Jump to content

Fråga om strf90 och strv122


LaSofiore

Recommended Posts

Varför strf 90 börjar på 14 vet jag inte men när man skaffade 122:orna fanns den nummerserien ledig.

Tyvärr, visade det sig, fanns det några nummer som var upptagna varför man inte kunde numrera som det var tänkt, från 122001 till 122120.

 

Följande nummer var upptagna: 122004, 122030, 122037, 122049, 122056, 122059, 122062, 122064, 122066, 122072, 122073, 122083, 122086, 122090, 122092, 122100, 122104, 122107, 122109, 122114

 

Följande nummer blev ersättning: 122121, 122122, 122123, 122124, 122125, 122126, 122127, 122128, 122129, 122130, 122131, 122132, 122133, 122134, 122135, 122136, 122137, 122138, 122139, 122140

 

The Swede :)

Link to comment
Share on other sites

Reagerade på en sak idag när jag sprang runt band pansarfordonen på CC. 122:orna började sin nummerskylt med siffrorna 122, medan 90:orna började sina med 14 osv... Varför??

En gång i tiden var tanken att man av registreringsnumrena inte skulle kunna läsa ut vilken typ av fordon det var. Det har man dock släppt på i senare år. 122orna är helt enkelt nyare än strf 90 varför de förra fick 122xxx. Ska dock finnas ett hål i den nummerserien som beror på att ett nummer redan var upptaget av något helt annat fordon.

Link to comment
Share on other sites

Varför strf 90 börjar på 14 vet jag inte men när man skaffade 122:orna fanns den nummerserien ledig.

Tyvärr, visade det sig, fanns det några nummer som var upptagna varför man inte kunde numrera som det var tänkt, från 122001 till 122120.

 

Följande nummer var upptagna: 122004, 122030, 122037, 122049, 122056, 122059, 122062, 122064, 122066, 122072, 122073, 122083, 122086, 122090, 122092, 122100, 122104, 122107, 122109, 122114

 

Följande nummer blev ersättning: 122121, 122122, 122123, 122124, 122125, 122126, 122127, 122128, 122129, 122130, 122131, 122132, 122133, 122134, 122135, 122136, 122137, 122138, 122139, 122140

 

The Swede :)

 

[OT] Och där fick vi det yttersta beviset på att det bara finns en pansarguru i Sverige, vissa skulle kalla det sjukligt att veta sådana saker tillochmed på gränsen till galenskap, men den där gränsen sägs ju vara hårfin... [/OT]

 

Är det en stor operation at "döpa" om de andra fordonen (ombesiktning?) eller är det bara onödigt?

Link to comment
Share on other sites

Reagerade på en sak idag när jag sprang runt band pansarfordonen på CC. 122:orna började sin nummerskylt med siffrorna 122, medan 90:orna började sina med 14 osv... Varför??

En gång i tiden var tanken att man av registreringsnumrena inte skulle kunna läsa ut vilken typ av fordon det var. Det har man dock släppt på i senare år. 122orna är helt enkelt nyare än strf 90 varför de förra fick 122xxx. Ska dock finnas ett hål i den nummerserien som beror på att ett nummer redan var upptaget av något helt annat fordon.

Men vafasiken, 30-bilarna har ju alla nummer som börjar på 331 XXX eller 330 XXX medan 40-bilarna har nummer som börjar på 34X XXX. Dessa är ju definitivt äldre än strf 90.... :rockon:

Link to comment
Share on other sites

Om vi går tidigare tillbaka så fick Centurionvagnarna i 1953 års leverans nummer mellan 80339 och 80418 i obruten serie.

Vid 1955 år leverans blev det annorlunda, de sju första vagnarna fick treställiga registreringsnummer, 893 till 899.

Övriga fick femställiga nummer men inte i obruten svit.

 

Följande nummer användes: 80100 - 80106, 80112 - 80122, 80160 - 80200, 80288 - 80315, 80328 - 80338, 80445 - 80499.

 

Strv 101 levererades 1959-1960 och de vagnarna fick treställiga registreringsnummer, 186-198, 318-414.

 

Bgbv 81 levererades i tre omgångar, 1955 kom 13 version A, registreringsnummer 495 - 960.

1960 kom 3 st version B, registreringsnummer 315, 316. 772.

Slutligen fick vi 19 st version C från Schweiz 1990, registreringsnummer 204959 - 204977.

 

Till våra Centurionvagnar hade vi även bränslekärror och dessa har haft lite olika registreringsnummer genom åren.

Till att börja med fick dom samma registreringsnummer som den vagn dom tillhörde men det kunde bli lite problematiskt då man inte med säkerhet kunde veta om man pratade om vagnen eller kärran.

 

The Swede :wub:

Link to comment
Share on other sites

Enkla sätt att se skillnad på en strv 122 och en strf 9040 för en total novis är:

 

-Det sitter en tratt längst fram på eldröret på strf 90040, det gör det inte på strv 122.

 

-Det finns en dörr bak på strf 9040, det gör det inte på strv 122.

 

-Det finns en förtjockning, en bubbla mitt på eldrörets längd på strv 122, det gör det inte på strf 9040

 

-Står dom bredvid varandra så är strv 122 den stora och strf 9040 den lilla.

Link to comment
Share on other sites

Du kan pröva med att med att säga att strf90 väger runt 22 ton och 122 väger nästan 3 ggr mer. Det syns ju ganska väl =)

 

Jo, men hur ser 23,5 ton ut? Vet man inget över huvud taget så är det svårt att bara gå på vikt.

Link to comment
Share on other sites

Varför strf 90 börjar på 14 vet jag inte men när man skaffade 122:orna fanns den nummerserien ledig.

Tyvärr, visade det sig, fanns det några nummer som var upptagna varför man inte kunde numrera som det var tänkt, från 122001 till 122120.

 

Följande nummer var upptagna: 122004, 122030, 122037, 122049, 122056, 122059, 122062, 122064, 122066, 122072, 122073, 122083, 122086, 122090, 122092, 122100, 122104, 122107, 122109, 122114

 

Följande nummer blev ersättning: 122121, 122122, 122123, 122124, 122125, 122126, 122127, 122128, 122129, 122130, 122131, 122132, 122133, 122134, 122135, 122136, 122137, 122138, 122139, 122140

 

The Swede :baskerPa:

Säger bara en sak: Respekt!

 

Får man fråga, vad som snott numren?

Link to comment
Share on other sites

Vägverket har inte nummren på sin sida, provade söka där men de finns inte registrerade. Inte för allmänheten i vart fall.

Kan bero på att FM har ett eget fordonsregister, därav de svarta skyltarna med gula siffror.

Link to comment
Share on other sites

Jag har också lagt märke till att 11/13/20-bilar har regnr som börjar på resp modellbeteckning samt är 6-siffriga. Likaså tror jag att det är på Bv206.

 

Jag har däremot en fundering om regnumren för vanliga personbilar, som är 5-siffriga, men ofta verkar sakna logik. Jag såg en nästan ny VW minibuss som hade ett regnr som började på 62xxx, bredvid den stod en minst 3-4 år äldre VW-minibuss som hade ett nummer som började på 65xxx. Hur kan det här komma sig?

Link to comment
Share on other sites

Kan bero på att FM har ett eget fordonsregister, därav de svarta skyltarna med gula siffror.

 

Ja det har jag inte missat men man kunde tro att myndigheterna lärt sig att arbeta gemensamt, vilket verkar vara utopi..

Link to comment
Share on other sites

Kanske vissa försöksvagnar men vilka skulle det vara? Tror inte att man skulle kört öppet med dem ändå så länge de är belagda med sekretess. Offentliga upphandlingar är allmäna och vem skulle ha missat hur många strv vi köpt? Smidighet saknas i detta land. Tyskarnas mil regplåtar är ju identiska frånsett avsaknaden av stadskoden och en milkod istället. Men vi lever ju i Sverige så det kommer säkert att bli mer byråkratkrångel..

 

Fjun som åkte i vagn 203058.

Link to comment
Share on other sites

Ja det har jag inte missat men man kunde tro att myndigheterna lärt sig att arbeta gemensamt, vilket verkar vara utopi..

Just sådana uppgifter torde vara belagda med sekretess, i alla fall vad det gäller vissa typer av fordon.

Jag har ingen aning om hur det är nu, men själv så har jag åkt i en 945 på 90-talet, med en tjock bunt parkeringsböter från energiska lapplisor i Stockholm och han som var ansvarig för bilen sa att det spelade ingen roll med parkeringsböterna för de kunde ändå aldrig få några pengar.

 

 

Är det någon som vet varför det bara är FM som använder dessa nummerplåtar? Egentligen borde det väl tullen och KBV ha samma register?

Link to comment
Share on other sites

Kanske vissa försöksvagnar men vilka skulle det vara? Tror inte att man skulle kört öppet med dem ändå så länge de är belagda med sekretess. Offentliga upphandlingar är allmäna och vem skulle ha missat hur många strv vi köpt? Smidighet saknas i detta land. Tyskarnas mil regplåtar är ju identiska frånsett avsaknaden av stadskoden och en milkod istället. Men vi lever ju i Sverige så det kommer säkert att bli mer byråkratkrångel..

 

Fjun som åkte i vagn 203058.

Är ett enskilt fordonsnummer hemligt? Nej, självklart inte. Men en sammanställning över Försvarsmaktens samtliga fordon? Det är en annan sak. Beträffande "smidighet", varför ska man tillhandahålla en sammanställning på Internet? På vilket sätt är detta byråkratkrångel?

Link to comment
Share on other sites

Mer krångel skrev jag, myndigheter har här en tendens att övertolka riktlinjer och göra paragrafer av dem (exempel med fakets och EUs rekomendation om 11 timmars dygnsvila som istället blev lag..).

Smidighet? Behöver det en förklaring? FMs fordon är inte något speciellt, polisens mm. fordon är registrede och du kan få fram uppgifter om dem (undantaget spanningsfordon) över internet.

Vad finns det i dagsläget för motivering till att i lilla Sverige hålla två skillda system som bara kostar tid och pengar? FM är ingen helig ko som behöver vara speciell, dom skall producera förband till en så låg kostnad som möjligt, ju mindre "runtomkring" kostnader destu mer tid och pengar till krut och kulor.

Sammaställning av FM fordon?, skulle vi i kanske ha 10-50% fler strv som vi påstås ha, so what? Det vet isf sedan länge en ev. Fi.

Link to comment
Share on other sites

Smidighet? Behöver det en förklaring? FMs fordon är inte något speciellt, polisens mm. fordon är registrede och du kan få fram uppgifter om dem (undantaget spanningsfordon) över internet.

Vad finns det i dagsläget för motivering till att i lilla Sverige hålla två skillda system som bara kostar tid och pengar? FM är ingen helig ko som behöver vara speciell, dom skall producera förband till en så låg kostnad som möjligt, ju mindre "runtomkring" kostnader destu mer tid och pengar till krut och kulor.

Sammaställning av FM fordon?, skulle vi i kanske ha 10-50% fler strv som vi påstås ha, so what? Det vet isf sedan länge en ev. Fi.

Till skillnad från polisen så har FM redan hyfsat omfattande system för att hålla kolla på materiel. Tilläggsuppgiften "regnummer" är då bara en liten del och torde inte rendera någon extra kostnad alls. Därutöver har FM en hel rad olika undantag när det gäller fordon, t ex så besiktigar man sina egna bilar.

 

Det finns många uppgifter som "fi redan borde känna till" som vi inte annonserar med för det. Jag har fortfarande inte sett något skäl till varför du ska kunna slå upp militära regnummer på Internet...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...