Jump to content

Anställning som Högvaktssoldat

Recommended Posts

Nyligen lades det ut en annons på mil.se, under Lediga jobb där men efterfrågar personal som under viss tid kan jobba som Högvaktssoldat.

Börjar FM få så ont om, inte bara personal, utan även värnpliktiga att man inte längre kan lösa uppgifter liknande Högvakten. Jag vet att man sedan tidigare, på LG, har anställt Gruppchefer, men dessa är väl att betrakta som BFA. Frågan är vad denna, den senaste utlysta tjänsten skall kallas för - VFA (VärnpliktsFörstärkningsAvtal)?

länk 1: http://www.mil.se/pages/jobs.php?command=d...b&JobID=311

länk 2: http://www.livgardet.mil.se/article.php?id=16912

/Gomer

Edited by Gomer Pyle

Nyligen lades det ut en annons på mil.se, under Lediga jobb där men efterfrågar personal som under viss tid kan jobba som Högvaktssoldat.

Börjar FM få så ont om, inte bara personal, utan även värnpliktiga att man inte längre kan lösa uppgifter liknande Högvakten. Jag vet att man sedan tidigare, på LG, har anställt Gruppchefer, men dessa är väl att betrakta som BFA. Frågan är vad denna, den senaste utlysta tjänsten skall kallas för - VFA (VärnpliktsFörstärkningsAvtal)?

länk 1: http://www.mil.se/pages/jobs.php?command=d...b&JobID=311

länk 2: http://www.livgardet.mil.se/article.php?id=16912

/Gomer

Gruppcheferna anställs enligt FA, Förstärkningsavtal.

/D

Edited by Dexter

Kommer nästan inte att finnas några värnpliktiga inneliggandes alls vid tidpunkten och NBG ska just gå över från övningsskede till beredskapsskede. Så det är inte konstigt att det är tunt med folk.

Och så kommer det väl att fortsätta så varför inte ta steget fullt ut och anställ ett högvaktskompani och kontraktera dom för

t ex 3 år.

Edited by Fanjunkar´n

Kommer nästan inte att finnas några värnpliktiga inneliggandes alls vid tidpunkten och NBG ska just gå över från övningsskede till beredskapsskede. Så det är inte konstigt att det är tunt med folk.

Och så kommer det väl att fortsätta så varför inte ta steget fullt ut och anställ ett högvaktskompani och kontraktera dom för

t ex 3 år.

högvakt i 3 år...hemska tanke

t ex 3 år.

högvakt i 3 år...hemska tanke

Det nästan så att man kan åtalas för brott mot mänskliga rättigheterna bara för att föreslå en sån sak. 3 år! :wacko:

Det nästan så att man kan åtalas för brott mot mänskliga rättigheterna bara för att föreslå en sån sak. 3 år! :wacko:

Märklig inställning, i andra länder så är det bland det finaste du kan tjänstgöra som, jämför beefeaters i UK, dronningens män i DK mm.

Ett mycket bra förslag tycker jag iallafall.

//Nisse

Livgardister är ju ett märkligt folkslag, så det skulle säkert passa dem bra. Känner på rak arm ganska mycket folk som säkert skulle kunna tänka sig att verkligen ha högvakteriet som heltidsjobb.

Personligen skulle jag inte göra det ens under vapenhot ;)

Det nästan så att man kan åtalas för brott mot mänskliga rättigheterna bara för att föreslå en sån sak. 3 år! :-P

Märklig inställning, i andra länder så är det bland det finaste du kan tjänstgöra som, jämför beefeaters i UK, dronningens män i DK mm.

//Nisse

Kan bero på att jag har gjort min väl beskärda del av högvaktande redan. I vilket fall så finns det säkert de som tycker att det är värt att jobba med att stå högvakt. Men i 3 års tid!? Jag tror ingen tycker högvakt är SÅ roligt. Möjligvis om man utökade styrkan till två-tre kompanier och gjorde det till någon sorts halvtidstjänst så att man forfarande kunde plugga eller liknande medan man är anställd. Typ man går extra mycket vakter på sommar och hanterar grenadjärs och ridande cermonitjänst under resten av året då värnpliktiga och hemvärnsförband sköter vakterna på slottet.

Man kunde ju ocksa tanka sig ett heltidsanstallt hogvaktskompani som far betydligt mer avancerad utbildning och fungerar som sakerhetsdetalj at kungafamiljen och kanske aven "utsatta" ministrar, lite som pavens schweizergarde.

jag ligger inne på lg nu, och vi som ligger inne nu och kullarna före oss och kullen köre dem, kommer få brev hem om info om tjänsten, dom vill väll att alla skall söka.

jag kommer att söka, som DaRaven sa "Livgardister är ju ett märkligt folkslag"

Man får bra betalt av att jobba hos Securitas m.m., man får inte bra betalt av att arbeta inom försvaret.

Tja, så stor skillnad är det inte. Månadslön hos Securitas ca 18000 (enligt www.securitas.se), månadslön som högvaktssoldat 15500. Men går man högvakt så får man övningsdygn, det blir 510 kr extra/dygn plus en dags ledigt.

Nu har inte jag gått så väldans många högvakter. Men skillnaden i den fysiska ansträgningen bör vara rätt stor mellan en högvaktssoldat och valfritt väktarbolag. Hade det varit civil chef så hade man antagligen fått bra mycket mer än 16k och en hel del mer än 18k i månaden. Hade det varit personal som varit äldre och som lärt sig sitt värde så hade man antagligen också fått mer än 15-16k som högvaktssoldat.

Mina spontana tankar

edit:

Tja, så stor skillnad är det inte

För mig så är 3000 rätt stor skillnad när man pratar om den här typen av jobb.

Edited by dxl

//Nisse

Heter inte de som vaktar henne Household Cavalry? eller det är baraa när hon reser i häst och vagn+ beefeaters är väl de som står vid Tower i london?

Angående anställningskraven:(klippt från lg:s hemsida)

Du har under de tre senaste åren tjänstgjort vid ett högvaktskompani/ skvadron.

??? hur får man då in värnpliktiga, de har ju inte gjort det i tre år? eller jag är bara allmänt jättemkt efter och de menar att ngn gång under en treårsperiod ska man ha tjänstgjort? eller? :) jag är jätteförvirrad just nu, skyller på värmen (säkert 40+ i solen)

Tja, så stor skillnad är det inte

För mig så är 3000 rätt stor skillnad när man pratar om den här typen av jobb.

Om du bara tittar på grundlönen ja. Men varje dygn på slottet blir ytterligare 510 kr. Dvs, sex dygn i månaden så är man i kapp. Plus att man får sex dagar extra ledigt, vad är det värt i kronor och ören?

Om du bara tittar på grundlönen ja. Men varje dygn på slottet blir ytterligare 510 kr. Dvs, sex dygn i månaden så är man i kapp. Plus att man får sex dagar extra ledigt, vad är det värt i kronor och ören?
Nu är ju "en vecka jobb, en vecka ledigt" inget unikt för försvarsmakten.

Jag håller också fast vid att jag tror att man som civil för ett likvärdigt jobb hade fått både bättre betalt och bättre förmåner.

Jag vill dock säga att jag tycker det är bra att man får ett anställt högvaktsförband, förhoppningsvis så avlastar detta även på sikt utbildningsbehovet av högvaktssoldater, då man inte kommer behöva utbilda ett helt kompani varje år, utan kanske bara ett trettiotal soldater för att fylla luckor i leden.

Jag håller också fast vid att jag tror att man som civil för ett likvärdigt jobb hade fått både bättre betalt och bättre förmåner.

Tja, Securitas erbjuder 18000 i månaden för ett väktarjobb. Försvarsmakten erbjuder 15 500 i månaden plus 570 (jag hade fel på 60 spänn) per dygn du faktiskt står på plats på slottet. Vad är bäst betalt? Vad är det för bättre förmåner som Securitas erbjuder?

Tja, Securitas erbjuder 18000 i månaden för ett väktarjobb. Försvarsmakten erbjuder 15 500 i månaden plus 570 (jag hade fel på 60 spänn) per dygn du faktiskt står på plats på slottet. Vad är bäst betalt? Vad är det för bättre förmåner som Securitas erbjuder?

Nu jobbar jag iofs inte på Seccen, men är iaf väktare. Har innan skatt ca 22000:- med OB och tillägg, jobbar dagtid 15 dgr/mån. Heltid.

Nu är ju "en vecka jobb, en vecka ledigt" inget unikt för försvarsmakten.

Jag vill dock säga att jag tycker det är bra att man får ett anställt högvaktsförband, förhoppningsvis så avlastar detta även på sikt utbildningsbehovet av högvaktssoldater, då man inte kommer behöva utbilda ett helt kompani varje år, utan kanske bara ett trettiotal soldater för att fylla luckor i leden.

Det är å andra sidan inte heller första gången som en anställning i privat sektor betalar bättre än "motsvarande" i offentlig sektor. Vad som däremot är unikt för försvarsmakten är soldatyrket, och även om en högvaktssoldat löser bevakningsuppgifter är han i första hand soldat - inte en väktare/skyddsvakt i m/ä.

- mina fem ören (annan tariff gäller för statsanställda)

• BlåGul -1
Tjänstgjort i tre års i ett högvaktskompane/skvadron? Är de verkligen folk som har gjort detta? Har ju själv gått högvakt och vart genast sugen när jag såg annonsen men tre år! är inte de att ta i? :banghead:

Ta och läs några inlägg ovanför ditt!

Du ska någon gång de senaste tre åren ha genomfört tjänst i ett högvaktskompani.

/K

Edit: JA, Yohn. Du fattade fel!

• 2 months later...

Kan inte låta bli att citera mig själv från ett nästan fyra år gammalt inlägg.

"Av de som inte antas till utlandstjänst bör man anta en del till Nationell tjänst, där de genomför utbildning inriktad på Försvar mot strat överfall (Striby / SIB) och peacekeeping, samt högvakts tjänstgöring. På så sätt kan nationell tjänst utgöra en språngbräda till internationell tjänst.

Grupper sammansvetsas och mindre lämpliga avskiljs. Samtidigt som man frigör utbildnings tid för vpl som annars hadde tvingats genomföra högvakten."

Kanske går det åt det hållet. Men det dröjer nog fyra år till.

det låter annorlunda i tidningarna än i verkligheten.. red tillsammans med herbe innan hon ryckte in, så jag ringde henne häromdagen för att höra vad de egentligen tycker..:p då lät det annorlunda, sa att det var kanske 10% som ville jobba där, de andra var överglada över att få komma därifrån.

Edited by 469

Kan ärligt inte förstå att någon skulle vilja vara anställd som högvaktssoldat. Gick det 4 gånger under värnplikten och inte var det kul mer än första gången.

Fan vad man frös på första m/60 (dag) passet på morgonen på lejonbacken, gick på vårkanten.