Jump to content

Siberian husky, Alaskan husky, Alaskan Malamute, Jämtlandshund


Länus

Recommended Posts

Jag har tänkt att i framtiden skaffa hund. Allt beror självklart på förutsättningarna. Bor jag där det är lämpligt med en Siberian Husky, eller de andra snarlika raserna, vill jag gärna skaffa en sådan.

Jag vill ha en hund som gillar motion, som kräver motion och aktivering av olika slag. Man måste ju inte ha dom till draghundar men jag är väl medveten om att om de inte får den aktiviering de behöver så får det konsekvenser.

 

Vill ni skaffa hund? Vad för någon? Har ni redan och har ni några tips, kanske speciellt om Huskyn.

Prata gärna fritt om hundar överhuvudtaget, jag har förstått att det är många på forumet som är hundägare.

 

Om rätt förhållanden råder så vill jag som sagt skaffa en Husky, men jag är osäker på hur de verkligen fungerar. Det snackas så mycket om rasen och man vet inte vad som är sant och vad som inte är det. Men jag har några år på mig att lära mig och jag tänker absolut inte skaffa en sån hund om jag inte vet exakt hur jag ska gå tillväga.

 

Lite tips?

 

Mvh/Linus

Link to comment
Share on other sites

Vad kul att fler än jag går i hundtankar.

 

Husky anses vad jag förstått som en rätt så svår ras, men för den skull inte sagt att en seriös person intre skulle klara av den.

Vad många dock glömmer är att alla hundar kräver psykisk aktivering och inte bara fysisk!

 

Pga att att tiken resorberade valparna blev det ingen schnauzer för mig och sambon denna sommarn. Men vi får förhoppningsvis hem en härlig valp till våren 2008.

 

En annan hund som jag tittat mycket på är Dansk/svensk gårdshund, blir troligtvis en sådan den dagen det är dags att skaffa ytterligare en hund.

Link to comment
Share on other sites

Är ägare till en Jämthund sen 3 år tillbaka.

Bra hundar om man är ute mycket i friluftslivet.

Dock så är ju att vara jägare nästan ett krav då dom har väldigt mycke jaktinstinkter i sig.

Behöver mycke motion, det negativa med rasen är väl att dom hårar rätt så mycket...

Link to comment
Share on other sites

Oj va tufft! Jag är faktiskt jättesugen på att skaffa just en sån här typ av hund. Om jag nu får tid nån gång vill säga. Huskys har jag hört är extremt krävande till den grad att de kan knaga sönder ytterdörren bara de är nödiga. De behöver vara extremt mycket utomhus och gärna ha tillgång till hundgård osv. Jag tror den som sa det gick lite till överdrift men det ligger nog iallafall någonting i det tror jag. Jag är mest intresserad av en Malamute, tycker de ser så härliga ut och ska vara lite mildare än huskys har jag hört. Vi har bara haft schäfrar i våran familj tidigare. Så det kanske är dags för nåt nytt :rockon:

 

Vad jag har läst från Malamute ägare så ska de vara mkt trevliga djur med starkt märkbara personligheter. Dock så är de starkt utpräglade flockdjur och man måste verkligen visa vem som är ledare annars "kan en fullvuxen malamute vara rena skräcken att äga". Kommer ihåg min bästa kompis ex som hade en samojed som hon nästan fick slänga i backen för han mopsade sig och skulle utmana ledarskapet hela tiden...

Men vänliga och sociala är ju också väl använda ord för slädhundar så om man verkligen vill ha en som jag t.ex och kan ge den väldigt mycket tid och motion tror jag det är väldigt trevliga raser att ha som kompis om man gör rätt från början...

 

 

Jag vill ha en Malamute som jag kan ta med på fjällvandringar osv. Skulle vara skithärligt att ha en hund som är så stark.. Att pappa har tävlat med sin gamla schäfer och grejor. Det blir en rätt bra hundvakt!!

 

mvh rille

Link to comment
Share on other sites

Att man måste ha huskyn i koppel är det jag bekymrar mig lite över. Jag vill gärna kunna ha hunden fritt, i alla fall när man promenerar i skogen där ingen annan brukar gå. Med rätt uppfostran så ska det nog gå. Men det förutsätter ju att man är säker på sin sak.

Problemet jag känner med Malamuten, är att de har svårare att klimatisera sig än huskyn. De är ju egentligen till för "alaskaklimat" (varav Alaskan Malamute). Eftersom de i hårstråna har ett luftutrymme där de lagrar värme kan det bli svårt för dessa att bo i Sverige.

Jag kommer hela tiden fram till att det bästa alternativet är Siberian Husky. Men, jag är ingen expert så... :P

De är ju avlade för drag och de flesta uppfostrar dem till draghundar. Men en nära till mig som är väldigt duktig på hundar i stort, och har uppfostrat några Siberian menar på att man inte måste köra drag med dem. Bara de får den motion och aktivering mentalt/fysiskt de behöver.

Samma med jämthunden, dock jakt.

Sen är det där med början. Allt handlar som jag har förståt det om hur man gör i början. Det är väl som ett barn :) Måste hela tiden vara konsekvent, visa vem som är ledare osv. Gör man det rätt från början så är det mesta möjligt tror jag.

 

Vad har ni som haft Huskyn nära er, eller jämthunden, för erfarenheter om att låta hunden gå fritt. Låt oss säga där det iaf inte finns andra hundar. ??

Så fort de får vittring så drar dom eller? Har ni tränat ngn lydnad? Hjälper det? T.ex. stannar de när de är lösa vid kommando?

Miljarder frågor :-P

 

 

Vc 90: Riesenschnauzer, dvärg eller schnauzer? Roliga egenskaper hos den? Vet ca 0 ..

Link to comment
Share on other sites

Ja, ang jämthunden så är det ju en jakthund, jag skulle nog inte kunna ha min lös utan att den försvinner in i skog och börjar driva / jaga.

Den jag har nu var helt totalt omöjlig förut, men nu efter att ha gått lydnadskurs med han så kan man faktiskt kunna kommendera den att stanna så man kan koppla den. Visst går det väl med mycke träning så. Men som sagt, jämthundar brukar vara rätt så viljestarka.

Link to comment
Share on other sites

Kan skriva under på att huskyn kräver koppel eller inhägnad haft husky i familjen 2 gånger, båda rymde ett par gånger men dom kom hem efter ett par timmar. Dom kan göra sken av att vara slöa för ofta om dom är inne så ligger dom bara och sova.

Link to comment
Share on other sites

Det är väl antagligen rätt, jämten och huskyn har båda stora jaktsinnen och ser det mesta som jakt. Det har ju hänt åtskilliga gånger att huskyn attackerat får, mindre hundar men även större djur osv så.

Kanske mest önsketänkande från min sida! .. :P

Link to comment
Share on other sites

Ähh finkamma internet efter information om slädhundar/jämthundar och sen vänd dig till en seriös uppfödare som kan svara på alla frågor. De brukar uppfostra hundarna väl som valpar och hjälper dig gå den första biten. Se till att din familj är med på allt bara. Ta med faktumet att det är utpräglade flockdjur med starka viljor (framförallt slädhundarna), mer än andra hundar.

Du kanske lyckas visa att du är ledare, men i värsta fall tror hunden att han/hon fortfarande står över din fru och dina barn och är på andra plats i hierarkin. Då kanske den inte blir så trevlig mot din dotter t.ex om hon ska ut och gå med den själv och hunden får för sig nåt.

 

Besökte en av mina gamla lumparkompisar som hade en jämthund. okej att han sprang iväg från gården och ställde nåt djur nångång osv ... men GUD/SHIT vilken trevlig och social hund! Blev helt "kär" i den. Sedan har jag också träffat en Alaskan Huskey i Tarfalladalen bakom keb vid forskningsstationen. Han kvaliferade också in under mycket trevlig hund.....bara gick fram och la sig bokstavligen i mitt knä utan att hälsa först :banghead:. Så jag tror absolut på att det är bra hundar!!

 

Men jag tycker go for it!! Bara man har tiden och viljan så! :banghead: Men skaffa kött på benen först..kanske besök en uppfödare och träffa hundarna innan osv osv och ta ett långt snack med uppfödaren så löser det sig nog med allt!

Link to comment
Share on other sites

Det där om frugan och barnen hade jag inte tänkt på.. smart

Men precis, jag har ett antal år att förbereda mig på :banghead:

 

 

Hur gör jämten när den ställer älg, eller som jag hört den kan göra även björn(?).

 

Vad är det för skillnader mellan Samojeden och Siberian?

Hård fakta kan jag fixa på internet, tänkte mer om någon har personliga erfarenheter.

/L

 

 

edit:

Använd "Ändra"-knappen istället för att göra två inlägg efter varandra med minuters mellanrum.

 

 

//Yman, BlåGul

Link to comment
Share on other sites

Jag har en del erfarenhet av Sibirian Huskey då min familj födde upp 2 kullar när föräldrarna mina körde hundsläde ett par vintrar.

 

Det räcker med att jag läser att du vill ha en hund som du vill ha gå lös i skogen för att jag kan säga att då ska du välja en annan ras =)

Den här hunden vill inte enbart gå långa promenader den vill arbeta ordentligt "tex dra släde" för att må så bra som vi alla vill göra.

 

Ett roligt minne jag har kvar är att på försäsongen kunde man ta 2 st när man var ute och gick med dom fast efter en hel vinters dragande

så var det andra bullar. Det som gällde då var 1 åt gången och man fick fästa kopplet i bältet man hade runt midjan. Att ta 2 åt gången var

inte att tänka på :rolleyes:

 

Detta var nu ca 8-10 års sen men kommer fortfarande ihåg alla 12st vi hade. Det är härliga hundar men enligt mig så ska man ha en huskey ska

den få dra för de är det dom älskar.

Link to comment
Share on other sites

Det är bara så bittert!

Jag vill verkligen ha en, men det kommer troligtvis inte gå.. :(

Har inte direkt planerat att köra släde :P

 

En Malinois då? Någon som har erfarenheter av den rasen?

Själv har jag hört mycket gott om de.. Ganska lika Schäfern men inte lika mycket defekter va?

Link to comment
Share on other sites

Polarn som har tre siberian huskys jämför jyckarna med katter, de går inte att dressera :lol:

 

Jodå, det går. Men då pratar vi kanske mer "funktionsdressyr" som kommandon som "höger", "vänster", "fortare" osv. Alltså relaterat till exempelvis släddragning. Agility är kanske inte det huskyn är mest intresserad av och då blir det lite svårare.

 

 

(---)

Den här hunden vill inte enbart gå långa promenader den vill arbeta ordentligt "tex dra släde" för att må så bra som vi alla vill göra.

 

Ett roligt minne jag har kvar är att på försäsongen kunde man ta 2 st när man var ute och gick med dom fast efter en hel vinters dragande

(---)

 

Det man "till nöds" kan göra är att låta huskyn dra en mindre släde eller skrinda till och från affären exempelvis. Se bara till att riktiga dragdon med skaklar osv. Eventuellt kan man hunden dra en själv på skridor/skridskor/rullskidor som ett komplement till den egna motionen. Då kan man dessutom själv påverka belastningen på hunden.

 

När jag först träffade C Axial för en herrans massa år sedan så hade hon en Siberian Husky som hon tagit omhand om som en omplacering från en draghundskennel som misskötte sina hundar. C Axial bodde då i en etta på 24 kvm, där jag så småningom flyttade in och det kan jag säga att det var långtifrån någon optimal miljö för en Husky. Hon lade sig till med en massa olater som att protestbajsa inne (alltid på våra skor i hallen) och äta upp C Axials trosor.

 

När Huskyn blev gammal och sjuk och vi var tvungna att ge henne "den gröna sprutan" så ville tjiefen absolut ha en till draghund och vi fick så småningom korn på en 5-årig Alaskan Malamute som (en annan) draghundskennel ville göra sig av med. Det gick inte att ha den hunden inomhus. Vi stod ut i tre veckor innan vi lämnade tillbaka den eftersom den hela tiden ville ta sig ut ur lägenheten (som vid det här laget var en större tvåa). Hon hoppade upp i soffan, kasade undan blomkrukorna på fönsterbrädan och stod och skällde mot fönstret och diverse andra (för lägenhet) opassande beteenden.

 

Jag vill nu påpeka att jag absolut inte klandrar hundarna för deras beteenden utan det var vi som inte visste bättre, så det var helt och hållet vårat fel. Hundarna följde bara sina instinkter och sitt psyke. Erfarenheterna belyser dock en del av problemen med dylika hundar. Både Huskyn och Malamuten var dessutom fullvuxna individer redan innan de kom in i C Axials respektive vårt gemensamma liv så det är möjligt att det är lättare om man skaffar hundarna redan som valpar.

 

Efter Malamuten skaffade vi en labrador som vi köpte redan som valp och det var en betydligt lättare hund att hantera i inomhusmiljöer. Tyvärr var vi tvungna att ta bort honom i höstas (ganska precis 10 år gammal) eftersom hade hade fått fel på sköldkörteln och inte svarade tillräckligt bra på medicinerna.

 

Så mitt råd till Länus får bli: skaffa en "lättare" hund som förstahund och lär dig gradvis. Kennelklubben har kalasbra kurser. Om du ändå vill satsa på en Husky eller Malamute eller liknande så se till att läsa på innan och ta kontakt med erfarna personer som kan hjälpa dig, så att både du och din hund får ut mesta möjliga av er relation. Och för guds skull: bo inte i lägenhet ;-)

Link to comment
Share on other sites

@Axial

Tack för svaret, givande!

 

Nepp, lägenhet går bort. Boende är det första som måste stämma. Påläsning sker någon gång i veckan och som sagt har jag några år på mig.

Jag går i banorna att skaffa en Schäfer eller Malionis som första hund. Scäfern börjar bli lite "sönderavlad" så vi får se.

Lyckas man väldigt bra med uppfostran på förstingen så kan även den bli till hjälp vid senare skaffande av Husky.

 

Nu flyttar familjen troligtvis till landet, egentligen väldigt bra ställe för en Husky eller vilken ras som helst, men eftersom inryck är på intågande så är det inget alternativ för min del att skaffa en jycke.

 

Jag har förövrigt tagit kontakt med en mycket kunnig hundmänniska och ska troligtvis skaffa mig medlemskap i henne klubb, även där min morfar, som också är väldigt duktig, brukar tillbringa sin "hundtid".

Tänkte först och främst börja med lydnad. Men beroende på vilken hund jag ska ha så får vi se vilken kurs man bestämmer sig för efter lydnaden.

 

Man kanske skulle försökt sig på att bli hundförare? :lol:

Lite sent nu iof..

/Länus

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...