Jump to content

Ny informationssida kring lumpen och mönstring

Recommended Posts

*meck*

Fixade en lite bättre titel på tråden.

För att kasta in en personlig åsikt tycker jag att sidan ger klar och bra information till de den riktar sig till. Den fyller definitivt en funktion.

/mdn, Blågul

Egentligen samma grej som finns på lumpen.nu, men jag antar att folk tycker det är lättare när de illustrerar övningarna med riktiga människor istället för någon kass animation.

För övrigt undrar jag varför man har ljusgrå färg på texten till en vit bakgrund. :rolleyes:

Edited by J1mmy

Tycker sidan ser fjantig ut och producerar dåliga träningsscheman...

Exempel på det?

Du menar att de som gjort sidan är oerfarna och omedvetna om det de pratar om???

Exempel på det?

Du menar att de som gjort sidan är oerfarna och omedvetna om det de pratar om???

Då hade jag skrivit det. Jag vet inte vem som producerat sidan...

Öppna ögonen! Det står klart och tydligt på sidan.

Made in Lumpen produceras i samarbete mellan totalförsvarsmyndigheterna Styrelsen för psykologiskt försvar, Pliktverket, Försvarsmakten och Krisberedskapsmyndigheten.

/mdn

Jag tycker att det här är en alldeles ypperlig sida som jag själv skulle velat ha haft innan jag mönstrade. Den riktar sig mot de som inte är särskilt intresserad av träning men ändå vill träna s.a.s. De som har anmärkningar på träningsscheman m.m. har väl antagligen tränat förr och ingår inte i målgruppen. Alla sätt att få igång träning är ju bra!

Edited by C PI62

Exempel på det?

Då hade jag skrivit det. Jag vet inte vem som producerat sidan...

Jag menade i huvudsak de dåligt producerade träningschemana som du anmärkte på.

Det är INTE någon lunarstormsriddare som jobbat fram innehållet på den sidan.

Guest koenigsegg88

Väldigt bra initiativ! Det kan säkert få fler att träna, men framförallt öppna ögonen för träning. Måste säga att sidan är väldigt moderiktig, får en känsla av att är gjord för den trendiga stockholmaren(inget illa mot sthlm) :lol:

Skillnaden mot tipsen på lumpen.nu är väl att kostdelen är mer utvecklad? Men jag stör mig fortfarande på att man inte kan ändra aktivitet/tidsåtergång

Jag tycker sidan i stort sett är bra och funktionell. Dock hade den gärna fått ha ett starkare militärtema. Instruktörerna kunde ha haft M90 på sig (fast utan fältjacka). Man kunde kanske också ha inrett med lite kammonät, gröna trälådor och annat som man konnoterar till lumpen.

jag gillar den inte alls (träningsuppläggen verkar väl okej)

mitt första intryck är att man kommit till någon dans-sida eller något, jag tycker att det känns uppenbart att den vänder sig till förortshiphopare på ett ungefär, och att vända sig mot en sådan specifik målgrupp känns nästan lite diskriminerande (låter lite överdrivet, jag tar ju inte illa upp, bara det att det är mitt intryck av sidan)

Japp enda som fattas är att de skulle inleda med:

- Shuu bre de här e lumpens sida yao, checka in våra feta träningsövningar ey! de är sjukt tjock nice!!

- Aaaa preciiis brushan det är bästa shittet om lumpen asså, va fan len kolla in denna övningen!!!!

- Shit bruden du har fett bra strikthet i böjsträcken yao.

EDIT: Ville anmärka på att de inte har med räckhäv/chins bland övningarna. Viktigaste övningen av alla.....

Edited by twintip

Ni ungdomar som är aktiva användare på SoldF är kanske inte representativa för hela er åldersgrupp. Att ni skulle ha uppskattat "programledare" som såg ut och betedde sig som medlemmar av en militär ungdomsorganisation i en totalitär stat är förståeligt.

Mitt intryck av informationssidan är att upplägget är helt rätt om man vill nå ut till "vanliga" ungdomar som inte tidigare har haft kontakt med eller intresse för Försvarsmakten - en tämligen stor målgrupp. Jämför man med lumpen.nu är den här sidan mycket klarare. Mängden information är mindre, men uppehovsmännen har valt att fokusera på det som är viktigt och gör den informationen väldigt lättillgänglig för målgruppen.

/mdn

mjo saken är att dom riktar sig inte mot "vanliga" ungdomar, precis som jag sa så verkar det som om dom riktar sig mot dansintresserade eller sk "förortsungar". Och jag bor i förorten men är ändå inte en förortsunge, kanske är svårt för utomstående att förstå men om man säger det på ett mer förståendebart sätt så kan man säga "ghettobarn". Dom som bor i ghettot helt enkelt, jag kan ha fel men det är som sagt vad jag tycker det känns att dom riktar in sig på.

Sen kan man förstå om dom gör det för att få dessa ungdomar att vilja satsa på lumpen istället för att göra massa småbrott hela tiden...

Jag håller med mdn fullt ut. Om alla "gröna ungdomar" här kan sätta på sitt objektiva perspektiv så kommer man på att den här sidan inte riktar sig till de som redan är en del av försvarsmaktens ungdomsverksamhet utanför den stora majoritet som inte är det. Jag vet inte hur försvarsmakten gör reklam för den sidan men jag tror att en person som är måttligt intresserad av värnplikten har lättare att ta åt sig den sidan än lumpen.nu som är lite "tyngre" som redan konstaterats.

Egentligen så hade jag hellre sett den som en del av lumpen.nu då det kan kännas lite grötigt med två hemsidor, men så länge träningstipsen finns kvar på lumpen.nu också så är det ingen fara.

...jag kan ha fel men det är som sagt vad jag tycker det känns att dom riktar in sig på.

Jag tror du har fel. Bara för att de dansar lite på introt och står i en träningslokal istället för i skogen så betyder väl inte det att den riktar in sig till "ghettobarn" och "förortskids". Jag är som du säger utomstående men jag kan ändå förstå hur sidan tilltalar alla människor oavsett va de bor.

Sen kan man förstå om dom gör det för att få dessa ungdomar att vilja satsa på lumpen istället för att göra massa småbrott hela tiden...

Du menar alltså att detta är en insats från polisen för att förhindra "ghettobarn" hamna i brottslighet? I sånna fall är det nog bara du som har tolkat det som så...

Stilen på sidan är väl helt normal, tror inte att någon annan myndighet eller organisation hade gjort det särdeles annorlunda. Väldigt bra att de visar alla övningar som kan vara svåra att förstå om man bara får läsa hur de ska utföras eller se stillbilder.

Nä, det är en bra sida som varken är överdriven eller myndighetstråkig.

Bör man vara orolig för Försvarsmaktens framtid då man ser hur åsikterna här på forumet verkar skilja sig mellan de som gjort värnplikten och de som ännu inte ryckt in?

Ghetto? Dans? De såg ju ut som vilka gyminstruktörer som helst...

Jaja, man ser det man vill se...