Jump to content

Jägar-/Specialförband

Recommended Posts

Detta inlägg handlar egentligen en blandning mellan material och Övrig Militäria, men jag börjar här, så får BlåGul flytta det om/när det behövs... :)

Så här ligger det till:

Jag har, via mitt civila arbete, blivit involverad i ett projekt som rör utrustning för ett annat lands specialförband.

För att få lite koll på hur denna utrustning lämpligtvis skall utvecklas, skulle jag behöva lite hjälp med att hitta snarlik utrustning, som används av andra specialförband, gärna Svenska sådana.

Det utländska förbandet i fråga är inte ett amfibieförband men man opererar ibland i "vatten miljö", främst i sjöar och floder.

Vid vissa operationer krävs att förbandet simmar in mot sitt objekt, max 500 m, med i stort sett all personlig utrustning inklusive vapen. Då man tagit sig i land säkrar man "brohuvudet" för vidare framryckning, om möjligt.

Om förbandet blir beskjutet vill man ha möjlighet att lämna området genom att simma ut.

Och nu kommer det som, i min lilla värld, gör det hela lite komplicerat:

Man vill ha en typ av "simmar dräkt" där man kan ha sin vanliga uniform på sig under dräkten så att man kan gå från "amfibie-" till "jägar-" verksamhet genom att helt enkelt ta av sig "simmardräkten" och sedan arbeta i sin normala uniform.

Man skall alltså kunna verka på land, med "simmar dräkten" på sig, under några timmar...

Man vill dessutom kunna ha med en ryggsäck då man simmar. Alltså skall man ha en vattentät "förpackning" att placera ryggsäcken i då man simmar...

Jag vet inte om jag lyckats förklara på ett vettigt sätt, men är det någon som vet om det finns Svenska förband som opererar på snarlikt vis och som har snarlika dräkter?

Edit: Förtydligande att mitt arbete är civilt.

Edited by Nilsson_BA04

Finns väl en M/90 A-dyk om jag inte har helt fel. Dess funktioner är jag inte helt säker på men sök runt lite på forumet så hittar du säkert mer info.

nja... det finns ytsimdräkter, ska uniformen vara torr efter simming så är inte A-Dyk det bästa allternativet

men för att inte detta ska bli en massa tyckanden så ta direktkontakt med AMF1 och eller FJS, behöver du detta i någon form av tjänst så kan du säkert få hjälp.

Har du problem att komma in så hör av dig vid PM

/b

Finns väl en M/90 A-dyk om jag inte har helt fel. Dess funktioner är jag inte helt säker på men sök runt lite på forumet så hittar du säkert mer info.

nja... det finns ytsimdräkter, ska uniformen vara torr efter simming så är inte A-Dyk det bästa allternativet

men för att inte detta ska bli en massa tyckanden så ta direktkontakt med AMF1 och eller FJS, behöver du detta i någon form av tjänst så kan du säkert få hjälp.

Har du problem att komma in så hör av dig vid PM

/b

Bassäk använder torrdräkt med uniform och hela kittet under, väskan är den vanliga men allt packas vattentätt i packpåsar.

Det du letar efter skulle väl vara en variant av Aquion Pro ( http://www.aquion-dive.com/ ), men varför har inte förbandet koll på en sådan produkt själva?

Dykbaggar finns i stort sett att tillgå kommersiellt lite varstans och frågan den samma som för dräkten...

Det du letar efter skulle väl vara en variant av Aquion Pro ( http://www.aquion-dive.com/ ), men varför har inte förbandet koll på en sådan produkt själva?

Dykbaggar finns i stort sett att tillgå kommersiellt lite varstans och frågan den samma som för dräkten...

Njae... dom behöver egentligen inte någon torrdräkt för dykning ... men dom behöver en torr dräkt för simning... :-P

Förbandet i fråga har nog hyffsad koll på vad det finns för material man kan använda, men dom är inte helt nöjda med vad som finns...

Finns här någon som vet vad de Svenska Fallskärmsjägarna använder för dräkter då de landar i vatten?

Edited by Nilsson_BA04

Njae... dom behöver egentligen inte någon torrdräkt för dykning ... men dom behöver en torr dräkt för simning... :banghead:

Förbandet i fråga har nog hyffsad koll på vad det finns för material man kan använda, men dom är inte helt nöjda med vad som finns...

Finns här någon som vet vad de Svenska Fallskärmsjägarna använder för dräkter då de landar i vatten?

Då jag låg på K3 1989-90 hade Ytsim på FJS Torrdräkt

Här har du lite bilder.

128573ds1.jpg

ytsim25pnbh4.jpg

ytsim31sjuv2.jpg

Vet dock inte märke på torrdräkt.

Testa att ta kontakt med Jens Ramhöj på K3 (informationsansvarig)

www.k3.mil.se

Våra ryggsäckar hade vi vattensäkrat utrustningen med dubbla sopsäckar.

Finns speciella innersäckar också.

Vattentätt innersäck

det är ju bara "vanliga" torrdräkter men det finns även en del andra möjlighter om man vill

tex så har Gator en dräkt som du tar på dig över uniform och kängor (vet inte vem som tillverkat den)

http://www.gatorglobal.co.uk/products/divi...sion-suits.html

/b

Aquion dräkten har du också uniformen på under, dock så har du kängorna instoppade under armhålorna.

Det alternativ som jag tror kan funka är om du kollar upp vad det finns för vadarkängor som skulle kunna funka att ha på sig över torrdräkten och att de sedan har med ett par kängor till i den vattensäkrade packningen. Olika varianter av vadarkängor finns i det flesta välsorterade sportfiske butikerna.

Detta kan ju vara ett alternativ om de upplever att sockar som finns på torrdräkten är för klena och har en risk för att gå sönder om man rör sig på land för mycket.

Nu kan detta kanske vara något som man redan tänkt på men eftersom jag är grön när det gäller dykning så kan jag bara bistå med mina kunskaper om sportfiskeutrustning.

En sak kan ju säja att det numer finns gore-tex vadare som man använder kläder under. De är normalt lite varmare än ett par vanliga gore-tex byxor men är mycket mer luftigare än en torrdräkt. Dock vet jag inte hur högt tryck de klarar innan de börjar läcka. Kan ju kanske vara ett alternativ om det bara gäller simning. Alltså en heldräkt i vadar gore-tex med gummerad huva och armslut som en torrdräkt. andas bättre än en torrdräkt och kan användas med kläder under. Ta kontakt lite med olika vadarbyxe tillverkare och dykarutrustningstillverkare och fråga runt.