Jump to content

Närskyddsman

Recommended Posts

Jag ska in som närskyddsman på F21 om några veckor. Så jag undrar lite vad vi kommer att få göra, hur en vanlig dag kan se ut osv. Har hört skräckhistorier om att vi ska få knalla runt ett långt stängsel hela dagarna, stämmer det?

Sen undrar jag också vad det är för skillnad på närskydd och det nya bassäk. som det ska kallas nuförtiden om jag har fattat det rätt.

Närskydds finns inte längre på flygflottiljer, heter flygbassäk numera. Seriösare och mer krävande utbildning efter vad jag har hört. Anledningen till att du blev närskyddsman och inte FBS'are på papperet är att pliktverket inte hänger med i svängarna. En vän muckade för några månader sedan från FBS på F4. Han ansåg att det var "Förjävla jobbigt och förjävla kul". :D

Patrullerande runt stängsel skall det inte bli. Går runt i skogen med 6 (tror jag) man + en vovve och letar elakingar att panga ner. Mycket tid i fält, mycket mycket efter vad jag hört. Resten märker du nog själv ;)

Rackabajsare: Du ska inte gå runt långa stängsel hela dagarna det gör Bevakning :)

Närskydds/Flygbassäk sköter det bevakningen kring området där det som Toll sa så ingår du i en grupp med 6 man + en hund som jagar "ryssar"

F21 är en mycket roligt ställe är själv inne där nu som Hundförare :)

min bror gjorde lumpen som närskydd på en flygbas.... det var skitkul sa han... det var ju ett litet tag sen (han e 30 nu) men då var det dom som va high-tech utrustade å annat övercoolt... som att va med i ett SWAT team ungefär...då var det flygbasjägarna som ranta runt i skogen....

Mm, det ar gamla närskydd det. Pratade med en kille som gjorde lumpen som det innan det omstrukturerades. var lite allt möjligt, vaktgöra, skjuta lvakan lite osv... Inte så ansträngande men tydligen ganska sköjj. Väntar med spänning på Augusti 2003 ;)

Toord, om du e HF nu, hur länge har du legat inne? Säg också till om ni får träffa FBS'are från F4. Jag har ett visst intresse av just dom :D

Toll: har legat inne sen 5 augusti får nog jycken om nån vecka :D

@ toll

Har  du LT Brev.....?

en 200 cm bjässe med förkärlek för vattenfys.

Hade honom under min GSU innan F21 insåg hur bra han var och flyttade över honom till markstrid.

/målis

Målobs, har jag garanterat inte. Jag rycker nämligen inte in förrän Augusti -03 ;)

Jag ha tydligen varit lite oklar i den här tråden, jag har två vänner som legat inne på FBS förra året, ska själv dit med flera bekanta. Ber om ursäkt om jag varit otydlig osv, alla uppgifter jag lämnar ut har jag fått från ex-FBS'are samt någon ansvarig kille på f4 jag mejlat. Så, nu hoppas jag att jag rett ut allt :)

/edit: Toord, visst är väl HF GB-uttagna vid mönstring? Isåfall, hur avgörs det vilka som blir GB och vilka som blir HF? Nyfiken i en strut :P

Målobs, har jag garanterat inte. Jag rycker nämligen inte in förrän Augusti -03 ;)

Jag ha tydligen varit lite oklar i den här tråden, jag har två vänner som legat inne på FBS förra året, ska själv dit med flera bekanta. Ber om ursäkt om jag varit otydlig osv, alla uppgifter jag lämnar ut har jag fått från ex-FBS'are samt någon ansvarig kille på f4 jag mejlat. Så, nu hoppas jag att jag rett ut allt :)

Sorry det var jag som adresserade fel frågan var givetvis riktad mot Toord.

Sorry ;)

målobs: har bara haft Lt Brev.. lite gran han är på andra plutonen men som du säger karln är gigantisk :) skulle inte vara så kul att försöka brotta ner han!

Rätt kul är att mannen under 10 veckor aldrig behövde skrika i vredsmod. Det kallar jag aktoritet.

Bara ett förtydligande....

Fram till 1997 (tror jag det var) hade FV:s Närskyddsplutoner något med Flottiljvakten att göra. Då var det renodlad närskyddstjänst precis som den var tänkt att fungera. På den tiden fanns vaktplutoner som satt i vakten.

Men from och med 1997 ville man spara pengar tog bort vaktplutonerna och lät närskyddssoldaterna sitta i vakten också under sin utbildning. Standarden på soldaterna sjönk...

/edit: Toord, visst är väl HF GB-uttagna vid mönstring? Isåfall, hur avgörs det vilka som blir GB och vilka som blir HF? Nyfiken i en strut

Toll: alla hundförarare är inte GB uttagna jag var på bevakning först men jag bad om att få göra hundförar provet vi var ca 25 sökande på 12 hundar provet är inte alltför avancerat först så har man en liten intervju om varför man vill ha just hundtjänsten sen får man leka lite med hunden sen är det klart :)