Jump to content

"Brandslangad" intagen, rätt eller?


Delta Golf

Recommended Posts

Guest J-Star

C J-Star - som jobbat på psyk - säger att det inte ens är tillåtet att tvångstvätta någon. Det enda de kan göra är att ta bort privilegier samt att säga att han inte får vara i de allmäna utrymmena... men att tvångstvätt är ett massivt aja-baja. Som hon uttryckte det i telefon: "Han kan kleta ned sig med avföring och de får ändå inte tvinga honom att tvätta sig". Om nu detta gäller även på fängelser - och det kan jag inte tänka mig annat med tanke på att på psyk så borde man ha större befogenheter att köra över människor än på ett fängelse - så är det alltså frågan om ett solklart övertramp.

 

EDIT: Bortglömt ord ändrade betydelsen till motsatt det avsedda

 

/J

Link to comment
Share on other sites

Att snubben blir tvingad att duscha tycker inte jag är någon big deal, jag menar: han sitter ju troligtvis i fängelset av någon anledning.

 

Här befinner vi oss på en hal backe. Vad blir nästa sak man kan göra eftersom han sitter i fängelse av "någon anledning"? Godtycklig misshandel? Något dumt måste han ju gjort, annars skulle han inte vara här... Nej, det håller lika lite som argumentet att det faktiskt är värre på andra håll i världen.

Link to comment
Share on other sites

Guest J-Star

Vidare... som C J-Star - snart färdig sjuksköterska - sade: "Vilka sjukdomar skulle det vara?". Man blir inte sjuk av att vara oduschad. Det arguentet finns i praktiken inte. Det är inte en hälsofara att vara otvättad. Det är bara en viss olägenhet för en själv och de omkringvarande... och de problemet löses som sagt med att man begränsar personens rörlighet, ett avsevärt mindre ingrepp samt inte alls den kränkning som en tvångstvätt innebär.

 

Efter detta tycker jag bilden är klar: de som tvångstvättade den intagne har gjort tokfel. Man är som dömd inte rättslös och man har fortfarande sitt människovärde (legalt sett, om än vissa kanske inte tycker så moraliskt). Att köra en "hose-down" under tvång är en kränkning av människan och får därför inte ske.... varför det inte ingår i personalens befogenheter att få göra något sådant.

 

EDI: Förtydligande

 

/J

Link to comment
Share on other sites

Att snubben blir tvingad att duscha tycker inte jag är någon big deal, jag menar: han sitter ju troligtvis i fängelset av någon anledning.

 

Här befinner vi oss på en hal backe. Vad blir nästa sak man kan göra eftersom han sitter i fängelse av "någon anledning"? Godtycklig misshandel? Något dumt måste han ju gjort, annars skulle han inte vara här... Nej, det håller lika lite som argumentet att det faktiskt är värre på andra håll i världen.

Såvitt jag kan förstå utspelade detta sig på ett häkte.

Om man är häktad är man inte dömd och således oskyldig tills motsatsen bevisats i domstol.

Link to comment
Share on other sites

Guest J-Star
Att snubben blir tvingad att duscha tycker inte jag är någon big deal, jag menar: han sitter ju troligtvis i fängelset av någon anledning.

 

Här befinner vi oss på en hal backe. Vad blir nästa sak man kan göra eftersom han sitter i fängelse av "någon anledning"? Godtycklig misshandel? Något dumt måste han ju gjort, annars skulle han inte vara här... Nej, det håller lika lite som argumentet att det faktiskt är värre på andra håll i världen.

Såvitt jag kan förstå utspelade detta sig på ett häkte.

Om man är häktad är man inte dömd och således oskyldig tills motsatsen bevisats i domstol.

Överflödigt argument. Inte vare sig på häkte eller fängelse lär det vara tillåtet att få kränka människor enligt godtycke. Personalen har inte rätt att få göra så här och därmed punkt.

 

/J

Link to comment
Share on other sites

Att snubben blir tvingad att duscha tycker inte jag är någon big deal, jag menar: han sitter ju troligtvis i fängelset av någon anledning.

 

Här befinner vi oss på en hal backe. Vad blir nästa sak man kan göra eftersom han sitter i fängelse av "någon anledning"? Godtycklig misshandel? Något dumt måste han ju gjort, annars skulle han inte vara här... Nej, det håller lika lite som argumentet att det faktiskt är värre på andra håll i världen.

Såvitt jag kan förstå utspelade detta sig på ett häkte.

Om man är häktad är man inte dömd och således oskyldig tills motsatsen bevisats i domstol.

Överflödigt argument. Inte vare sig på häkte eller fängelse lär det vara tillåtet att få kränka människor enligt godtycke. Personalen har inte rätt att få göra så här och därmed punkt.

 

/J

Jag vände mig endast mot formuleringarna i de inlägg jag citerade.

Jag har på intet sätt påstått att denna behandling skulle vara accepterad eller godkänd om personen i fråga var dömd och satt på fängelse.

Link to comment
Share on other sites

Äsch, vad är lite tvångsduch med brandslang. Sån´t görs ju varje dag på fängelser och häkten världen över, i länder som har mycket att lära Sverige om mänskliga rättigheter och demokrati. Jag tycker gott man kan bygga vidarepå idén och plocka bort alla dyra duschattiraljer och bara köra med brandslang. Kanske direkt i cellerna?

Nästa steg torde vara att ha en förhörsledare med, i fall att den duschade skulle råka få för sig att helt plötsligt bli pratsam och vill bekänna. Då behöver man ju någon som ställer de rätta frågorna.

Att bara spola med kallt är ju rätt inhumant dock, så jag tror man kan lära av andra, och alternera mellan skållhett och iskallt vatten, för då blir ju "medel" ändå en behaglig vattentemperatur. En bieffekt även här lär vara plötsliga behov av bikt.

 

Kuba har ju slagit ner på bristen på mänskliga rättigheter här i Sverige. Med tvagningsmetoden beskriven ovan komemr vi ju i alla fall närma oss deras nivå, och det måste ju vara bra, eller?

 

/E

Link to comment
Share on other sites

Att snubben blir tvingad att duscha tycker inte jag är någon big deal, jag menar: han sitter ju troligtvis i fängelset av någon anledning.

 

Här befinner vi oss på en hal backe. Vad blir nästa sak man kan göra eftersom han sitter i fängelse av "någon anledning"? Godtycklig misshandel? Något dumt måste han ju gjort, annars skulle han inte vara här... Nej, det håller lika lite som argumentet att det faktiskt är värre på andra håll i världen.

Såvitt jag kan förstå utspelade detta sig på ett häkte.

Om man är häktad är man inte dömd och således oskyldig tills motsatsen bevisats i domstol.

Jag köper det. Ni har fått mig att ändra mig. I stand corrected.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...