MoRsE Posted May 24, 2007 Report Share Posted May 24, 2007 Jag har länge funderat på en sak och kanske någon här på forumet kan svara. Vad har "Natokorset" för betydelse. Jag minns att jag fick syn på det på ett Pasifordon när jag gjorde lumpen (1996) och blev nyfiken. Jag frågade min utbildare vad det var till för , men fick enbart till svar att det var ett "Natokors" - alltså inget svar. Tilläggas kan att denne utbildare inte var så bra på svenska så han kunde kanske inte förklara det bättre. Nu har jag länge grubblat över detta och hoppas få lite klarhet i vad det är till för. se denna bild (under eldröret) för att se vad jag syftar på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hornet Posted May 24, 2007 Report Share Posted May 24, 2007 enkelt vid avskärmadbelysning så ser man korset då det är belyst och man kan då snabbt identifiera fordonet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simon Posted May 24, 2007 Report Share Posted May 24, 2007 Som Hornet säger, är det till för att visa fordon bakifrån när de kör med avskärmad belysning. Ledkors(belysning) är den svenska beteckningen, och återfinns på bl.a. Strv 122 och Patgb 203 i Sverige. Alltså är det inget specifikt Nato-kors. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted May 24, 2007 Report Share Posted May 24, 2007 Flyttar detta till TPC Mark då det rör fordon. The Swede BLÅGUL Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Posted May 26, 2007 Report Share Posted May 26, 2007 Britterna har motsvarande i bak på sina fordon, men då svarta och vita ränder som blir upplysta. En viktig del i deras säkerhetsbestämmelser för mörkerkörning. Se här, sjätte bilden från ovan. Så variationer finns även inom NATO. Korset har jag bara lagt märke till på tysktillverkade (eller på licens tillverkade) fordon. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts