Darkwand Posted May 24, 2007 Report Share Posted May 24, 2007 När dom pratar om Polisen i media så påstår man ibland att det bara är i nodren där man litar på polisen och ser dom som folkliga. Någon som vet mer? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dr. T-68 Posted May 25, 2007 Report Share Posted May 25, 2007 Jag kan försöka svara på hur det ser ut i Brasilien. Hör finns det flera olika typer av poliser och det ät allt ifrån alla som man kan lite på. I huvudsak finns det tre typer. - Militär polis (MP) - Civil polis - Federal polis MP är den lägsta, patrullerande polisen som gör skitjobbet, och den mest korrumperade. De tjänar väldigt dåligt och många tar in pengar vid sidan av. Civila, kan liknas vid kriminalare i sverige. Inte så korrumperade. Ännu mindre korrumperade. Fast jag känner en som jobbar på motsvarande "internal affairs" på federala polisen och de har problem de också. Ibland försvinner det som de tar i beslag (knark, pengar). Kan även lägga till att federala poliser har nästan 10x lönen mot vad en MP har. Sedan har PM en del som är speciella "turist poliser". Skulla jag som turist visa passet för någon så skall det vara en turist polis för då slipper jag nog betala för att få tillbaka det. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vysotskij Posted May 25, 2007 Report Share Posted May 25, 2007 Britterna är kända för att ha en mer folkligt populär polis än den svenska. Ses den svenska polisen för övrigt som särskilt folklig? I en statsvetenskaplig bok jag läste en gång (Hague, Harrop & Breslin) togs japansk länsman som exempel på hur man kan jobba preventivt (i motsats till den amerikanska polisen, vilken påstods lägga tonvikten mer på det repressiva). Link to comment Share on other sites More sharing options...
g3space Posted May 25, 2007 Report Share Posted May 25, 2007 Känner inte heller till om polisen här uppfattas som såvärst folklig. Völkisch, kanske. Skämt åsido, i länder som Spanien och Italien där man har mer eller mindre paramilitära organisationer (Guardia Civil resp. Carabinieri) för att ta hand om grövre brottslighet har jag förstått att man gärna håller lite avstånd till dessa. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.