Jump to content

Hemvärnet 67-år idag

Recommended Posts

Idag fyller hemvärnet 67år. Bara så att ni vet och kanske börjar att bejaka hemvärnets historia. För är det något som vi är duktiga på i detta land så är det att glöma vår historia och våra traditioner.

Därför uppmanar jag er alla där ute i landet att börja ta till vara på er hemvärnshistoria. Börja dokumentera det ni gör, vem som gör vad osv. Detta kan vara intressant att läsa och begrunda i framtiden. Tänk om varje hemvärnskompani kunde ge ut en "minnes" bok över kompaniets verksamhet och historia när hemvärnet fyller 70år. För att inte tala om minnesboken när hemvärnet fyller 100år.

Lite hemvärnshistoria: http://www.hemvarnet.mil.se/article.php?id=2886

Tycker att veckans boktips passar i denna tråden. Upplever att många inom Hv inte har en susning om Hv historia och hur det fått ett existensberättigande.

HEMVÄRNET 1940-1990. Behandlar frivilligförsvarets utveckling sedan 1500-talet fram till Hemvärnets bildande(bakgrundshistoria). Hemvärnets moderna historia beskrivs utförligt och avslutas med att tangera våra dagar.

Nyttig läsning för dem som debatterar Hv frågor. Biblioteket tillhandahåller...........

För att kunna välja väg måste man veta vart man kommer ifrån.

------------------------------------------------------------------------

Bra initiativ det där med bevarande och dokumentation. Kör på!

Läs historien om hur Borlänge Hemvärnskompani bildades. Här snackar man om att vilja försvar sin hembygd.

(Vilket Dalfolk alltid har gjort )

[url="http://hemvarnet.se/vastra_dalarna/?action=visaomoss&ossid=490"

Kan medela att det i uppsala förra hösten skrevs 2st B-uppsatser om hemvärnet(Hist fakulteten). Den ena om ursprunget, en titt på huruvida det var centralt organiserat eller om statsmakten mest reagerade på allmänhetens försvarsvilja. Den andra en undersökning av förändringen av socialstruktur i Uppsala HV område.

Just nu arbetas det på en C-uppsatts kring Media bilden av hemvärnet. Denna har dock ännu inte ventilerats men det bör vara en tidsfråga.

Lite info.

Kan medela att det i uppsala förra hösten skrevs 2st B-uppsatser om hemvärnet(Hist fakulteten). Den ena om ursprunget, en titt på huruvida det var centralt organiserat eller om statsmakten mest reagerade på allmänhetens försvarsvilja. Den andra en undersökning av förändringen av socialstruktur i Uppsala HV område.

Just nu arbetas det på en C-uppsatts kring Media bilden av hemvärnet. Denna har dock ännu inte ventilerats men det bör vara en tidsfråga.

Lite info.

Länkar tack!! :baskerHV:

Lite info.

Länkar tack!! :rockon:

Dessvärre så är historiska i uppsala lite dåliga på att hänga med i tidens svängar(ironiskt nog?) så för tillfället finns de endast att tillgå genom Fakultetens arkiv och bibliotek. där skall de nog finnas tillgängliga.

Dock kan jag kanske samtala med författarna och ordna någon länk själv till dessa. Återkommer.

• 6 months later...

Det kanske är lite svårt att nedteckna något då försvaret inte tillåter ett eget forum. Tycker nog att med hur mycket folk som ställt upp under 67 år, så borde staten ha någon som helst känsla för detta. Men vi är osynliga för de som bestämmer, vi som gör 20 timmar och uppåt. Jag tror att om vi var en mer homogen massa så skulle vi har ett mer gensvar i våra historieböcker. Jag har varit med i snart eller om det är det 17 år i HV och trivs som fisken i vattnet. Kompaniet som jag tillhör har högts delagande i Sverige i antal timmar per person. Hell Kompanichefen.

Kompaniet som jag tillhör har högts delagande i Sverige i antal timmar per person. Hell Kompanichefen.

Jag tror att vi nådde över 90 % av uppfyllda kontrakt. Vi håller en del av Stockholm.

Ok, men antal timmar?

edit:

Med 90% räknar ni in de befattningar som är vakanta som icke uppfyllt kontrakt då också? Hur är det med de dsom går introkursen sent på året och inte hinner vara med på annat, räknar man även dessa som uppfyllda kontrakt?

Grymt bra deltagande iaf!! Hoppas det smittar av sig till fler kompanier!!

Edited by johanp

Jag är inte helt klart med statistiken för kompaniet ännu men jag tror det kommer handla på över 90% kontraktsuppfyllnad. Då pratar vi om den officiella statistiken, den informella kan vara ännu högre.

Numera får de som gör grundkursen avtalstid för det, 23 timmar tror jag det är.

Vakanser räknas inte in i statistiken avseeende antal uppfyllda avtal.