Jump to content

Stridsväst öken?

Christer

Recommended Posts

• Replies 66
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

En gördel eller även kallat en chestrigg har bättre passform och är mer ventilerande än en stridsväst.

Denna på bilderna verkar också vara mer anpassad till PALS och MOLLE systemet som används av andra tillverkare.

Här är några andra bilder på Gördeln (dock i grönt)

dscf00260zvds4.th.jpg

dscf00272exjp5.th.jpg

dscf00318qodb4.th.jpg

@Fu Kjellberg

Jag hade för mig att stridsgördeln som visades på försvarsmaktsdagarna hade SACCI's 50mm fästen (kontra PALS som är 25mm med 25mm mellanrum), är jag helt ute och cyklar?

Edited by Sytare

Det verkar vara GRK mm som testar den nya chestriggen. Enligt det senaste som jag hörde från FMV var att den troligtvis kunde vara klar för slutligt fälttest nu under sommaren 07 och om inte den fallerade och man blev tvungen att ändra på för mycket så kunde den finnas till 1/1 08.

"Många" har tydligen efterfrågat ett system som funkar bättre vid bilkörning under US missioner och ett som funkar bättre ihop med LK100. Att man börjat tillverka den i ökenfärg var en nyhet för mig, och kanske en glad nyhet för er som är på väg till Affe. Att det just verkar vara GRK som testar är nog för att de har ju en tendens att bära mycket och stora saker på ryggen och en chestrigg underlättar nog i detta sammanhang.

Lite lustingt är att en snubbe som har en öken-chestrigg i denna bild också har en M90L och har en treudd på höger arm.

Har LBB gått och blivit amfare? :D

cc070525bronorderstrid.jpg

@Fu Kjellberg

Jag hade för mig att stridsgördeln som visades på försvarsmaktsdagarna hade SACCI's 50mm fästen (kontra PALS som är 25mm med 25mm mellanrum), är jag helt ute och cyklar?

Sytare:

Jag såg aldrig gördeln på FM-dagarna så det vågar jag inte svara på.

Men på dessa bilder ser det ut att vara smalare band.

Ser även ut som Snigeldesigns HGR-ficka och förstaförbandsficka.

TP04.jpg

gp04pp5.jpg

Jag har använt gördeln (försöksvarianten iallafall) - den är helt ok. Nytt med den, åtminstonde då, var att magdumpfickor skulle vara standard.

Men får jag välja så kör jag hellre med stridsvästen - den sitter bättre på min kropp.

Spännande att se hur mycket mtrl som tidigare varit COTS hittat in i firman. Förutom hgr- och sjv-fickan så tycker jag mig känna igen snittet på magasinsfickorna som Recon/Snigels varianter (både på bilderna från FM dagarna och nu i beige). Är det dessa som är planerade att införas med Cesar-systemet?

@Baskermann

Hur funkar gördeln när den är fullastad med magasin och handgranater? Är axelremmarna stumma, eller börjar de glida? Går det att montera duellfickan på axelbanden?

Edited by Sytare

Bara haft mag - inga handgranater eller annan packning. Duellfickan använder jag inte överhuvudtaget så det testade jag inte heller. Jag är tyvärr fel person att svara.

Om jag inte minns fel så ska alla magfickor bytas när resp. förband får Ak5 C. De gamla fickorna passar men det knappt.

Lite lustingt är att en snubbe som har en öken-chestrigg i denna bild också har en M90L och har en treudd på höger arm.

Har LBB gått och blivit amfare? :rolleyes:

"Lustigt"? Officeren ifråga gjorde GU som KJ och gick efter Amf 4 nedläggning till K3.

/G.L.

Lustigt och lustigt, men mycket kul. Då jag tycker att AmfBat och LBB borde öva mer ihop då förbanden liknar varandra till viss del och har liknande uppträdande/tacktik när det kommer till strid. Infanteriliknande förband utan egen mekaniskt understöd o.s.v.

Inget illa men om det var så du uppfattade det?

Infanteriliknande förband utan egen mekaniskt understöd o.s.v.

>Mekaniskt understöd är det månne såna där uppdragbara pansarvagnar? ;-)

Kunde inte låta bli, gå gärna On Topic igen

Om jag inte minns fel så ska alla magfickor bytas när resp. förband får Ak5 C. De gamla fickorna passar men det knappt.

Det är inga problem att förvara magasinen till AK5C i stridsvästens magasinsfickor.

Det verkar vara GRK mm som testar den nya chestriggen. [...] Att det just verkar vara GRK som testar är nog för att de har ju en tendens att bära mycket och stora saker på ryggen och en chestrigg underlättar nog i detta sammanhang.

[...]

Det är inte Grk-plutonen som testar gördeln utan en av de luftburna jägarplutonerna (52:a).

Det är inga problem att förvara magasinen till AK5C i stridsvästens magasinsfickor.

Nej, jag vet att det går bra. Men när jag var på MSS sist så pratades det om att magfickorna skulle bytas ut. Hur det blir med det får vi se.

Det verkar vara GRK mm som testar den nya chestriggen. [...] Att det just verkar vara GRK som testar är nog för att de har ju en tendens att bära mycket och stora saker på ryggen och en chestrigg underlättar nog i detta sammanhang.

[...]

Det är inte Grk-plutonen som testar gördeln utan en av de luftburna jägarplutonerna (52:a).

Är det bara nu under slutövningen som de testar den? Eller har de haft den längre? Verkar vara både värnpliktiga och officerare som testar den..

Känner du till någon annan ny mtrl som är på test på K3 eller som skall testas där nästa kull?

[...]

My bad, jag så det senare också. Det var inte Granatkastare utan grantspruta som under text. ;-)

Mannen på den första bilden har de nya magasinsfickorna på västen. De är extremt bättre än nuvarande fickor, speciellt med plastmag. Hade ingen bättre bild än nedan på gördeln, men den kanske hjälper alla materielnördar häromkring att förstå fästbandsbreddar m.m. Notera nya flerbruksfickor...

img5199kh8.th.jpg

Jag tycker nästan att det ser ut (iaf på fästbanden på axlarna) som att det är en 20mm rem med 30mm mellanrum :)

Jag hoppas detta är pga vinkel etc som jag tycker det ser ut som detta....

vad jag inte fattar är varför i hella helvete man åtter igen uppfiner hjulet om och om igen...

Kan det verkligen bli billigare att

1 uppfinna något

2 Testa och uttvadera

3 Hitta någon somm tillverkar det

4 Skika utt på förband

Än att

1 köp in 100st från BHI, Eagle mm

2 Testa Uttvadera

3 Köp in så många man vill ha

4 Skika utt på trupp

Uttveklings kostnaderna måste ju överstiga priserna för att köpa från en marknad som fins.

Vad är det för fel på BHI, Eagle med flera?

Eller man kanske inte vill köpa sådant som används i krig...

Om nu kravet är att fickorna som redan fins till SV2k så funkar dett uttmärkt på en Eagle eller BHI med standard Molle det är lite knäligare att få ditt men dom sitter som berget.

Så nu får snart FMV, FMLOG eller vem det nu är som bestämer lägga ner detta med att uppfinna hjulet om och om igen.

Vad är det för fel på följande Chest Rigs

http://us.st11.yimg.com/us.st.yimg.com/I/o...r_1950_16280638

http://us.st11.yimg.com/us.st.yimg.com/I/o...r_1951_81788563

http://us.st11.yimg.com/us.st.yimg.com/I/o...r_1951_45850097

http://us.st11.yimg.com/us.st.yimg.com/I/o...r_1951_18174602

http://us.st11.yimg.com/us.st.yimg.com/I/o...r_1951_15926709

http://us.st11.yimg.com/us.st.yimg.com/I/o...r_1950_21063574

http://us.st11.yimg.com/us.st.yimg.com/I/o...r_1950_15597902

http://us.st11.yimg.com/us.st.yimg.com/I/o...r_1950_24752046

http://us.st11.yimg.com/us.st.yimg.com/I/o...r_1951_82048271

Hur myket pengar skulle gå att lägga på viktigare saker så som uttbildning?

Fast vist saker som duger för Special Förband mm i resten av världen duger ju inte ått svenska soldater.

Ber om ursäkt om jag låter sur men fan någon gång får dom skärpa sig...

Nu ska jag sova!

Utvecklingskostnaderna får man betala även om man köper från Blakhawk. De är påslagna på priset. Produktuveckling är inte gratis bara för att någon annan gör det.

Edited by eskil

Lite OT:

Vad är den stör skillnaden mellan en stridsväst och en chestrigg förutom att chestrigg sitter bara på magen?

Jag får fö mig att en chestrigg måte jävligt mycket klumpigare när jag ser modellerna på t.ex Terräng eller Recon.

(nu när jag läser de två nedanstående inläggen så får jag för mig att det kan bli en intressant diskussion, kan BG dela så att inte tråden blir störd?)

Edited by Lilla Sebbe

Vad jag vet så är chestrigg fördelaktigt för tillexempel personal som sitter i fordon väldigt mycket tex CV90 personal och skyttegrupp.

Fördelen blir ju att man får "ryggen fri" så det inte är klumpigt att sitta ner och det är enkelt att jobba med allt framtill.

Själv föredrar jag nog väst. Tycker att avlastningen är väldigt bra i västar och gillar konceptet med napoleonfickor i västen som på SV2k.

Sen skulle jag gissa att det är enklare att öppna en väst vid en buk skada. Man vill ju inte behöva gräva bakom personen och så vidare!

Men jag är ingen expert! så jag gissar bara

Testade man någon chestrigg när man tog fram stridsvästen? Det känns lite som man reagerar "å fan, är det jobbigt att sitta med junk på ryggen???"

Hur beter sig stridsvästen om man hänger på fickor så att den blir som en chestrigg? (om ni förstår hur jag menar)