Jump to content

Fallskärmsjägarnas Örnmarsch på Mil.se

Recommended Posts

Guest koenigsegg88

Väldigt intressant läsning och bra initiativ av Fjs!

När man läser får man känslan av att det verkligen är nu de håller på att utföra momenten, vilket är väldigt uppskattat.

åååh det är min dröm att vara fallskärmsjägare :rolleyes:

men jag var förkyld så jag inte fick cykla under mönstringen så jag fick en prellad 6a och fick bara 7 på styrka, och därför blev jag tillsagd att det inte var nödvändigt att komma tillbaka å cykla då jag ändå inte skulle kunna få bli fallskärmsjägare med 7a på styrka (de flesta som blir uttagna till fjs har högre än det även om kravet är 7 sa han)

sedan visste jag inte ens om att dom har ett helt annat test också, inte bara trampa upp och ner på en pall ju...

jag är helt enkelt inte fjs kaliber enligt dom, men det tycker jag är synd att dom säger så efter några simpla tester :mellow:

men jag ska allt visa dom, får göra mitt bästa där jag är placerad i nuläget istället! :baskerPa:

Alltid kul att kunna relatera till något, när man läste namn som man kände igen från bl.a. EM. Mycket bra initiativ också att skriva om denna del av utbildningen på det här sättet! En stor eloge till alla killar som fixat biffen! :baskerPa:

Först och främst vill jag gratulera grabbarna, bra jobbat gubbs!

Jag har en fråga nu när vi ändå talar om FJS.

Ett befäl under min GU hade örnen på sin uniform. Vi snackade lite om det och han berättade att det fanns en FJS-kurs som vissa officerare kunde ta. Skillnaden är att örnen på uniformen står mot en grön bakgrund istället för en vinröd. (så man vet vilka som gjort GU:n och vilka som gjort den senare). Till fråga, hur och vilka bestämmer huruvida och vilka som får lov att köra den kursen?

(En vän till mig, själv FJS:are nämnde att de kallar kursen "Saft och bull-kursen"... :baskerPa:

Edited by Raveomaniac

Jag har en fråga nu när vi ändå talar om FJS.

Ett befäl under min GU hade örnen på sin uniform. Vi snackade lite om det och han berättade att det fanns en FJS-kurs som vissa officerare kunde ta. Skillnaden är att örnen på uniformen står mot en grön bakgrund istället för en vinröd. (så man vet vilka som gjort GU:n och vilka som gjort den senare). Till fråga, hur och vilka bestämmer huruvida och vilka som får lov att köra den kursen?

(En vän till mig, själv FJS:are nämnde att de kallar kursen "Saft och bull-kursen"... :D

Kurs 0231

Guest Sandström

Samma typ av tilläggsutbildning finns ju för officerare som ska tjänstgöra på bassäk och kj etc etc. Vet också med mig att några av våra insatschefer hade gått en mp-kurs på livgardet. Så det finns nog möjligheter till lite allt möjligt som officer...

Alltid kul att kunna relatera till något, när man läste namn som man kände igen från bl.a. EM. Mycket bra initiativ också att skriva om denna del av utbildningen på det här sättet! En stor eloge till alla killar som fixat biffen! :D

Det är bara att instämma!

Känns inspirerande att man fortfarande har chansen att ta sig dit.