Jump to content

B-STYRKA

Guest ?

Recommended Posts

Hej!

Har fått till min kännedom att det skall finnas en figurantstyrka från Stockholm som man kan anlita till olika uppdrag.

Från Nacka eller Lidingö tror jag

Är det någon som känner till den?

?

Hej!

Har fått till min kännedom att det skall finnas en figurantstyrka från Stockholm som man kan anlita till olika uppdrag.

?

Vad är det du vill veta?

Hej!

?

Kontakta Livgardesgruppen eller Livgardet på telefon: 08-584 540 00 om det finns någon sådan "styrka" så bör de kunna besvara dina frågor.

Förlåt min okunnskap men vad är en b-styrka?

Personerna på http://www.nackahv.org/foto060508/bilder-farg.html har ju inte ens svenska uniformer på sig...

Är det någon typ av rollspel eller är det så att icke-uniformer duger i krig?

B-styrka är samma sak som motståndarstyrka (mot A-styrkan). När man övar vissa moment är det vanligt att man har en motståndare som mer eller mindre styrt antingen anfaller eller försvarar A-styrkan. Övningarna syftar primärt till att öva A-styrkan.

Bilderna visar en b-styrka som försvarar Lövsta sopanläggning mot stadsskytteförband ur Gardesbataljon.

B-styrka kan markeras på flera olika sätt: T ex med armbindel (ofta vit) eller med annan uniform (som bilderna visar).

En variant på b-styrka är figuranter. Dock kan dessa uppträda enskilt och ofta momentvis, vilket är mindre vanligt att en b-styrka gör.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...