Jump to content

Hemvärnspluton för internationell tjänst

Recommended Posts

• Replies 78
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Roligt att man är villiga att försöka. Livgardet verkar även intresserade av att låta (dugliga) hemvärnssoldater fylla upp ev vakanser i deras skyttekomp på KS17.

Att sätta samman en hemvärnspluton just med sikte på Utlandstjänst ska man dock inte ta som anledning att säga att vilken slumpmässig hemvärnspluton som helst kan åka på Utlandstjänst. Iom att de mest lämpliga av de sökande väljs ut så är det ju som vilken annan ansökning som helst till Utlandsstyrkan förutom att ett av kraven är att man är Hemvärnsman (från en viss utbildningsgrupp?) och att man övar ihop redan innan de rycker in inför den specifika missionsutbildningen. En intressant fråga är hur många timmar man kommer öva ihop innan inryck? 60? 100? 200? När blir det så pass mycket att man får försteg jämfört med övriga plutoner i Utlandsstyrkan som "bara" gör missionsutbildningen?

Jag har träffat på en hel del dugliga hemvärnssoldater på Utlandstjänst, tror till och med jag sett en skyttegrupp där alla var med i Hemvärnet (fast i olika HV-komp). Det ska bli intressant att se om det blir någon skillnad på den tänkta plutonen och övriga under utlandstjänsten.

/D

Jag har träffat på en hel del dugliga hemvärnssoldater på Utlandstjänst, tror till och med jag sett en skyttegrupp där alla var med i Hemvärnet (fast i olika HV-komp).

Med hemvärnssoldater, menar du folk som bara har 3-månaders i botten?

Jag har träffat på en hel del dugliga hemvärnssoldater på Utlandstjänst, tror till och med jag sett en skyttegrupp där alla var med i Hemvärnet (fast i olika HV-komp).

Med hemvärnssoldater, menar du folk som bara har 3-månaders i botten?

Jag menar personer som är med i Hemvärnet hemma i Sverige (Även om en av dem hade just gjort 3-månaders och nu var PATGB-förare och en var bevakningslotta och nu var undasst).

/D (som själv är 3-månaders och som fått godkända betyg från Utlandstjänst som stabsnisse)

Jag menar personer som är med i Hemvärnet hemma i Sverige (Även om en av dem hade just gjort 3-månaders och nu var PATGB-förare och en var bevakningslotta och nu var undasst).

Hm. Då undrar jag varför de inte skulle vara dugliga? De torde ju ha i stort sett samma bakgrund som vilken soldat i US som helst. Man blir väl inte sämre för att man går med i Hemvärnet efter GU.

Hm. Då undrar jag varför de inte skulle vara dugliga? De torde ju ha i stort sett samma bakgrund som vilken soldat i US som helst. Man blir väl inte sämre för att man går med i Hemvärnet efter GU.

Självklart blir man inte sämre för den saken. Vad jag försökte få fram var att det redan idag finns duktigt folk i Utlandstyrkan som är med i Hemvärnet hemma i Sverige och som blivit uttagna på vanligt sätt. Det syns dock inte på samma sätt som en uttalad Hemvärnspluton/grupp.

OT:Jag skulle dock aldrig vilja påstå att alla som gör Utlandstjänst är dugliga. Tror de flesta som varit på "mission" träffat på någon som aldrig borde fått åka ut/aldrig borde få åka ut igen.

/D

Roligt att man är villiga att försöka. Livgardet verkar även intresserade av att låta (dugliga) hemvärnssoldater fylla upp ev vakanser i deras skyttekomp på KS17.

Samtliga i Livgardersgruppens Insatskompani har blivit tillfrågade, dom vill "bredda ålderstrukturen" då många soldater kommer direkt från GU.

Jag riskerar nu att trampa folk på tårna, jag ifrågasätter inte hemvärnets kompetens. Är lite nyfiken på vad syftet kan vara att hemvärnet ska utbilda en pluton för utlandstjänst, ligger inte det utanför hemvärnets roll att agera internationellt? Och är inte det system som finns idag någorlunda fungerande med NBG och "vanlig" rekrytering? Säger inte att förslaget är fel utan reflekterar bara vad som spontant kom upp i huvudet.

Är tanken att man ska rekrytera enskillda soldater eller hela grupper/plutoner/kompanier?

Är det så svårt att få ihop US-soldater med dagens rekryteringsmetoder så att man provar nya steg?

EDIT: Typiskt mig att inte ens läsa första inlägget...

Edited by Born

Alla som blir uttagna till Hv plutonen vid I19 skall ju vara lämpliga och de kan ju söka var för sig till olika missioner. En fördel skulle ju kunna vara att man låter denna plutonen finnas kvar som en homogen enhet (Insatspluton?) när den kommer hem. Få Hv plutoner har samövats under så lång tid. En annan fördel är ju att kamratstödet efter genomförd mission har goda förutsättningar om man rekryterar lokalt. En lokalt rekryterad pluton skulle ju också kunna användas vid olika målbildsövningar vid I 19 efter hemkomsten.

Sen är det ju så att alla somk är med i hv inte är lämpliga för tjänst i US men det är en annan femma...

Alla som blir uttagna till Hv plutonen vid I19 skall ju vara lämpliga och de kan ju söka var för sig till olika missioner. En fördel skulle ju kunna vara att man låter denna plutonen finnas kvar som en homogen enhet (Insatspluton?) när den kommer hem. Få Hv plutoner har samövats under så lång tid. En annan fördel är ju att kamratstödet efter genomförd mission har goda förutsättningar om man rekryterar lokalt. En lokalt rekryterad pluton skulle ju också kunna användas vid olika målbildsövningar vid I 19 efter hemkomsten.

Sen är det ju så att alla somk är med i hv inte är lämpliga för tjänst i US men det är en annan femma...

Nja nu är väl I19 ansvarig för ett rätt stort område när det gäller HV så väldigt lokalt är det nog inte.

Jag riskerar nu att trampa folk på tårna, jag ifrågasätter inte hemvärnets kompetens. Är lite nyfiken på vad syftet kan vara att hemvärnet ska utbilda en pluton för utlandstjänst, ligger inte det utanför hemvärnets roll att agera internationellt?

Men det här resonemanget förstår jag mig inte riktigt på. Det är ju inte precis så att "vanliga" soldater i US är yrkessoldater. De har ju precis som hemvärnskillarna gjort GU. Återigen: menar ni att så fort man går med i HV blir man hjärntvättad, glömmer sina uppgifter från GU och kan helt plötsligt bara vakta mobförråd - medan den som inte går med i HV fortsätter vara en kompetent skyttesoldat, jägare, signalist, eller vad det nu var man utbildades till under ett år direkt efter gymnasiet?

Jag riskerar nu att trampa folk på tårna, jag ifrågasätter inte hemvärnets kompetens. Är lite nyfiken på vad syftet kan vara att hemvärnet ska utbilda en pluton för utlandstjänst, ligger inte det utanför hemvärnets roll att agera internationellt?

Men det här resonemanget förstår jag mig inte riktigt på. Det är ju inte precis så att "vanliga" soldater i US är yrkessoldater. De har ju precis som hemvärnskillarna gjort GU. Återigen: menar ni att så fort man går med i HV blir man hjärntvättad, glömmer sina uppgifter från GU och kan helt plötsligt bara vakta mobförråd - medan den som inte går med i HV fortsätter vara en kompetent skyttesoldat, jägare, signalist, eller vad det nu var man utbildades till under ett år direkt efter gymnasiet?

Det han menade var väl precis det han sa att det ligger utanför Hemvärnets uppgifter som förband att agera internationellt och då undrar man kanske varför man inom HV ska sätta upp en särskilt pluton för att göra just det. Inlägget handlade inte på något sätt om individuella HV-soldaters kompetens.

Det han menade var väl precis det han sa att det ligger utanför Hemvärnets uppgifter som förband att agera internationellt och då undrar man kanske varför man inom HV ska sätta upp en särskilt pluton för att göra just det. Inlägget handlade inte på något sätt om individuella HV-soldaters kompetens.

Helt sant. Min skalle var kvar i en tidigare diskussion. Men jag utgår ifrån att nämnda HV-pluton inför insats kommer missionsutbildas och samtränas med resten av förbandet som skall rotera ned. Och... sedan borde väl i rimlighetens namn en ny HV-pluton finnas klar att rotera ned när den första gjort sina sex månader. Kanske någon med känningar på I19 kan ta reda på vad syftet egentligen är?

Helt sant. Min skalle var kvar i en tidigare diskussion. Men jag utgår ifrån att nämnda HV-pluton inför insats kommer missionsutbildas och samtränas med resten av förbandet som skall rotera ned. Och... sedan borde väl i rimlighetens namn en ny HV-pluton finnas klar att rotera ned när den första gjort sina sex månader. Kanske någon med känningar på I19 kan ta reda på vad syftet egentligen är?

Jag vill själv förtydliga mitt inlägg. Det är inte på något vis ett ifrågasättande av kompetensen, har själv varit med i Hemvärnet men slutade då jag prioriterar andra saker på min fritid och hellre sysslar med militär verksamhet på heltid, läs mission. Jag är mest nyfiken på tankegångarna kring tanken med hemvärnet i US, diskuteras det på central nivå om förändringar i uppgifter för HV?

edit/ glömde en bokstav

Edited by warhead

jag är mest nyfiken på tankegångarna kring tanken med hemvärnet i US, diskuteras det på central nivå om förändringar i uppgifter för HV?

edit/ glömde en bokstav

Min gissning är att FM vill få större rekryteringsbas. Man ser att underlaget sjunker och detta är ett försök att bredda... :)

Om nu våran Riks HvC vill ha Hemvärnstjänst som meriterande för att söka till US hade det väl varit trevligt om det tagits fram någon form av mall hur såna här plutoner ska sättas upp. Vad ska tränas på mm.

Menar han inte med det enskilda soldater?

Om nu våran Riks HvC vill ha Hemvärnstjänst som meriterande för att söka till US hade det väl varit trevligt om det tagits fram någon form av mall hur såna här plutoner ska sättas upp. Vad ska tränas på mm.

Menar han inte med det enskilda soldater?

Det är möjligt att han gör men jag hoppas han ser möjligheten med detta och tar fram någon form av plan

Planerna/Tankarna/Förhoppningarna, vet inte vad det egentligen är, finns i även i Skåne. Med en HvBatC som initiativtagare, C P7 och RiksHvC positivt inställd, så skall ett kompani åka till Kosovo 2009.

176 personer. KC YOff. Fordon: Patria

Avsikten som jag tolkat det är att det skall vara grupper som är sammansatta från dagens förband. Dvs antingen hela Hv-grupper eller folk från X:e pluton i en grupp o.s.v.

Huruvida det endast ska gälla 60h eller alla har jag inte uppfattat.

Man skulle även åka ner i Hemvärnets färger, dvs med H på kragen.

OBS.

Så länge det inte stått i HvNytt eller på hv.mil.se så är ju allt ryckten, men snacket går, så någon grund måste det ju ligga på!?

Men skulle det fungera i verkligheten? Om man knappt får uppslutning på en helgövning i dagsläget, går det då skrapa ihop ett kompani som ska vara borta i över 6 månader?

Vem ska förresten sköta hemvärnsberedskapen i Skåne om de 176 mest taggade personerna försvinner ett halvår?

Tanken är god om man skulle kunna ta en samövad grupp/pluton och skicka ner, men det lär ju inte fungera i verkligheten. Det lär ju vara många som stannar hemma osv. så man ändå måste köra en ny samövning innan och då förlorar man ju halva meningen.

Varför inte bara gå ut med mer info till HV att man ska söka utlandstjänst och sedan blandar man upp plutonerna/grupperna med nymuckade och gamlingar enligt beprövad modell?

Edit: La till ett l.

Edit2: La till en fråga.

Edited by Kiowa

Javafan. National guard (iofs kanske lite mer än HV) skickar ju enheter till kosovo. Och i svensk anda där "alla ska med" så är det väl den naturliga utvecklingen att skicka hemvärnsenheter utomlands. Själ är jag väl för "rätt man på rätt plats". Men det skulle ju se dumt ut.

Edited by Born

Men skulle det fungera i verkligheten? Om man knappt får uppslutning på en helgövning i dagsläget, går det då skrapa ihop ett kompani som ska vara borta i över 6 månader?

Tanken är god om man skulle kunna ta en samövad grupp/pluton och skicka ner, men det är ju inte fungera i verkligheten. Det lär ju vara många som stannar hemma osv. så man ändå måste köra en ny samövning innan och då förlorar man ju halva meningen.

Varför inte bara gå ut med mer info till HV att man ska söka utlandstjänst och sedan blandar man upp plutonerna/grupperna med nymuckade och gamlingar enligt beprövad modell?

Håller med Kiowa fast jag riskerar att visa mej som en gammal surkart. Tanken förutsätter att HV är ett samövat förband vilket kanske stämmer i varierande grad när det gäller de nationella uppgifterna men utlandstjänst... Tyvärr, jag tror inte alls på idén. Ur rekryteringssunpunkt för HV är väl det jättebra men för US tror jag inte på det. Sorry.

Såg nå´nstans i tidigare inlägg att enheten på plats i Kosovo skulle uppträda med HV-beteckningar vilket ännu mer understryker för mej att det mest handlar om HV-rekrytering.

men asså en sånhär rekutering är de för hella landets HV eller är de bara för dom HV grupper som tillhör de regemenetet som rekruterar?

jag menar typ kan en hv snubbe i skåne lämna in en intresse anmälan till den som I19 skall sätta upp eller är de bara norrlanda folk den är till för?

Tanken är god om man skulle kunna ta en samövad grupp/pluton och skicka ner, men det är ju inte fungera i verkligheten. Det lär ju vara många som stannar hemma osv. så man ändå måste köra en ny samövning innan och då förlorar man ju halva meningen.

Håller med Kiowa fast jag riskerar att visa mej som en gammal surkart. Tanken förutsätter att HV är ett samövat förband vilket kanske stämmer i varierande grad när det gäller de nationella uppgifterna men utlandstjänst... Tyvärr, jag tror inte alls på idén. Ur rekryteringssunpunkt för HV är väl det jättebra men för US tror jag inte på det. Sorry.

Såg nå´nstans i tidigare inlägg att enheten på plats i Kosovo skulle uppträda med HV-beteckningar vilket ännu mer understryker för mej att det mest handlar om HV-rekrytering.

Varför måste HV vara samövat? Vad är missionsutbildningen till för? Man lyckas väl få ihop plut/komp/bat/whatever i US av en massa folk från både höger och vänster, låt vara att uppsättande förband tar mycket av sitt eget folk, men samövat innan missionsutbildning? Det vete gudarna. Detta förfarande skiljer sig inte mycket från det som det talas om för HV. Vad jag hörde (ja, jag vet... naturligtvis kan detta vara en stor maskirovka...) så skulle man låta folk från samtliga 7 HVbat i Skåne söka och sen sätta ihop ett Komp av det. Naturligtvis så ska samtliga krav för US vara uppfyllda av den enskilde.

En annan sak är ju kanske att när man övar i HV så kan man efter en helg gå hem och säga -jävla sätt den personen har.... När man är iväg på misson så kan man ju inte direkt gå hem efter några dagar då det blr besvärligt. Sen när man kommer hem så kan det finnas många taggar som ska redas ut och är man då med i samma förband så kan det ju ske splittringar i förbandet som kanske inte skulle ha skett annars.

Däremot så blir jag lite fundersam över de som anser att så fort man har kragspegeln som det H på så är man automatiskt dummare eller sämre som soldat.

Har sett under mina år i HV många som skulle passa som soldater i vilken styrka som helst, men jag har också sett prov på folk som absolut inte ska vara i gröna kläder. Dessa har både varit frivilliga och yoff.

Ska bli kul att rycka in till ett registerförband nu i september, de yoff som jag har i min kompaniledning är 3 till antalet och dom säger att jag borde ha åkt för länge sedan. nu har dock familjesituationen blivit sådan att det finns möjlighet att åka. Till det förbandet så är det många som kommer från HV som ska åka vilket blir en bra grund att få visa nymuckade värnpliktiga att det finns de som kan fastän de sett att det stått H på kragspegeln.

II63

Planerna/Tankarna/Förhoppningarna, vet inte vad det egentligen är, finns i även i Skåne. Med en HvBatC som initiativtagare, C P7 och RiksHvC positivt inställd, så skall ett kompani åka till Kosovo 2009.

Avsikten som jag tolkat det är att det skall vara grupper som är sammansatta från dagens förband. Dvs antingen hela Hv-grupper eller folk från X:e pluton i en grupp o.s.v.

Huruvida det endast ska gälla 60h eller alla har jag inte uppfattat.

Man skulle även åka ner i Hemvärnets färger, dvs med H på kragen.

OBS.

Så länge det inte stått i HvNytt eller på hv.mil.se så är ju allt ryckten, men snacket går, så någon grund måste det ju ligga på!?

Ang att åka i HV kragspeglar:

Av vad jag fått reda på genom kontakter och läst om KS17 så är framtiden i US att man ska försöka åka mer med "färdiga förband".

16. lätta mekbat skall ju bilda skyttekompaniet på KS17, tanken är även att de skall åka i LG kragspeglar och med Livgardets svarta basker med CG märket. Enligt vissa inneliggande så är tanken att man i framtiden ska göra på detta vis. Att förbanden åker ner med sin basker och kragspeglar...

Att skicka HV som får ses som semicivilt istället för förband samansatta utav helcivilister måste väl vara bara positivt. Med de lite nya perspektiv jag har fått på FM de senaste så ser folk från utlandet väldigt frågande ut när man försöker förklara hur en rotationsmission rekryteras. Och jag förstår dom.