LaSofiore Posted June 2, 2007 Report Share Posted June 2, 2007 Reagerade på en sak idag när jag sprang runt band pansarfordonen på CC. 122:orna började sin nummerskylt med siffrorna 122, medan 90:orna började sina med 14 osv... Varför?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted June 2, 2007 Report Share Posted June 2, 2007 Varför strf 90 börjar på 14 vet jag inte men när man skaffade 122:orna fanns den nummerserien ledig. Tyvärr, visade det sig, fanns det några nummer som var upptagna varför man inte kunde numrera som det var tänkt, från 122001 till 122120. Följande nummer var upptagna: 122004, 122030, 122037, 122049, 122056, 122059, 122062, 122064, 122066, 122072, 122073, 122083, 122086, 122090, 122092, 122100, 122104, 122107, 122109, 122114 Följande nummer blev ersättning: 122121, 122122, 122123, 122124, 122125, 122126, 122127, 122128, 122129, 122130, 122131, 122132, 122133, 122134, 122135, 122136, 122137, 122138, 122139, 122140 The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dieseltrollet Posted June 2, 2007 Report Share Posted June 2, 2007 Reagerade på en sak idag när jag sprang runt band pansarfordonen på CC. 122:orna började sin nummerskylt med siffrorna 122, medan 90:orna började sina med 14 osv... Varför?? En gång i tiden var tanken att man av registreringsnumrena inte skulle kunna läsa ut vilken typ av fordon det var. Det har man dock släppt på i senare år. 122orna är helt enkelt nyare än strf 90 varför de förra fick 122xxx. Ska dock finnas ett hål i den nummerserien som beror på att ett nummer redan var upptaget av något helt annat fordon. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
alfie Posted June 2, 2007 Report Share Posted June 2, 2007 Varför strf 90 börjar på 14 vet jag inte men när man skaffade 122:orna fanns den nummerserien ledig.Tyvärr, visade det sig, fanns det några nummer som var upptagna varför man inte kunde numrera som det var tänkt, från 122001 till 122120. Följande nummer var upptagna: 122004, 122030, 122037, 122049, 122056, 122059, 122062, 122064, 122066, 122072, 122073, 122083, 122086, 122090, 122092, 122100, 122104, 122107, 122109, 122114 Följande nummer blev ersättning: 122121, 122122, 122123, 122124, 122125, 122126, 122127, 122128, 122129, 122130, 122131, 122132, 122133, 122134, 122135, 122136, 122137, 122138, 122139, 122140 The Swede [OT] Och där fick vi det yttersta beviset på att det bara finns en pansarguru i Sverige, vissa skulle kalla det sjukligt att veta sådana saker tillochmed på gränsen till galenskap, men den där gränsen sägs ju vara hårfin... [/OT] Är det en stor operation at "döpa" om de andra fordonen (ombesiktning?) eller är det bara onödigt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dieseltrollet Posted June 2, 2007 Report Share Posted June 2, 2007 Är det en stor operation at "döpa" om de andra fordonen (ombesiktning?) eller är det bara onödigt? Jämför det med att byta personnummer. En inte helt smidig operation som man knappast gör av rent estetiska skäl. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
C PI62 Posted June 3, 2007 Report Share Posted June 3, 2007 Reagerade på en sak idag när jag sprang runt band pansarfordonen på CC. 122:orna började sin nummerskylt med siffrorna 122, medan 90:orna började sina med 14 osv... Varför?? En gång i tiden var tanken att man av registreringsnumrena inte skulle kunna läsa ut vilken typ av fordon det var. Det har man dock släppt på i senare år. 122orna är helt enkelt nyare än strf 90 varför de förra fick 122xxx. Ska dock finnas ett hål i den nummerserien som beror på att ett nummer redan var upptaget av något helt annat fordon. Men vafasiken, 30-bilarna har ju alla nummer som börjar på 331 XXX eller 330 XXX medan 40-bilarna har nummer som börjar på 34X XXX. Dessa är ju definitivt äldre än strf 90.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted June 3, 2007 Report Share Posted June 3, 2007 Om vi går tidigare tillbaka så fick Centurionvagnarna i 1953 års leverans nummer mellan 80339 och 80418 i obruten serie. Vid 1955 år leverans blev det annorlunda, de sju första vagnarna fick treställiga registreringsnummer, 893 till 899. Övriga fick femställiga nummer men inte i obruten svit. Följande nummer användes: 80100 - 80106, 80112 - 80122, 80160 - 80200, 80288 - 80315, 80328 - 80338, 80445 - 80499. Strv 101 levererades 1959-1960 och de vagnarna fick treställiga registreringsnummer, 186-198, 318-414. Bgbv 81 levererades i tre omgångar, 1955 kom 13 version A, registreringsnummer 495 - 960. 1960 kom 3 st version B, registreringsnummer 315, 316. 772. Slutligen fick vi 19 st version C från Schweiz 1990, registreringsnummer 204959 - 204977. Till våra Centurionvagnar hade vi även bränslekärror och dessa har haft lite olika registreringsnummer genom åren. Till att börja med fick dom samma registreringsnummer som den vagn dom tillhörde men det kunde bli lite problematiskt då man inte med säkerhet kunde veta om man pratade om vagnen eller kärran. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LaSofiore Posted June 5, 2007 Author Report Share Posted June 5, 2007 Så om man ska förklara för en icke insatt hur man ser skillnad på "de där stridsvagnarna" får man ta till andra metoder alltså... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JTS Posted June 5, 2007 Report Share Posted June 5, 2007 Enkla sätt att se skillnad på en strv 122 och en strf 9040 för en total novis är: -Det sitter en tratt längst fram på eldröret på strf 90040, det gör det inte på strv 122. -Det finns en dörr bak på strf 9040, det gör det inte på strv 122. -Det finns en förtjockning, en bubbla mitt på eldrörets längd på strv 122, det gör det inte på strf 9040 -Står dom bredvid varandra så är strv 122 den stora och strf 9040 den lilla. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PIC Posted June 5, 2007 Report Share Posted June 5, 2007 (edited) Du kan pröva med att med att säga att strf90 väger runt 22 ton och 122 väger nästan 3 ggr mer. Det syns ju ganska väl =) Edited June 5, 2007 by PIC Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JTS Posted June 5, 2007 Report Share Posted June 5, 2007 Du kan pröva med att med att säga att strf90 väger runt 22 ton och 122 väger nästan 3 ggr mer. Det syns ju ganska väl =) Jo, men hur ser 23,5 ton ut? Vet man inget över huvud taget så är det svårt att bara gå på vikt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vapensmen Posted June 5, 2007 Report Share Posted June 5, 2007 Så om man ska förklara för en icke insatt hur man ser skillnad på "de där stridsvagnarna" får man ta till andra metoder alltså... 122an är bakhjulsdriven - CV 90 är framhjulsdriven. Följ den tandade kanten på drivhjulen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lt.E Posted June 8, 2007 Report Share Posted June 8, 2007 Varför strf 90 börjar på 14 vet jag inte men när man skaffade 122:orna fanns den nummerserien ledig.Tyvärr, visade det sig, fanns det några nummer som var upptagna varför man inte kunde numrera som det var tänkt, från 122001 till 122120. Följande nummer var upptagna: 122004, 122030, 122037, 122049, 122056, 122059, 122062, 122064, 122066, 122072, 122073, 122083, 122086, 122090, 122092, 122100, 122104, 122107, 122109, 122114 Följande nummer blev ersättning: 122121, 122122, 122123, 122124, 122125, 122126, 122127, 122128, 122129, 122130, 122131, 122132, 122133, 122134, 122135, 122136, 122137, 122138, 122139, 122140 The Swede Säger bara en sak: Respekt! Får man fråga, vad som snott numren? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fj Fjun Posted June 13, 2007 Report Share Posted June 13, 2007 Vägverket har inte nummren på sin sida, provade söka där men de finns inte registrerade. Inte för allmänheten i vart fall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted June 13, 2007 Report Share Posted June 13, 2007 Vägverket har inte nummren på sin sida, provade söka där men de finns inte registrerade. Inte för allmänheten i vart fall. Kan bero på att FM har ett eget fordonsregister, därav de svarta skyltarna med gula siffror. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Beafer Posted June 13, 2007 Report Share Posted June 13, 2007 Jag har också lagt märke till att 11/13/20-bilar har regnr som börjar på resp modellbeteckning samt är 6-siffriga. Likaså tror jag att det är på Bv206. Jag har däremot en fundering om regnumren för vanliga personbilar, som är 5-siffriga, men ofta verkar sakna logik. Jag såg en nästan ny VW minibuss som hade ett regnr som började på 62xxx, bredvid den stod en minst 3-4 år äldre VW-minibuss som hade ett nummer som började på 65xxx. Hur kan det här komma sig? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted June 13, 2007 Report Share Posted June 13, 2007 Fösvaret har ett visst antal nummer tillgängliga. När ett fordon skrotas ut blir det numret ledigt och ett nyare fordon kan då få det numret. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fj Fjun Posted June 14, 2007 Report Share Posted June 14, 2007 Kan bero på att FM har ett eget fordonsregister, därav de svarta skyltarna med gula siffror. Ja det har jag inte missat men man kunde tro att myndigheterna lärt sig att arbeta gemensamt, vilket verkar vara utopi.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dieseltrollet Posted June 14, 2007 Report Share Posted June 14, 2007 Ja det har jag inte missat men man kunde tro att myndigheterna lärt sig att arbeta gemensamt, vilket verkar vara utopi.. Just sådana uppgifter torde vara belagda med sekretess, i alla fall vad det gäller vissa typer av fordon. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fj Fjun Posted June 15, 2007 Report Share Posted June 15, 2007 Kanske vissa försöksvagnar men vilka skulle det vara? Tror inte att man skulle kört öppet med dem ändå så länge de är belagda med sekretess. Offentliga upphandlingar är allmäna och vem skulle ha missat hur många strv vi köpt? Smidighet saknas i detta land. Tyskarnas mil regplåtar är ju identiska frånsett avsaknaden av stadskoden och en milkod istället. Men vi lever ju i Sverige så det kommer säkert att bli mer byråkratkrångel.. Fjun som åkte i vagn 203058. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lt.E Posted June 15, 2007 Report Share Posted June 15, 2007 Ja det har jag inte missat men man kunde tro att myndigheterna lärt sig att arbeta gemensamt, vilket verkar vara utopi.. Just sådana uppgifter torde vara belagda med sekretess, i alla fall vad det gäller vissa typer av fordon. Jag har ingen aning om hur det är nu, men själv så har jag åkt i en 945 på 90-talet, med en tjock bunt parkeringsböter från energiska lapplisor i Stockholm och han som var ansvarig för bilen sa att det spelade ingen roll med parkeringsböterna för de kunde ändå aldrig få några pengar. Är det någon som vet varför det bara är FM som använder dessa nummerplåtar? Egentligen borde det väl tullen och KBV ha samma register? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dieseltrollet Posted June 15, 2007 Report Share Posted June 15, 2007 Kanske vissa försöksvagnar men vilka skulle det vara? Tror inte att man skulle kört öppet med dem ändå så länge de är belagda med sekretess. Offentliga upphandlingar är allmäna och vem skulle ha missat hur många strv vi köpt? Smidighet saknas i detta land. Tyskarnas mil regplåtar är ju identiska frånsett avsaknaden av stadskoden och en milkod istället. Men vi lever ju i Sverige så det kommer säkert att bli mer byråkratkrångel.. Fjun som åkte i vagn 203058. Är ett enskilt fordonsnummer hemligt? Nej, självklart inte. Men en sammanställning över Försvarsmaktens samtliga fordon? Det är en annan sak. Beträffande "smidighet", varför ska man tillhandahålla en sammanställning på Internet? På vilket sätt är detta byråkratkrångel? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fj Fjun Posted June 15, 2007 Report Share Posted June 15, 2007 Mer krångel skrev jag, myndigheter har här en tendens att övertolka riktlinjer och göra paragrafer av dem (exempel med fakets och EUs rekomendation om 11 timmars dygnsvila som istället blev lag..). Smidighet? Behöver det en förklaring? FMs fordon är inte något speciellt, polisens mm. fordon är registrede och du kan få fram uppgifter om dem (undantaget spanningsfordon) över internet. Vad finns det i dagsläget för motivering till att i lilla Sverige hålla två skillda system som bara kostar tid och pengar? FM är ingen helig ko som behöver vara speciell, dom skall producera förband till en så låg kostnad som möjligt, ju mindre "runtomkring" kostnader destu mer tid och pengar till krut och kulor. Sammaställning av FM fordon?, skulle vi i kanske ha 10-50% fler strv som vi påstås ha, so what? Det vet isf sedan länge en ev. Fi. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dieseltrollet Posted June 15, 2007 Report Share Posted June 15, 2007 Smidighet? Behöver det en förklaring? FMs fordon är inte något speciellt, polisens mm. fordon är registrede och du kan få fram uppgifter om dem (undantaget spanningsfordon) över internet. Vad finns det i dagsläget för motivering till att i lilla Sverige hålla två skillda system som bara kostar tid och pengar? FM är ingen helig ko som behöver vara speciell, dom skall producera förband till en så låg kostnad som möjligt, ju mindre "runtomkring" kostnader destu mer tid och pengar till krut och kulor. Sammaställning av FM fordon?, skulle vi i kanske ha 10-50% fler strv som vi påstås ha, so what? Det vet isf sedan länge en ev. Fi. Till skillnad från polisen så har FM redan hyfsat omfattande system för att hålla kolla på materiel. Tilläggsuppgiften "regnummer" är då bara en liten del och torde inte rendera någon extra kostnad alls. Därutöver har FM en hel rad olika undantag när det gäller fordon, t ex så besiktigar man sina egna bilar. Det finns många uppgifter som "fi redan borde känna till" som vi inte annonserar med för det. Jag har fortfarande inte sett något skäl till varför du ska kunna slå upp militära regnummer på Internet... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.