Jump to content

Närstrid i FM: officer, värnplikt?

Guest Närstridisen

Recommended Posts

Guest Närstridisen

Hur är det med närstridsutbildning i FM?

Utbildas officerare/värnpliktiga i närstrid?

Jag har inte gjort lumpen ännu men vill gärna veta då jag har ett stort kampkonstintresse. Tack för eventuella svar 8-/

Närstrid är i mitt tycke strid på upp till ungefär handgranatskastsavstånd, jag kallar det jag tror du menar med närstrid handgemäng. Som svar har jag bara att det var rätt begränsat med det för mer än 15 år sedan på P18.

Ja det var under värnplikten.

jag var stridsvagns mekaniker.

vi hade krav maga instruktör på MekS 122linjen i skövde så det var bara därför.

Vysotskij: 1/10? vilken drömvärd lever du i att vpl har 40h arbetsvecka :S

Måndag 0730 - 1630

Tisdag 0730 - 2130

Onsdag 0730 - 1630

Torsdag 0730 - 2130

Fredag 0730 - 1500

Mek helger börjar Fredag 0730 och slutar på måndagen när normal tjänst börjar igen, max 4-5h sömn under dom helgerna

Bra att våra stridsvagnsmekaniker kan försvara sina verktyg om det smäller. :rolleyes: Gjordes de där fyra timmarna på fritiden? Ersatte de er schemalagda fysträning?

Fans bara schemalagd fysträning 2h på fredagar och då var det löpning som gälde.

Krook: vilket märke? vet att dom höl på att ta fram ett men det han aldrig bli klart för vår omgång vore kul att se hur det ser utt :)

Bra att våra stridsvagnsmekaniker kan försvara sina verktyg om det smäller. :rolleyes: Gjordes de där fyra timmarna på fritiden? Ersatte de er schemalagda fysträning?

Fans bara schemalagd fysträning 2h på fredagar och då var det löpning som gälde.

Kul värre för er förstås. Men den bittre gamle stofilen i mig undrar om det är befogat att lägga fyra timmar i veckan på att lära ut handgemäng till stridsvagnsmekar bara för att det råkar finnas en instruktör just där.

Vysotskij: 1/10? vilken drömvärd lever du i att vpl har 40h arbetsvecka :S

Måndag 0730 - 1630

Tisdag 0730 - 2130

Onsdag 0730 - 1630

Torsdag 0730 - 2130

Fredag 0730 - 1500

Jag beklagar. En tolftedel av tjänsten. I likhet med g3space undrar jag om det är effektivt spenderade utbildningstimmar.

Bra att våra stridsvagnsmekaniker kan försvara sina verktyg om det smäller. :D Gjordes de där fyra timmarna på fritiden? Ersatte de er schemalagda fysträning?

Krook: vilket märke? vet att dom höl på att ta fram ett men det han aldrig bli klart för vår omgång vore kul att se hur det ser utt :D

Som detta fast något omgjort:

markeinstruktornarkampth2.jpg

Tack

trode inte det skulle bli något liknande det efter som instruktörerna ville skiljas från mängden :)

Om någon har ett över så kan ni ju skika ett PM vore kul att ha i samlingen :baskerPa:

Guest Guest

Hallå, OP:n här. Tack för alla svar.

Hittade en artikel i Insats & Försvar nr 3 2005 där det står att

"Utbildningar har genomförts för värnpliktiga sedan 2002.

Målet är att alla värnpliktiga ska få en grundläggande

utbildning i systemet på åtta timmar. Än så länge finns

dock inte instruktörer vid alla förband."

Systemet som avses är krav maga.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...