Jump to content

Bandvagn / TGB fordons mekaniker i utlandstjänst

Recommended Posts

God dag.

Har blivit antagen Som "BV/TGBfordonsmek BVFÖ" i NBG.

Finns det nån/några som har haft mek tjänster i utl strykan här? vore kul att få veta vad ni har för erfarenheter.

Sliter man röven av sig jämt eller är det en hyfsat behaglig tjänstgöring?

Hur funkar själva arbetet i tjänst? sitter man i en container eller repar man mtrl utomhus?

Gjorde Gu som stabsgrupchef så har tyvärr inte så stor koll på vad mek tjänsten innebär som grönklädd.

Tack på förhand.

Jag har varit bv-tgfordmek på CSE:t i Liberia förra året, så jag kan berätta om mina erfarenheter.

Det kommer förmodligen att skilja sig för dig i NBG, hur tjänsten är och vad som går sönder beror ju mycket på platsen/landet.

Jag skulle klassa det som en behaglig tjänstgöring, men med detta sagt så är det inte lite att göra, jag hade inte mer än 2-3 dagar på hela missionen då jag verkligen inte hade något att göra. När man har det lugnt på sin kant så hjälper man ju de andra i gruppen/plutonen med deras uppgifter så att det brukar alltid finnas något att ta sig för.

Generellt sett så var det väldigt lite problem med bandvagnarna som är ganska robusta konstruktioner, däremot var GW:n och i synnerhet dess elsystem den största boven.

Som det var upplagt i Liberia så hade vi dels en mekhall (som innehöll vktskåp, arbetsbänkar samt verktygssatser) uppsatt på repplatsen där man fick in 2 GW eller en Bv, i anslutning till denna stod dels en verktygscontainer samt en svets/slip/kompressor-cont. I huvudsak så höll jag till inomhus vilket var mest praktiskt med tanke på närhet till verktyg och tryckluft. Var det något mindre som skulle fixas kunde man ta med sig det in i en av containrarna vilket var skönt då de hade AC.

Nu beror det lite på var du hamnar, om du är på trosskomp så kommer du att åtminstone ha reptält att hålla till i men ligger du på komprep så blir det mycket mekande under bar himmel. (Vilket inte är så dumt, förutsatt att man slipper regnet :D )