till slottet. B-)

Appappapp, nu skall vi inte vara sådana. B-) Hästen är fortfarande ett utmärkt transportmedel för att tillryggalägga långa sträckor i oländlig terräng.

Men nej, det är förstås sant att det inte finns något skriande behov av ett nytt reglemente. Jag var mest nyfiken. Ändå kan jag såhär lite senare i tråden ändå tänka att det vore synd, kanske inte enbart ur ett traditionsperspektiv, om kompetensen försvinner helt ur FM.

Tack för alla svar, mycket uppskattat! Hur hur lång är ridutbildningen på K1 och hur ser upplägget ut? Är instruktörerna yoff eller civila?

Om man säger så här, ridutbildningen är speciell likaså hästarna och befälen. Det är inte direkt ridskoledaltande som gäller. Det fanns rätt så många som aldrig hade suttit på en häst eller ens kommit i kontakt med en, men det tog endast ca 5 min innan vi började trava på första ridlektionen. Så man kan säga att ridutbildningen är intensiv och hästarna testar oss rätt så rejält, både på gott och ont :baskerFN:

Men trots allt så saknar man det lite :)

Hur är tiden fördelad mellan ridutbildning och övrig utbildning? Är det en veckas häst, en vecka annat eller är det intesivt med häst några veckor för att sedan köra annat?

Dagpluton är man i en vecka, dvs man mockar stallet, rider och sköter om hästar, paddockar, ridhus o dyl. Detta roterar mellan plutonerna och tropparna, och man hinner med det ett antal ggr. Man rider under tiden man är på k1 och ibland är det ofta och ibland hinner man inte med så många ridpass.

Vi flyttade mellan Lg och k1 en hel del och tjänsten varierar en hel del. Ofta åker man ut till sjutbanor under en dag, skjuter, har strid mm. Gröntjänsten är utlagd under hela värnpliken vilket ger rätt så stor variation.

Hur är tiden fördelad mellan ridutbildning och övrig utbildning? Är det en veckas häst, en vecka annat eller är det intesivt med häst några veckor för att sedan köra annat?

Dagpluton är man i en vecka, dvs man mockar stallet, rider och sköter om hästar, paddockar, ridhus o dyl. Detta roterar mellan plutonerna och tropparna, och man hinner med det ett antal ggr. Man rider under tiden man är på k1 och ibland är det ofta och ibland hinner man inte med så många ridpass.

Vi flyttade mellan Lg och k1 en hel del och tjänsten varierar en hel del. Ofta åker man ut till sjutbanor under en dag, skjuter, har strid mm. Gröntjänsten är utlagd under hela värnpliken vilket ger rätt så stor variation.

Okej, tack för svar :)

Edited by Hannes

Nu avbryter vi snacket om att göra lumpen på K1 och hur det var om det inte rör anvisningar för beriden tjänst.

Diskussionen för Reglemente eller andra instruktioner för beriden tjänst.

/Krook

Blågul