Guest J-Star Posted June 2, 2007 Report Share Posted June 2, 2007 http://www.defensetech.org/archives/003515.html Soldiers Want a Bigger Bang Nearly 80 percent of Soldiers said in a recent survey they are satisfied with their weapons, though almost half recommended a replacement for the standard-issued M9 pistol or ammunition with more stopping power. Additionally, nearly 30 percent of Soldiers in the December 2006 survey, conducted on behalf of the Army by the Center for Naval Analyses, said the M4 carbine should be replaced or more deadly ammunition fielded. /J Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sytare Posted June 2, 2007 Report Share Posted June 2, 2007 (edited) J-Star, det är en rätt så intressant artikel du hittat, tack så mycket. När det sen gäller innehållet, tja, jag ramlade med rasande fart ner på "Stoppages", d.v.s. eldavbrott. Ord såsom intressant och spännande kanske är malplacerade i sammanhanget, men det kanske är så att ryktena om taskig funktion i vapnen har något att göra med att bara 64% av soldaterna har ett vapenvårdskit (frågeställningen verkar inte göra skillnad på om dem tilldelats ett eller om de glömt bort det). Hittade dock en märklig sak som jag inte kan förstå, och som jag kanske kan få förklarat för mig Soldiers who attach accessories to their weapons experienced a disproportionate number of malfunctions, with M249 users nine times more likely to experience a stoppage "if accessories were attached via zip cord, four times more likely if attached with duct tape and three times more likely if attached with dummy cords or rails." "Accessory attachments had a significant impact on reported stoppages," the report said. "Those who attached accessories to their weapon were more likely to experience stoppages, regardless of how the accessories were attached." Att vapentillbehör monterade med helikoptersnöre, kattstrypare eller silvertejp kan vara ett problem om de fastnar i manöverytor, utkastarhål eller magasin, ja, det försår jag. Men hur och varför vapentillbehör monterade på räls skall orsaka eldavbrott, det förstår jag inte. Dåligt ställd fråga? Statistiska tolkningar? Klämd mekanism med för tunga tillbehör? Någon med befästa/dokumenterade erfarenheter som varit med om något liknande? Edited June 2, 2007 by Sytare Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slugg Posted June 2, 2007 Report Share Posted June 2, 2007 ....Att vapentillbehör monterade med helikoptersnöre, kattstrypare eller silvertejp kan vara ett problem om de fastnar i manöverytor, utkastarhål eller magasin, ja, det försår jag. Men hur och varför vapentillbehör monterade på räls skall orsaka eldavbrott, det förstår jag inte. Dåligt ställd fråga? Statistiska tolkningar? Klämd mekanism med för tunga tillbehör? Någon med befästa/dokumenterade erfarenheter som varit med om något liknande? I denna tråd http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=29181 finns en film där man talar om hk416:s fördelar, en av fördelarna sägs vara att handskyddet inte sitter fast i pipan, om jag uppfattat rätt och det stämmer att m4:ans hanskydd sitter fast i pipan så borde tillräckligt med tyngd kunna påverka pipan så mycke att det blir större risk för Eldavbrott.. Eventuellt så har vi ett liknande problem med M249:an. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted June 3, 2007 Report Share Posted June 3, 2007 För den som är intresserad av ämnet stopping power och M4 finns det (givetvis, minst) en äldre tråd i relaterad till denna. http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=3065&st=0 Detta var iallafall den tråden som av någon anledning låg kvar i mitt minne.. Mvh Erik G Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Smeghead Posted June 3, 2007 Report Share Posted June 3, 2007 Utdrag ur Denna tråd från Lightfighter.net (Ni måste registrera er för att kunna läsa den) Originally posted by DocGKR:NL refers to neck length—the penetration depth prior to initial projectile upset (yaw, fragmentation, deformation, etc…). The JSWB-IPT identified two issues that significantly alter projectile NL at CQB distances, thus causing differing terminal effects. First, Angle-of-Attack (AOA) variability at impact can substantially wound severity; this factor is more prevalent with certain calibers and projectile types. Testing demonstrated that 5.56 mm is highly susceptible to AOA variations, particularly when using FMJ projectiles such as M193 & M855. For example, with 5.56 mm FMJ, at higher AOA’s, for example 2-3 degrees, bullets had a shorter neck length (NL) and upset rapidly, thus providing adequate terminal effects; at low AOA, like 0-1 degree, the projectiles penetrated deeper than ideal prior to initial upset (ie. long NL) with significantly reduced terminal effects. Note that other calibers were less susceptible to AOA variations than 5.56 mm and OTM’s tend to have less AOA issues than FMJ. The 6.8 mm has proved to have the least AOA inconsistencies of any caliber tested to date. Fleet Yaw is the other significant yaw issue discovered by the JSWB-IPT. Fleet Yaw is the terminal performance variation caused by inherent variability in each rifle. 5.56 mm FMJ had the most Fleet Yaw induced variability of any projectile caliber & type. 6.8 mm had the least Fleet Yaw variations of any projectile caliber & type tested. What this means is that two shooters firing the same lot of M855 from their M4’s with identical shot placement can have dramatically different terminal performance results: one shooter states that his M855 is working great and is effective at dropping bad guys, while the other complains his opponent is not being incapacitated because M855 is zipping right through the target without upsetting. Both shooters are telling the truth… Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
effte Posted June 4, 2007 Report Share Posted June 4, 2007 Att vapentillbehör monterade med helikoptersnöre, kattstrypare eller silvertejp kan vara ett problem om de fastnar i manöverytor, utkastarhål eller magasin, ja, det försår jag. Men hur och varför vapentillbehör monterade på räls skall orsaka eldavbrott, det förstår jag inte. Dåligt ställd fråga? Statistiska tolkningar? Klämd mekanism med för tunga tillbehör? Någon med befästa/dokumenterade erfarenheter som varit med om något liknande? Det är väl inte helt otänkbart att vad de såg var den statistiska effekten av att det finns två kategorier användare: De som fipplar en massa med sina vapen och de som inte gör det. Man kan tänka sig att många av fipplarna, när de inte är upptagna med att tejpa fast kroklysande pentafysid-drivna Megamaglite-ficklampor från Hobbex vid pipan, uppfinner egna sätt att vårda sina vapen och därmet orsakar sina egna eldavbrott medan icke-fipplarna gör precis som de blivit lärda och därmed bespar sig ett eldavbrott eller tre. Statistik är mer snårigt än man tror, och sätten att tolka statistik är många. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
1314 Posted June 4, 2007 Report Share Posted June 4, 2007 Iom att soldater i "stridande befattningar" blir tilldelade de tillbehör som oftast ses på amerikanska M4/M16 känns det inte som att dessa skulle vara i en farozon för att inte veta vad dom sysslar med när dom vårdar sitt vapen. Jag skulle nog snarare tro att det är soldaterna i "stridande befattningar" (ja, de med tillbehören) som lägger ner pengar på egna vapenvårdskit och lägger ner tid på vapenvård. Sedan tror jag inte att folk som är så engagerade i sitt jobb att de lägger ner egna pengar på att köpa dyra tillbehör till sina vapen inte slappar till när det kommer till vapenvård. Det känns snarare som att man då är mer angelägen att ta hand om sitt vapen och vårda det enligt konstens alla. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yxa Posted June 6, 2007 Report Share Posted June 6, 2007 Ett par saker: Tror knappast att någon tilldelad utrustning avsedd för att fästas på ett vapen fästes med ducttape eller paracord. Bara för att man blivit tilldelad femtioelva olika tillbehör för sitt vapen så betyder inte det att samtliga femtioelva skall vara monterade samtidigt. Och att ha samtliga femtioelva monterade samtidigt kan ha negativ verkan på vapnetsfunktion (kan även ha en del att göra med tillvägagångssättet när man monterer prylarna också). Bara för att man vårdar mycket och länge så betyder det inte att man vårdar rätt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts