Jump to content

Ont i hålfoten efter löpning

Balt

Recommended Posts

Tänkte se om någon har haft liknande problem och om nån vet vad det kan vara.

Problemet är att efter ett tungt löp pass. Säg 1 mil på bra tid får jag lätt ont i foten.

Det känns som en j***a kramp om jag ska beskriva smärtan och sitter någon timme. Jag känner inget direkt förens jag slutat löpa men då kommer det ganska omgående.

Nu säger jag inte att jag har världens smärt tröskel. Men lite tål jag och det här skulle jag kategorisera som: Kan inte stödja på foten smärta.

Men det går över relativt snabbt och jag brukar kunna springa redan nästa dag.

Jag har försökt förebygga problemet genom gjutna inlägg. med stöd för håll fot och bra skor men ja det kvarstår. någon som vet om det "bara är kramp".

Eller om det kan vara nåt annat som jag i så fall kan åtgärda!

//Balt :worthy:

Det låter ju som vanligt sendrag, men som vanligt är inte Dr Internet en särskilt bra läkare... Ett husläkarbesök för 250 kr är oftast en god investering.

Tänkte se om någon har haft liknande problem och om nån vet vad det kan vara.

Problemet är att efter ett tungt löp pass. Säg 1 mil på bra tid får jag lätt ont i foten.

Det känns som en j***a kramp om jag ska beskriva smärtan och sitter någon timme. Jag känner inget direkt förens jag slutat löpa men då kommer det ganska omgående.

Nu säger jag inte att jag har världens smärt tröskel. Men lite tål jag och det här skulle jag kategorisera som: Kan inte stödja på foten smärta.

Men det går över relativt snabbt och jag brukar kunna springa redan nästa dag.

Jag har försökt förebygga problemet genom gjutna inlägg. med stöd för håll fot och bra skor men ja det kvarstår. någon som vet om det "bara är kramp".

Eller om det kan vara nåt annat som jag i så fall kan åtgärda!

//Balt :)

Kan t.ex. vara en kort sena eller stela vader. Vad du skulle kunna prova är att stretcha vaderna och göra exentriska tåhävningar (stå på en trappa, gå upp på tå och sänk dig stående på ena benet ned så hälen kommer lägre än tårna, gå upp på båda tårna och upprepa ett antal gånger, gör om på andra benet). Du kan också prova att rulla en golf eller tennisboll 10 min två till tre ggr om dagen. Gör det ont - AVBRYT.

Det skulle ju även kunna vara att hål foten sjunker in i så fall så är som så ofta en form avgjuten sula. Bra även för att undvika knäskador som en viss person gjorde förra året :) och det håller i än. Men såklart kan det ju vara korta senor. Men en sån sula är bra även i förebyggande syfte.

Varit hos en sjukgymnast. hon var lite förbryllad. hon trodde också att det var i senorna. men efter att klämt lite kunde hon konstatera att det är i "mjukdelarna" jag hade ont! hon sa att jag skulle vänta en dag till och sen test springa.

Gjorde det och det gick på röven så nu har jag ont åter igen. ska på återbesök nu och se vad hon säger!

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...