Jump to content

Hemvärnspluton för internationell tjänst


Recommended Posts

En undran. Vid vilken chefsnivå bör man anse att amatörsoldater inte räcker till utan det krävs professionella Y-offare? För Griskarlsson är ju inte problemet stort då han bara har att lyda order och se glad ut, men när man kommer till beslutsfattande kanske det krävs lite mer än en kompisrekryterad plutonchef från HV?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 78
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

En undran. Vid vilken chefsnivå bör man anse att amatörsoldater inte räcker till utan det krävs professionella Y-offare? För Griskarlsson är ju inte problemet stort då han bara har att lyda order och se glad ut, men när man kommer till beslutsfattande kanske det krävs lite mer än en kompisrekryterad plutonchef från HV?

 

Beror helt och hallet pa tjanst?

Link to comment
Share on other sites

En undran. Vid vilken chefsnivå bör man anse att amatörsoldater inte räcker till utan det krävs professionella Y-offare? För Griskarlsson är ju inte problemet stort då han bara har att lyda order och se glad ut, men när man kommer till beslutsfattande kanske det krävs lite mer än en kompisrekryterad plutonchef från HV?

 

Beror helt och hallet pa tjanst?

 

För enkelhetens skull kan vi dra till med ett skyttekompani.

Link to comment
Share on other sites

För enkelhetens skull kan vi dra till med ett skyttekompani.

 

Da galler val rimligtvis samma kriterier som for vilket skyttekompani som helst i US? Yoff som chef och lagst reservare som stallis, eller vad kraven kan tankas vara numera.

Edited by g3space
Link to comment
Share on other sites

En undran. Vid vilken chefsnivå bör man anse att amatörsoldater inte räcker till utan det krävs professionella Y-offare? För Griskarlsson är ju inte problemet stort då han bara har att lyda order och se glad ut, men när man kommer till beslutsfattande kanske det krävs lite mer än en kompisrekryterad plutonchef från HV?

 

Som i övriga US, kanske?

 

Kan ju tom vara så att det finns plutonchefer inom HV som är fd YO/RO, vad vet jag? :baskerPa:

Link to comment
Share on other sites

Blir det såhär då?

 

HV Basker

HV Kragspeglar

AK4B

KSP58

HV uttrustning i övrigt eller ska man ha uttrustning för US samt AK5C och KSP90?

 

Vore ju kul att se hur HV uttrustningen som är tilldelad håller för 6månaders skarp tjänst efter som den är till för att vi ska kunna ha den i krig.

 

RA145 tex och efter som alla troligen inte kommer vara från insats så Stridsbälte och LK35...

Jag vet att det har varit i US förut och funkat men hur bra funkar det i en modern värld?

Edited by Hornet
Link to comment
Share on other sites

verkar ju bli intressant, hoppas att dom inte inför nån övre åldersgräns bara :-P och AK5:an kommer nog att duga har ju haft den några bataljoner och den tycker ju jag är överlägsen AK:5 så de så ;-) i övrigt hoppas jag ju att BLÅ basker kommer att i förekommande fall användas :baskerPa::happy::banana

styr man upp dettta rätt så kan de banne mej bli bra, och av detta kan man ju se att FM:s besparingar ger resultat, finns inga som söker US längre :blink::wub:

Link to comment
Share on other sites

Läs mellan raderna gott folk.

 

Tanken verkar alltså vara att ett av de kompanier/kompaniet som skall iväg 2009 kommer att rekryteras helt och hållet från aktiva hemvärnare i Skåne. Samma krav som på andra US (huruvida de kraven kanske sänks/ändras för att det skall gå är en annan femma).

 

Precis som alla andra US så skall folk godkännas samt missionsutbildas.

Utbildning på andra vapen än Ak4 och Ksp58 kan ju då göras, precis som idag. Kom inte och påstå att alla som söker idag, eller på alla andra missioner sen Suez har gjort sin GU med de vapen som mission hade! De Hv som söker lär nog vara så pass intresserade att de lär sig Ak5/Ksp90/Glock snabbt, om de inte redan kan dem.

 

Gissar att tanken är samma för I19.

 

Efter missionen har Hv i Skåne 175+ man som är tighta och som kan sprida kunskaper och erfarenheter till sina kollegor. Det är inte en nackdel.

Eventuella konflikter som tas med hem ser jag som ett mindre problem. De får lösas precis som i vanliga livet.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker rent allmänt att hv folk som platser för US gör ett MYCKET bra jobb ute i missionens land. jag har själv varit aktiv i HV i 15 år, gick med när jag komhem efter en två missioner. jag tycker HV har både fördelar när soldaterna kommer hem eller US chefen som får en aktiv och intresserad soldat.

 

Men att skicka en tex en färdig grupp, ett exempel, en hv insats grupp, övat ca 60-100 tim tillsammans en tid, de känner varandra ganska väl, kommer från samma trakt etc etc. Vill en plutonchef ha dessa individer så starka? Kan den gruppen bli för stark och kanske bli nån informell ledare i plutonen, samtidigt måste en PC väga in, tänk att få en färdig svetsad grupp, jag vet ungefär vilken tid de andra grupperna kommer att ta på sog för att lära känna varandra etc.

 

Vilket väger tyngst? Det finns givetvis fler parametrar att väga in men dessa är (tycker jag) de största.

men jag lutar nog åt fördelen att som PC få en "färdig" grupp till mitt förfogande.

 

Vad tycker ni?

 

PS att enskilda HV (eller äldre erfarna soldater) soldater i tex relativt unga grupper i US tillför en viss mognad/faders/moders gestalt tror jag är mycket bra för alla gruppindividernas utveckling och framförallt för gruppens prestation.

Link to comment
Share on other sites

Det som krävs för att gå med i hemvärnet är fortfarande minst 85 dagars värnplikt dvs man har gjort åtminstone grundutbildningen och de flesta i hemvärnet idag har gjort längre tid alltså 15 mån 10 mån 7.5 mån det är liksom ingen skillnad. Det Hv män har som inte civilister har är:

att de underhåller sina kunskaper som soldat i och med att de är med i hemvärnet.

 

Det civila livet präglar hemvärnet visst jag kan inte säga emot detta alla har inte likställd uniform(vissa köper egen utrustning för att kompletera den utgivna! tex knäskydd) eller samma mössa/hjälm på sig hela tiden. De i utbildningsgruppen behöver inte uppfostra soldaterna genom att skrika ut kommandon i hög ton. Utan orders ges med respektfulhet både mot soldaten och soldaten visar det för sitt befäl. Är man inofficiell när det inte behövs officiella order alltså det är inte stressigt och snabba beslut måste tas så kommer det officiella fungera långt bättre under förhållanden då det verkligen krävs.

 

Alla som är med i Insats där jag är med ger järnet jämt(nåja nästan i alla fall). Jag tror men största sannolikhet att rekryterar man de rätta kornen från hemvärnet precis som civilt så är det ingen skillnad fördelen med folk från hemvärnet är att de är förmodligen bättre soldater med färska kunskaper. Skitsamma om man nu använder ak5 lr ak4.

 

Vid hemkomst efter mission kan det vara väldigt nyttigt att ha folk från samma trakt man får ett kompisgäng som kan gå över och minnas sin mission kanske prata om svåra saker eller sånt gruppen/plutonen upplevt. Vilket är väldigt nyttigt och underlättar hemkomsten. Ett av mina befäl som varit på mission sa det att efter missionen så säger man alltid att man måste träffas efteråt och grilla etc etc, men det blir aldrig nåt av det då de stora avstånden ofta kommer i vägen för att man ska kunna ses efteråt.

 

Erfarenheterna hemvärnet får från missioner utomlands är ovärdeligt och mycket bra för utvecklingen och kompetensen i hemvärnet. Missa inte chansen att utveckla hemvärnet.

Link to comment
Share on other sites

Missa inte chansen att utveckla hemvärnet.

Utveckla hemvärnet till vad? Att enskilda hemvärnsmän åker på mission och får massa erfarenhet är ju bra. Men hur hjälper det hemvärnet i skåne att patrullera kosovos landsbygd när de sedan ska bevaka sitt skyddsobjekt hemma i Sverige? Är det inte bättre att lägga pengar och energi på riktiga övningar så de blir bra på sin uppgift istället?

 

En sak som talar emot att det här är verklighet och att det bara är rykten, är ju att 2008-2009 ska 2000 pers från NBG beredas plats i utlandsstyrkan (dvs om de inte kommit iväg någonstans). Känns ganska dumt att försöka skicka ner ännumer folk då, men man upphör ju aldrig att förvånas :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Missa inte chansen att utveckla hemvärnet.

Utveckla hemvärnet till vad? Att enskilda hemvärnsmän åker på mission och får massa erfarenhet är ju bra. Men hur hjälper det hemvärnet i skåne att patrullera kosovos landsbygd när de sedan ska bevaka sitt skyddsobjekt hemma i Sverige? Är det inte bättre att lägga pengar och energi på riktiga övningar så de blir bra på sin uppgift istället?

 

En sak som talar emot att det här är verklighet och att det bara är rykten, är ju att 2008-2009 ska 2000 pers från NBG beredas plats i utlandsstyrkan (dvs om de inte kommit iväg någonstans). Känns ganska dumt att försöka skicka ner ännumer folk då, men man upphör ju aldrig att förvånas :happy:

 

Enskilda hemvärnssoldater får ökad kunskap och förståelse för vad som krävs för dagens svenska soldat och hur svårt det är i ett kris/freds läge något som vi övar på och ska vara proffs på i och med att vi har skyddsvaktsutbildningar med mera. I och med att enskilda soldater får ökad förståelse så kan de i sin tur påverka hur övningar bedrivs och hur kamraterna i förbandet/gruppen tänker. Kosovos landsbygd är inte kanske geografiskt eller kulturellt lika Sveriges men i en kris/krigs situation i sverige så tror jag man kommer stöta på samma typer av svårigheter oavsett vart geografiskt man är placerad. Visst hetta och extrem sol kanske inte händer i Sverige men är mer troligt i Afghanistan :P

Link to comment
Share on other sites

Kosovos landsbygd är inte kanske geografiskt eller kulturellt lika Sveriges men i en kris/krigs situation i sverige så tror jag man kommer stöta på samma typer av svårigheter oavsett vart geografiskt man är placerad. Visst hetta och extrem sol kanske inte händer i Sverige men är mer troligt i Afghanistan :P

Aha, nu börjar jag förstå. Skånska gruppen är alltså orolig för att större delen av befolkningen i Skåne ska vända sig mot Danmark, en befrielserörelse ska återuppstå och att det ska bildas stora motsättningar mellan "svenskar" och "danskar" när man återupptar gamla konflikter ;). Smart tänkt att använda Kosovo som övningsplats då :happy:

 

 

Enskilda hemvärnssoldater får ökad kunskap och förståelse för vad som krävs för dagens svenska soldat och hur svårt det är i ett kris/freds läge något som vi övar på och ska vara proffs på i och med att vi har skyddsvaktsutbildningar med mera. I och med att enskilda soldater får ökad förståelse så kan de i sin tur påverka hur övningar bedrivs och hur kamraterna i förbandet/gruppen tänker.

Men seriöst så ser jag väldigt liten möjlighet för hemvärnet att utveckla sin uppgift genom att göra utlandstjänst (dvs om man ser till det man har till uppgift här i Sverige). Det du beskriver låter mer som att man behöver göra fler övningstillfällen i Sverige så man befäster sin duglighet att agera i skymningsläge i Sverige. Ökar man övningstiden och man får med fler personer på övningar så ökar ju kunskapen och man kan styra övningar mer.

Link to comment
Share on other sites

Det kanske är så att man ska bredda vad Hemvärnet har för uppgifter? Det kanske är dumt att låsa sig att allt man gör i Hemvärnsuniform ska leda till att man blir bättre på bevakningsuppgifter? Man kanske kan tänka sig att om man endå ska skicka ett deltidsförband utomlands så kan man ta ett som redan har vanan och kamratskapen inom det militära?

Link to comment
Share on other sites

För vem är det här bäst? Är det en bra rekryteringsgrej och kommer att ge bra övning för HV? Eller är det bra för Utlandsstyrkan? Eller är det så att rekryteringsbasen för US minskat så radikalt att man också måste testa den här lösningen?

 

Jag tycker det verkar lite panikartat egentligen när man lägger till olika nyhetssnuttar den senaste tiden: sänkta betygskrav för US och nu HV till Kosovo. T o m inom armén verkar rekryteringsbasen minska.

 

Jag måste erkänna att jag är mycket kluven till det hela. I min gamla hemvärnsbataljon fick vi knappt ihop tillräckligt med folk till Högvakt, hur det skulle gå om uppdraget vore Kosovo vete tusan! Tror inte vi fått ihop en pluton ens. Jag har läst att danska HV skulle öppnas för utlandsuppdrag men jag vet inte omfattning eller regler eller ens om det genomfördes.

Link to comment
Share on other sites

Missa inte chansen att utveckla hemvärnet.

Utveckla hemvärnet till vad? Att enskilda hemvärnsmän åker på mission och får massa erfarenhet är ju bra. Men hur hjälper det hemvärnet i skåne att patrullera kosovos landsbygd när de sedan ska bevaka sitt skyddsobjekt hemma i Sverige? Är det inte bättre att lägga pengar och energi på riktiga övningar så de blir bra på sin uppgift istället?

Enskilda hemvärnssoldater får ökad kunskap och förståelse för vad som krävs för dagens svenska soldat och hur svårt det är i ett kris/freds läge något som vi övar på och ska vara proffs på i och med att vi har skyddsvaktsutbildningar med mera. I och med att enskilda soldater får ökad förståelse så kan de i sin tur påverka hur övningar bedrivs och hur kamraterna i förbandet/gruppen tänker.

Men det är ju idag inget som hindrar hemvärnssoldater att göra utlandstjänst. Allt detta som du nämner som utveckling för den enskilda soldaten fungerar ju så redan nu! Och fokus måste ju vara att utlandstjänsten ska ske med huvudsyfte på just utlandstjänsten och inte med huvudsyftet att soldaten ska bli en bättre soldat för HV i Sverige. Även om det inte är fel att Hv sedan får hem en "bättre" soldat. Men som sagt det är ju inget som hindrar hemvärnssoldater att söka US redan nu! ( De godkända alltså men det utgick jag från var självklart!!).

 

Pratar vi hela grupper och plutoner så finns det ju främst rekryteringsvinster att göra men även här kan ju aldrig huvudsyftet vara att de ska åka för att sedan kunna lösa sina uppgifter bättre i Sverige. Att huvudsyftet med US måste vara ett så bra utlandsjobb som möjligt borde ju inte vara så svårt att inse! Öva gör man hemma! Utomlands är det skarpt!!

Link to comment
Share on other sites

Att huvudsyftet med US måste vara ett så bra utlandsjobb som möjligt borde ju inte vara så svårt att inse! Öva gör man hemma! Utomlands är det skarpt!!

Vad låter i dina öron bäst?

 

En soldat som iallafall orkar med att göra 60 timmar per år som sedan får en kort utbildning och åker utomlands....

 

Någon som inte orkar med ens 60 timmar per år och inte varit i det militära på ett par år, får en kort utbildning och åker utomlands?

Link to comment
Share on other sites

Om folk inte "orkar" göra 60 h per år kommer de knappast söka sig till 6 månaders arbete utomlands i Fm´s regi!

 

Tror på idén stenhårt att rekrytera från Hv. Som skrivits tidigare, det är ju vanliga civila människor som lägger sina lediga helger på att bli bättre soldater. Hur kan de göra ett sämre jobb än en nymuckad 20-åring? Eller ngn som gjorde värnplikten för 5 år sedan?

 

Att rekryteringen beror på brist på manskap inom resterande FM kan väl inte kännas som en överraskning?

Link to comment
Share on other sites

Att huvudsyftet med US måste vara ett så bra utlandsjobb som möjligt borde ju inte vara så svårt att inse! Öva gör man hemma! Utomlands är det skarpt!!

Vad låter i dina öron bäst?

 

En soldat som iallafall orkar med att göra 60 timmar per år som sedan får en kort utbildning och åker utomlands....

 

Någon som inte orkar med ens 60 timmar per år och inte varit i det militära på ett par år, får en kort utbildning och åker utomlands?

 

I det fallet skulle jag välja en antingen nymuckad som fått något eller ett par års arbetslivserfarenhet, eller en "veteran" med en eller flera missioner i ryggen. Huruvida han/hon är hemvärnssoldat eller inte gör helt detsamma. En mission är ett liv av 60 timmar/år.

Link to comment
Share on other sites

Som dxl skriver så är det här med "Hemvärnet" som låser många. Ex National Guard åker ju utomlands, och namnet är ju nästan samma som Hemvärnet.

 

Vi får väl se vad som händer.

 

Jag kände inte till NBGs uppfyllning. Men det kan ju inte vara nyheter för C P7, så det kan nog ligga lite sanning bakom Hv/Kosovo 2009. Ingen officiell info finns ju ute någonstans.

Link to comment
Share on other sites

Som dxl skriver så är det här med "Hemvärnet" som låser många. Ex National Guard åker ju utomlands, och namnet är ju nästan samma som Hemvärnet.

 

Vi får väl se vad som händer.

 

Jag kände inte till NBGs uppfyllning. Men det kan ju inte vara nyheter för C P7, så det kan nog ligga lite sanning bakom Hv/Kosovo 2009. Ingen officiell info finns ju ute någonstans.

 

Man får nog lägga en hel del extraresurser om man ska jämföra HV med National Guard. OM det görs så är jag den förste som grattulerar HV. De NG-soldater jag jobbat tillsammans med har varit ruskigt trevliga att ha att göra med, påminner starkt om våra egna yxor, fast de verkade ha en högre utbildningsstatus och matriell status (som man kan vänta sig av ett förband som lägger ner lite resurser).

Link to comment
Share on other sites

 

Som dxl skriver så är det här med "Hemvärnet" som låser många. Ex National Guard åker ju utomlands, och namnet är ju nästan samma som Hemvärnet.

....

 

Man får nog lägga en hel del extraresurser om man ska jämföra HV med National Guard. OM det görs så är jag den förste som grattulerar HV. De NG-soldater jag jobbat tillsammans med har varit ruskigt trevliga att ha att göra med, påminner starkt om våra egna yxor, fast de verkade ha en högre utbildningsstatus och matriell status (som man kan vänta sig av ett förband som lägger ner lite resurser).

 

Jag avsåg i det här fallet inte utrustningen, utan det allmänna namnet. Hos oss har ju Hv tydligen fortfarande den unkna luften från vakta stugan inte blåst bort ännu, trots vår pTOEMs krav om 300 km förflyttning.

 

 

En annan tanke som slog mig idag är att de i min pluton som visar intresse är alla stadgade familjefäder, 30+, de stabilaste jag känner till och uppfyller sina kontrakt och lite/mycket till. Det är väl egentligen bara jag som inte har familj :baskerPa: .

 

Vi får väl se när det blir offentligt, om någonsin.

Ska man kanske fråga Hemvärnsnytt om de kan luska lite?

Link to comment
Share on other sites

Kommer då även dom som inte gjort värnplikt utan bara 3 månaders utbildningen skickas iväg?
det kan dom redan nu men bara till tjänster som inte man behövt göra lumpen för tex viss stabspersonal
Link to comment
Share on other sites

Kommer då även dom som inte gjort värnplikt utan bara 3 månaders utbildningen skickas iväg?
det kan dom redan nu men bara till tjänster som inte man behövt göra lumpen för tex viss stabspersonal

Sanning med modifikation. Du kan åka på andra tjänster än stabstjänster, men det är som vanligt upp till antagningsfolket vilka de vill ha med.

3-månaders utbildningen räknas som genomförd värnplikt och du kan mao söka även de tjänster som inte är "civila". Dock krävs det oftast någon form av specialkompetens för att du ska kunna konkurerar ut en soldat med längre utbildning. Jag har träffat på 3-månaders som bla åkt som PATGB-förare.

Det blir lite som tex en torpedmatros som söker US. De har den formella kompetensen men kanske inte prioriteras till en skyttetjänst.

 

/D

Link to comment
Share on other sites

Genomsnittshemvärnssoldaten är mellan 20 till 40 år har genomfört runt 9 mån gu utbildning (i snitt) samma kille som utlandsstyrkan redan vill rekrytera idag.

 

Den ända nyheten är att man rekryterar bland de existerande hemvärnsförbanden och sätter samman ett förband men i stället för att sätt Infanteriets/Pansar kragspeglar på, så sätter man HV speglar, samma killar/tjejer samma utbildning samma utrustning men med hemvärnskragspeglar och rekryterade från ett geografiskt område.

 

Och sedan efter missionen så finns förbandet kvar....med alla fördelar det innebär.

 

Låter bra tycker jag

 

Charlie Spartan

Link to comment
Share on other sites

Och sedan efter missionen så finns förbandet kvar....med alla fördelar det innebär.

Finns nackdelar med det också. när man övar hemmavid så kan man efter en övningshelg släppa det man tycker är jobbigt hos vissa. Är man tillsammans i sex månader så kan det skapa sådana slitningar inom gruppen som inte kan repareras efter hemkomsten. Detta skulle då kunna inebära att förbandet splittras vid hemkomsten. Fast å andra sidan så skulle det ju kunna ske i alla fall. Men det finns ju onekligen fördelar också........

II63

Link to comment
Share on other sites

Och sedan efter missionen så finns förbandet kvar....med alla fördelar det innebär.

Finns nackdelar med det också. när man övar hemmavid så kan man efter en övningshelg släppa det man tycker är jobbigt hos vissa. Är man tillsammans i sex månader så kan det skapa sådana slitningar inom gruppen som inte kan repareras efter hemkomsten. Detta skulle då kunna inebära att förbandet splittras vid hemkomsten. Fast å andra sidan så skulle det ju kunna ske i alla fall. Men det finns ju onekligen fördelar också........

II63

 

Detta är under förutsättning att några grupper lyckas få med sig alla åtta iväg, eller att det redan nu sätts upp grupper med avsikten att medlemmarna SKALL söka/åka 2009.

 

Mest troligt är väl att sökande från respektive pluton hamnar i samma grupp/er som sätts samman inför missionen. Nej, man är då inte samövade, men man har troligtvis känt varandra i en/flera år.

 

Slitningar/Meningsskiljaktigheter kan väl uppstå redan idag?

Link to comment
Share on other sites

tycker ändå att man känner s**tsmaken, har sökt misson sedan 2005 o inte kommit med så vad säger att man kommer med bara för man har kunskap? jag själv har varit inom hv sedan 1995 har komp.ch utb inom hv men visst ja det syns ju inte för swedint kan enl. uppg. inte kolla i plis........

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...