Jump to content

Värnpliktiga på strippklubb. Lv6

Recommended Posts

Här i Halmstad så har vår lokala tidning skrivit om hur sur Gunilla Wahlén Vp, blev över vad de värnpliktiga gör på fritiden.

Försvarspolitiker angriper Lv 6 efter porrbesök, HP 2007-05-09

– Hur ska försvaret kunna locka fler kvinnor när soldaterna ägnar sig åt porr? undrar riksdagsledamoten Gunilla Wahlén (v) efter avslöjandet att värnpliktiga på Lv 6 gått på strippshow.

– Jag accepterar inte om Lv 6 bara försvarar sig med att killarna gjort det här på sin fritid. Försvaret ska ge så tydliga värderingar att de sitter i även när de värnpliktiga är lediga, säger hon och tillägger:

Här har hon problem med porr. Men, är inte porrtidningar, porrfilmer tillåtna i landet? Jag vill personligen har en ganska hög tröskel när det gäller yttrandefrihet och tryckfrihet. Du bör få läsa, titta på vad du vill så länge du inte stör någon annan. Däremot tycker jag inte det är okej att titta på porr och samtidigt tvinga det på någon annan.

”Vi kan inte förbjuda soldaterna att gå på en sådan här grej” stf Lv6 chefen kommenterar.

Fler kvinnor till försvaret! Debattartikel av nämnda Gunilla i HP 2007-06-04.

Lv 6 följde upp strippbesök. HP 2007-06-05

Eftersom jag själv inte är någon moralist, så vill jag inte ha någon synpunkt om det är lämpligt eller inte med strippklubb, men om det nu är lagligt med strippklubbar, så skall man inte låta folk göra vad de vill på sin fritid? Sedan om de är värnpliktiga, medlemmar i en fotbollsförening och är över 18 så är de ju vuxna (nja, nästan...) spelar väl ingen roll?

• Replies 85
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Svensk moralpanik när den är som bäst.. Suck.

Finns alltid de som vill plocka billiga politiska poäng genom att hacka på försvarsmakten.

Om man pluggar på högskolan, är det högskolans uppgift att se till att jag inte går på stripklubb då?

Politiska poäng eller ej, reklam för strippklubbar hör inte hemma på regementen och soldathem tycker jag.

Länk till artikel i VPL-nytt

Tja, jag anser väl att man ska följa gällande lagar och förordningar. Tycker inte att det är FM:s uppgift att agera någon slags moralpolis - då har man alltid en massa gränsdragningsproblem.

– Jag accepterar inte om Lv 6 bara försvarar sig med att killarna gjort det här på sin fritid. Försvaret ska ge så tydliga värderingar att de sitter i även när de värnpliktiga är lediga, säger hon och tillägger:

Försvarsmakten "äger" soldaterna i elva månader. Skolan "äger" dem i tolv år. Vem är det som borde se till att deras värderingar är "rätt"?

Ingen har att göra med vad enskild inivid gör på sin

fritid så länge de inte bryter mot lagen.

Jag ogillar skarpt människor som låter sin moral

bli någon allsmäktig regel för hur andra ska leva!

Ingen har att göra med vad enskild inivid gör på sin

fritid så länge de inte bryter mot lagen.

Jag ogillar skarpt människor som låter sin moral

bli någon allsmäktig regel för hur andra ska leva!

Precis... Har man åsikter, använd dem till att påverka lagstiftarna i så fall. Demokrati anyone? ;)

Politiska poäng eller ej, reklam för strippklubbar hör inte hemma på regementen och soldathem tycker jag.

Soldathemmen är väl fristående och inte en del av försvaret om jag förstått allting rätt?

Dessutom drivs dom väl av någon kristen organisation.

http://www.soldathem.org/

Affischen satt i soldathemmet, alltså borde man fråga sig varför inte soldathemsföreståndaren tog ner affischen.

The Swede :lol:

Får väl förtydliga att jag inte bryr mig om vad soldaterna gör på sin fritid, men reklam för porrklubbar tycker jag inte hör hemma i försvarsmakten, varken på regementen eller soldathem (oavsett om soldathemmen är fristående eller ej).

Uppenbarligen är det många tjejer (och killar!) inom FM som tar illa vid sig av sådant, och därför bör man inte ha sådana annonser.

Får väl förtydliga att jag inte bryr mig om vad soldaterna gör på sin fritid, men reklam för porrklubbar tycker jag inte hör hemma i försvarsmakten, varken på regementen eller soldathem (oavsett om soldathemmen är fristående eller ej).

Uppenbarligen är det många tjejer (och killar!) inom FM som tar illa vid sig av sådant, och därför bör man inte ha sådana annonser.

Så allting som någon kan ta anstöt av borde man förbjuda? Vem avgör vad som är anstötligt, och hur många måste riskera att bli upprörda för att man ska förbjuda det?

Skulle vilja våga säga att det finns betydligt fler tjejer i det civila livet, och där tillåter man samma reklam..

Woho.. Mitt favoritämne, gränsdragningar :lol:

Soldathemmen är väl fristående och inte en del av försvaret om jag förstått allting rätt?

Dessutom drivs dom väl av någon kristen organisation.

http://www.soldathem.org/

Affischen satt i soldathemmet, alltså borde man fråga sig varför inte soldathemsföreståndaren tog ner affischen.

The Swede :baskerPa:

Efter vad jag har hört så togs den första affischen ner, en andra dök upp och den observerades inte förrens skadan var skedd.

Det gjorde han, men de som ville göra reklam var flitigare...

Strippreklam hängdes upp på soldathemmet, HP 2007-05-09

Soldathemmets föreståndare, Ola Henstam, slet flera gånger ner affischen om strippshow. Ändå hamnade den igen på anslagstavlan.

även om man inte ska/bör änga sig åt porr tittaden på luckan så kan man inte hindra dom värnpliktiga från att ägna sig åt dessa saker på sin fritid. ska man börja lägga sig i vad de värnpliktiga gör på sin fritid så är vi farligt nära diktatur...

Jag tycker att det är barnsligt och överlöjligt att man skall börja hacka på ännu en liten skitsak.

Det är inte dirrekt som om killarna satt och kollade på porrfilm på storbildsskärmen i samlingssalen på regementet.

Var de gör på sin fritid är sin sak. Och sitter det en affisch med något man inte ''gillar'' särskilt mycket på soldathemmet kanske man inte skall gå på evenemanget då kanske? Det borde räcka för vissas ''moral''.

Det är lagligt med porr när man är 18. Börjar man förbjuda värnpliktiga att se på sådant på sin fritid är det odemokratiskt och frihetsberövande.

Försvarsmakten "äger" soldaterna i elva månader. Skolan "äger" dem i tolv år. Vem är det som borde se till att deras värderingar är "rätt"?

Deras föräldrar.

Försvarsmakten, och därmed staten, äger ju faktiskt den värnpliktige, och har full rätt att bestämma vad denna skall göra. Fritid är något den vpl kan få för att den är snäll. Alltså borde faktiskt försvarsmakten kunna bestämma vad de vpl skall och inte skall göra på sin "fritid"

Jag tycker att det är barnsligt och överlöjligt att man skall börja hacka på ännu en liten skitsak.

Det är inte dirrekt som om killarna satt och kollade på porrfilm på storbildsskärmen i samlingssalen på regementet.

Var de gör på sin fritid är sin sak. Och sitter det en affisch med något man inte ''gillar'' särskilt mycket på soldathemmet kanske man inte skall gå på evenemanget då kanske? Det borde räcka för vissas ''moral''.

Det är lagligt med porr när man är 18. Börjar man förbjuda värnpliktiga att se på sådant på sin fritid är det odemokratiskt och frihetsberövande.

Är det olagligt under 18?

Jag trodde att man blev byxmyndig vid 15 år och att det inte fanns någon egentlig åldersgräns för porr, annat än för medverkan.

I sakfrågan så gör jag skillnad på vad vpl under GU och vad anställd personal gör på sin tjänstgöringsfria tid.

/K

Kvällsmaten på Lv 6 serveras på Soldathemmet. Fristående?

Organisatoriskt, ja

Sammarbetsmässigt, nej.

Det jag menar är att man kanske skjuter fel ko när man ansvarslägger Lv 6 för detta.

Soldathemmet har en föreståndare, denne är ansvarig för hemmet och dess drift.

Denne är även ansvarig för vad som annonseras på soldathemmets anslagstavlor.

Nu verkar det som att man försökt få undan affischerna så fort dom kommit upp vilket borde fria dom från klander.

I övrigt så tycker jag detta är en storm i ett vattenglas, försvaret kan inte, och skall inte, lägga sig i vad soldaterna gör på sin fritid.

Det är ungefär som att min arbetsgivare skulle lägga sig i vad jag gör efter kl. 16 när jag slutar jobbet.

Man har en värdegrund och den implementerar man genom utbildningar och föregångsmannaskap, i övrigt så är det tänkande människor vi pratar om.

Jag hade säkert hängt med på detta själv under min GU men hade jag gjort det idag? Nä, finner inget nöje i det.

Man utvecklas som person och ens värderingar lika så.

Försvarsmakten, och därmed staten, äger ju faktiskt den värnpliktige, och har full rätt att bestämma vad denna skall göra. Fritid är något den vpl kan få för att den är snäll. Alltså borde faktiskt försvarsmakten kunna bestämma vad de vpl skall och inte skall göra på sin "fritid"

Nej Försvarsmakten kan tvinga den värnpliktige att ha kvällstjänst varje kväll om de känner för det. Men om fritid medges skall tiden vara fri, därav namnet.

/JAS

(Psst. Om ni vill diskutera med den som skrivit artikeln så finns jag här.)

Artikeln var bra skriven kan jag ju tycka.. Även om jag får intrycket att du inte riktigt sympatiserade med showen i fråga ;)

EDIT: Jag skulle inte gå dit själv, men jag anser att de som vill ska få..

Edited by DaRaven

(Psst. Om ni vill diskutera med den som skrivit artikeln så finns jag här.)

Det är nog inte så mycket din artikel som efterdyningarna som debatteras.

Artikeln tycker jag var saklig och förklarade vad som hände, tycker inte det moralpredikas speciellt i den.

I övrigt så tycker jag detta är en storm i ett vattenglas, försvaret kan inte, och skall inte, lägga sig i vad soldaterna gör på sin fritid.

Det är ungefär som att min arbetsgivare skulle lägga sig i vad jag gör efter kl. 16 när jag slutar jobbet.

Nu håller jag visserligen med dig i sak, men det är väl inget konstigt att din arbetsgivare lägger sig i vad du gör på din fritid om dem anser att det skadar deras verksamhet. Ta metrologen Tone och TV4 som exempel.

Jag påstår inte att detta är rätt, jag är helt emot att både FM och övriga arbetsgivare lägger sig i vad folk gör på sin fritid så länge det är lagligt, men det är nog knappast speciellt ovanligt.

Jag motsätter mig begreppet äger.

Nej nej nej, antingen drar försvaret in all ledighet och behåller

kontrollen över soldaten, eller så har soldaten fritid och

den kan han/hon spendera hur bäst "den" vill.

Försvarsmakten "äger" soldaterna i elva månader. Skolan "äger" dem i tolv år.

o sen börjar man jobba och då äger företaget dem resten av livet iallafall till pensionen men då är man för gammal att gå på strippklubb

Tja.. Även om FM skulle äga mig under x antal månader så är FM en statlig myndighet som rimligen bör rätta sig efter de regler och lagar som finns i övriga samhället. Vore väldigt märkligt om statliga myndigheter och verk börjar påtvinga sina medborgare egenpåhittade policies.

Nu håller jag visserligen med dig i sak, men det är väl inget konstigt att din arbetsgivare lägger sig i vad du gör på din fritid om dem anser att det skadar deras verksamhet. Ta metrologen Tone och TV4 som exempel.

Jag påstår inte att detta är rätt, jag är helt emot att både FM och övriga arbetsgivare lägger sig i vad folk gör på sin fritid så länge det är lagligt, men det är nog knappast speciellt ovanligt.

Det är tokigt om arbetsgivare lägger sig i sina anställdas fritid! I fallet du tar upp handlade det om att hon fick betalt dvs arbetade för tidningen. Det ger det hela ett helt annat ingångsvärde anser jag. Personligen tycker jag dock TV4 överreagerade kraftigt, då hon visade betydligt mindre än en vanlig dag på badstranden.

Tyvärr känns det här som moralpanik. Enligt artikeln har de inte misskött sig på arrangemanget eller i tjänsten dagen efter, tvärt om, de verkar haft en kul utekväll. Självklart skall även de lumpare som önskar ha rätt att på sin fritid gå på strippklubb i civila kläder.

Annars får vi döpa om militärpolisen till moralpolisen.

PS. Det är ju nästan standard på svensexor att brudgummen får gå på strippklubb, dags för skandalartikel kanske? DS

EDIT: Hej o hå, svenska 2

Edited by Vc_90